DECIZIE Nr. 538 din 7 decembrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 alin.
(2) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 76 din 24 ianuarie 2005

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Aurelia Popa - procuror
Benke Karoly - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 13 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contraventiilor, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Constructii Molnar Prodcom" - S.R.L. Teaca in Dosarul nr. 1.845/2004
al Judecatoriei Bistrita.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere ca
inadmisibila a exceptiei de neconstitutionalitate, aratand ca autorul acesteia
nu invoca nici un text constitutional in sustinerea exceptiei ridicate, ceea ce
este contrar prevederilor art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 2 iunie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 1.845/2004,
Judecatoria Bistrita a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 alin. (2) din Ordonanta
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "Constructii Molnar Prodcom" -
S.R.L. Teaca. Exceptia a fost ridicata intr-o cauza care avea ca obiect
solutionarea unei plangeri impotriva procesului-verbal de constatare si
sanctionare a unei contraventii.
In motivarea exceptiei autorul acesteia sustine ca prevederile art. 13
alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor sunt neconstitutionale "in masura in care se refera si la
faptele savarsite prin omisiune, deoarece nu este admisibil ca acestea sa fie
asimilate faptelor comisive, si in consecinta sa fie considerate
continue". In optica autorului exceptiei, constatarea faptelor savarsite
prin omisiune poate fi "facuta oricand si numai de la data constatarii lor
sa curga termenul de 6 luni pentru aplicarea sanctiunii", iar nu din
momentul in care a inceput savarsirea prin inactiune a faptei contraventionale.
Judecatoria Bistrita considera ca exceptia de neconstitutionalitate
ridicata este neintemeiata, intrucat, pe de o parte, "petenta [...] nu a
invocat textul constitutional care se pretinde ca s-ar incalca prin aplicarea
art. 13 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001", iar, pe de alta
parte, "motivele invocate [...] tin de solutionarea cauzei, fiind aspecte
de interpretare a textelor legale", ceea ce este atributul exclusiv al
instantei legal investite cu solutionarea cauzei.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
neintemeiata, desi mentioneaza ca "autorul exceptiei de
neconstitutionalitate nu precizeaza care sunt textele constitutionale
considerate a fi incalcate", iar motivele invocate in sustinerea exceptiei
tin de interpretarea legii, nefiind o problema de constitutionalitate.
Totodata, Guvernul arata ca dispozitia legala criticata a mai fost supusa
controlului de constitutionalitate, Curtea statuand ca, "datorita faptului
ca incalcarea obligatiei legale dureaza in timp, legiuitorul a instituit reguli
speciale cu privire la momentul de la care incepe sa curga termenul de
prescriptie".
Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata
este inadmisibila. Se sustine ca, in conformitate cu art. 10 alin. (2) din
Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
sesizarile adresate Curtii trebuie sa fie motivate, intrucat aceasta "este
competenta sa se pronunte numai in limitele sesizarii". Se apreciaza ca,
"intrucat autorul exceptiei nu a indicat textul constitutional presupus
incalcat de art. 13 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, [...]
instanta de control constitutional nu se poate pronunta asupra exceptiei ridicate,
deoarece s-ar substitui partii in ceea ce priveste invocarea motivului de
neconstitutionalitate, exercitand astfel, din oficiu, controlul de
constitutionalitate a textului de lege criticat". In acest sens se invoca
jurisprudenta in materie a Curtii Constitutionale.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (2), art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia
de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
13 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 410
din 25 iulie 2001, aprobata cu modificari prin Legea nr. 180/2002, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 268 din 22 aprilie 2002, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Dispozitiile criticate ca fiind neconstitutionale au urmatorul cuprins:
- Art. 13 alin. (2): "In cazul contraventiilor continue termenul
prevazut la alin. (1) curge de la data constatarii faptei. Contraventia este
continua in situatia in care incalcarea obligatiei legale dureaza in
timp".;
- Art. 13 alin. (1), la care se face trimitere prin textul criticat, are
urmatorul cuprins: "Aplicarea sanctiunii amenzii contraventionale se
prescrie in termen de 6 luni de la data savarsirii faptei."
Curtea retine ca, in esenta, autorul exceptiei de neconstitutionalitate
sustine ca dispozitiile criticate sunt neconstitutionale in masura in care
termenul de prescriptie de 6 luni, prevazut de art. 13 alin. (1) din Ordonanta
Guvernului nr. 2/2001, curge de la data constatarii faptei savarsite prin
omisiune, iar nu de la data savarsirii acesteia.
Curtea observa ca, in sustinerea criticii sale, autorul exceptiei de
neconstitutionalitate nu invoca incalcarea nici unui text constitutional,
aceasta bazandu-se exclusiv pe interpretarea, intr-un anumit sens, a textului
art. 13 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor.
In conformitate cu dispozitiile art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992,
sesizarile de neconstitutionalitate trebuie motivate, ceea ce corespunde
spiritului dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie si dispozitiilor
Legii nr. 47/1992 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate, care
exclude controlul din oficiu asupra constitutionalitatii legilor si
ordonantelor Guvernului.
In consecinta, exceptia de neconstitutionalitate urmeaza a fi respinsa ca
inadmisibila.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca inadmisibila exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 13 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic
al contraventiilor, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Constructii Molnar Prodcom" - S.R.L. Teaca in Dosarul nr. 1.845/2004
al Judecatoriei Bistrita.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 7 decembrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Benke Karoly