DECIZIE Nr. 530 din 25 noiembrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 lit. a)
si ale art. 80 pct. 22 din Ordonanta Guvernului nr. 99/2000 privind
comercializarea produselor si serviciilor de piata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1 din 3 ianuarie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Aurelia Popa - procuror
Ingrid Alina Tudora - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 4 lit. a) si ale art. 80 pct. 22 din Ordonanta Guvernului
nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "P.S. INTEX" - S.A. din
Timisoara in Dosarul nr. 5.385/2003 al Judecatoriei Deva.
La apelul nominal se prezinta partea Garda Financiara a Judetului
Hunedoara, reprezentata de consilierul juridic Danut Sisu, lipsa fiind autorul
exceptiei, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Consilierul juridic solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate, aratand ca textele de lege criticate nu instituie o
discriminare intre comercianti, fiind dreptul suveran al statului de a stabili
reguli in ceea ce priveste desfasurarea activitatii de comert.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca neintemeiata, apreciind ca textele de lege criticate nu contravin
prevederilor constitutionale invocate de autorul exceptiei.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 3 septembrie 2004, pronuntata in Dosarul 5.385/2003,
Judecatoria Deva a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 lit. a) si ale art. 80 pct. 24 din
Ordonanta Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si
serviciilor de piata, modificata si completata prin Legea nr. 650/2002.
Exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicata de Societatea Comerciala
"P.S. INTEX" - S.A. din Timisoara intr-o cauza ce are ca obiect
solutionarea plangerii civile formulate impotriva Procesului-verbal de
constatare a contraventiei seria D nr. 0006087 din 7 octombrie 2003.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca dispozitiile criticate contravin prevederilor constitutionale ale art. 134
alin. (2) lit. a), intrucat "aceste prevederi nu sunt doar restrictive, ci
si abuzive, create in mod special pentru a ingradi libertatea comertului".
Judecatoria Deva apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, intrucat dispozitiile criticate nu contravin prevederilor
constitutionale invocate de autorul exceptiei. In acest sens, instanta arata
"ca statul are dreptul sa intervina, prin parghie legislativa, in orice
domeniu", in scopul unei bune desfasurari a activitatii comerciale.
Astfel, apreciaza ca prin dispozitiile legale criticate se asigura o protectie
speciala concurentei loiale, acest lucru nefiind de natura a impiedica crearea
unui cadru favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In acest sens, arata ca prin Decizia nr. 91/1998, Curtea Constitutionala a
statuat ca "statul are obligatia sa actioneze pentru apararea intereselor
generale ale societatii, iar agentii economici trebuie sa se integreze cadrului
constitutional, in concordanta cu interesul public la care statul este obligat
sa vegheze". Din aceasta perspectiva, apreciaza ca dispozitiile legale
criticate sunt in deplin acord cu prevederile art. 135 alin. (2) din
Constitutie, instituind astfel masurile necesare pentru buna desfasurare a
activitatii comerciale si protectia consumatorilor. In sustinerea acestui punct
de vedere, invoca jurisprudenta Curtii Constitutionale, si anume deciziile nr.
120/1994, nr. 64/1997 si nr. 183/1998.
In final, Guvernul arata ca, in considerarea unui interes public general,
legiuitorul a creat "conditiile necesare pentru o mai buna supraveghere
exercitata de organele cu atributii fiscale de control, in vederea urmaririi si
incasarii creantelor bugetare", ceea ce nu contravine principiilor
fundamentale ale libertatii comertului si concurentei loiale, consacrate prin
art. 135 alin. (1) si alin. (2) lit. a) din Constitutie.
Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitiile legale criticate sunt
constitutionale. In acest sens, arata ca nu poate fi retinuta critica de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 lit. a) si ale art. 80 pct. 22 din
Ordonanta Guvernului nr. 99/2000 fata de art. 135 alin. (2) lit. a) din
Constitutie, intrucat prin aceste texte de lege se instituie o definitie a
consumatorului, ceea ce nu echivaleaza insa cu neindeplinirea de catre stat a
obligatiei prevazute de textul constitutional invocat.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit in cauza de judecatorul-raportor,
sustinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, asa cum reiese din incheierea
de sesizare, il constituie dispozitiile art. 4 lit. a) si ale art. 80 pct. 24
din Ordonanta Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si
serviciilor de piata, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
424 din 1 septembrie 2000, ordonanta aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 650/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
914 din 16 decembrie 2002.
De mentionat faptul ca, in mod eronat, instanta de judecata a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a art. 80 pct. 24
din Ordonanta Guvernului nr. 99/2000, modificata si completata prin Legea nr.
650/2002, intrucat acest text de lege nu se regaseste in cuprinsul ordonantei.
In realitate, critica de neconstitutionalitate vizeaza art. 80 pct. 22 din
actul normativ mai sus mentionat si, in aceste conditii, Curtea urmeaza sa se
pronunte asupra constitutionalitatii acestor din urma dispozitii.
Dispozitiile legale criticate au urmatoarea redactare:
- Art. 4 lit. a): "In intelesul prezentei ordonante, urmatorii termeni
se definesc astfel:
a) consumator - orice persoana fizica sau grup de persoane fizice
constituite in asociatii, care cumpara, dobandeste, utilizeaza ori consuma
produse sau servicii in afara activitatii profesionale;";
- Art. 80 pct. 22: "Constituie contraventii, daca nu au fost savarsite
in astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa constituie infractiuni,
si se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
...........................................................................
22. exercitarea de activitati de comert cu ridicata si comert cu amanuntul
in aceeasi structura de vanzare, respectiv suprafata de vanzare, cu amenda de
la 20.000.000 lei la 100.000.000 lei si cu interzicerea uneia dintre cele doua
activitati;".
In sustinerea neconstitutionalitatii acestor dispozitii legale, autorul
exceptiei invoca incalcarea prevederilor constitutionale ale art. 134 alin. (2)
lit. a), devenit art. 135 alin. (2) lit. a) in noua redactare si numerotare din
Constitutia republicata, cu urmatorul continut:
- Art. 135 alin. (2) lit. a): "(2) Statul trebuie sa asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca nu se poate
retine contrarietatea dintre dispozitiile art. 4 lit. a) si ale art. 80 pct. 22
din Ordonanta Guvernului nr. 99/2000 si ale art. 135 alin. (2) lit. a) din
Constitutie, care dispune cu privire la obligatia statului de a asigura protectia
concurentei loiale, ci, dimpotriva, se constata concordanta acestora, atata
vreme cat pe piata sunt admisi doar comerciantii autorizati care respecta
conditiile prevazute de lege.
In acest context, stabilirea unei contraventii si sanctionarea acesteia cu
amenda reprezinta o optiune legitima a legiuitorului, care, cu referire la
prevederile din ordonanta criticata, da expresie preocuparii statului pentru a
asigura libertatea comertului, protectia concurentei loiale si crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie. Astfel,
aplicarea in mod legal a unei amenzi de catre organele de control abilitate
pentru o contraventie savarsita este consecinta legitima a incalcarii unei
norme legale, fapt ce nu contravine prevederilor constitutionale invocate in
sustinerea exceptiei.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, al art. 1, 2, 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d),
precum si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 lit. a)
si ale art. 80 pct. 22 din Ordonanta Guvernului nr. 99/2000 privind
comercializarea produselor si serviciilor de piata, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "P.S. INTEX" - S.A. din Timisoara in Dosarul
nr. 5.385/2003 al Judecatoriei Deva.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 25 noiembrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Ingrid Alina Tudora