DECIZIE Nr.
549 din 7 iunie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 138 alin. (3) din Legea nr. 85/2006
privind procedura insolventei
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 544 din 9 august 2007
Ion Predescu - preşedinte
Nicolae Cochinescu
-judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Kozsokar Gabor -judecător
Petre Ninosu -judecător
Şerban Viorel Stănoiu -judecător
Tudorel Toader -judecător
Antonia Constantin - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 138 alin. (3) din Legea nr. 85/2006
privind procedura insolvenţei, excepţie ridicată de instanţă, din oficiu, în
Dosarul nr. 4/2006 al Tribunalului Comercial Mureş -Judecătorul-sindic.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca
neîntemeiată, critica fiind dedusă exclusiv din modul de interpretare şi
aplicare a legii.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 16 noiembrie
2006, pronunţată în Dosarul nr. 4/2006, Tribunalul Comercial Mureş -
Judecătorul-sindic a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 138 alin. (3) din Legea nr. 85/2006
privind procedura insolvenţei, excepţie ridicată de instanţă, din oficiu.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate
Tribunalul Comercial Mureş - Judecătorul-sindic apreciază
că dispoziţiile art. 138 alin. (3) din Legea nr. 85/2006 contravin prevederilor
art. 21 din Constituţie, întrucât nu recunoaşte dreptul de acces la justiţie
creditorului care formulează, în temeiul art. 138 din lege, o acţiune în nume
propriu pentru realizarea creanţelor sale, în situaţia în care la procedura
judiciară a insolvenţei nu participă mai mulţi creditori care să se poată
constitui într-un comitet al creditorilor, conform art. 16 din lege.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciază
critica de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiată, întrucât comitetul
creditorilor acţionează ca un mandatar al adunării creditorilor, iar dacă
mandatarul are o anumită calificare, cu atât mai mult mandantul trebuie să o
aibă, acesta din urmă neputând transmite prerogative pe care nu le-ar avea el
însuşi. In acest context, se arată că, în situaţia în care sunt prea puţini
creditori pentru a forma comitetul, învestirea judecătorului-sindic cu cererea
de aplicare a dispoziţiilor legale privind răspunderea membrilor organelor de conducere se poate face
şi de un singur creditor.
Avocatul Poporului consideră
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, arătând că dispoziţiile
criticate nu înlătură posibilitatea persoanelor interesate de a se adresa
justiţiei şi de a se prevala de garanţiile pe care le presupune dreptul la un
proces echitabil.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate ridicată.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia
de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitatea îl
constituie dispoziţiile art. 138 alin. (3) din Legea nr. 85/2006 privind
procedura insolvenţei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 359 din 21 aprilie 2006, text de
lege care are următorul conţinut: „Comitetul creditorilor poate cere
judecătorului-sindic să fie autorizat să introducă acţiunea prevăzută la alin.
(1), dacă administratorul judiciar sau lichidatorul a omis să indice, în
raportul său asupra cauzelor insolvenţei, persoanele culpabile de starea de
insolvenţă a patrimoniului debitorului persoană juridică ori dacă acesta a omis
să formuleze acţiunea prevăzută la alin. (1) şi răspunderea persoanelor la care
se referă alin. (1) ameninţă să se prescrie."
Autorul excepţiei susţine că
dispoziţiile legale criticate încalcă prevederile constituţionale ale art. 21
care consacră liberul acces la justiţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că dispoziţiile legale criticate pun la dispoziţia creditorilor
mijloace şi instrumente specifice în scopul satisfacerii creanţelor în situaţia
în care starea de insolvenţă a societăţii a fost cauzată prin una din faptele
prevăzute la alin. (1) al art. 138 din lege. Astfel, acţiunea de stabilire a răspunderii
patrimoniale a persoanelor membre ale organelor de supraveghere din cadrul
societăţii sau de conducere, precum şi a oricăror alte persoane, şi de obligare
a acestora la suportarea unei părţi din pasivul societăţii comerciale debitoare
are un caracter special, justificat de particularitatea domeniului reglementat
de Legea nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei. Potrivit dispoziţiilor art.
138 alin. (1), administratorul judiciar sau lichidatorul, după caz, are
legitimare procesuală activă pentru a solicita angajarea răspunderii
persoanelor care au cauzat starea de insolvenţă a debitorului. In condiţiile
expres prevăzute de lege, art. 138 alin. (3), dacă aceştia au omis să indice,
în raportul lor asupra cauzelor insolvenţei, persoanele culpabile de starea de insolvenţă a patrimoniului debitorului
persoană juridică ori dacă acesta a omis să formuleze acţiunea de stabilire a
răspunderii patrimoniale a membrilor organelor de conducere ale societăţii
comerciale şi răspunderea acestor persoane ameninţă să se prescrie, calitatea
procesuală activă este dobândită şi de comitetul creditorilor. Acesta
reprezintă interesele creditorilor îndreptăţiţi să participe la procedura
insolvenţei, fiind ales de adunarea creditorilor şi format din 3 sau 5
creditori dintre cei cu creanţe garantate şi cei chirografari, dintre primii 20
de creditori în ordinea valorii. Constituirea prin lege a comitetului
reprezentativ justifică preocuparea legiuitorului de a reglementa în mod
detaliat şi judicios toate aspectele ce ţin de procedura insolvenţei, care, de
regulă, este o procedură cu caracter colectiv, implicând participarea unui
număr mare de creditori care vin în concurs pentru satisfacerea propriilor
creanţe. Aşadar, Curtea constată că dispoziţiile referitoare la comitetul de creditori
satisfac unul dintre imperativele legii, şi anume cadrul organizat, ca
modalitate de manifestare a voinţei creditorilor participanţi la procedura
insolvenţei.
Din enumerarea atribuţiilor stabilite prin lege, Curtea
observă că acest comitet acţionează ca un mandatar al adunării creditorilor,
care îndeplineşte funcţia de reprezentare a creditorilor înscrişi în tabelul
definitiv de creanţe în raporturile cu administratorul judiciar sau
lichidatorul. Or, în condiţiile în care în tabelul definitiv de creanţe sunt
înscrişi prea puţini creditori, fapt ce împiedică formarea unui comitet, este
evident că aceştia pot exercita personal toate atribuţiile pe care legea le
prevede în sarcina comitetului, inclusiv aceea de a solicita
judecătorului-sindic să autorizeze introducerea acţiunii privind stabilirea
răspunderii membrilor organelor de conducere. Orice altă interpretare a legii
ar fi de natură a crea consecinţe grave cu privire la stabilirea activului
debitorului, creditorii fiind privaţi de posibilitatea recuperării integrale
sau în proporţie cât mai mare a creanţelor, doar pentru că nu sunt în număr
suficient pentru a forma un comitet. Prin urmare, Curtea reţine că o astfel de
interpretare ar contraveni scopului declarat al legii, respectiv acoperirea pasivului
debitorului aflat în insolvenţă, şi ar nesocoti accesul liber la justiţie al
creditorilor aflaţi într-o atare situaţie, drept în egală măsură protejat prin
Constituţie.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 138 alin. (3) din Legea nr. 85/2006 privind procedura
insolvenţei, excepţie ridicată de instanţă, din oficiu, în Dosarul nr. 4/2006
al Tribunalului Comercial Mureş - Judecătorul-sindic.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 7 iunie 2007.
PREŞEDINTE,
ION PREDESCU
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu