DECIZIE Nr. 480 din 11 decembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 46 alin.
(5) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in
mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 126 din 12 februarie 2004

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 46 alin. (5) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic
al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie
1989, exceptie ridicata de Stela Plesa in Dosarul nr. 203/2003 al Judecatoriei
Oradea.
La apelul nominal lipsesc partile, procedura de citare fiind legal
indeplinita.
Curtea dispune a se face apelul si in Dosarul nr. 425C/2003.
La apelul nominal sunt prezenti autorul exceptiei, Virgil Baloescu, prin
avocat Mihai Streanga, Virgil Musat si Florin Musat, prin avocat Gabriela
Marincas, lipsind Societatea Comerciala "TITAN A.L." - S.A., fata de
care procedura de citare este legal indeplinita.
Din oficiu Curtea ridica problema conexarii dosarelor, avand in vedere
obiectul identic al cauzelor.
Reprezentantii partilor prezente nu se opun conexarii cauzelor.
Avand cuvantul asupra acestui incident procedural, reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de conexare a dosarelor, in temeiul art. 16
din Legea nr. 47/1992, republicata, raportat la art. 164 din Codul de procedura
civila, intrucat au ca obiect aceeasi exceptie de neconstitutionalitate.
Curtea, deliberand, decide conexarea Dosarului nr. 425C/2003 la Dosarul nr.
268C/2003, in temeiul art. 16 din Legea nr. 47/1992, republicata, conform
caruia "Procedura jurisdictionala [...] se completeaza cu regulile
procedurii civile [...]", raportat la art. 164 alin. 1 si 2 din Codul de
procedura civila, potrivit caruia "[...] intrunirea mai multor pricini
[...] in care sunt aceleasi parti sau chiar impreuna cu alte parti si al caror
obiect si cauza au intre dansele o stransa legatura [...] poate fi facuta de judecator
chiar daca partile nu au cerut-o".
Cauza fiind in stare de judecata, avocatul autorului exceptiei solicita
admiterea exceptiei, aratand ca prin dispozitiile art. 46 alin. (5) din Legea
nr. 10/2001, care reglementeaza o prescriptie speciala a dreptului la actiune a
fostilor proprietari, se realizeaza de fapt, pe cale ocolita, o expropriere a
acestora. Arata ca, desi Curtea Constitutionala s-a pronuntat cu privire la
constitutionalitatea acestui text prin Decizia nr. 296/2003, solutia pronuntata
nu o considera "constitutionala", deoarece nu se poate garanta
imprescriptibilitatea unui drept si apoi, pe cale de exceptii, adoptate
dintr-un motiv sau altul de oportunitate, sa se incalce textul Constitutiei de
garantare a proprietatii. In sustinere depune note scrise.
Avocata celorlalte parti prezente solicita respingerea exceptiei, invocand
in acest sens jurisprudenta Curtii.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei, ca
neintemeiata, aratand ca asupra constitutionalitatii textului art. 46 alin. (5)
din Legea nr. 10/2001 Curtea s-a pronuntat prin mai multe decizii, statuand ca
acest text este constitutional.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, retine urmatoarele:
Prin incheierile din 27 mai 2003 si 1 septembrie 2003, pronuntate in
dosarele nr. 203/2003 si nr. 5.182/2003, Judecatoria Oradea si Judecatoria
Sectorului 3 Bucuresti au sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 46 alin. (5) din Legea nr. 10/2001
privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6
martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie ridicata de Stela Plesa si Virgil
Baloescu.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca textul legal
criticat incalca art. 21 privind accesul liber la justitie, art. 41 privind
protectia proprietatii private si art. 49 privind restrangerea unor drepturi
sau a unor libertati. Se mai sustine ca dispozitia legala criticata este
contrara "atat prevederilor dreptului comun privitoare la
imprescriptibilitatea dreptului la actiune privind nulitatea absoluta, cat si
art. 135 alin. (1) si alin. (6) din Constitutie".
Instanta de judecata considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata. De asemenea,
in conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu
modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei
Avocatul Poporului.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca textul de lege criticat nu
incalca dispozitiile constitutionale invocate de autorul exceptiei. In opinia
Guvernului, derogarea de la dreptul comun in materia prescriptiei extinctive nu
reprezinta o incalcare a accesului liber la justitie ori a dispozitiilor constitutionale
ce privesc protectia proprietatii private, ci o norma speciala fata de
reglementarea generala, norma ce este impusa de necesitatea clarificarii
situatiei juridice a unor imobile. Arata ca asupra constitutionalitatii
prevederilor art. 46 alin. (5) din Legea nr. 10/2001 Curtea s-a mai pronuntat
prin Decizia nr. 296/2003, statuand ca acest text nu contravine prevederilor
constitutionale.
