Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 5 din 15 ianuarie 2008

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 55 alin. (2) lit. a) si alin. (3) lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor in Romania

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 92 din 6 februarie 2008



Ioan Vida                                     - preşedinte

Nicolae Cochinescu                     -judecător

Aspazia Cojocaru                        -judecător

Acsinte Gaspar                            -judecător

Petre Ninosu                                -judecător

Ion Predescu                               -judecător

Puskas Valentin Zoltan                -judecător

Tudorel Toader                            -judecător

Augustin Zegrean                        -judecător

Ion Tiucă                                      - procuror

Claudia-Margareta Krupenschi   - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor „art. 55 alin. (1) lit. a) şi alin. (2) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România", excepţie ridicată de Liu Aiyan în Dosarul nr. 10.255/2/2006 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal, cauză înregistrată la Curtea Constituţională sub nr. 1.021 D/2007.

La apelul nominal răspunde personal autorul excepţiei, însoţit de traducătorul de limba chineză, dl. Ioan Budura, lipsind cealaltă parte, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.

Curtea dispune a se face apelul şi în Dosarul nr. 1.121 D/2007 având ca obiect excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor „art. 55 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România", excepţie ridicată de Liu Xiaomao în Dosarul nr. 9.277/2/2006 al instanţei de judecată menţionate mai sus.

La apelul nominal răspunde personal autorul excepţiei, însoţit de acelaşi interpret de limba chineză, dl. Ioan Budura, lipsind cealaltă parte, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.

Curtea dispune a se face apelul şi în Dosarul nr. 1.283D/2007 având ca obiect excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor „art. 55 alin. (1) lit. a) şi alin. (2) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România", excepţie ridicată de Luo Caijun în Dosarul nr. 10.262/2/2006 al aceleiaşi instanţe de judecată.

La apelul nominal se constată prezenţa autorului excepţiei, însoţit de interpretul de limba chineză, dl. Ioan Budura, lipsind cealaltă parte, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.

Curtea, având în vedere identitatea parţială dintre obiectul excepţiilor de neconstituţionalitate ridicate în dosarele sus­menţionate, pune în discuţie, din oficiu, problema conexării cauzelor.

Autorii excepţiilor, prin traducător, sunt de acord cu conexarea dosarelor.

Reprezentantul Ministerului Public este, de asemenea, de acord cu conexarea dosarelor.

Curtea, în temeiul art. 14 şi al art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, dispune conexarea dosarelor nr. 1.283D/2007 şi nr. 1.121 D/2007 la Dosarul nr. 1.021 D/2007, care a fost primul înregistrat.

Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul părţilor prezente pentru a-şi exprima susţinerile în legătură cu excepţia de neconstituţionalitate. Prin intermediul interpretului, aceştia pun concluzii de admitere a excepţiei, formulând în acest sens susţineri asemănătoare referitoare la caracterul incomplet al ordonanţei criticate. In opinia lor, actul normativ criticat nu protejează suficient dreptul de proprietate al străinilor care au realizat investiţii în timpul şederii legale în România, aceştia fiind în situaţia de a le pierde prin executarea dispoziţiilor de părăsire a teritoriului ţării.

Având cuvântul asupra excepţiei, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a acesteia ca neîntemeiată, susţinând că textele de lege criticate nu aduc atingere dreptului de proprietate, fiind pe deplin justificate în situaţiile în care ele reglementează condiţiile de prelungire a dreptului de şedere în România pentru desfăşurarea de activităţi comerciale. Totodată, menţionează că susţinerile formulate de autorii excepţiei evocă situaţii de fapt specifice speţelor ce urmează a fi soluţionate de instanţa de judecată, şi nu de Curtea Constituţională, astfel că acestea nu sunt relevante în cauză.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:

Prin încheierile din 2 mai 2007, 25 aprilie 2007 şi 30 mai 2007, pronunţate în dosarele nr. 10.255/2/2006, nr. 9.277/2/2006 şi nr. 10.262/2/2006, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor „art. 55 alin. (1) lit. a) şi alin. (2) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România", respectiv a dispoziţiilor „art. 55 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România". Excepţiile au fost ridicate de Liu Aiyan, Liu Xiaomao şi Luo Caijun în cauze de contencios administrativ având ca obiect anularea unor dispoziţii de părăsire a teritoriului României emise de Autoritatea pentru străini (în prezent Oficiul Român pentru Imigrări).

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate având un conţinut asemănător, se susţine că dispoziţiile „art. 55 alin. (1) lit. a) şi alin. (2) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002" contravin art. 44 alin. (1) şi (2) din Constituţie, coroborate cu prevederile art. 1 paragraful 1 din Protocolul nr. 1 la Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, art. 14 din convenţie şi ale art. 1 paragraful 1 din Protocolul nr. 12 la aceeaşi convenţie, „precum şi a jurisprudenţei Curţii Europene a Drepturilor Omului în materie, care instituie şi garantează dreptul de proprietate privată şi dreptul persoanei la nediscriminare. In acest sens, se arată că „prin refuzul de a li se prelungi dreptul de şedere temporară cetăţenilor străini care nu îndeplinesc cumulativ condiţiile generale şi cele speciale, în funcţie de scopul şederii" şi „pentru un motiv insuficient probat", şi emiterea, în consecinţă, a unei dispoziţii de părăsire a teritoriului României, „se limitează excesiv şi discriminatoriu dreptul constituţional de proprietate al acestora". Măsura dispusă încalcă, de asemenea, şi principiul proporţionalităţii, consacrat în jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului, şi, întrucât condiţiile legale criticate privesc doar pe cetăţenii străini, sunt apreciate de autorii excepţiei ca fiind discriminatorii.

Autorii excepţiei consideră că textele de lege criticate nu îndeplinesc criteriul de calitate prevăzut de Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, în sensul de a fi suficient de accesibile şi precise încât să înlăture orice risc de arbitrariu. De asemenea, susţin că „nu este obiectiv posibil ca realizarea unei investiţii să corespundă ad litteram unui plan de afaceri iniţial", în condiţiile în care, din cauze independente de voinţa străinului, legate de obţinerea formalităţilor necesare, investiţia începe a se derula dupa o perioadă mare de timp de la proiectarea acelui plan de afaceri, iar piaţa afacerilor este într-o continuă transformare.

Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.

Potrivit dispoziţiilor art.30 alin.(1) din Legea nr.47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

Guvernul apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece dispoziţiile art. 55 alin. (1) lit. a) şi alin. (2) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 nu contravin dispoziţiilor art. 44 din Constituţie şi actelor internaţionale invocate. Totodată, sunt invocate numeroase decizii, cum ar fi Decizia nr. 443/2006, Decizia nr. 205/2007 şi nr. 341/2007, prin care Curtea Constituţională s-a pronunţat deja cu privire la constituţionalitatea textelor de lege criticate.

Avocatul Poporului apreciază că dispoziţiile art. 55 alin. (1) lit. a) şi alin. (2) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 sunt constituţionale. Condiţiile cerute străinului pentru prelungirea dreptului de şedere în vederea desfăşurării de activităţi comerciale se circumscriu scopului pentru care fiecare categorie de străini nominalizată de lege solicită prelungirea dreptului de şedere temporară în România şi se justifică prin însuşi interesul pretins de solicitantul dreptului.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, susţinerile autorilor excepţiei, concluziile procurorului şi dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art.1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, astfel cum a fost formulat, îl constituie dispoziţiile „art. 55 alin. (1) lit. a) şi alin. (2) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România", republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 201 din 8 martie 2004. Anterior sesizării Curţii Constituţionale cu soluţionarea prezentei excepţii, prin art. I pct. 42 din Legea nr. 56/2007 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 201 din 26 martie 2007, textele iniţial criticate au fost parţial modificate, astfel încât soluţiile legislative conţinute de acestea se regăsesc în prezent în art. 55 alin. (2) lit. a) şi alin. (3) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002. Dispoziţiile de lege criticate au următorul cuprins:

Art. 55 alin. (2) lit. a) şi alin. (3) lit. b) - Prelungirea dreptului de şedere pentru desfăşurarea de activităţi comerciale: „(2) Prelungirile ulterioare ale dreptului de şedere temporară se pot acorda dacă străinul îndeplineşte următoarele condiţii: a) activitatea societăţii comerciale se desfăşoară în conformitate cu planul de afaceri. (...)

(3) Dovada îndeplinirii condiţiilor prevăzute în prezentul articol se face cu următoarele documente: (...)

b) documentele care atestă că activitatea se desfăşoară în conformitate cu planul de afaceri."

Autorii excepţiei consideră că textele de lege menţionate încalcă prevederile art. 44 alin. (1) şi (2) din Constituţie, coroborate cu prevederile art. 1 paragraful 1 din Protocolul nr. 1 la Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, norme referitoare la dreptul de proprietate, precum şi art. 14 din convenţie şi ale art. 1 paragraful 1 din Protocolul nr. 12 la aceeaşi convenţie, texte prin care se interzice discriminarea.

Examinând dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile din Legea fundamentală şi din instrumentele juridice internaţionale invocate, Curtea Constituţională constată că excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată.

Astfel, Curtea constată că, prin Decizia nr. 341 din 3 aprilie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 298 din 4 mai 2007, instanţa de contencios a soluţionat o excepţie de neconstituţionalitate identică, stabilind, pentru argumentele acolo expuse, că prevederile art. 55 alin. (2) lit. a) şi ale alin. (3) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 nu contravin normelor constituţionale şi convenţionale referitoare la dreptul de proprietate şi la principiul nediscriminării.

Având în vedere identitatea dintre prezenta excepţie de neconstituţionalitate şi cea soluţionată prin decizia mai sus menţionată, soluţia şi considerentele acolo reţinute se impun a fi menţinute şi în acest dosar.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA  CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 55 alin. (2) lit. a) şi alin. (3) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, excepţie ridicată de Liu Aiyan, Liu Xiaomao şi Luo Caijun în dosarele nr. 10.255/2/2006, nr. 9.277/2/2006 şi nr. 10.262/2/2006 ale Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 15 ianuarie 2008.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Claudia-Margareta Krupenschi


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 5/2008

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 5 din 2008
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 5/2008
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu