Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 519 din 31 mai 2007

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 31 alin. 3 din Anexa nr. 2 (Regulamentul-cadru al asociatiilor de proprietari) la Legea locuintei nr. 114/1996

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 559 din 15 august 2007



Ion Predescu                         - preşedinte

Nicolae Cochinescu              -judecător

Aspazia Cojocaru                  -judecător

Acsinte Gaspar                      -judecător

Kozsokar Gabor                    -judecător

Şerban Viorel Stănoiu           -judecător

Ion Tiucă                                - procuror

Maria Bratu                            - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 31 alin. 3 din Anexa nr. 2 (Regulamentul-cadru al asociaţiilor de proprietari) la Legea locuinţei nr. 114/1996, excepţie ridicată de Elena Viorica Mavhima în Dosarul nr. 7.558/280/2005 al Judecătoriei Piteşti.

La apelul nominal este prezentă Asociaţia de proprietari „Dacia 43" din Bucureşti, prin avocat Carmen Agache, lipsind autorul excepţiei, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.

Cauza fiind în stare de judecată, apărătorul părţii prezente solicită respingerea excepţiei ca inadmisibilă, întrucat Curtea Constituţională s-a mai pronunţat cu privire la aspectele criticate de autorul excepţiei. Solicită cheltuieli de judecată pentru care prezintă chitanţa privind achitarea onorariului de avocat.

Cu privire la solicitarea privind acordarea cheltuielilor de judecată, Curtea constată că nu poate fi primită, întrucat aceasta urmează a fi soluţionată de instanţa care judecă procesul în fond, singura în măsură să aprecieze cuantumul integral al acestora şi repartizarea lor.

Reprezentantul Ministerului Public solicită respingerea excepţiei ca neîntemeiată, invocand jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale.

CURTEA,

avand   în   vedere   actele   şi   lucrările   dosarului,   constată următoarele:

Prin Incheierea din 13 octombrie 2006, pronunţată în Dosarul nr. 7.558/280/2005, Judecătoria Piteşti a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 31 alin. 3 din Anexa nr. 2 (Regulamentul-cadru al asociaţiilor de proprietari) la Legea locuinţei nr. 114/1996, excepţie ridicată de Viorica Mavhima într-un proces civil avand ca obiect pretenţii.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul excepţiei susţine, în esenţă, că prevederile de lege criticate contravin principiului constituţional al egalităţii în drepturi, întrucat asociaţiile de proprietari care administrează condominiile aflate în proprietate forţată şi perpetuă sunt scutite de plata taxei judiciare de timbru, în timp ce proprietarul nu beneficiază de această scutire, „creandu-se astfel un dezechilibru între mijloacele juridice puse la îndemana părţilor din cadrul unui litigiu avand ca obiect litigii locative". Or, „apărarea intereselor proprietarilor constituiţi în astfel de structuri asociative nu poate fi considerată drept o justificare obiectivă şi raţională a instituirii prin textul de lege criticat a unui tratament juridic diferenţiat, în beneficiul asociaţiilor de proprietari."

In ceea ce priveşte încălcarea art. 21 alin. (3) din Constituţie, arată că norma conţinută de art. 31 alin. 3 din Anexa nr. 2 la Legea nr. 114/1996 constituie o abatere de la regula potrivit căreia atat obligaţia de plată a taxelor judiciare, cat şi excepţiile stabilite de lege se aplică deopotrivă tuturor cetăţenilor aflaţi în situaţii identice, precum şi tuturor litigiilor de aceeaşi natură.

Referitor la contrarietatea textului de lege criticat cu dispoziţiile art. 53 alin. (1) şi (2) din Constituţie, susţine că aceasta rezultă din lipsa proporţionalităţii dintre restrangerea unor drepturi şi situaţia care a determinat această restrangere.

Judecătoria Piteşti apreciază că textele de lege criticate nu contravin dispoziţiilor constituţionale invocate.

Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

Guvernul consideră că excepţia este inadmisibilă, întrucat autorul excepţiei nu indică niciun text ori principiu constituţional pretins a fi încălcat, ceea ce este contrar prevederilor art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992.

Avocatul Poporului apreciază că prevederile de lege criticate sunt constituţionale. Este invocată în acest sens jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

CURTEA,

examinand încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului şi al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului, prevederile legale criticate raportate la dispoziţiile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei îl constituie prevederile art. 31 alin. 3 din Anexa nr. 2 (Regulamentul-cadru al asociaţiilor de proprietari) la Legea locuinţei nr. 114/1996, republicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 393 din 31 decembrie 1997, prevederi care au următorul conţinut: „Acţiunea este scutită de taxă de timbru."

Textele constituţionale considerate a fi încălcate sunt cele ale art. 16 alin. (1), care consacră egalitatea în drepturi, ale art. 21 alin. (3) privind dreptul la un proces echitabil şi la soluţionarea cauzelor într-un termen rezonabil, ale art. 53 cu privire la restrangerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi.

Examinand excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că prevederile art. 31 alin. 3 din Anexa nr. 2 la Legea locuinţei nr. 114/1996 au mai fost supuse controlului de constituţionalitate. Astfel, prin Decizia nr. 16 din 22 ianuarie 2002, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 127 din 18 februarie 2002, Decizia nr. 191 din 31 martie 2005, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 526 din 21 iunie 2005, Decizia nr. 527 din 11 octombrie 2005, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 990 din 8 noiembrie 2005, şi Decizia nr. 193 din 13 martie 2007, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 254 din 16 aprilie 2007, Curtea a respins excepţiile avand acelaşi obiect, statuand că instituirea unor excepţii de la regula generală a plăţii taxelor judiciare de timbru (scutiri de plata taxei) nu constituie o discriminare sau o atingere adusă principiului constituţional al egalităţii în drepturi.

De asemenea, Curtea a reţinut că textul criticat impune un tratament juridic diferit pentru situaţii de fapt diferite, avand o justificare obiectivă şi raţională, şi anume necesitatea recuperării de către asociaţiile de proprietari a cotelor de întreţinere cu mai multă uşurinţă, ţinand cont de consecinţele grave ale neachitării acestora.

Potrivit art. 139 alin. (1) din Constituţie, „Impozitele, taxele şi orice alte venituri ale bugetului de stat şi ale bugetului asigurărilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege.", fiind, aşadar, la latitudinea legiuitorului să stabilească scutiri de taxe sau impozite, avand în vedere situaţii diferite, fără ca prin aceasta să se aducă atingere principiului egalităţii în drepturi. Plata unor taxe sau impozite nu reprezintă un drept, ci o obligaţie constituţională a cetăţenilor, prevăzută de art. 56 alin. (1) din Legea fundamentală, în conformitate cu care „Cetăţenii au obligaţia să contribuie, prin impozite şi taxe, la cheltuielile publice." In acest sens s-a pronunţat Curtea, de exemplu, prin Decizia nr. 175 din 26 septembrie 2000, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 702 din 28 decembrie 2000.

Considerentele care au stat la baza deciziilor menţionate ale Curţii Constituţionale îşi menţin valabilitatea şi în cauza de faţă, întrucat nu au intervenit elemente noi de natură să determine modificarea jurisprudenţei Curţii.

Analizand criticile de neconstituţionalitate în raport cu art. 21 alin. (3) din Constituţie, Curtea constată că textul de lege criticat nu contravine acestor dispoziţii, deoarece prin stabilirea unor categorii de persoane şi a unor acţiuni scutite de plata taxei judiciare de timbru nu se poate susţine că se încalcă dreptul persoanei la judecarea unui proces în mod echitabil şi într-un termen rezonabil. Obligaţia părţilor de a plăti taxe judiciare de timbru stabilite prin lege nu aduce atingere dreptului acestora la un proces echitabil şi la soluţionarea cauzelor într-un termen rezonabil, deoarece taxele judiciare de timbru servesc unei mai bune organizări şi funcţionări a serviciului public de realizare a justiţiei.

In ce priveşte susţinerea că textul de lege criticat contravine prevederilor art. 53 din Constituţie, Curtea constată că aceste dispoziţii nu sunt incidente în cauză, ele referindu-se la restrangerea exerciţiului drepturilor şi libertăţilor fundamentale.

Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA  CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 31 alin. 3 din Anexa nr. 2 (Regulamentul-cadru al asociaţiilor de proprietari) la Legea locuinţei nr. 114/1996, excepţie ridicată de Elena Viorica Mavhima în Dosarul nr. 7.558/280/2005 al Judecătoriei Piteşti.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 31 mai 2007.

PREŞEDINTE,

ION PREDESCU

Magistrat-asistent,

Maria Bratu


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 519/2007

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 519 din 2007
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    Îmi apare că site-ul http://www.legex.ro/VizualizareLege.aspx?var=153691#comentariu, sau cum se numește, este not secure. Adică putem comenta dar ne asumăm riscul informatic. E corect?
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    nu cumva ar trebui să fie bizară absența oricărui comentariu la această lege? Totuși este o lege adoptată conform procedurilor regulamentare în vigoare, deci este ea însăși în vigoare. Avem dreptul cel puțin legal de a o comenta.
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 519/2007
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu