DECIZIE Nr.
523 din 20 iunie 2006
referitoare la
constitutionalitatea prevederilor art. 7 alin. (2) din Legea pentru aprobarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2005 privind protectia mediului
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 586 din 6 iulie 2006
In temeiul dispoziţiilor art. 146 lit. a) din
Constituţie şi al art. 15 alin. (4) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea
şi funcţionarea Curţii Constituţionale, Secretarul general al Camerei
Deputaţilor a trimis Curţii Constituţionale, cu Adresa nr. 51/2026 din 8 iunie
2006, sesizarea cu privire la neconstituţionalitatea unui text din Legea pentru
aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2005 privind protecţia
mediului, formulată de 57 de deputaţi aparţinând Grupului parlamentar al
Partidului Social Democrat, şi anume: Viorel Hrebenciuc, Tiberiu-Ovidiu
Muşetescu, Constantin Amarie, Mirela-Elena Adomnicăi, Ioan Stan, Petru Andea,
Tudor Mohora, Vladimir-Alexandru Mănăstireanu, Constantin Niţă, Vasile Puşcaş,
Ioan Munteanu, Aurelia Vasile, Ioan Bivolaru, Dan Ioan Popescu, Anghel Stanciu,
Costică Măcăleţi, Cristian-Sorin Dumitrescu, Rodica Nassar, Doina Micşunica
Dreţcanu, Mihai Tudose, Petru Gabriel Vlase, Petru Godja, Filonaş Chiş, Iuliu
Nosa, Florin Iordache, George Băeşu, Ecaterina Andronescu, Mihai Dumitriu,
Gabriela Nedelcu, Bogdan Nicolae Niculescu-Duvăz, Sorin Dan Mihalache, Mihai
Nicolae Tănăsescu, Dumitru Bentu, Ovidiu Brânzan, Aurel Gubandru, Octavian
Ştireanu, Viorel Constantinescu, Valeriu Alexandru Ungureanu, Monalisa
Găleţeanu, Ion Călin, Constantin Marin, Mihaela Adriana Rusu, Daniel Ionescu,
Vasile Mocanu, Viorel Pupăză, Mihai Cristian Apostolache, Eugen Nicolcea, Dan
Nica, Dan Iosif, Aurel Nechita, Titus Corlăţeanu, Ion Mocioalcă, Iulian Iancu,
George-Alin Teodorescu, Ion Giurescu, Ioan Cindrea şi Filip Georgescu.
Sesizarea a fost înregistrată la Curtea Constituţională
sub nr. 5.973 din 9 iunie 2006 şi formează obiectul Dosarului nr. 1.578A/2006.
Motivele sesizării de neconstituţionalitate sunt
următoarele:
1. Textul art. 7 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 195/2005 privind protecţia mediului, care a fost menţinut în
forma iniţiatorului şi după aprobarea ordonanţei prin lege, potrivit căruia „In
perimetrul Rezervaţiei Biosferei «Delta Dunării» autoritatea publică
teritorială pentru protecţia mediului este reprezentată de Administraţia
Rezervaţiei Biosferei «Delta Dunării»", „extinde competenţa de
administrator al Administraţiei Rezervaţiei Biosferei «Delta Dunării» şi asupra
suprafeţelor aflate în subordinea singurelor autorităţi publice
teritoriale" prevăzute de lege, din comune şi oraşe. Aceste prevederi sunt
contrare dispoziţiilor art. 120 alin. (1) din Constituţie care prevăd că
administraţia publică din unităţile administrativ-teritoriale se întemeiază pe
principiul descentralizării, al autonomiei locale şi al deconcentrării
serviciilor publice.
2. Se mai arată că singurele entităţi prin care se
realizează autonomia locală, precum şi competenţele acestora sunt prevăzute de
dispoziţiile art. 121 alin. (1) şi (2) din Constituţie, conform cărora „(1) Autorităţile administraţiei
publice, prin care se realizează autonomia locală în comune şi în oraşe, sunt
consiliile locale alese şi primarii aleşi, în condiţiile legii.
(2) Consiliile locale şi primarii funcţionează, în
condiţiile legii, ca autorităţi administrative autonome şi rezolvă treburile
publice din comune şi din oraşe."
Faţă de acestea, autorii sesizării apreciază că
acordarea prerogativelor administrative şi de autoritate publică altor „organe
sau organisme", cum este cazul în speţă - Administraţiei Rezervaţiei
Biosferei „Delta Dunării" -, este contrară prevederilor constituţionale
mai sus citate.
3. Prevederile criticate încalcă şi dispoziţiile alin.
(2) ale art. 136 care prevăd că proprietatea publică este garantată şi ocrotită
prin lege şi aparţine statului sau unităţilor administrativ-teritoriale, precum
şi celor ale alin. (5) din acelaşi articol, care reglementează caracterul
inviolabil al proprietăţii private, în condiţiile legii organice.
In conformitate cu dispoziţiile art. 16 alin. (2) din
Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale,
sesizarea a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului,
precum şi Guvernului, pentru a comunica punctele lor de vedere.
Autorităţile menţionate nu au
transmis punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând sesizarea de neconstituţionalitate, raportul
întocmit de judecătorul-raportor, dispoziţiile Legii pentru aprobarea
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2005 privind protecţia mediului,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii
nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, reţine
următoarele:
Curtea a fost legal sesizată şi este competentă,
potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. a) din Constituţie şi ale art. 1, 10, 15,
16 şi 18 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze sesizarea de
neconstituţionalitate formulată de cei 57 de deputaţi.
Obiectul sesizării îl constituie prevederile art. 7
alin. (2) din Legea pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
195/2005 privind protecţia mediului, adoptată de Parlament cu respectarea
prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţie, potrivit cărora „
In perimetrul Rezervaţiei Biosferei «Delta Dunării» autoritatea publică
teritorială pentru protecţia mediului este reprezentată de Administraţia
Rezervaţiei Biosferei «Delta Dunării»."
Dispoziţiile constituţionale considerate ca fiind
încălcate prin textul criticat sunt: art. 120 alin. (1), art. 121 alin. (1) şi
(2) şi art. 136 alin. (2) şi (5) din Constituţie, al căror cuprins este
următorul:
- Art. 120 alin. (1): „Administraţia
publică din unităţile administrativ-teritoriale se întemeiază pe principiile
descentralizării, autonomiei locale şi deconcentrării serviciilor
publice."
- Art. 121 alin. (1) şi (2): „(1) Autorităţile administraţiei
publice, prin care se realizează autonomia locală în comune şi în oraşe, sunt
consiliile locale alese şi primarii aleşi, în condiţiile legii.
(2) Consiliile locale şi primarii funcţionează, în
condiţiile legii, ca autorităţi administrative autonome şi rezolvă treburile
publice din comune şi din oraşe."
- Art. 136 alin. (2) şi
(5): „(2) Proprietatea publică este garantată şi ocrotită prin lege şi
aparţine statului sau unităţilor administrativ-teritoriale. [...]
(5) Proprietatea privată este inviolabilă, în
condiţiile legii organice."
Având în vedere că sesizarea de neconstituţionalitate
vizează statutul Administraţiei Rezervaţiei Biosferei „Delta Dunării", ca
autoritate publică teritorială pentru protecţia mediului în perimetrul
Rezervaţiei, prin raportare la prevederile art. 120 alin. (1), ale art. 121
alin. (1) şi (2) şi ale art. 136 alin. (2) şi (5), Curtea Constituţională
constată că aceasta beneficiază de un statut legal.
Astfel, Rezervaţia Biosferei „Delta Dunării", a
fost constituită prin Legea nr. 82/1993, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 283 din 7 decembrie 1993, în scopul protejării zonei geografice de interes
naţional şi internaţional şi de importanţă biogeografică, ecologică şi estetică
deosebită, cu valoare de patrimoniu natural naţional şi universal; în acelaşi
scop a fost reglementat un regim special de administrare a patrimoniului
natural din domeniul public de interes naţional al rezervaţiei. Astfel, prin
art. 4 din Legea nr. 82/1993, aşa cum a fost modificat prin Legea nr.
454/2001 privind aprobarea
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 112/2000, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 418
din 27 iulie 2001, s-a înfiinţat „Administraţia Rezervaţiei", „instituţie
publică cu personalitate juridică, cu sediul în municipiul Tulcea, în
subordinea autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului."
Totodată, prin art. 6 lit. e) al aceluiaşi act
normativ, s-a stabilit că Administraţia Rezervaţiei „îndeplineşte funcţia de
autoritate de mediu, în condiţiile legii, pe teritoriul rezervaţiei", iar prin art. 10 alin. 1 s-a prevăzut că:„Suprafeţele
terestre şi acvatice, inclusiv terenurile aflate permanent sub ape, existente
în perimetrul rezervaţiei, delimitat potrivit art. 1, împreună cu resursele
naturale pe care le generează, constituie patrimoniu natural, domeniu public de
interes naţional, aflat în administrarea Administraţiei Rezervaţiei. "Sunt exceptate de la aceste prevederi „terenurile din perimetrul rezervaţiei, care, potrivit legii, sunt
proprietate publică sau privată a unităţilor administraţiei teritoriale. "[alin. (2) lit. b) din aceeaşi lege].
Având în vedere dispoziţiile menţionate, Curtea reţine
că, din modul în care a fost formulată critica de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 7 alin. (2) din Legea pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă
a Guvernului nr. 195/2005, prin raportare la prevederile art. 120 şi 121 din
Constituţie, rezultă că autorii sesizării nu fac distincţie între „autorităţi
ale administraţiei publice locale", în sensul prevăzut de dispoziţiile
constituţionale din secţiunea a 2-a „Administraţia publică locală", cap. V „Administraţia Publică", titlul III
„Autorităţile publice" şi care sunt reglementate prin Legea administraţiei
publice locale nr. 215/2001 şi Legea-cadru a descentralizării nr. 195/2006, şi
„autorităţi publice teritoriale pentru protecţia mediului". Astfel,
printre autorităţile enumerate la art. 2 pct. 12 din legea criticată, care
lămureşte semnificaţia expresiei „autoritate competentă pentru protecţia
mediului", figurează şi Administraţia Rezervaţiei Biosferei „Delta
Dunării", ce îndeplineşte atribuţiile prevăzute de lege în domeniile
implementării strategiilor şi politicilor de mediu, având în vedere importanţa
protecţiei mediului în dezvoltarea durabilă, în conformitate cu normele
internaţionale.
Curtea mai reţine că noul act normativ instituie,
totodată, obligaţia şi responsabilitatea autorităţilor administraţiei publice
centrale şi locale în ceea ce priveşte protecţia mediului. Această opţiune de
reglementare a legiuitorului îşi are temeiul constituţional în dispoziţiile
art. 135 alin. (2) lit. e) din Legea fundamentală care prevăd obligaţia
statului de a asigura"refacerea şi ocrotirea mediului înconjurător,
precum şi menţinerea echilibrului ecologic", obligaţie corelativă cu
dreptul cetăţenilor la un mediu sănătos, prevăzut de art. 35 din Constituţie.
In concepţia legii, autorităţile administraţiei publice
centrale şi locale colaborează cu autorităţile publice centrale şi
teritoriale pentru protecţia mediului în vederea îndeplinirii obligaţiilor
rezultate din implementarea legislaţiei comunitare din domeniul mediului şi
pentru realizarea programelor de protecţie a mediului.
Aşa fiind, Curtea constată că este neîntemeiată
susţinerea că dispoziţiile art. 7 alin. (2) din lege sunt contrare prevederilor
art. 120 alin. (1) şi art. 121 alin. (1) şi (2) din Constituţie, întrucât ele
nu instituie o structură care se suprapune autorităţilor administraţiei publice
locale, respectiv consiliilor locale şi primarilor.
De altfel, competenţele celor două categorii de autorităţi
administrative sunt diferite, atât sub raport material, cât şi teritorial.
Examinând critica de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 7 alin. (2), prin raportare la dispoziţiile art. 136 alin.
(2) şi (5) din Constituţie, Curtea reţine că dispoziţiile constituţionale
menţionate nu sunt incidente în prezenta cauză, întrucât Administraţia
Rezervaţiei nu are în administrare suprafeţe de teren dintre cele ce aparţin
unităţilor administrativ-teritoriale.
Pentru cele arătate, Curtea Constituţională constată că
sesizarea este neîntemeiată, dispoziţiile art. 7 alin. (2) din Legea pentru
aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2005 privind protecţia
mediului sunt constituţionale, urmând ca, în temeiul art. 77 alin. (1) şi (3)
din Constituţie, legea să fie trimisă spre promulgare Preşedintelui României.
Având în vedere considerentele expuse, dispoziţiile
art. 146 lit. a) şi ale art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi ale art.
15 alin. (1) şi ale art. 18 alin. (3) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Constată că prevederile art. 7 alin. (2) din Legea
pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195/2005 privind
protecţia mediului sunt constituţionale.
Definitivă şi general obligatorie.
Decizia se comunică Preşedintelui României şi se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Dezbaterea a avut loc la data de 20 iunie 2006 şi la
aceasta au participat: Ioan Vida, preşedinte, Nicolae Cochinescu, Aspazia
Cojocaru, Acsinte Gaspar, Kozsokar Gabor, Petre Ninosu, Ion Predescu şi Şerban
Viorel Stănoiu, judecători.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Prim-magistrat asistent,
Claudia Miu