DECIZIE Nr. 487 din 11 noiembrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 35^1
alin. (1) din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 64 din 19 ianuarie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Aurelia Popa - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 35^1 alin. (1) din Legea nr. 64/1995 privind procedura
reorganizarii judiciare si a falimentului, exceptie ridicata de Terezia Rosca,
Dorel Rosca si Gheorghe Ciuca in Dosarul nr. 1.301/C/2004 al Curtii de Apel
Oradea - Sectia comerciala si contencios administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, ca neintemeiata. Se apreciaza ca din continutul
reglementarilor Legii nr. 64/1995 nu rezulta nici un element de
incompatibilitate cu dispozitiile art. 44 alin. (2) din Constitutie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 23 aprilie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
1.301/C/2004, Curtea de Apel Oradea - Sectia comerciala si contencios
administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 35^1 alin. (1) din Legea nr.
64/1995, exceptie ridicata de Terezia Rosca, Dorel Rosca si Gheorghe Ciuca cu
ocazia judecarii recursului formulat de autorii exceptiei impotriva unei
sentinte civile avand ca obiect Legea nr. 64/1995.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorii acesteia sustin,
in esenta, ca dispozitiile criticate contravin prevederilor art. 44 alin. (2)
din Constitutie, deoarece, in baza textului legal, le este incalcat dreptul de
proprietate, prin aceea ca "face o discriminare mare intre diferiti
creditori".
Curtea de Apel Oradea - Sectia comerciala si contencios administrativ,
formulandu-si opinia asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate,
considera ca aceasta este neintemeiata. Se arata ca prevederile criticate nu
creeaza discriminari intre creditori, "deoarece garantiile reale sunt
mijloace pe care legea le pune la dispozitia tuturor creditorilor pentru a-i
feri de insolventa debitorilor". Totodata, instanta apreciaza ca
dispozitiile criticate pentru neconstitutionalitate "nu contravin
prevederilor art. 44 alin. (2) din Constitutie, cata vreme acestea din urma se
coroboreaza cu prevederile alin. (1) din art. 44 din Constitutie, potrivit
caruia continutul si limitele drepturilor de proprietate sunt stabilite prin
lege".
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In argumentarea acestui punct de vedere se arata, referitor la continutul Legii
nr. 64/1995, ca "Procedura insolventei reprezinta o procedura concursuala
de executare silita, caracterizata prin egalitatea de tratament intre
creditorii chirografari, dar nu intre acestia si creditorii garanti, ale caror
drepturi de creanta urmeaza a fi indestulate, in principal, din bunurile
grevate in favoarea lor".
Cu privire la art. 35^1 din lege, Guvernul apreciaza ca acesta
"reprezinta, insa, o abordare echilibrata si echitabila in ceea ce
priveste protejarea intereselor creditorilor garantati si, respectiv, ale
debitorului".
Pe de alta parte, se arata in continuare, "art. 106 din lege infirma
in mod explicit afirmatiile recurentilor, statuand expres ca acele cheltuieli
rezultate in urma valorificarii bunurilor grevate de garantii urmeaza a fi
acoperite din sumele de bani astfel obtinute [art. 106 alin. (1) pct. 1]. Prin
urmare nu creditorii chirografari, ci cei garantati suporta concursul acestor
cheltuieli privilegiate. Totodata, eventualele sume de bani excedentare valorii
obligatiei garantate urmeaza a fi predate averii debitorului pentru
satisfacerea creditorilor chirografari [art. 106 alin. (2) teza a doua]".
Avocatul Poporului considera ca prevederile criticate sunt constitutionale.
In acest sens este invocata jurisprudenta Curtii Constitutionale, care a
statuat ca "procedura prevazuta de Legea nr. 64/1995 a fost instituita de
legiuitor ca un mijloc de constrangere a debitorului care nu si-a indeplinit
obligatiile de plata de bunavoie, iar dreptul de proprietate si prerogativele
sale, in special dreptul de dispozitie, trebuie exercitate in conditiile legii,
cu respectarea drepturilor creditorilor (Decizia nr. 73/2004)".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului si cel al
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
35^1 alin. (1) din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare
si a falimentului, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
608 din 13 decembrie 1999, introdus prin Ordonanta Guvernului nr. 38/2002,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 95 din 2 februarie
2002, aprobata cu modificari prin Legea nr. 82/2003, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 194 din 26 martie 2003. Art. 35^1 alin. (1)
din Legea nr. 64/1995 a fost modificat prin Legea nr. 149/2004, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 424 din 12 mai 2004.