Avocatul Poporului, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, aratand ca asupra constitutionalitatii
dispozitiilor art. 46 alin. (5) din Legea nr. 10/2001 Curtea Constitutionala
s-a pronuntat prin Decizia nr. 33/2003, statuand ca acest text este
constitutional.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor, sustinerile
partilor prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din
Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 46 alin. (5)
din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod
abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 75 din 14 februarie 2001, text de lege care
are urmatorul continut:
- Art. 46 alin. (5): "Prin derogare de la dreptul comun, indiferent de
cauza de nulitate, dreptul la actiune se prescrie in termen de un an de la data
intrarii in vigoare a prezentei legi."
Autorii exceptiei sustin ca dispozitiile legale criticate incalca
prevederile art. 21, 41 si ale art. 135 alin. (1) si (6) din Constitutia
Romaniei, care, ulterior sesizarii, a fost modificata si completata prin Legea
de revizuire nr. 429/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 758 din 29 octombrie 2003, republicata de Consiliul Legislativ, in
temeiul art. 152 din Constitutie, in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 767 din 31 octombrie 2003, cu reactualizarea denumirilor si dandu-se
textelor o noua numerotare, astfel art. 41 a devenit art. 44, art. 49 a devenit
art. 53, art. 135 alin. (6) a devenit art. 136 alin. (5). Dispozitiile fostului
art. 135 alin. (1) nu se mai regasesc la art. 136, ele fiind incluse in
prevederile art. 44 alin. (1) si (2) teza intai.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala constata
ca dispozitiile art. 46 alin. (5) din Legea nr. 10/2001 au mai fost supuse
controlului de constitutionalitate, de exemplu, prin Decizia nr. 296 din 8
iulie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 577 din
12 august 2003.
In considerentele acestei decizii Curtea a retinut ca institutia
prescriptiei, in general, si termenele in raport cu care isi produce efectele
aceasta nu pot fi considerate de natura sa ingradeasca accesul liber la
justitie, finalitatea lor fiind, dimpotriva, de a-l facilita, prin asigurarea
unui climat de ordine, indispensabil exercitarii in conditii optime a acestui
drept constitutional, prevenindu-se eventualele abuzuri si limitandu-se
efectele perturbatoare asupra stabilitatii si securitatii raporturilor juridice
civile.
Cu aceeasi ocazie Curtea a retinut ca exercitarea unui drept de catre
titularul sau nu poate avea loc decat intr-un anumit cadru, prestabilit de
legiuitor, cu respectarea anumitor exigente, carora li se subsumeaza si
instituirea unor termene, dupa a caror expirare valorificarea respectivului
drept nu mai este posibila. Art. 46 alin. (5) din Legea nr. 10/2001 recunoaste
dreptul titularului la exercitarea actiunii in constatarea nulitatii absolute a
actelor juridice de instrainare a imobilelor preluate in mod abuziv si asigura
posibilitatea de valorificare a acestuia in cadrul unui termen impus de ratiuni
sociale majore, respectiv de evitarea unor stari de incertitudine prelungite in
ceea ce priveste raporturile juridice civile, precum si de asigurarea
stabilitatii si securitatii acestora, cu atat mai importante cu cat au ca
obiect dreptul de proprietate.
Si, in sfarsit, Curtea a retinut ca imprescriptibilitatea, consfintita in
anumite cazuri, cu titlu de principiu in legislatia civila, nu este consacrata
ca atare de Constitutie. Asa fiind, legiuitorul poate, in considerarea unor
ratiuni majore, sa deroge de la acest principiu, asa cum a procedat prin norma
dedusa controlului, fara a indreptati calificarea reglementarii respective ca fiind
neconstitutionala.
Solutia adoptata, ca si considerentele pe care aceasta se intemeiaza isi
mentin valabilitatea si in cauza de fata, intrucat nu au aparut imprejurari noi
care sa determine schimbarea jurisprudentei Curtii Constitutionale in aceasta
materie.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 1 - 3, al
art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 46 alin.
(2) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in
mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie ridicata de
Stela Plesa si Virgil Baloescu in dosarele nr. 203/2003 si nr. 5.182/2003 ale
Judecatoriei Oradea si, respectiv, Judecatoriei Sectorului 3 Bucuresti.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 11 decembrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Maria Bratu