DECIZIE Nr.
519 din 9 aprilie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 97 alin. (5) si (7) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor în Romania
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 346 din 25 mai 2009
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 97 alin. (5) şi (7) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România,
excepţie ridicată de Ratnasingam Murugadaz în Dosarul nr. 6.608/2/2008 al
Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
Constituţionale acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune
concluzii de respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate,
indicând în acest sens Decizia nr. 28/2009 prin care Curtea Constituţională a
soluţionat o excepţie de neconstituţionalitate având acelaşi obiect şi aceeaşi
motivare ca şi în prezenta cauză.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, retine
următoarele:
Prin Incheierea din 5 noiembrie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 6.608/2/2008, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 97 alin. (5) şi (7) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România.
Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de
Ratnasingam Murugadaz într-o cauză de contencios administrativ privind
prelungirea măsurii de luare în custodie publică.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că prevederile art. 97 alin. (5) şi (7)
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 sunt neconstituţionale, în
măsura în care nu reglementează o procedură clară de prelungire a perioadei de
luare în custodie publică, prin limitarea duratei procedurii, precum şi
datorită faptului că soluţia prelungirii custodiei publice este impusă
instanţei de judecată prin lege. De asemenea, textele legale ar trebui să
prevadă ca măsura privativă de libertate ce constă în luarea în custodie
publică să înceteze de drept în situaţia în care străinul beneficiază de
permisiune de şedere, acordată potrivit art. 88 şi 89 din Legea nr. 122/2006
privind azilul în România. Prin urmare, în cazul în care se permite rămânerea
străinului pe teritoriul României, măsura luării în custodie publică constituie
o încălcare a dreptului la liberă circulaţie şi a dreptului la libertate.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal apreciază că
dispoziţiile legale criticate nu contravin prevederilor constituţionale şi
convenţionale invocate.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.
Guvernul consideră că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Dispoziţiile art. 97 alin.
(5) şi (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 nu aduc atingere
liberului acces la justiţie sau dreptului la apărare, în condiţiile în care
alin. (1) şi (9) ale aceluiaşi articol criticat reglementează posibilitatea
depunerii plângerii împotriva măsurii de luare în custodie publică, litigiu în
cadrul căruia străinul beneficiază de toate garanţiile unui proces echitabil,
inclusiv respectarea cerinţei soluţionării cauzei într-un termen rezonabil şi
exercitarea dreptului la apărare.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile art. 97 alin. (5) şi (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 194/2002 sunt constituţionale. Acestea nu conţin norme care prin natura lor
îngrădesc părţilor posibilitatea de a-şi valorifica pretenţiile sau de a dovedi
netemeinicia pretenţiilor invocate de către părţile adverse, astfel că nu se
poate reţine critica de neconstituţionalitate faţă de prevederile art. 21, 24,
53 şi 124 din Constituţie. In plus, consideră că dispoziţiile art. 1 alin. (4)
din Legea fundamentală, invocate, nu au incidenţă în cauză.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 97 alin. (5) şi (7) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 421 din 5 iunie
2008, cu următorul conţinut:
Art. 97. - Luarea în custodie publică a străinilor: „(5)
Prelungirea duratei de luare în custodie publică a străinilor prevăzuţi la
alin. (2) care nu au putut fi îndepărtaţi de pe teritoriul României în termen
de 30 de zile se dispune de către curtea de apel în a cărei rază de competenţă
teritorială se află locul de cazare, la solicitarea motivată a Oficiului Român
pentru Imigrări. Instanţa trebuie să se pronunţe înainte de expirarea
termenului luării în custodie publică dispuse anterior, iar hotărârea instanţei
este irevocabilă. (...)
(7) In situaţia în care, ulterior luării în custodie
publică a unui străin, se constată existenţa unuia dintre cazurile prevăzute la
art. 92 alin. (1) sau acesta formulează pentru prima dată o cerere pentru
acordarea unei forme de protecţie, măsura luării în custodie publică încetează
de drept. La formularea unei a doua cereri, măsura luării în custodie publică
încetează la data acordării accesului la o nouă procedură."
Autorul excepţiei invocă încălcarea prevederilor
constituţionale ale art. 1 alin. (4) privind principiul separaţiei puterilor,
art. 21 care garantează accesul liber la justiţie, art. 24 consacrat dreptului
la apărare, art. 53 privind restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor
libertăţi şi ale art. 124 referitoare la principiile în conformitate cu care se
înfăptuieşte justiţia. De asemenea, sunt invocate dispoziţiile art. 5 din
Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale,
privind dreptul la libertate şi la siguranţă.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
Constituţională constată că dispoziţiile art. 97 alin. (5) şi (7) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România au
mai fost supuse controlului de constituţionalitate. Un exemplu în acest sens îl
constituie Decizia nr. 28 din 13 ianuarie 2009, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 49 din 27 ianuarie 2009, sau Decizia nr. 158 din 10
februarie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 143
din 9 martie 2009, prin care Curtea, pentru considerentele acolo reţinute, a
respins excepţia, răspunzând, cu acele prilejuri, unor critici de neconstituţionalitate
asemănătoare celor formulate în prezenta cauză.
Aşa fiind, pentru identitate de raţiune, atât soluţia
pronunţată prin deciziile indicate, cât şi argumentele pe care aceasta s-a
sprijinit îşi păstrează valabilitatea.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 97 alin. (5) şi (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, excepţie ridicată de
Ratnasingam Murugadazîn Dosarul nr. 6.608/2/2008 al Curţii de Apel Bucureşti -
Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 9 aprilie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi