DECIZIE Nr. 532 din 13 octombrie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 504 alin.
3 din Codul de procedura penala
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 961 din 31 octombrie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Marilena Minca - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 504 alin. 3 din Codul de procedura penala, exceptie ridicata
de Florin Georgescu in Dosarul nr. 2.679/2004 al Curtii de Apel Bucuresti -
Sectia a IV-a civila.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, se da cuvantul reprezentantului
Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca neintemeiata, aratand ca textul de lege criticat nu
incalca prevederile constitutionale invocate de autorul exceptiei.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 25 aprilie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 2.679/2004,
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a IV-a civila a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 504
alin. 3 din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de apelantul-reclamant
Florin Georgescu intr-o cauza avand ca obiect daune morale.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca prevederile
art. 504 alin. 3 din Codul de procedura penala contravin dispozitiilor art. 20,
art. 21 alin. (1) si (3), art. 52 alin. 3 si art. 53 din Constitutie, art. 5
paragraful 5 si art. 6 paragraful 1 din Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale, precum si art. 3 din Protocolul nr. 7 la
Conventie, deoarece "restrictioneaza accesul la justitie prin excluderea
altor situatii prin care se dispune, prin ordonanta a procurorului, incetarea
procesului penal, respectiv art. 10 alin. 1 lit. g) din Codul de procedura
penala". De asemenea, se mai sustine neconstitutionalitatea prevederilor
art. 504 alin. 3 din Codul de procedura penala din perspectiva "posibilitatii
organelor de cercetare penala de a tergiversa o cauza penala, pana la
intervenirea prescriptiei, absolvind astfel statul de raspundere", a
"manevrarii de catre organele de ancheta penala a dosarelor de urmarire
penala", respectiv "a imposibilitatii persoanelor care au fost
victima unor abuzuri ale organelor de ancheta de a beneficia de masuri
reparatorii, in conditiile culpei grave a organelor statului".
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a IV-a civila apreciaza ca textul de lege
criticat este constitutional, respectand dispozitiile art. 20 alin. (1) si (2)
si art. 21 alin. (1) si (3) din Constitutie, pentru ca orice persoana poate
formula o cerere de acordare a despagubirilor, in temeiul art. 504 din Codul de
procedura penala, urmand ca instantele de judecata sa decida daca aceasta
cerere este fondata. Mai mult decat atat, judecatorii sunt obligati conform
legii, in cazul in care exista neconcordanta intre dispozitiile pactelor si
tratatelor internationale privitoare la drepturile omului si dispozitiile
interne, sa aplice cu prioritate reglementarile internationale, care fac parte
din dreptul intern, cu exceptia cazului in care dispozitiile interne sunt mai
favorabile. De asemenea, considera ca prevederile art. 21 si 53 din Constitutie
reprezinta o garantie a aplicarii dispozitiilor legale, neexistand o incalcare
a acestora prin redactarea art. 504 alin. 3 din Codul de procedura penala.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia este neintemeiata, deoarece prevederile art.
504 alin. 3 din Codul de procedura penala nu sunt de natura a incalca
dispozitiile constitutionale invocate in motivarea exceptiei, intrucat acestea
cuprind actele procedurale prin care procurorul sau instanta de judecata
constata o privare sau o restrangere de libertate nelegala. De asemenea, mai
arata ca in speta de fata se invoca faptul ca, intervenind prescriptia
speciala, persoana care fusese arestata in faza de urmarire penala nu mai are
nici o alta cale procesuala de a sanctiona sau de a obtine despagubiri pentru
privarea sa de libertate (pe care o considera ilegala). Dupa cum se cunoaste,
trecerea timpului constituie, in anumite conditii, o cauza care pune capat
incidentei legii penale si sanctiunilor sale, fiind o modalitate de "sanctionare"
a autoritatilor si un "beneficiu" pentru invinuit sau inculpat.
Exista situatii cand prescriptia ar putea insa sa-i afecteze (ca in cazul de
fata), motiv pentru care art. 13 din Codul de procedura penala a prevazut
posibilitatea pentru invinuit sau inculpat de a solicita continuarea procesului
penal (inclusiv pentru cazul in care a intervenit prescriptia), care, daca va
fi finalizat cu una dintre solutiile prevazute la art. 504 alin. 3, va oferi
posibilitatea solicitarii de despagubiri. Prin urmare, Guvernul considera ca
solutiile reglementate de art. 504 sunt constitutionale.
Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata. Se arata ca dispozitiile art. 504 alin. 3 din Codul de procedura
penala nu opresc partile interesate de a se adresa justitiei pentru apararea
drepturilor, libertatilor si intereselor lor legitime, de a beneficia de un
proces echitabil, precum si de judecarea cauzei lor intr-un termen rezonabil,
fiind in concordanta cu prevederile art. 21 alin. (1) si (3) din Constitutie si
cu cele ale art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale. Totodata, apreciaza ca dispozitiile de lege
criticate nu contravin nici prevederilor art. 52 alin. (3) din Constitutie si
ale art. 5 paragraful 5 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, intrucat norma criticata reprezinta o concretizare a
principiului constitutional potrivit caruia statul raspunde patrimonial, in
conditiile legii, pentru prejudiciile cauzate prin erori judiciare. Cat
priveste critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 504 alin. 3 din
Codul de procedura penala fata de prevederile art. 53 alin. (1) si (2) din
Legea fundamentala, se arata ca dispozitiile legale criticate nu pun in
discutie restrangerea exercitiului unor drepturi sau libertati fundamentale.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si
29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
504 alin. 3 din Codul de procedura penala, conform carora "Privarea sau
restrangerea de libertate in mod nelegal trebuie stabilita, dupa caz, prin
ordonanta a procurorului de revocare a masurii privative sau restrictive de
libertate, prin ordonanta a procurorului de scoatere de sub urmarire penala sau
de incetare a urmaririi penale pentru cauza prevazuta in art. 10 alin. 1 lit.
j) ori prin hotarare a instantei de revocare a masurii privative sau
restrictive de libertate, prin hotarare definitiva de achitare sau prin
hotarare definitiva de incetare a procesului penal pentru cauza prevazuta in
art. 10 alin. 1 lit. j)".
Aceste prevederi legale incalca, in opinia autorului exceptiei,
dispozitiile constitutionale ale art. 20 referitoare la "Tratatele
internationale privind drepturile omului", ale art. 21 privind
"Accesul liber la justitie", ale art. 52 alin. (3) referitoare la
raspunderea patrimoniala a statului pentru prejudiciile cauzate prin erorile
judiciare, precum si cele ale art. 53 privind restrangerea exercitiului unor
drepturi sau al unor libertati, deoarece "restrictioneaza accesul la
justitie prin excluderea altor situatii prin care se dispune, prin ordonanta a
procurorului, incetarea procesului penal, respectiv art. 10 alin. 1 lit. g) din
Codul de procedura penala". De asemenea, autorul exceptiei sustine
incalcarea prin textul de lege criticat si a dispozitiilor art. 5 paragraful 5
si art. 6 paragraful 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, referitoare la dreptul la libertate si la siguranta
si, respectiv, dreptul la un proces echitabil, precum si incalcarea
prevederilor art. 3 din Protocolul nr. 7 la Conventie, privind dreptul la
despagubiri in caz de eroare judiciara.
Examinand exceptia, Curtea constata ca asupra constitutionalitatii
dispozitiilor art. 504 alin. 3 din Codul de procedura penala, in raport cu
normele constitutionale care consacra accesul liber la justitie, s-a mai
pronuntat in jurisprudenta sa. Astfel, in Decizia nr. 417 din 14 octombrie
2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.044 din 11
noiembrie 2004, Curtea, constatand ca textul de lege criticat este "o
concretizare a principiului constitutional prevazut de art. 52 alin. (3) din
Constitutie, conform caruia <<Statul raspunde patrimonial pentru
prejudiciile cauzate prin erorile judiciare. Raspunderea statului este
stabilita in conditiile legii [...]>> si, pe cale de consecinta,
realizarea dreptului la repararea de catre stat a pagubei cauzate prin erorile
judiciare are loc in conditiile legii", a retinut ca prevederile art. 504
alin. 3 din Codul de procedura penala "nu numai ca nu ingradesc accesul
liber la justitie, ci instituie tocmai normele procedurale necesare exercitarii
acestui drept, fiind in deplina concordanta si cu dispozitiile constitutionale
ale art. 126 alin. (2), in temeiul carora procedura de judecata este prevazuta
numai prin lege".
De asemenea, Curtea a statuat, in aceeasi decizie, ca "reglementarea
expresa a actelor procedurale prin care se constata incalcarea libertatii
individuale nu este de natura a limita accesul liber la justitie al acelor
persoane care nu se regasesc in unul din cazurile enumerate in art. 504 alin.
3, acestea avand posibilitatea de a-si valorifica dreptul in justitie pe alte
cai legale. Orice persoana interesata se poate adresa justitiei, dar in
conditiile legii si urmand procedura prevazuta de lege".
S-a mai aratat ca, in jurisprudenta sa, Curtea Constitutionala a statuat in
mod constant ca liberul acces la justitie semnifica faptul ca orice persoana
poate sesiza instantele judecatoresti in cazul in care considera ca drepturile,
libertatile sau interesele sale legitime au fost incalcate, iar nu faptul ca
acest acces nu poate fi supus nici unei conditionari, competenta de a stabili
regulile de desfasurare a procesului in fata instantelor judecatoresti
revenindu-i legiuitorului, fiind o aplicare a dispozitiilor constitutionale
cuprinse in art. 126 alin. (2). De altfel, in jurisprudenta Curtii Europene a
Drepturilor Omului s-a retinut ca o caracteristica a principiului liberului
acces la justitie este aceea ca nu este un drept absolut (cazul Ashingdane
contra Regatului Unit al Marii Britanii - 1985). Astfel, acest drept, care
cere, prin insasi natura sa, o reglementare din partea statului, poate fi
subiectul unor limitari sau conditionari atat timp cat nu este atinsa insasi
substanta sa.
Aceste argumente, care au fundamentat solutia de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 504 alin. 3 din Codul de procedura
penala, isi mentin valabilitatea si in prezenta cauza, intrucat nu au
intervenit elemente noi care sa justifice schimbarea acestei jurisprudente a
Curtii Constitutionale.
De altfel, autorul exceptiei nu critica textul art. 504 alin. 3 din Codul
de procedura penala pentru ceea ce contine, ci pentru ceea ce nu prevede,
respectiv inserarea in continutul alineatului aratat si a altor situatii prin
care se dispune, prin ordonanta a procurorului, incetarea procesului penal.
Aceasta critica excedeaza competentei Curtii, intrucat, potrivit dispozitiilor
art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, "Curtea Constitutionala se
pronunta numai asupra constitutionalitatii actelor cu privire la care a fost
sesizata, fara a putea modifica sau completa prevederile supuse
controlului" si, prin urmare, nu are competenta de a completa prevederea
legala supusa controlului si nici de a face propuneri de lege ferenda. In acest
sens, Curtea Constitutionala a statuat in mod constant in jurisprudenta sa
faptul ca nu isi poate asuma rolul de a crea, de a abroga sau de a modifica o
norma juridica, spre a indeplini rolul de legislator pozitiv.
Fata de cele aratate, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4)
din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al
art. 29 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 504 alin. 3 din Codul de procedura penala, exceptie ridicata
de Florin Georgescu in Dosarul nr. 2.679/2004 al Curtii de Apel Bucuresti -
Sectia a IV-a civila.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 13 octombrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu