DECIZIE Nr. 466 din 20 septembrie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin.
(1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea
calitatii de luptator in rezistenta anticomunista persoanelor condamnate pentru
infractiuni savarsite din motive politice, persoanelor impotriva carora au fost
dispuse, din motive politice, masuri administrative abuzive, precum si
persoanelor care au participat la actiuni de impotrivire cu arme si de
rasturnare prin forta a regimului comunist instaurat in Romania
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 962 din 31 octombrie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Aurelia Rusu - procuror
Claudia Margareta Nita - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 5 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
214/1999 privind acordarea calitatii de luptator in rezistenta anticomunista
persoanelor condamnate pentru infractiuni savarsite din motive politice,
persoanelor impotriva carora au fost dispuse, din motive politice, masuri
administrative abuzive, precum si persoanelor care au participat la actiuni de
impotrivire cu arme si de rasturnare prin forta a regimului comunist instaurat
in Romania, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 568/2001, cu
modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Livius Francu in
Dosarul nr. 55/F/CA/2005 al Curtii de Apel Brasov - Sectia contencios
administrativ si fiscal.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, aratand in acest sens ca termenul prevazut de
dispozitiile de lege criticate se aplica tuturor persoanelor carora acestea li
se adreseaza, astfel ca nu se poate sustine incalcarea art. 16 din Constitutie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 26 aprilie 2005, pronuntata in Dosarul nr.
55/F/CA/2005, Curtea de Apel Brasov - Sectia contencios administrativ si fiscal
a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 5 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
214/1999 privind acordarea calitatii de luptator in rezistenta anticomunista
persoanelor condamnate pentru infractiuni savarsite din motive politice,
persoanelor impotriva carora au fost dispuse, din motive politice, masuri
administrative abuzive, precum si persoanelor care au participat la actiuni de
impotrivire cu arme si de rasturnare prin forta a regimului comunist instaurat
in Romania, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 568/2001, cu
modificarile si completarile ulterioare. Exceptia a fost ridicata de Livius
Francu in dosarul cu numarul de mai sus, avand ca obiect constatarea calitatii
de luptator in rezistenta anticomunista a celui in cauza.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
"dispozitiile art. 5 alin. (1) limiteaza in timp (18 luni) posibilitatea
depunerii cererilor pentru stabilirea drepturilor ce se cuvin in temeiul Legii
nr. 568/2001 pentru categoriile de persoane care se incadreaza la fel in
prevederile acesteia, incalcandu-se astfel art. 16 din Constitutia
Romaniei".
Curtea de Apel Brasov - Sectia contencios administrativ si fiscal apreciaza
ca exceptia de neconstitutionalitate este intemeiata, intrucat dispozitiile
legale criticate limiteaza in timp posibilitatea depunerii cererilor pentru
stabilirea drepturilor cuvenite in temeiul Legii nr. 568/2001, in functie de
calitatea persoanei, ceea ce inseamna o limitare a principiului egalitatii
cetatenilor in fata legii.
Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele
de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
Termenul stabilit de art. 5 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
214/1999 este un termen aplicabil tuturor persoanelor aflate in ipoteza
reglementata de acest text, astfel ca nu se poate sustine incalcarea
principiului constitutional al egalitatii in drepturi, care, asa cum reiese si
din jurisprudenta constanta in materie a Curtii Constitutionale, presupune
instituirea unui tratament juridic egal pentru situatii care, in functie de
scopul urmarit, nu sunt diferite.
"Mai mult, recunoasterea sine die a posibilitatii persoanei interesate
de a declansa procedura pentru acordarea calitatii de luptator in rezistenta
anticomunista, potrivit ordonantei criticate, ar fi de natura sa genereze un
climat de insecuritate juridica a raporturilor civile, intolerabil intr-un stat
de drept."
"Pe de alta parte, imprejurarea ca persoana interesata, desi cunostea
sau ar fi trebuit sa cunoasca acest termen, ca si consecintele juridice ale
nerespectarii acestuia, nu s-a conformat exigentei legale da expresie propriei
sale culpe, cu atat mai putin scuzabila cu cat acest termen a mai fost
prelungit de trei ori."
Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitiile art. 5 alin. (1) din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 214/1999, aprobata prin Legea nr. 568/2001, sunt
constitutionale. Textul criticat determina categoriile de persoane beneficiare
ale legii si stabileste, totodata, un termen de depunere a cererii privind
constatarea calitatii de luptator in rezistenta anticomunista a persoanelor
condamnate pentru infractiuni savarsite din motive politice sau supuse, din
motive politice, unor masuri administrative abuzive. Instituirea termenului
pana la care se pot depune cererile pentru recunoasterea calitatii de luptator
in rezistenta anticomunista se aplica in mod egal tuturor persoanelor
mentionate in ipoteza normei legale si nu contravine principiului
constitutional al egalitatii in drepturi. Mai mult, exercitarea unui drept de
catre titularul sau nu poate avea loc decat intr-un anumit cadru, stabilit de
legiuitor, cu respectarea anumitor exigente, carora li se subsumeaza instituirea
unor termene, dupa a caror expirare valorificarea respectivului drept nu mai
este posibila.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului si al
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului si dispozitiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (2), art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia
de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulat de
catre autorul exceptiei, il constituie dispozitiile art. 5 alin. (1) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calitatii de
luptator in rezistenta anticomunista persoanelor condamnate pentru infractiuni
savarsite din motive politice, persoanelor impotriva carora au fost dispuse,
din motive politice, masuri administrative abuzive, precum si persoanelor care
au participat la actiuni de impotrivire cu arme si de rasturnare prin forta a
regimului comunist instaurat in Romania, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 650 din 30 decembrie 1999, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 568/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 688 din 30 octombrie 2001. Aceste dispozitii aveau urmatorul
continut: "Cererea poate fi introdusa de persoana condamnata sau supusa
unei masuri administrative abuzive ori, dupa decesul acesteia, de sotul sau
rudele pana la gradul al patrulea inclusiv, in termen de 18 luni de la data
intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta."
Textul art. 5 alin. (1) a suferit, ulterior aprobarii Ordonantei de urgenta
a Guvernului nr. 214/1999 prin Legea nr. 568/2001, doua modificari, mai intai
prin Ordonanta Guvernului nr. 64/2002, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 647 din 31 august 2002, si apoi prin Legea nr.
670/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 935 din 20
decembrie 2002, astfel ca textul in vigoare la acest moment si asupra caruia
Curtea Constitutionala urmeaza sa se pronunte are urmatorul cuprins:
"Cererea poate fi introdusa de persoana condamnata sau supusa unei masuri
administrative abuzive ori, dupa decesul acesteia, de sotul sau rudele pana la
gradul al patrulea inclusiv, pana cel tarziu la 31 decembrie 2003."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca prevederile legale
mentionate incalca dispozitiile art. 16 alin. (1) din Constitutie, potrivit
caruia "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice
[...]."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, raportat la
dispozitiile din Constitutie invocate, Curtea retine urmatoarele:
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate considera ca dispozitiile legale
criticate contravin principiului egalitatii in drepturi, deoarece termenul
prevazut pentru depunerea cererilor pentru stabilirea drepturilor ce se cuvin
persoanelor la care se refera Legea nr. 568/2001 limiteaza in timp
posibilitatea acestora de a beneficia de respectivele drepturi.
Instituirea unui termen inauntrul caruia titularul unui drept subiectiv isi
poate exercita prerogativa conferita de lege nu contravine principiului
egalitatii in drepturi, atat timp cat tuturor persoanelor vizate de ipoteza
normei le este aplicabil acelasi tratament juridic, fara privilegii si fara
discriminari. Principiul egalitatii in drepturi presupune aplicarea unui
tratament juridic egal persoanelor aflate in situatii identice si impune,
totodata, reguli diferite pentru persoane care se afla in situatii deosebite.
Or, instituirea unui termen in cadrul caruia se poate valorifica un drept nu
poate crea o stare de inegalitate, de discriminare intre persoanele aflate in
aceeasi situatie, atat timp cat acestea actioneaza in concordanta si cu
respectarea dispozitiilor legii. Imposibilitatea exercitarii dreptului are
natura unei sanctiuni legale, fiind o consecinta fireasca a nerespectarii
normelor juridice aplicabile.
De altfel, Curtea Constitutionala a statuat constant in jurisprudenta sa,
de exemplu in Decizia nr. 253 din 15 iunie 2004, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 728 din 12 august 2004, ca "exercitarea unui
drept de catre titularul sau nu poate avea loc decat intr-un anumit cadru si cu
respectarea anumitor exigente legale, intre care si stabilirea unor termene,
dupa a caror expirare valorificarea respectivului drept nu mai este
posibila".
Curtea Constitutionala observa ca recunoasterea calitatii de luptator in
rezistenta anticomunista si, ca urmare a recunoasterii acestei calitati,
acordarea drepturilor prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 214/1999, nu pot
avea loc sine die, stabilirea unui termen pentru exercitarea acestui drept
fiind necesara pentru instituirea si mentinerea stabilitatii si securitatii
raporturilor juridice civile si a ordinii de drept, specifice unui stat
democratic. Lipsa de diligenta a titularului dreptului nu se poate constitui
intr-un argument pentru a sustine incalcarea principiului nediscriminarii intre
persoanele care isi exercita dreptul subiectiv in limitele termenului prescris
si cele care, neglijand prevederile legale, sunt in situatia de a fi pierdut
posibilitatea exercitarii dreptului.
Totodata, Curtea constata ca dispozitiile legale criticate sunt norme de
procedura. Or, potrivit art. 126 alin. (2) din Constitutie, "Competenta
instantelor judecatoresti si procedura de judecata sunt prevazute numai prin
lege", astfel ca, pentru situatii deosebite, legiuitorul poate stabili
reguli speciale de procedura, precum si modalitati de exercitare a drepturilor
procesuale, care sunt aplicabile tuturor persoanelor aflate in situatii
identice, fara ca prin aceasta sa se poata sustine incalcarea drepturilor si
libertatilor fundamentale.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin.
(1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. (1)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calitatii
de luptator in rezistenta anticomunista persoanelor condamnate pentru
infractiuni savarsite din motive politice, persoanelor impotriva carora au fost
dispuse, din motive politice, masuri administrative abuzive, precum si
persoanelor care au participat la actiuni de impotrivire cu arme si de
rasturnare prin forta a regimului comunist instaurat in Romania, exceptie
ridicata de Livius Francu in Dosarul nr. 55/F/CA/2005 al Curtii de Apel Brasov
- Sectia contencios administrativ si fiscal.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 20 septembrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Claudia Margareta Nita