Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 466 din 20 septembrie 2005

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calitatii de luptator in rezistenta anticomunista persoanelor condamnate pentru infractiuni savarsite din motive politice, persoanelor impotriva carora au fost dispuse, din motive politice, masuri administrative abuzive, precum si persoanelor care au participat la actiuni de impotrivire cu arme si de rasturnare prin forta a regimului comunist instaurat in Romania

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 962 din 31 octombrie 2005


SmartCity3


    Ioan Vida              - presedinte
    Nicolae Cochinescu     - judecator
    Aspazia Cojocaru       - judecator
    Constantin Doldur      - judecator
    Acsinte Gaspar         - judecator
    Kozsokar Gabor         - judecator
    Petre Ninosu           - judecator
    Ion Predescu           - judecator
    Serban Viorel Stanoiu  - judecator
    Aurelia Rusu           - procuror
    Claudia Margareta Nita - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calitatii de luptator in rezistenta anticomunista persoanelor condamnate pentru infractiuni savarsite din motive politice, persoanelor impotriva carora au fost dispuse, din motive politice, masuri administrative abuzive, precum si persoanelor care au participat la actiuni de impotrivire cu arme si de rasturnare prin forta a regimului comunist instaurat in Romania, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 568/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Livius Francu in Dosarul nr. 55/F/CA/2005 al Curtii de Apel Brasov - Sectia contencios administrativ si fiscal.
    La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, aratand in acest sens ca termenul prevazut de dispozitiile de lege criticate se aplica tuturor persoanelor carora acestea li se adreseaza, astfel ca nu se poate sustine incalcarea art. 16 din Constitutie.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 26 aprilie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 55/F/CA/2005, Curtea de Apel Brasov - Sectia contencios administrativ si fiscal a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calitatii de luptator in rezistenta anticomunista persoanelor condamnate pentru infractiuni savarsite din motive politice, persoanelor impotriva carora au fost dispuse, din motive politice, masuri administrative abuzive, precum si persoanelor care au participat la actiuni de impotrivire cu arme si de rasturnare prin forta a regimului comunist instaurat in Romania, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 568/2001, cu modificarile si completarile ulterioare. Exceptia a fost ridicata de Livius Francu in dosarul cu numarul de mai sus, avand ca obiect constatarea calitatii de luptator in rezistenta anticomunista a celui in cauza.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca "dispozitiile art. 5 alin. (1) limiteaza in timp (18 luni) posibilitatea depunerii cererilor pentru stabilirea drepturilor ce se cuvin in temeiul Legii nr. 568/2001 pentru categoriile de persoane care se incadreaza la fel in prevederile acesteia, incalcandu-se astfel art. 16 din Constitutia Romaniei".
    Curtea de Apel Brasov - Sectia contencios administrativ si fiscal apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este intemeiata, intrucat dispozitiile legale criticate limiteaza in timp posibilitatea depunerii cererilor pentru stabilirea drepturilor cuvenite in temeiul Legii nr. 568/2001, in functie de calitatea persoanei, ceea ce inseamna o limitare a principiului egalitatii cetatenilor in fata legii.
    Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. Termenul stabilit de art. 5 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 214/1999 este un termen aplicabil tuturor persoanelor aflate in ipoteza reglementata de acest text, astfel ca nu se poate sustine incalcarea principiului constitutional al egalitatii in drepturi, care, asa cum reiese si din jurisprudenta constanta in materie a Curtii Constitutionale, presupune instituirea unui tratament juridic egal pentru situatii care, in functie de scopul urmarit, nu sunt diferite.
    "Mai mult, recunoasterea sine die a posibilitatii persoanei interesate de a declansa procedura pentru acordarea calitatii de luptator in rezistenta anticomunista, potrivit ordonantei criticate, ar fi de natura sa genereze un climat de insecuritate juridica a raporturilor civile, intolerabil intr-un stat de drept."
    "Pe de alta parte, imprejurarea ca persoana interesata, desi cunostea sau ar fi trebuit sa cunoasca acest termen, ca si consecintele juridice ale nerespectarii acestuia, nu s-a conformat exigentei legale da expresie propriei sale culpe, cu atat mai putin scuzabila cu cat acest termen a mai fost prelungit de trei ori."
    Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitiile art. 5 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 214/1999, aprobata prin Legea nr. 568/2001, sunt constitutionale. Textul criticat determina categoriile de persoane beneficiare ale legii si stabileste, totodata, un termen de depunere a cererii privind constatarea calitatii de luptator in rezistenta anticomunista a persoanelor condamnate pentru infractiuni savarsite din motive politice sau supuse, din motive politice, unor masuri administrative abuzive. Instituirea termenului pana la care se pot depune cererile pentru recunoasterea calitatii de luptator in rezistenta anticomunista se aplica in mod egal tuturor persoanelor mentionate in ipoteza normei legale si nu contravine principiului constitutional al egalitatii in drepturi. Mai mult, exercitarea unui drept de catre titularul sau nu poate avea loc decat intr-un anumit cadru, stabilit de legiuitor, cu respectarea anumitor exigente, carora li se subsumeaza instituirea unor termene, dupa a caror expirare valorificarea respectivului drept nu mai este posibila.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului si al Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului si dispozitiile de lege criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si celor ale art. 1 alin. (2), art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulat de catre autorul exceptiei, il constituie dispozitiile art. 5 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calitatii de luptator in rezistenta anticomunista persoanelor condamnate pentru infractiuni savarsite din motive politice, persoanelor impotriva carora au fost dispuse, din motive politice, masuri administrative abuzive, precum si persoanelor care au participat la actiuni de impotrivire cu arme si de rasturnare prin forta a regimului comunist instaurat in Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 650 din 30 decembrie 1999, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 568/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 688 din 30 octombrie 2001. Aceste dispozitii aveau urmatorul continut: "Cererea poate fi introdusa de persoana condamnata sau supusa unei masuri administrative abuzive ori, dupa decesul acesteia, de sotul sau rudele pana la gradul al patrulea inclusiv, in termen de 18 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta."
    Textul art. 5 alin. (1) a suferit, ulterior aprobarii Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 214/1999 prin Legea nr. 568/2001, doua modificari, mai intai prin Ordonanta Guvernului nr. 64/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 647 din 31 august 2002, si apoi prin Legea nr. 670/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 935 din 20 decembrie 2002, astfel ca textul in vigoare la acest moment si asupra caruia Curtea Constitutionala urmeaza sa se pronunte are urmatorul cuprins: "Cererea poate fi introdusa de persoana condamnata sau supusa unei masuri administrative abuzive ori, dupa decesul acesteia, de sotul sau rudele pana la gradul al patrulea inclusiv, pana cel tarziu la 31 decembrie 2003."
    Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca prevederile legale mentionate incalca dispozitiile art. 16 alin. (1) din Constitutie, potrivit caruia "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice [...]."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, raportat la dispozitiile din Constitutie invocate, Curtea retine urmatoarele:
    Autorul exceptiei de neconstitutionalitate considera ca dispozitiile legale criticate contravin principiului egalitatii in drepturi, deoarece termenul prevazut pentru depunerea cererilor pentru stabilirea drepturilor ce se cuvin persoanelor la care se refera Legea nr. 568/2001 limiteaza in timp posibilitatea acestora de a beneficia de respectivele drepturi.
    Instituirea unui termen inauntrul caruia titularul unui drept subiectiv isi poate exercita prerogativa conferita de lege nu contravine principiului egalitatii in drepturi, atat timp cat tuturor persoanelor vizate de ipoteza normei le este aplicabil acelasi tratament juridic, fara privilegii si fara discriminari. Principiul egalitatii in drepturi presupune aplicarea unui tratament juridic egal persoanelor aflate in situatii identice si impune, totodata, reguli diferite pentru persoane care se afla in situatii deosebite. Or, instituirea unui termen in cadrul caruia se poate valorifica un drept nu poate crea o stare de inegalitate, de discriminare intre persoanele aflate in aceeasi situatie, atat timp cat acestea actioneaza in concordanta si cu respectarea dispozitiilor legii. Imposibilitatea exercitarii dreptului are natura unei sanctiuni legale, fiind o consecinta fireasca a nerespectarii normelor juridice aplicabile.
    De altfel, Curtea Constitutionala a statuat constant in jurisprudenta sa, de exemplu in Decizia nr. 253 din 15 iunie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 728 din 12 august 2004, ca "exercitarea unui drept de catre titularul sau nu poate avea loc decat intr-un anumit cadru si cu respectarea anumitor exigente legale, intre care si stabilirea unor termene, dupa a caror expirare valorificarea respectivului drept nu mai este posibila".
    Curtea Constitutionala observa ca recunoasterea calitatii de luptator in rezistenta anticomunista si, ca urmare a recunoasterii acestei calitati, acordarea drepturilor prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 214/1999, nu pot avea loc sine die, stabilirea unui termen pentru exercitarea acestui drept fiind necesara pentru instituirea si mentinerea stabilitatii si securitatii raporturilor juridice civile si a ordinii de drept, specifice unui stat democratic. Lipsa de diligenta a titularului dreptului nu se poate constitui intr-un argument pentru a sustine incalcarea principiului nediscriminarii intre persoanele care isi exercita dreptul subiectiv in limitele termenului prescris si cele care, neglijand prevederile legale, sunt in situatia de a fi pierdut posibilitatea exercitarii dreptului.
    Totodata, Curtea constata ca dispozitiile legale criticate sunt norme de procedura. Or, potrivit art. 126 alin. (2) din Constitutie, "Competenta instantelor judecatoresti si procedura de judecata sunt prevazute numai prin lege", astfel ca, pentru situatii deosebite, legiuitorul poate stabili reguli speciale de procedura, precum si modalitati de exercitare a drepturilor procesuale, care sunt aplicabile tuturor persoanelor aflate in situatii identice, fara ca prin aceasta sa se poata sustine incalcarea drepturilor si libertatilor fundamentale.

    Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calitatii de luptator in rezistenta anticomunista persoanelor condamnate pentru infractiuni savarsite din motive politice, persoanelor impotriva carora au fost dispuse, din motive politice, masuri administrative abuzive, precum si persoanelor care au participat la actiuni de impotrivire cu arme si de rasturnare prin forta a regimului comunist instaurat in Romania, exceptie ridicata de Livius Francu in Dosarul nr. 55/F/CA/2005 al Curtii de Apel Brasov - Sectia contencios administrativ si fiscal.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 20 septembrie 2005.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat-asistent,
                              Claudia Margareta Nita

                                            


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 466/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 466 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 466/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu