Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 518 din 8 mai 2008

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 116 2 din Legea nr. 84/1995 - Legea invatamantului

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 412 din 2 iunie 2008



Ioan Vida                                         - preşedinte

Nicolae Cochinescu                         -judecător

Aspazia Cojocaru                            -judecător

Acsinte Gaspar                                -judecător

Ion Predescu                                   -judecător

Tudorel Toader                                -judecător

Puskas Valentin Zoltan                    -judecător

Augustin Zegrean                            -judecător

Ion Tiucă                                          - procuror

Mihaela Ionescu                              - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art.1162 din Legea nr. 84/1995 - Legea învăţământului, excepţie ridicată de Georgiana-Olivia Călinescu, Marta Iuliana Vicol, Sebastian Năstuţă, Alina Elena Chistol (Panţâru), Eugen Popescu Neagu, Emil Luchian, Lăcrămioara Mocanu, Constantin Manolache, Florin Adrian Micu Iliescu, Manuela Mândru, Constantin Iulian Negulescu, Daniela Rusu, Ica Diosteanu si Gheorghe Chelmus în dosarele nr. 1.616/99/2007, 'nr. 1.621/99/2007, nr.' 1.611/99/2007, nr. 1.623/99/2007, nr. 1.618/99/2007, nr. 1.624/99/2007, nr. 1.622/99/2007, nr. 1.614/99/2007, nr. 1.615/99/2007, nr. 1.612/99/2007, nr. 1.613/99/2007, nr. 1.619/99/2007, nr. 1.620/99/2007 şi nr. 1.617/99/2007 ale Tribunalului laşi - Secţia civilă litigii de muncă.

La apelul nominal răspunde avocatul Cristina Badea pentru Universitatea „Petre Andrei" din laşi, cu delegaţie la dosar. Lipsesc autorii excepţiei, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.

Din oficiu, Curtea pune în dezbatere problema conexării dosarelor nr. 209D/2008, nr. 210D/2008, nr. 211D/2008, nr. 212D/2008, nr. 213D/2008, nr. 214D/2008, nr. 215D/2008, nr. 255D/2008, nr. 256D/2007, nr. 257D/2008, nr. 258D/2008, nr. 259D/2008, nr. 260D/2008 şi nr. 261 D/2008 înregistrate pe rolul său, având în vedere că obiectul excepţiilor de neconstituţionalitate este identic.

Avocatul părţii prezente este de acord cu conexarea dosarelor.

Reprezentantul Ministerului Public apreciază ca fiind întrunite condiţiile conexării dosarelor.

Reţinând identitatea de obiect, în temeiul art. 14 şi al art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, raportate la art. 164 din Codul de procedură civilă, Curtea dispune conexarea dosarelor nr. 210D/2008, nr. 211D/2008, nr. 212D/2008, nr. 213D/2008, nr. 214D/2008, nr. 215D/2008, nr. 255D/2008, nr. 256D/2007, nr. 257D/2008, nr. 258D/2008, nr. 259D/2008, nr. 260D/2008 si nr. 261 D/2008 la Dosarul nr. 209D/2008, care a fost primul înregistrat.

Cauza este în stare de judecată.

Avocatul părţii prezente solicită respingerea excepţiei de neconstituţionalitate. In acest sens, arată că textul de lege criticat nu încalcă dispoziţiile art. 32 alin. (5) şi (6) din Constituţie, care statuează că învăţământul de toate gradele se desfăşoară în unităţi de stat, particulare şi confesionale, în condiţiile legii, autonomia universitară fiind garantată. Totodată, susţine că prevederile art. 1162 din Legea nr. 84/1995 nu contravin dispoziţiilor art. 16 din Constituţie, întrucât nu există discriminare între persoanele care acced la funcţia de rector, indiferent că este vorba despre universităţi de stat sau universităţi particulare.

Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, ca fiind inadmisibilă, deoarece critica priveşte aspecte de aplicare a textului de lege criticat care excedează competenţei Curţii Constituţionale.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarelor, constată următoarele:

Prin încheierile din 23 ianuarie 2008 si din 30 ianuarie 2008, pronunţate în dosarele nr. 1.616/99/2007, nr. 1.621/99/2007, nr. 1.611/99/2007, nr. 1.623/99/2007, nr. 1.618/99/2007, nr. 1.624/99/2007, nr. 1.622/99/2007, nr. 1.614/99/2007, nr. 1.615/99/2007, nr. 1.612/99/2007, nr. 1.613/99/2007, nr. 1.619/99/2007, nr. 1.620/99/2007 şi nr. 1.617/99/2007, Tribunalul Iaşi - Secţia civilă litigii de muncă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 1162 din Legea nr. 84/1995 - Legea învăţământului, excepţie ridicată de Georgiana-Olivia Călinescu, Marta Iuliana Vicol, Sebastian Năstuţă, Alina Elena Chistol (Panţâru), Eugen Popescu Neagu, Emil Luchian, Lăcrămioara Mocanu, Constantin Manolache, Florin Adrian Micu Iliescu, Manuela Mândru, Constantin Iulian Negulescu, Daniela Rusu, Ica Dioşteanu şi Gheorghe Chelmuş în cauze privind soluţionarea unor acţiuni de anulare a unor decizii de încetare a contractului de muncă.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate identică în cele paisprezece dosare conexate, autorii acesteia susţin, în esenţă, că prevederile criticate sunt neconstituţionale, fiind contrare art. 16 din Constituţie, întrucât se creează o discriminare între cadrele didactice care doresc să acceadă la funcţii de conducere în învăţământul privat şi cele care funcţionează în învăţământul de stat. Consideră că textul de lege criticat contravine dispoziţiilor constituţionale ale art. 32 privind dreptul la învăţătură, în condiţiile în care acest drept este garantat de stat, iar statul ar trebui să poată verifica modalitatea în care sunt organizate, ca structură şi atribuţii, instituţiile în care se realizează procesul de învăţământ, de stat sau privat. Autorii consideră că un control al activităţii desfăşurate în cadrul unei universităţi particulare nu poate fi realizat decât prin implicarea ministerului de resort, care poate şi este obligat să acorde girul unei organizări corecte a instituţiei de învăţământ. Arată că, prin textul de lege criticat, nu se instituie o autonomie universitară, ci un monopol al fiecărei universităţi cu privire la organizare acesteia.

Tribunalul Iaşi - Secţia civilă litigii de muncă apreciază că prevederile criticate sunt constituţionale. Arată că motivele invocate de autorul excepţiei referitoare la discriminarea creată între cadrele didactice care doresc să acceadă la funcţii de conducere în învăţământul privat şi cele care funcţionează în învăţământul de stat nu constituie o critică de neconstituţionalitate, ci reprezintă un aspect de interpretare şi aplicare a dispoziţiilor normative, de competenţa instanţelor judecătoreşti. Cât priveşte susţinerea autorului excepţiei privind încălcarea dreptului la învăţătură, consideră că textul de lege criticat nu îngrădeşte în niciun fel accesul oricărei persoane la învăţătură, învăţământul superior particular fiind doar alternativă la învăţământul superior de stat.

In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

Avocatul Poporului consideră că prevederile criticate sunt constituţionale, nefiind contrare dispoziţilor art. 16 din Constituţie, întrucât „fiecare funcţie de conducere din cadrul sferei universitare prezintă importanţă diferită în raport cu atribuţiile şi natura juridică avută, situaţiile invocate fiind distincte. Astfel, neexistând identitate de raţiune între toate aceste funcţii, nu se justifică aplicarea aceluiaşi tratament juridic". De asemenea, apreciază că prevederile criticate nu conţin norme contrare autonomiei universitare, ci reprezintă o garanţie a principiului constituţional înscris în art. 32 alin. (6) din Legea fundamentală. Menţionează că, prin lege, potrivit autonomiei universitare, se pot stabili condiţii privind organizarea şi funcţionarea unităţilor de învăţământ superior fără a se aduce, în acest mod, atingere dispoziţiilor art. 32 alin. (6) din Constituţie.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art.2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizată.

Obiect al excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 1162 din Legea nr. 84/1995 - Legea învăţământului, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 606 din 10 decembrie 1999. Art. 1162 a fost introdus prin Legea nr. 480/2006 pentru modificarea şi completarea Legii învăţământului nr. 84/1995, republicată, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.025 din 22 decembrie 2006, având următorul cuprins:

„Art. 1162. - (1) Structurile şi funcţiile de conducere ale universităţilor particulare, atribuţiile, modul de constituire, durata mandatelor şi limitele de vârstă ale cadrelor didactice sunt stabilite de carta universităţii. Deciziile definitive, în acest sens, revin universităţii.

(2) Universităţile particulare pot înfiinţa funcţia de preşedinte al universităţii, ordonator de credite, cu atribuţii stabilite de carta universităţii."

Textele constituţionale invocate în susţinerea excepţiei sunt cele ale art. 16 privind egalitatea în drepturi şi ale art. 32 referitoare la dreptul la învăţătură.

Examinând excepţia, Curtea constată că motivul de neconstituţionalitate invocat nu priveşte textul de lege criticat ca atare, ci aplicarea acestuia într-un litigiu de muncă privind soluţionarea unor acţiuni de anulare a unor decizii de încetare a contractelor de muncă, aspect care, potrivit art 2 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 47/1992, excedează competenţei instanţei de contencios constituţional. Potrivit art. 2 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, „Sunt neconstituţionale prevederile actelor [...] care încalcă dispoziţiile sau principiile Constituţiei", alin. (3) al aceluiaşi articol stabilind că instanţa constituţională „se pronunţă numai asupra constituţionalităţii actelor cu privire la care a fost sesizată [...]".

Curtea Constituţională a statuat în jurisprudenţa sa că nu intră în atribuţiile sale cenzurarea aplicării legii de către instanţele de judecată, controlul judecătoresc realizându-se, potrivit art. 126 alin.(1) din Constituţie, „... prin Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi prin celelalte instanţe judecătoreşti stabilite de lege".

Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA  CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 1162 din Legea nr. 84/1995 - Legea învăţământului, excepţie ridicată de Georgiana-Olivia Călinescu, Marta Iuliana Vicol, Sebastian Năstuţă, Alina Elena Chistol (Panţâru), Eugen Popescu Neagu, Emil Luchian, Lăcrămioara Mocanu, Constantin Manolache, Florin Adrian Micu Iliescu, Manuela Mândru, Constantin Iulian Negulescu, Daniela Rusu, Ica Diosteanu si Gheorghe Chelmus în dosarele nr. 1.616/99/2007, nr. 1.621/99/2007, nr. 1.611/99/2007, nr. 1.623/99/2007, nr. 1.618/99/2007, nr. 1.624/99/2007, nr. l.622/99/2007, nr. 1.614/99/2007, nr. 1.615/99/2007, nr. 1.612/99/2007, nr. 1.613/99/2007, nr. 1.619/99/2007, nr. 1.620/99/2007 şi nr. 1.617/99/2007 ale Tribunalului laşi - Secţia civilă litigii de muncă.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 8 mai 2008.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Mihaela Ionescu


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 518/2008

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 518 din 2008
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 518/2008
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu