Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 561 din 16 decembrie 2004

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale

ACT EMIS DE:                CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 108 din  2 februarie 2005


SmartCity3


    Ioan Vida              - presedinte
    Nicolae Cochinescu     - judecator
    Aspazia Cojocaru       - judecator
    Constantin Doldur      - judecator
    Kozsokar Gabor         - judecator
    Acsinte Gaspar         - judecator
    Petre Ninosu           - judecator
    Ion Predescu           - judecator
    Serban Viorel Stanoiu  - judecator
    Dana Titian            - procuror
    Daniela Ramona Maritiu - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, exceptie ridicata de Gheorghe Cana in Dosarul nr. 559/COM/2004 al Tribunalului Galati - Sectia comerciala.
    La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata. In acest sens arata ca dispozitiile art. 180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 nu contin dispozitii de natura sa instituie nici privilegii si nici discriminari, fiind aplicabile pentru toti pensionarii care se afla in ipoteza normei legale. De altfel, Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat asupra constitutionalitatii acestor dispozitii de lege, statuand ca ele nu contravin dispozitiilor constitutionale.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 17 iunie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 559/COM/2004, Tribunalul Galati - Sectia comerciala a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, exceptie ridicata de Gheorghe Cana.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine ca dispozitia de lege criticata incalca principiul egalitatii in drepturi a cetatenilor. Arata ca art. 180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000, asa cum a fost modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 49/2001, este neconstitutional, deoarece produce efecte discriminatorii intre persoanele pensionate anterior datei de 1 aprilie si cele pensionate ulterior. De asemenea, arata ca dispozitiile art. 180 alin. (2), in forma modificata de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 49/2001, sunt in contradictie si cu prevederile art. 2 si cu cele ale art. 180 alin. (1) din Legea nr. 19/2000.
    Tribunalul Galati - Sectia comerciala considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. In acest sens arata ca dispozitiile art. 180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 nu instituie nici privilegii, nici discriminari, acestea fiind deopotriva aplicabile pentru toti pensionarii care se afla in situatii identice. Principiul egalitatii in drepturi consacrat de art. 16 alin. (1) din Constitutie nu presupune uniformitate, in cazul unor situatii diferite in care se afla anumite categorii de cetateni justificandu-se solutii legislative diferite, fara ca acestea sa fie considerate ca fiind discriminatorii. Dispozitiile de lege criticate prevad determinarea punctajului mediu anual al fiecarui pensionar prin raportarea cuantumului pensiilor cuvenite conform legislatiei anterioare la valoarea unui punct de pensie stabilit in conditiile art. 80 din Legea nr. 19/2000. Determinarea punctajului mediu anual se face in aceleasi conditii pentru toate persoanele pensionate anterior datei intrarii in vigoare a Legii nr. 19/2000 si urmeaza a se avea in vedere la recalcularea si recorelarea pensiilor, operatiune ce se efectueaza esalonat in timp, in functie de posibilitatile financiare.
    In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia ridicata.
    Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. In acest sens arata ca textul legal criticat nu contine dispozitii de natura sa instituie nici privilegii si nici discriminari, fiind aplicabil pentru toti pensionarii care se afla in situatii identice, respectiv beneficiaza de pensii stabilite potrivit legislatiei anterioare datei intrarii in vigoare a Legii nr. 19/2000. Dispozitiile de lege criticate au mai facut obiectul controlului de constitutionalitate, Curtea Constitutionala statuand prin Decizia nr. 476 din 9 decembrie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 125 din 11 februarie 2004, si Decizia nr. 155 din 30 martie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 407 din 6 mai 2004, ca aceste dispozitii nu incalca nici o prevedere constitutionala.
    Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. Arata ca data pensionarii, care poate fi anterioara sau ulterioara intrarii in vigoare a art. 180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000, genereaza situatii juridice diferite, care impun si justifica un tratament juridic diferentiat, cele doua categorii de pensionari care se stabilesc in functie de aceasta data fiind supuse, in consecinta, unor regimuri juridice diferite. Totodata, textul legal criticat se aplica tuturor categoriilor de pensionari care indeplinesc aceleasi conditii de pensionare. In continuare, face referire la jurisprudenta Curtii Constitutionale, care prin Decizia nr. 155 din 30 martie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 407 din 6 mai 2004, si Decizia nr. 70 din 18 februarie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 211 din 1 aprilie 2003, a statuat ca dispozitiile art. 180 alin. (2) sunt constitutionale.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere al Guvernului si al Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 49/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 161 din 30 martie 2001, ordonanta aprobata cu modificari prin Legea nr. 338/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 446 din 25 iunie 2002.
    Textul de lege criticat are urmatorul continut:
    - Art. 180 alin. (2): "CNPAS va lua masurile necesare astfel incat la data intrarii in vigoare a prezentei legi sa determine punctajul mediu anual al fiecarui pensionar, prin raportarea cuantumului pensiilor cuvenite conform legislatiei anterioare, pe categoriile de pensii prevazute la art. 40, din care s-a dedus contributia pentru asigurarile sociale de sanatate, datorata conform legii, la valoarea unui punct de pensie, stabilita in conditiile art. 80."
    Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca prin dispozitiile legale criticate sunt incalcate prevederile art. 16 alin. (1) si art. 44 alin. (8) din Constitutia Romaniei, ce au urmatorul continut:
    - Art. 16 alin. (1): "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
    - Art. 44 alin. (8): "(8) Averea dobandita licit nu poate fi confiscata. Caracterul licit al dobandirii se prezuma."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca art. 180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 prevede determinarea punctajului mediu anual al fiecarui pensionar "prin raportarea cuantumului pensiilor cuvenite conform legislatiei anterioare (...) la valoarea unui punct de pensie, stabilita in conditiile art. 80", fara a institui privilegii sau discriminari, acest text fiind deopotriva aplicabil pentru toti pensionarii care se afla in situatii identice. Determinarea punctajului mediu anual al fiecarei persoane este un procedeu de natura tehnica si se face in aceleasi conditii pentru toate persoanele pensionate anterior datei intrarii in vigoare a Legii nr. 19/2000 si urmeaza a se avea in vedere la recalcularea si recorelarea pensiilor, operatiune ce se efectueaza esalonat in timp, in functie de posibilitatile financiare existente. Curtea constata ca nu poate fi retinuta critica potrivit careia art. 180 din Legea nr. 19/2000 incalca art. 16 alin. (1) din Constitutie, intrucat aceasta critica este infirmata de chiar continutul textului criticat, care reglementeaza o procedura tehnica prin a carei aplicare, in timp, se urmareste inlaturarea discrepantelor inerente intre cei pensionati sub imperiul legii anterioare si cei pensionati dupa intrarea in vigoare a noii reglementari. Existenta unor asemenea discrepante nu indreptateste insa calificarea reglementarii ca fiind discriminatorie si, prin aceasta, neconstitutionala, esentiala fiind vointa legiuitorului de a le elimina, chiar daca un atare deziderat se realizeaza printr-un proces cu derulare in timp, si nu dintr-o data, ceea ce, pentru ratiuni evidente, nu este practic posibil. De altfel, alin. (7) al art. 180 elimina posibilitatea diminuarii unor drepturi stabilite pe baza legislatiei anterioare, prevazand ca, "In situatia in care cuantumul pensiilor, stabilit conform alin. (6), este mai mic decat cel stabilit in baza legislatiei anterioare, se pastreaza in plata cuantumul avantajos".
    De asemenea, Curtea retine ca data pensionarii, care poate fi anterioara sau ulterioara intrarii in vigoare a art. 180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000, genereaza situatii juridice diferite care impun si justifica un tratament juridic diferentiat, cele doua categorii de pensionari care se stabilesc in functie de aceasta data fiind supuse, in consecinta, unor regimuri juridice diferite. Daca s-ar fi prevazut ca pensiile stabilite pe baza legislatiei anterioare intrarii in vigoare a Legii nr. 19/2000 se recalculeaza in conditiile si conform criteriilor prevazute de noua reglementare, printr-o eventuala extindere a incidentei Legii nr. 19/2000 asupra unor situatii din trecut s-ar ajunge la o dispozitie ce ar avea efect retroactiv si ar contraveni dispozitiilor art. 15 alin. (2) din Constitutie.
    In sensul celor expuse mai sus Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 255 din 15 iunie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 641 din 15 iulie 2004, Decizia nr. 342 din 5 decembrie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 113 din 24 februarie 2003, Decizia nr. 155 din 30 martie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 407 din 6 mai 2004, Decizia nr. 70 din 18 februarie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 211 din 1 aprilie 2003.
    In ceea ce priveste invocarea, de catre autorul exceptiei, a prevederilor art. 44 alin. (8) din Constitutie, Curtea retine ca aceste dispozitii reprezinta garantii ale dreptului de proprietate prin care se prevede interzicerea confiscarii averii dobandite licit si prezumtia caracterului licit al dobandirii acestei averi. Acest fapt presupune ca sarcina probei caracterului ilicit al unei averi revine celui ce afirma un asemenea lucru, iar in situatia unor bunuri care sunt destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori contraventii, acestea pot fi confiscate in conditiile legii.
    Asa fiind, Curtea constata ca aceste dispozitii constitutionale nu au relevanta pentru solutionarea cauzei deduse controlului.

    Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, exceptie ridicata de Gheorghe Cana in Dosarul nr. 559/COM/2004 al Tribunalului Galati - Sectia comerciala.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din 16 decembrie 2004.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat asistent,
                              Daniela Ramona Maritiu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 561/2004

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 561 din 2004
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    Îmi apare că site-ul http://www.legex.ro/VizualizareLege.aspx?var=153691#comentariu, sau cum se numește, este not secure. Adică putem comenta dar ne asumăm riscul informatic. E corect?
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    nu cumva ar trebui să fie bizară absența oricărui comentariu la această lege? Totuși este o lege adoptată conform procedurilor regulamentare în vigoare, deci este ea însăși în vigoare. Avem dreptul cel puțin legal de a o comenta.
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 561/2004
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu