DECIZIE Nr. 501 din 4 octombrie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 302 din
Codul de procedura civila
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 988 din 8 noiembrie 2005

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Daniela Ramona Maritiu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 302 din Codul de procedura civila, exceptie ridicata de Felicia Martin in
Dosarul nr. 1.669/2005 al Curtii de Apel Iasi - Sectia conflicte de munca si
asigurari sociale.
La apelul nominal raspunde Felicia Martin, personal si asistata de avocatul
Viorica Chirila, si consilier juridic Mihaela Agudaru, pentru Directia generala
pentru protectia copilului Vaslui. Procedura de citare este legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, avocatul autorului exceptiei solicita
admiterea exceptiei de neconstitutionalitate. Arata ca dispozitia de lege
criticata este neconstitutionala, incalcand art. 24 din Constitutie si
principiul dublului grad de jurisdictie, art. 13 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, precum si art. 2 pct. 1 din
Declaratia Universala a Drepturilor Omului, prin aceea ca sanctioneaza cu
nulitate nedepunerea cererii de recurs la instanta a carei hotarare se ataca.
Sanctiunea nulitatii prevazuta de art. 302 din Codul de procedura civila ii
lipseste pe justitiabili de posibilitatea de a obtine examinarea hotararii
atacate de o instanta superioara in grad celei care a pronuntat-o. De asemenea,
arata ca, desi, potrivit art. 126 alin. (2) din Constitutie, "competenta
instantelor judecatoresti si procedura de judecata sunt prevazute numai prin
lege", aceasta reglementare nu este absoluta, ea fiind limitata de
celelalte principii prevazute de Legea fundamentala si de instrumentele
juridice internationale.
Consilierul juridic Mihaela Agudaru solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ca neintemeiata, aratand ca dispozitia de lege criticata
nu vine in contradictie cu prevederile din Constitutie si din celelalte acte
internationale invocate de autor.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, aratand ca sanctionarea cu nulitate a nedepunerii
cererii de recurs la instanta a carei hotarare se ataca are o justificare
rationala, fiind necesara mentinerea ordinii in desfasurarea procesului. De
altfel, potrivit art. 126 alin. (2) din Constitutie, "competenta
instantelor judecatoresti si procedura de judecata sunt prevazute numai prin
lege", instituirea regulilor de desfasurare a procesului in fata
instantelor judecatoresti, deci si reglementarea cailor ordinare sau
extraordinare de atac, fiind de competenta exclusiva a legiuitorului.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 19 aprilie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 1.669/2005,
Curtea de Apel Iasi - Sectia conflicte de munca si asigurari sociale a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 302 din Codul de procedura civila.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca dispozitiile de lege criticate "incalca principiul dublului grad de
jurisdictie, intrucat activitatea judecatoreasca nu poate fi considerata
infailibila". In acest sens, arata ca instantele judecatoresti au fost
organizate in mod ierarhic pentru a se exercita controlul judecatoresc,
principiul dublului grad de jurisdictie fiind cel mai eficient.
Curtea de Apel Iasi - Sectia conflicte de munca si asigurari sociale arata
ca, desi in sustinerea exceptiei sunt invocate prevederile constitutionale ale
art. 21 alin. (3) si art. 24, precum si dispozitiile art. 13 din Conventia
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, in motivarea
acesteia autorul exceptiei se refera la gradele de jurisdictie. Ca atare, instanta
apreciaza ca obiectul exceptiei nu il constituie dispozitiile art. 302 din
Codul de procedura civila, ci cele ale art. 79 alin. 1 din Legea nr. 168/1999
privind solutionarea conflictelor de munca, raportat la art. 284 alin. (1) din
Codul muncii si art. 3 pct. 2^1 din Codul de procedura civila, astfel cum a
fost modificat prin art. I pct. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
58/2003. De altfel, atat textul de lege criticat de autorul exceptiei, cat si
dispozitiile legale apreciate de instanta ca fiind incidente in cauza nu
ingradesc in nici un fel dreptul la un proces echitabil, dreptul la aparare sau
dreptul la un recurs efectiv, ci reprezinta o concretizare a prevederilor art.
125 alin. (3) din Constitutie.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele
de vedere cu privire la exceptia ridicata.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In acest sens, arata ca, potrivit jurisprudentei constante a Curtii
Constitutionale, "accesul liber la justitie nu presupune, in toate
cazurile, accesul la toate structurile judecatoresti - judecatorii, tribunale,
curti de apel, Curtea Suprema de Justitie - si la toate caile de atac prevazute
de lege, deoarece competenta si caile de atac sunt stabilite exclusiv de
legiuitor, care poate institui reguli deosebite, in considerarea unor situatii
diferite". Totodata, arata ca, desi art. 129 din Constitutie stabileste
dreptul partilor interesate si al Ministerului Public de a exercita impotriva
hotararilor judecatoresti caile de atac prevazute de lege, aceasta nu inseamna
ca suntem in prezenta unei reglementari constitutionale a principiului dublului
grad de jurisdictie. De altfel, nici prevederile Declaratiei Universale a
Drepturilor Omului si nici cele ale pactelor si tratatelor privitoare la
drepturile omului la care Romania este parte nu instituie, in materie civila,
principiul dublului grad de jurisdictie.
Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitiile art. 302 din Codul de
procedura civila sunt constitutionale. In acest sens, arata ca dispozitiile
criticate nu contravin prevederilor art. 21 din Constitutie, ci, dimpotriva,
constituie o garantie a aplicarii principiului prevazut de art. 21 alin. (3)
din Constitutie privind judecarea unei cauze in mod echitabil si intr-un termen
rezonabil, in scopul inlaturarii oricaror abuzuri din partea partilor, prin care
s-ar tinde la tergiversarea nejustificata a solutionarii unui proces. De
asemenea, textul de lege criticat este in concordanta si cu prevederile
constitutionale ale art. 24, intrucat, pe calea recursului, partea interesata
poate formula toate apararile pe care le considera necesare.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului
Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partilor
prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, ale art. 1 alin.
(2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitia art.
302 din Codul de procedura civila, potrivit careia: "Recursul se depune la
instanta a carei hotarare se ataca, sub sanctiunea nulitatii."
In sustinerea neconstitutionalitatii acestei dispozitii legale, autorul
exceptiei invoca incalcarea prevederilor art. 21 alin. (3) si art. 24 din
Constitutie, care au urmatorul continut:
- Art. 21 alin. (3): "Partile au dreptul la un proces echitabil si la
solutionarea cauzelor intr-un termen rezonabil.";
- Art. 24: "(1) Dreptul la aparare este garantat.
(2) In tot cursul procesului, partile au dreptul sa fie asistate de un
avocat, ales sau numit din oficiu."
De asemenea, in sustinerea exceptiei sunt invocate si dispozitiile art. 13
din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, potrivit carora: "Orice persoana, ale carei drepturi si
libertati recunoscute de prezenta conventie au fost incalcate, are dreptul sa
se adreseze efectiv unei instante nationale, chiar si atunci cand incalcarea
s-ar datora unor persoane care au actionat in exercitarea atributiilor lor
oficiale."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, astfel cum
s-a stabilit in jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului, art. 13 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale se
refera la posibilitatea efectiva de a supune judecatii unei instante nationale
cazul violarii unui drept consacrat de conventie (cauza Kudla impotriva
Poloniei, 2000) si, in consecinta, nu impune un anumit numar de grade de
jurisdictie sau un anumit numar de cai de atac. In acest sens, Curtea
Constitutionala a statuat, prin Decizia nr. 288 din 3 iulie 2003, ca accesul la
justitie nu presupune si accesul la toate mijloacele procedurale prin care se
infaptuieste justitia, iar instituirea regulilor de desfasurare a procesului in
fata instantelor judecatoresti, deci si reglementarea cailor ordinare sau
extraordinare de atac, este de competenta exclusiva a legiuitorului, care poate
institui, in considerarea unor situatii deosebite, reguli speciale de
procedura. Astfel, accesul liber la justitie nu inseamna accesul la toate
structurile judecatoresti si la toate caile de atac. In acelasi sens este si
Decizia Plenului Curtii Constitutionale nr. 1 din 8 februarie 1994, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 69 din 16 martie 1994.
In ceea ce priveste critica potrivit careia dispozitia de lege criticata
incalca principiul dublului grad de jurisdictie, Curtea constata ca acest
principiu este prevazut in art. 2 din Protocolul aditional nr. 7 la Conventia
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, doar in
materie penala. Avand in vedere ca obiectul cauzei care se judeca de catre
instanta, in cazul de fata, nu este de natura penala, Curtea constata ca
aceasta critica nu poate fi retinuta.
De asemenea, Curtea retine ca dispozitia procedurala, potrivit careia
recursul se depune, sub sanctiunea nulitatii, la instanta a carei hotarare se
ataca, se justifica atat prin ratiuni de operativitate, cat si de evitare a
unor disfunctionalitati ce ar putea aparea in absenta unei asemenea prevederi.
Potrivit legii cererea de recurs trebuie sa indeplineasca anumite conditii,
printre care si aceea a depunerii sale la instanta a carei hotarare se ataca,
iar nu la alta instanta aleasa aleatoriu de catre parte. Sanctiunea
neindeplinirii acestei exigente nu vine in contradictie cu prevederile din
Constitutie si din actele internationale invocate de autorul exceptiei, ci este
justificata de necesitatea bunei administrari a justitiei, numai in acest fel
putandu-se evita judecarea separata si pronuntarea unor solutii diferite in
cazul in care s-au formulat mai multe cereri de recurs.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin.
(1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 302 din
Codul de procedura civila, exceptie ridicata de Felicia Martin in Dosarul nr.
1.669/2005 al Curtii de Apel Iasi - Sectia conflicte de munca si asigurari
sociale.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 4 octombrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Daniela Ramona Maritiu