DECIZIE Nr.
502 din 29 mai 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
86/2006 privind organizarea activitatii practicienilor in insolventa
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 395 din 12 iunie 2007
Ion Predescu -
preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokar Gabor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Şerban Viorel Stănoiu - judecător
Tudorel Toader - judecător
Ion Tiucă - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
86/2006 privind organizarea activităţii practicienilor în insolvenţă, excepţie
ridicată de Societatea Comercială „Cascont" - S.R.L. din Focşani în
dosarele nr. 1.915/91/2006 şi nr. 12/91/2005 ale Tribunalului Vrancea - Secţia
comercială şi de contencios administrativ fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Curtea, din oficiu, pune în discuţie conexarea
Dosarului nr. 174 D/2007 la Dosarul nr. 173 D/2007, care a fost primul înregistrat,
având în vedere că obiectul excepţiilor de neconstituţionalitate este identic.
Reprezentantul Ministerului Public apreciază ca fiind
întrunite condiţiile conexării dosarelor.
Reţinând identitatea de obiect,
în temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, Curtea dispune conexarea
celor două dosare.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi
lucrările dosarelor, reţine următoarele:
Prin Incheierile din 24 ianuarie 2007, pronunţate în
dosarele nr. 1.915/91/2006 şi nr. 12/91/2005, Tribunalul Vrancea - Secţia
comercială şi de contencios administrativ fiscal a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei
de urgenţă a Guvernului nr. 86 /2006 privind organizarea activităţii
practicienilor în insolvenţă, excepţie ridicată de Societatea Comercială
„Cascont" - S.R.L. din Focşani.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că prevederile Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 86/2006 contravin dispoziţiilor art. 115 din
Constituţie. Arată că nu a existat o lege specială de abilitare a Guvernului de
a emite ordonanţe de urgenţă în domeniile la care actul normativ vizat se
referă. In continuare, precizează că nu a existat nicio situaţie extraordinară
care să impună urgenţa reglementării. Consideră că niciunul dintre argumentele
cuprinse în preambulul
ordonanţei nu motivează caracterul urgent al acesteia. De asemenea, autorul
excepţiei susţine că dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
86/2006 ar fi contrare şi prevederilor art. 45 din Constituţie, întrucât i se
„îngrădeşte libertatea de practician, fără nicio justificare necesară şi
proporţională în cadrul unei societăţi democratice".
Tribunalul Vrancea - Secţia comercială şi de
contencios administrativ fiscal apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate invocată este neîntemeiată.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru
a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate
ridicate.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 86/2006 sunt
constituţionale, necontravenind dispoziţiilor art. 115 din Constituţie.
Consideră că dispoziţiile art. 45 din Constituţie nu au incidenţă în cauză.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu
privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 86/2006 privind
organizarea activităţii practicienilor în insolvenţă, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 944 din data de 22
noiembrie 2006.
In opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate,
dispoziţiile de lege criticate contravin prevederilor constituţionale ale art.
115 referitor la delegarea legislativă şi ale art. 45 privind libertatea
economică.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată, în primul rând, că nu poate fi reţinută critica de
neconstituţionalitate argumentată de autorul excepţiei pe inexistenţa unei legi
de abilitare care să legitimeze dreptul Guvernului de a emite ordonanţa de
urgenţă ale cărei prevederi constituie obiect al excepţiei de
neconstituţionalitate. Concluzia autorului excepţiei, potrivit căreia, în lipsa unei asemenea legi de abilitare,
ordonanţa ar fi neconstituţională, încălcând dispoziţiile art. 115 din
Constituţie, nu este justă, întrucât, potrivit art. 115 alin. (1) din
Constituţie, adoptarea unei legi de abilitare se impune numai în cazul în care
Guvernul emite ordonanţe simple, în domenii de reglementare care nu fac
obiectul legilor organice. In cazul ordonanţelor de urgenţă, delegarea
legislativă a Guvernului decurge direct din textul constituţional al art. 115
alin. (4). Numai în cazul emiterii ordonanţelor simple este necesar ca
delegarea atribuţiilor legislative asupra Guvernului să fie făcută în mod
expres, printr-o lege de abilitare adoptată de Parlament, aşa cum prevede art.
115 alin. (1) din Constituţie. Deci, emiterea unei ordonanţe de urgenţă nu este
condiţionată de existenţa unei legi speciale de abilitare, ci acest drept al
Guvernului operează în virtutea textului constituţional al art. 115 alin. (4).
In acest sens, pot fi amintite şi cele statuate de Curtea Constituţională în
considerentele Deciziei nr. 146 din 25 martie 2004, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 416 din 10 mai 2004: „[...] delegarea legislativă a Guvernului
de a emite ordonanţe poate opera în temeiul Constituţiei, potrivit art. 115
alin. (4), în cazul ordonanţelor de urgenţă sau în temeiul legii de abilitare
adoptate cu respectarea alin. (1) al aceluiaşi articol. In jurisprudenţa sa,
Curtea Constituţională a statuat că interdicţia reglementării de către Guvern
în domeniul legii organice priveşte numai ordonanţele Guvernului adoptate în
baza unei legi speciale de abilitare, această interdicţie decurgând direct din
textul constituţional. O asemenea limitare nu este prevăzută însă de alin. (4)
al art. 115 din Constituţie, referitor la ordonanţele de urgenţă, care nu
reprezintă o varietate a ordonanţei emise în temeiul unei legi speciale de
abilitare, ci reprezintă un act normativ adoptat de Guvern, în temeiul unei
prevederi constituţionale, care permite Guvernului, sub controlul strict al
Parlamentului, să facă faţă unor situaţii extraordinare a căror reglementare nu
poate fi amânată."
Cea de-a doua critică formulată de autorul excepţiei de
neconstituţionalitate are în vedere neîndeplinirea uneia dintre condiţiile
prevăzute de art. 115 alin. (4) din Constituţie, si anume cea referitoare la
existenta unei situaţii
extraordinare a cărei reglementare nu poate fi amânată. Se observă însă că
necesitatea reglementării pe calea ordonanţei de urgenţă este justificată şi
explicată în preambulul ordonanţei de urgenţă. Astfel, sunt enumerate
elementele situaţiei extraordinare ale adoptării unei asemenea ordonanţe,
constând în aceea că, „în absenţa unei reglementări adaptate a profesiei de
practician în insolvenţă, aplicarea noilor prevederi ale Legii nr. 85/2006 privind
procedura insolvenţei este extrem de dificilă", în „necesitatea creării,
într-un termen cât mai scurt, a cadrului legal care să permită actualei Uniuni
a Practicienilor în Reorganizare şi Lichidare să preia şi să gestioneze în mod
transparent fondul de lichidare", de asemenea „că amendarea reglementării
profesiei de practician se impune cu stringenţă în noul context de liberalizare
a legislaţiei comunitare în materia liberei circulaţii a serviciilor (Directiva
2005/36/CE a Parlamentului European şi a Consiliului Uniunii Europene din 7
septembrie 2005 privind recunoaşterea calificărilor profesionale, publicată în
Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene nr. L 255 din 30 septembrie 2005, p.
0022-0142)". Prin urmare, se constată că prin Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 86/2006 privind organizarea activităţii practicienilor în
insolvenţă au fost adoptate unele măsuri a căror urgenţă a fost justificată,
aceasta fiind emisă cu respectarea condiţiilor impuse de prevederile
constituţionale ale art. 115 alin. (4).
Nu poate fi primită nici critica referitoare la
încălcarea art. 45 din Constituţie, întrucât prevederile de lege supuse
controlului de constituţionalitate nu conţin nicio dispoziţie de natură să
aducă atingere liberului acces al persoanelor la o activitate economică ori
liberei iniţiative. De altfel, textul constituţional menţionat stabileşte că
atât accesul liber al persoanei la o activitate economică şi libera iniţiativă,
cât şi exercitarea acestora se desfăşoară „în condiţiile legii". Din această
perspectivă Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 86/2006 creează cadrul legal
al desfăşurării activităţii practicienilor în insolvenţă, reprezentând o
concretizare a acestei dispoziţii constituţionale.
Faţă de cele arătate, în temeiul art. 146 lit. d) şi al
art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)
lit. A.d) şi al art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 86/2006 privind
organizarea activităţii practicienilor în insolvenţă, excepţie ridicată de
Societatea Comercială „Cascont" - S.R.L. din Focşani în dosarele nr.
1915/91/2006 şi nr. 12/91/2005 ale Tribunalului Vrancea - Secţia comercială şi
de contencios administrativ fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 29 mai 2007.
PREŞEDINTE, ION PREDESCU
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu