DECIZIE Nr. 513 din 18 noiembrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 167 alin.
1 din Codul de procedura civila
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1143 din 2 decembrie 2004

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Ingrid Alina Tudora - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 167 alin. 1 din Codul de procedura civila, exceptie ridicata
de Teofil Haica, Adriana Florica Haica si Farkas Alexandru Johansson in Dosarul
nr. 7.556/2000 al Judecatoriei Timisoara.
La apelul nominal se prezinta autorii exceptiei, Teofil Haica, personal,
Adriana Florica Haica, personal si asistata de avocatul Teofil Haica, precum si
Farkas Alexandru Johansson, reprezentat de catre acelasi avocat.
Lipsesc celelalte parti, fata de care procedura de citare este legal
indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul autorilor exceptiei
solicita admiterea exceptiei de neconstitutionalitate astfel cum a fost
formulata in fata instantei de judecata, depunand si concluzii scrise in acest
sens. In esenta, intreaga argumentare se bazeaza pe sustinerea ca teza intai a
art. 167 alin. 1 din Codul de procedura civila, potrivit careia "dovezile
se pot incuviinta numai daca instanta socoteste ...", este
neconstitutionala, intrucat permite interpretari subiective si respingeri de
probe stiintifice in mod arbitrar. Ca atare, pentru remedierea acestei
situatii, considera ca textul legal dedus controlului ar trebui completat cu
sintagma "... si in cazul solicitarii ca probe a expertizelor stiintifice
raportate la obiectul judecatii".
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca nefondata, apreciind ca aspectele semnalate de autorii exceptiei nu
reprezinta o problema de constitutionalitate, fiind vorba despre stricta interpretare
si aplicare a legii de catre instantele judecatoresti. De asemenea, arata ca nu
este evidentiata, in mod concret, nici o neconcordanta a textului de lege
criticat fata de prevederile constitutionale invocate, ci, de fapt, se solicita
completarea acestuia, ceea ce contravine dispozitiilor art. 2 alin. (3) din
Legea nr. 47/1992.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 6 septembrie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
7.556/2000, Judecatoria Timisoara a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 167 alin. 1 din Codul de
procedura civila, exceptie ridicata de Teofil Haica, Adriana Florica Haica si
Farkas Alexandru Johansson intr-o cauza civila ce are ca obiect o actiune in
constatare.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorii acesteia sustin ca
dispozitiile criticate contravin prevederilor constitutionale ale art. 16, 21,
41 si 42. In acest sens, apreciaza ca textul legal criticat "constituie o
situatie de care depinde judecarea cauzei, ducand in mod inevitabil la
respingerea actiunii reclamantilor, lasand-o, prin neadmiterea probei, eliptica
de probatiunea stiintifica principala si certa". Astfel, arata ca nu este
permis ca judecatorul sa respinga nemotivat, pe argumente stiintifice, proba de
expertiza, invocand ca temei de respingere prima parte a art. 167 din Codul de
procedura civila, intr-o interpretare abuziva si nefondata, bazata pe textul
"dovezile se pot incuviinta numai daca instanta socoteste ...". In
acest context, autorii exceptiei apreciaza ca art. 167 din Codul de procedura
civila, in redactarea actuala, este neconstitutional, intrucat permite
interpretari subiective si respingeri de probe stiintifice in mod arbitrar si
nefondat, incalcandu-se astfel garantiile constitutionale oferite de art. 16,
21, 41 si 42, care consacra egalitatea in drepturi, accesul liber la justitie,
garantarea dreptului de proprietate privata, precum si dreptul la mostenire. In
concluzie, considera ca textul art. 167 alin. 1 ar trebui completat cu
impunerea conduitei procedurale de impartialitate, sub forma adaugarii finale a
sintagmei: "... si in cazul solicitarii ca probe a expertizelor
stiintifice raportate la obiectul judecatii", completare care, in opinia
autorului exceptiei, ar urma sa creeze o garantie partilor litigante ca probele
cerute de ei nu vor fi lasate la aprecierea subiectiva a judecatorului. Prin
aceasta, apreciaza ca garantiile constitutionale vor avea o eficienta sporita,
iar actul de justitie va fi consolidat.
Judecatoria Timisoara apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate
invocata este neintemeiata. In acest sens, apreciaza ca dispozitiile legale
criticate, care dau posibilitatea judecatorului unei cauze sa aprecieze asupra
pertinentei, concludentei sau utilitatii probelor propuse de parti in dovedirea
pretentiilor acestora, nu contravin prevederilor constitutionale invocate in
sustinerea exceptiei. De asemenea, arata ca administrarea probelor in procesul
civil nu poate fi lasata exclusiv la latitudinea partilor, cu inlaturarea
rolului de filtru al judecatorului.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului,
Guvernului si Avocatului Poporului pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
Astfel, in opinia sa, nu se poate sustine ca art. 167 alin. 1 din Codul de
procedura civila ar aduce atingere principiului egalitatii in fata legii, atata
timp cat aceste dispozitii legale sunt aplicabile tuturor partilor dintr-un
proces. De asemenea, apreciaza ca textul legal criticat nu restrange nici accesul
liber la justitie, intrucat partile au posibilitatea "sa propuna, prin
cererea de chemare in judecata, prin intampinare sau, dupa caz, la prima zi de
infatisare, orice mijloc de proba pe care il considera necesar". In acest
sens, arata ca administrarea dovezilor reprezinta, de fapt, o etapa a
procedurii in fata instantei de judecata, astfel cum este reglementata de lege,
in conformitate cu art. 126 din Constitutie. In ceea ce priveste invocarea
prevederilor constitutionale ale art. 44, Guvernul considera ca acestea nu au
incidenta in cauza.
In final, subliniaza faptul ca majoritatea aspectelor invocate de autorii
exceptiei nu se pot incadra intr-o critica de neconstitutionalitate, intrucat
vizeaza aspecte ce tin de modul de aplicare a legii de catre instantele
judecatoresti.
Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitiile legale criticate sunt
constitutionale.
In acest sens, arata ca nu poate fi retinuta critica de
neconstitutionalitate a textului legal fata de art. 16 din Constitutie, intrucat
nu se poate pune semnul egalitatii in drepturi intre cetateni si autoritatile
publice. De altfel, apreciaza ca reglementarea dedusa controlului se aplica
tuturor celor aflati in situatia prevazuta de ipoteza normei legale, fara nici
o discriminare pe considerente arbitrare. In ceea ce priveste critica privind
infrangerea art. 21 si art. 41, devenit art. 44 in Constitutia republicata,
Avocatul Poporului considera ca aceasta este neintemeiata, cu atat mai mult cu
cat procedura de judecata, care cuprinde sistemul probator, este atributul
exclusiv al legiuitorului.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit in cauza de judecatorul-raportor,
sustinerile partilor prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), art. 2, 3, 10 si 29 din Legea
nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost
sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
167 alin. 1 din Codul de procedura civila, potrivit carora "Dovezile se
pot incuviinta numai daca instanta socoteste ca ele pot sa aduca dezlegarea
pricinii, afara de cazul cand ar fi primejdie ca ele sa se piarda prin
intarziere".
Autorii exceptiei sustin ca aceste dispozitii legale contravin prevederilor
constitutionale ale art. 16, art. 21, art. 44 si art. 46, care au urmatorul
continut:
- Art. 16: "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor
publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.
(3) Functiile si demnitatile publice, civile sau militare, pot fi ocupate,
in conditiile legii, de persoanele care au cetatenia romana si domiciliul in
tara. Statul roman garanteaza egalitatea de sanse intre femei si barbati pentru
ocuparea acestor functii si demnitati.
(4) In conditiile aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, cetatenii Uniunii
care indeplinesc cerintele legii organice au dreptul de a alege si de a fi
alesi in autoritatile administratiei publice locale.";
- Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru
apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.
(3) Partile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor
intr-un termen rezonabil.
(4) Jurisdictiile speciale administrative sunt facultative si
gratuite.";
- Art. 44: "(1) Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra
statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt
stabilite de lege.
(2) Proprietatea privata este garantata si ocrotita in mod egal de lege,
indiferent de titular. Cetatenii straini si apatrizii pot dobandi dreptul de
proprietate privata asupra terenurilor numai in conditiile rezultate din
aderarea Romaniei la Uniunea Europeana si din alte tratate internationale la
care Romania este parte, pe baza de reciprocitate, in conditiile prevazute prin
lege organica, precum si prin mostenire legala.
(3) Nimeni nu poate fi expropriat decat pentru o cauza de utilitate
publica, stabilita potrivit legii, cu dreapta si prealabila despagubire.
(4) Sunt interzise nationalizarea sau orice alte masuri de trecere silita
in proprietate publica a unor bunuri pe baza apartenentei sociale, etnice,
religioase, politice sau de alta natura discriminatorie a titularilor.
(5) Pentru lucrari de interes general, autoritatea publica poate folosi
subsolul oricarei proprietati imobiliare, cu obligatia de a despagubi
proprietarul pentru daunele aduse solului, plantatiilor sau constructiilor,
precum si pentru alte daune imputabile autoritatii.
(6) Despagubirile prevazute in alineatele (3) si (5) se stabilesc de comun
acord cu proprietarul sau, in caz de divergenta, prin justitie.
(7) Dreptul de proprietate obliga la respectarea sarcinilor privind
protectia mediului si asigurarea bunei vecinatati, precum si la respectarea
celorlalte sarcini care, potrivit legii sau obiceiului, revin proprietarului.
(8) Averea dobandita licit nu poate fi confiscata. Caracterul licit al
dobandirii se prezuma.
(9) Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori
contraventii pot fi confiscate numai in conditiile legii.";
- Art. 46: "Dreptul la mostenire este garantat."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca autorii
acesteia critica, in principal, solutia legislativa instituita prin teza intai
a art. 167 alin. 1 din Codul de procedura civila, potrivit careia
"dovezile se pot incuviinta numai daca instanta socoteste ...". In
acest sens, considera ca textul legal dedus controlului ar trebui completat cu
sintagma: "... si in cazul solicitarii ca probe a expertizelor
stiintifice raportate la obiectul judecatii", completare care ar urma sa
creeze o garantie partilor litigante ca probele cerute de ele nu vor fi lasate
la aprecierea subiectiva a judecatorului si, in acest fel, actul de justitie va
fi consolidat.
Ca atare, din aceasta perspectiva, Curtea constata ca nu poate fi primita
solicitarea autorilor exceptiei privind completarea textului de lege criticat,
intrucat, potrivit dispozitiilor art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992,
"Curtea Constitutionala se pronunta numai asupra constitutionalitatii
actelor cu privire la care a fost sesizata, fara a putea modifica sau completa
prevederile supuse controlului".
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, art. 11 alin. (1) lit. A.d), precum
si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 167 alin. 1 din Codul de procedura civila, exceptie ridicata
de Teofil Haica, Adriana Florica Haica si Farkas Alexandru Johansson in Dosarul
nr. 7.556/2000 al Judecatoriei Timisoara.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 18 noiembrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Ingrid Alina Tudora