Aceste dispozitii legale au urmatorul continut:
- Art. 35^1: "(1) Creditorul titular al unei creante garantate cu
ipoteca, gaj sau alta garantie reala mobiliara ori drept de retentie, de orice
fel, poate solicita judecatorului-sindic ridicarea suspendarii mentionate la
art. 35 cu privire la creanta sa si valorificarea imediata, in cadrul
procedurii, a bunului asupra caruia poarta garantia sau dreptul de retentie, in
una dintre urmatoarele situatii:
A. a) atunci cand valoarea obiectului garantiei este pe deplin acoperita de
valoarea totala a creantelor si partilor de creante garantate cu acel obiect;
si
b) obiectul garantiei nu prezinta o importanta vitala pentru reusita unei
reorganizari care, in cazul concret, ar avea sanse efective de realizare;
B. atunci cand nu exista o protectie corespunzatoare a creantei garantate
in raport cu obiectul garantiei, datorita:
- diminuarii valorii obiectului garantiei sau existentei unui pericol real
ca aceasta sa sufere o diminuare apreciabila;
- diminuarii valorii partii garantate dintr-o creanta cu rang inferior, ca
urmare a acumularii dobanzilor, majorarilor si penalitatilor de orice fel la o
creanta garantata cu rang superior;
- lipsei unei asigurari a obiectului garantiei impotriva riscului pieirii
sau deteriorarii."
Autorii exceptiei de neconstitutionalitate sustin ca textele legale
criticate contravin dispozitiilor art. 44 alin. (2) teza intai din Constitutie,
deoarece, in baza textului legal criticat, creditorii chirografari sunt discriminati
prin neacoperirea, in urma valorificarii bunurilor asupra carora poarta
garantia, a datoriilor ocazionate de faliment, iar pe de alta parte, executarea
silita a acestor bunuri este scoasa de sub controlul judecatorului-sindic si al
altor creditori ai debitoarei falite.
Textul constitutional invocat in sustinerea exceptiei este art. 44 alin.
(2). In realitate, din motivarea exceptiei rezulta ca autorii acesteia fac
referire numai la teza intai a textului.
Avand in vedere si referirea la "discriminare" in memoriul depus
la instanta, Curtea retine ca este invocat, in sustinerea exceptiei, si
principiul egalitatii in drepturi consacrat de art. 16 alin. (1) din
Constitutie.
Cele doua texte constitutionale au urmatorul cuprins:
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
- Art. 44 alin. (2) teza intai: "(2) Proprietatea privata este
garantata si ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular."
Examinand textul de lege supus controlului de constitutionalitate,
comparativ cu dispozitiile constitutionale invocate, Curtea constata ca intre
acestea nu exista elemente de incompatibilitate.
Textul de lege criticat acorda, in mod firesc, creditorilor ipotecari sau
titulari ai unei alte garantii reale imobiliare ori ai unui drept de retentie
posibilitatea de a cere judecatorului-sindic ridicarea suspendarii prevazute de
art. 35 din lege cu privire la creanta sa si valorificarea imediata, in cadrul
procedurii prevazute de Legea nr. 64/1995, a bunului asupra caruia poarta
garantia sau dreptul de retentie in situatiile prevazute de lege.
Posibilitatea conferita de lege creditorilor care se bucura de garantii
reale ori de un drept de retentie este justificata; ea corespunde atat naturii
garantiilor respective, care constau in afectarea unui bun al debitorului in
vederea executarii obligatiei asumate, cat si, in cazul dreptului de retentie,
legaturii obiective de conexitate intre bunul detinut de creditor si datoria
debitorului.
In consecinta, Curtea constata ca invocarea incalcarii egalitatii in
drepturi a creditorilor chirografari cu cei care beneficiaza de garantii reale
ori de un drept de retentie este lipsita de temei.
Curtea Constitutionala a statuat in jurisprudenta sa, in acord cu cea a
Curtii Europene a Drepturilor Omului, ca instituirea unui tratament juridic
deosebit pentru situatii diferite nu are semnificatia incalcarii principiului
egalitatii si al nediscriminarii, cand aceasta se justifica in mod rational si
obiectiv.
De asemenea, Curtea constata ca sustinerea referitoare la incalcarea
dispozitiilor art. 44 alin. (2) teza intai din Constitutie, privind protectia
egala a dreptului de proprietate, indiferent de titular, este neintemeiata,
intrucat in cauza nu se pune problema unui transfer de proprietate sau de
diminuare a proprietatii creditorilor chirografari, ci de posibilitatea
acordata creditorului titular al unei garantii reale sau al unui drept de
retentie de a cere, in ambele situatii, judecatorului-sindic ridicarea
suspendarii actiunilor judiciare sau extrajudiciare cu privire la creanta sa si
valorificarea imediata, in cadrul procedurii, a bunului asupra caruia poarta
garantia sau dreptul de retentie, tocmai in virtutea legaturii obiective dintre
creantele respective si bunurile asupra carora poarta garantia reala sau
dreptul de retentie.
Potrivit considerentelor expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 35^1 alin.
(1) din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de
Terezia Rosca, Dorel Rosca si Gheorghe Ciuca in Dosarul nr. 1.301/C/2004 al
Curtii de Apel Oradea - Sectia comerciala si contencios administrativ.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 11 noiembrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta