DECIZIE Nr. 506 din 16 noiembrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 lit. c)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea
deseurilor industriale reciclabile
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 68 din 20 ianuarie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 5 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001
privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Maruva Import Export" - S.R.L. din Cluj-Napoca
in Dosarul nr. 5.880/2004 al Judecatoriei Cluj-Napoca.
La apelul nominal raspunde, pentru autorul exceptiei, domnul avocat
Constantin Eugen Iordachescu, in baza delegatiei depuse la dosar,
constatandu-se lipsa Autoritatii Nationale de Control - Garda financiara -
Comisariatul Regional Cluj, fata de care procedura de citare a fost legal
indeplinita. Curtea dispune a se face apelul si in Dosarul nr. 482D/2004, avand
ca obiect aceeasi exceptie, ridicata de Societatea Comerciala "GPV Romania
Prodcom Service" - S.R.L. din Cluj-Napoca in Dosarul nr. 6.536/2004 al
Tribunalului Cluj - Sectia comerciala si de contencios administrativ. La apelul
nominal raspunde, pentru autorul exceptiei, domnul avocat Mihaly Andor,
constatandu-se lipsa Autoritatii Nationale de Control - Garda financiara -
Comisariatul Regional Cluj, fata de care procedura de citare este legal
indeplinita. De asemenea, Curtea dispune a se face apelul si in Dosarul nr.
495D/2004, avand ca obiect aceeasi exceptie, ridicata de Societatea Comerciala
"Tipoholding" - S.A. din Cluj-Napoca in Dosarul nr. 6.093/2004 al
Judecatoriei Cluj-Napoca. La apelul nominal raspunde, pentru autorul exceptiei,
domnul avocat Constantin Eugen Iordachescu, in baza delegatiei depuse la dosar,
constatandu-se lipsa Autoritatii Nationale de Control - Garda financiara -
Comisariatul Regional Cluj, fata de care procedura de citare este legal
indeplinita. Curtea, din oficiu, pune in discutie conexarea dosarelor.
Reprezentantii partilor prezente, precum si reprezentantul Ministerului
Public sunt de acord cu conexarea dosarelor.
Curtea, in temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, dispune conexarea dosarelor
nr. 482D/2004 si nr. 495D/2004 la Dosarul nr. 423D/2004, care a fost primul
inregistrat.
Cauza fiind in stare de judecata, se da cuvantul reprezentantului
Societatii Comerciale "Maruva Import Export" - S.R.L. din
Cluj-Napoca, care solicita admiterea exceptiei de neconstitutionalitate,
aratand urmatoarele: dispozitiile de lege criticate instituie in fapt un
monopol de stat asupra activitatilor desfasurate de agentii economici
specializati si autorizati pentru valorificarea deseurilor industriale
reciclabile, ceea ce incalca art. 45 si art. 135 alin. (1) si alin. (2) lit. a)
din Constitutie, intrucat nu creeaza un regim juridic care sa protejeze
detinatorii de deseuri de practicile anticoncurentiale. De asemenea, mai arata
ca, potrivit acelorasi dispozitii de lege, agentii economici autorizati pentru
valorificare nu au obligatia legala de a prelua efectiv deseurile industriale
de la producatorii si detinatorii acestora, astfel ca se creeaza abuzuri grave
in desfasurarea in mod liber a activitatilor economice. De asemenea, se mai
sustine ca agentilor economici specializati nu le este impusa nici obligatia
practicarii anumitor preturi sau tarife, ceea ce face din agentii economici
producatori si detinatori de deseuri industriale furnizori captivi ai acestora.
Ordonanta criticata nu reglementeaza obligativitatea unei forme legale de
publicitate a agentilor economici specializati si autorizati pentru
valorificarea deseurilor, asa incat detinatorul de deseuri nu are posibilitatea
de a verifica valabilitatea autorizatiei acestora. In sfarsit, se mai sustine
ca prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 contravin art.
115 din Constitutie, intrucat din continutul acesteia nu rezulta, explicit sau
implicit, in ce a constat urgenta reala si serioasa pentru adoptarea acestui
act normativ.
Aceleasi argumente, in sensul admiterii exceptiei de neconstitutionalitate,
sunt formulate si de catre reprezentantul Societatii Comerciale "GPV
Romania Prodcom Service" - S.R.L. din Cluj-Napoca si al Societatii
Comerciale "Tipoholding" - S.A. din Cluj-Napoca, atat prin
sustinerile orale, cat si prin notele scrise depuse la dosare.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei, intrucat apreciaza ca prevederile de lege criticate nu contravin
dispozitiilor constitutionale invocate ca fiind incalcate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, constata urmatoarele:
Prin incheierile din 31 mai 2004, din 9 august 2004 si din 21 iunie 2004,
pronuntate in dosarele nr. 5.880/2004, nr. 6.536/2004 si nr. 6.093/2004,
Judecatoria Cluj-Napoca si Tribunalul Cluj - Sectia comerciala si de contencios
administrativ au sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 lit. c) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile.
Exceptiile au fost ridicate de Societatea Comerciala "Maruva Import
Export" - S.R.L. cu sediul in Cluj-Napoca, de Societatea Comerciala "GPV
Romania Prodcom Service" - S.R.L. din Cluj-Napoca si de Societatea
Comerciala "Tipoholding" - S.A. din Cluj-Napoca in cauze avand ca
obiect plangeri contraventionale formulate impotriva proceselor-verbale de
constatare si sanctionare a unor contraventii.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, care in toate dosarele se
intemeiaza pe sustineri privind incalcarea art. 135 alin. (1) si alin. (2) lit.
a) din Constitutie, referitoare la principiile privind libertatea comertului si
protectia concurentei loiale, cu o argumentare asemanatoare, se arata ca art. 5
lit. c) din ordonanta criticata "instituie in fapt un monopol privind
activitatile agentilor economici specializati si autorizati pentru
valorificarea deseurilor industriale reciclabile". Or, potrivit art. 4
alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu modificarile si completarile
ulterioare, tarifele si preturile practicate in cadrul unor activitati cu
caracter de monopol se stabilesc si se ajusteaza cu avizul Ministerului
Finantelor Publice, cu exceptia celor pentru care, prin legi speciale, sunt
prevazute alte competente; agentilor economici specializati si autorizati
pentru preluarea si valorificarea deseurilor industriale nu le este impusa,
prin acte normative, obligatia de a practica anumite preturi sau tarife
maximale ori minimale, "acestia avand posibilitatea de a practica orice
preturi, dupa bunul lor plac si care, in consecinta, sunt impuse fortat
agentilor economici producatori si detinatori de deseuri industriale, care se
afla in pozitia de furnizor captiv al acestor beneficiari ai livrarilor de
deseuri".
In continuare, sunt criticate prevederile Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 16/2001, in ansamblu, in legatura cu care se sustine: agentii
economici autorizati pentru valorificare nu sunt obligati sa preia efectiv
deseurile industriale de la agentii economici detinatori ai acestora, ceea ce
creeaza abuzuri in desfasurarea in mod liber a activitatilor economice, precum
si in asigurarea cadrului legal referitor la libertatea comertului si la
protectia concurentei loiale; dau posibilitatea agentilor economici
specializati si autorizati in valorificarea deseurilor de a exploata starea de
dependenta a agentului economic detinator de deseuri industriale reciclabile si
de a impune preturi de vanzare sau de cumparare a deseurilor si chiar refuzul
de a trata cu anumiti furnizori de deseuri; nici ordonanta si nici alt act
normativ publicat in Monitorul Oficial al Romaniei nu asigura publicitatea
legala a agentilor economici specializati si autorizati pentru valorificare,
astfel ca detinatorii de deseuri industriale reciclabile nu cunosc identitatea
lor si nu pot verifica, intrucat ordonanta criticata nu prevede daca acestia
detin sau nu autorizatii de valorificare emise de Comisia Nationala pentru
Reciclarea Materialelor.
In sfarsit, in Dosarul nr. 423D/2004, autorul exceptiei de
neconstitutionalitate, prezentand situatia de fapt, considera ca in cauza nu
sunt intrunite elementele constitutive ale contraventiei, iar procesul-verbal
de constatare si sanctionare intocmit este lovit de nulitate absoluta.
Judecatoria Cluj-Napoca apreciaza ca dispozitiile art. 5 lit. c) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 nu sunt constitutionale "in
sensul aratat de catre reprezentanta petitionarei, deoarece practic nu se
instituie un monopol al agentilor economici autorizati pentru preluarea si
valorificarea deseurilor reciclabile", intrucat, "conform
dispozitiilor aceluiasi act normativ, accesul agentilor economici la procedura
de autorizare este liber si neingradit, iar aceasta procedura este dictata si
de importanta sociala a materiei reglementate". Cu privire la celelalte
sustineri ale autorului exceptiei de neconstitutionalitate, instanta de
judecata considera ca acestea sunt de competenta legiuitorului, "Curtea
Constitutionala neavand caderea de a se pronunta in acest sens". De
asemenea, in Dosarul nr. 495D/2004, mai arata ca scopul ordonantei criticate
este asigurarea gestionarii eficiente a deseurilor industriale reciclabile, in
conditii de protectie a mediului si a sanatatii populatiei, si reprezinta
expresia dreptului recunoscut statelor de a adopta legile pe care le considera
necesare pentru a reglementa folosinta bunurilor conform interesului general,
drept garantat de Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale.
Tribunalul Cluj - Sectia comerciala si de contencios administrativ,
exprimandu-si opinia asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate,
apreciaza ca aceasta este neintemeiata.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
neintemeiata. Astfel, in legatura cu invocarea incalcarii prevederilor art. 135
alin. (1) si (2) lit. a) din Constitutie, apreciaza ca art. 5 lit. c) din ordonanta
nu "instituie un monopol" al agentilor economici specializati si
autorizati in activitatea de colectare a deseurilor industriale reciclabile, ci
stabilesc doar "conditiile in care cu egalitate de sanse, in urma
autorizarii, agentii economici pot sa desfasoare activitati de reciclare pe
piata deseurilor industriale". Mai considera ca "legiuitorul nu
impune agentilor economici detinatori de deseuri industriale sa intre in
raporturi economice cu agentii economici specializati si autorizati sa
desfasoare operatiuni pe piata deseurilor industriale", dar in
considerarea interesului public general cu privire la reciclarea si
valorificarea acestor deseuri, conform normelor de protectie a mediului si a
sanatatii populatiei, "a inteles sa limiteze si sa controleze predarea
catre agentii economici specializati, autorizati pentru valorificare, a
deseurilor industriale reciclabile, pe baza documentelor de provenienta";
or, aceasta reglementare nu contravine, asa cum sustine autorul exceptiei,
principiilor economiei de piata consacrate de art. 135 alin. (1) si alin. (2)
lit. a) din Constitutie. In legatura cu criticile privind inexistenta
obligatiei legale ca agentii economici specializati si autorizati pentru
preluarea si valorificarea deseurilor industriale sa practice anumite preturi
sau tarife minimale ori maximale apreciaza ca dispozitiile de lege criticate
"nu au ca obiect de reglementare stabilirea unor preturi". In ceea ce
priveste referirea autorului exceptiei la presupusa pozitie dominanta pe care o
dobandesc agentii economici autorizati sa valorifice deseuri industriale
reciclabile, arata ca aceasta este eronata, deoarece agentul economic detinator
al unor astfel de deseuri, care alege sa le gestioneze in conditiile stabilite
de art. 5 lit. c), iar nu potrivit celor stabilite la lit. a) sau b) ale
aceluiasi articol din ordonanta, "nu poate invoca faptul ca se afla intr-o
<<stare de dependenta>> fata de agentul economic autorizat conform
legii si nici faptul ca nu dispune de <<o solutie alternativa in conditii
echivalente>>". In sfarsit, considera ca sustinerile referitoare la
deficientele Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 si care nu privesc
prevederile art. 5 lit. c) din aceasta nu constituie aspecte de
neconstitutionalitate.
Avocatul Poporului considera ca textul de lege criticat este
constitutional. In acest sens, arata ca art. 5 lit. c) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 16/2001, care instituie in sarcina persoanelor juridice
obligatia de a preda deseurile industriale reciclabile catre agentii economici
specializati, autorizati sa le valorifice, nu contravine art. 135 alin. (1) si
alin. (2) lit. a) din Constitutie, ci "se conformeaza acestor
principii", asigurandu-se astfel "cadrul normativ necesar gestionarii
eficiente a deseurilor industriale reciclabile, in concordanta cu interesul
national de refacere si ocrotire a mediului inconjurator, precum si de
mentinere a echilibrului ecologic". Considera ca, alaturi de alte masuri,
prin aceasta ordonanta "se reglementeaza rolul statului in garantarea
dreptului fundamental la ocrotirea sanatatii, prevazut de art. 34 din
Constitutie, respectiv a dreptului la un mediu sanatos, prevazut de art. 35 din
Constitutie".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, rapoartele intocmite de judecatorii-raportori,
concluziile reprezentantului Ministerului Public, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
5 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea
deseurilor industriale reciclabile, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, prevederi al caror continut este urmatorul:
"Detinatorii de deseuri industriale reciclabile, persoane juridice, sunt
obligati sa asigure strangerea, sortarea si depozitarea temporara a acestora,
cu respectarea normelor de protectie a mediului si a sanatatii populatiei,
precum si reintroducerea lor in circuitul productiv prin: [...]; c) predarea
catre agentii economici specializati, autorizati pentru valorificare, a
deseurilor industriale reciclabile, pe baza documentelor de provenienta."
In opinia autorilor exceptiei de neconstitutionalitate, aceste dispozitii
de lege contravin art. 135 alin. (1) si alin. (2) lit. a) din Constitutie,
potrivit carora: "(1) Economia Romaniei este o economie de piata, bazata
pe libera initiativa si concurenta.
(2) Statul trebuie sa asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine
urmatoarele: art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001
stabileste obligatia persoanelor juridice detinatoare de deseuri industriale
reciclabile de a asigura, cu respectarea normelor de protectie a mediului si a
sanatatii populatiei, reintroducerea lor in circuitul productiv prin una dintre
modalitatile prevazute la lit. a) - c) ale textului. Din continutul articolului
rezulta ca optiunea alegerii uneia dintre aceste modalitati apartine
detinatorului de deseuri. In cauza, critica de neconstitutionalitate priveste
lit. c) a art. 5 din ordonanta, referitoare la predarea deseurilor industriale
reciclabile catre agentii economici specializati, autorizati pentru valorificare,
pe baza documentelor de provenienta. In opinia autorului exceptiei, aceste
dispozitii incalca principiile fundamentale privind libertatea comertului si
concurenta loiala, prevazute de art. 135 alin. (1) si alin. (2) lit. a) din
Constitutie. In esenta, incalcarea consta in aceea ca dispozitiile de lege
supuse controlului de constitutionalitate instituie in fapt "un monopol
privind activitatile agentilor economici specializati si autorizati pentru
valorificarea deseurilor industriale reciclabile", respectiv "numai
agentii economici autorizati conform art. 8 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 16/2001 au posibilitatea atat sa preia, cat si sa valorifice
aceste deseuri industriale reciclabile". Asa fiind, considera ca
prevederile art. 4 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996 ar fi aplicabile
si agentilor economici care desfasoara aceasta activitate de monopol; or, in
realitate, ei nu sunt obligati prin acte normative sa practice preturi sau
tarife maximale ori minimale, ceea ce conduce la impunerea unor preturi
"dupa bunul plac" si situarea agentilor economici detinatori de
deseuri industriale "in pozitia de consumator captiv al acestor
servicii".
Curtea constata ca dispozitiile textului de lege criticat ca fiind
neconstitutional nu justifica formularea acestor sustineri, intrucat lit. c) a
art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 stabileste una dintre
modalitatile in care detinatorii de deseuri industriale reciclabile, persoane
juridice, pot sa desfasoare activitati de reciclare a deseurilor industriale.
Intr-adevar, potrivit ordonantei, atat agentii economici care realizeaza
activitati de colectare a deseurilor industriale reciclabile de la persoane
fizice, cat si detinatorii de deseuri industriale reciclabile, persoane juridice,
care realizeaza operatiuni de valorificare a deseurilor, sunt obligati sa
desfasoare aceasta activitate cu respectarea normelor de protectie a mediului
si a sanatatii populatiei si numai pe baza de autorizatie de valorificare emisa
de Comisia Nationala pentru Reciclarea Materialelor. Asadar, oricare dintre
persoanele juridice detinatoare de deseuri industriale reciclabile care,
potrivit optiunii lor, doresc sa desfasoare o astfel de activitate o poate
face, dar cu respectarea conditiilor anterior aratate, deoarece nici art. 5,
nici alta prevedere din cuprinsul ordonantei nu interzice aceasta. Rezulta ca
prin dispozitiile de lege ce fac obiectul controlului de constitutionalitate nu
se instituie, asa cum sustine autorul exceptiei, "un monopol privind activitatile
agentilor economici specializati si autorizati pentru valorificarea deseurilor
industriale reciclabile", ci se stabilesc doar conditiile in care acesti
agenti economici pot desfasura activitati de reciclare a deseurilor
industriale; or, asemenea reglementare nu incalca prevederile constitutionale
ale art. 135 alin. (1) si alin. (2) lit. a) si sunt chiar in sensul
prevederilor art. 34 "Dreptul la ocrotirea sanatatii" si ale art. 35
"Dreptul la mediu sanatos" din Constitutie.
In ceea ce priveste celelalte critici formulate atat in legatura cu
dispozitiile art. 5 din ordonanta - inexistenta obligatiei agentilor economici
specializati si autorizati pentru preluarea si valorificarea deseurilor
industriale si inexistenta unei proceduri legale referitoare la publicitatea
acestei categorii de agenti economici -, cat si privind prevederile ordonantei
in ansamblu, Curtea constata ca acestea nu vizeaza aspecte de
constitutionalitate si, in consecinta, nu pot fi retinute.
Tot astfel, nu pot fi retinute nici aspectele infatisate cu privire la
situatia de fapt din dosar, intrucat ele nu intra in competenta de solutionare
a Curtii Constitutionale.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si
al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 lit. c)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea
deseurilor industriale reciclabile, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Murava Import Export" - S.R.L. din Cluj-Napoca in Dosarul nr.
5.880/2004 al Judecatoriei Cluj-Napoca, de Societatea Comerciala "Tipoholding"
- S.A. din Cluj-Napoca in Dosarul nr. 6.093/2004 al Judecatoriei Cluj-Napoca si
de Societatea Comerciala "GPV Romania Prodcom Service" - S.R.L. din
Cluj-Napoca in Dosarul nr. 6.536/2004 al Tribunalului Cluj - Sectia comerciala
si de contencios administrativ.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 16 noiembrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent sef,
Gabriela Dragomirescu