DECIZIE Nr.
461 din 22 aprilie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 41, art. 167 1 si art. 194 din Legea
nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari
sociale
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 370 din 15 mai 2008
Ioan
Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan
-judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 41, art. 1671 şi art. 194 din Legea
nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări
sociale, excepţie ridicată de Marin Hălmăgean în Dosarul nr. 2.008/30/2007 al
Curţii de Apel Timişoara - Secţia litigii de muncă şi asigurări sociale.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, considerând că
textele de lege criticate nu contravin dispoziţiilor constituţionale invocate
de autorul excepţiei.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 7 noiembrie 2007, pronunţată în Dosarul nr. 2.008/30/2007, Curtea de Apel Timişoara
- Secţia de litigii de muncă şi asigurări sociale a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 41,
art. 1671 şi art. 194 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de
pensii şi alte drepturi de asigurări sociale. Excepţia
a fost ridicată de Marin Hălmăgean cu prilejul soluţionării recursului formulat
împotriva Sentinţei nr. 890 din 19 aprilie 2007, pronunţată de Tribunalul Timiş
în Dosarul nr. 2.008/30/2007.
In motivarea excepţiei, autorul excepţiei arată, în esenţă, că textele de lege criticate
sunt contrare art. 16 alin. (1), art. 41 alin. (2) şi art. 53 din Constituţie.
In acest sens, arată că prin recunoaşterea reciprocă a stagiilor de cotizare
realizate între sistemul public de pensii şi sistemul pensiilor militare nu
este recunoscută şi grupa de muncă realizată în cel de-al doilea sistem, astfel
încât nu poate beneficia de dreptul de a ieşi la pensie cu reducerea vârstelor
standard de pensionare potrivit art. 1671 din Legea nr. 19/2000. Astfel, foştii militari sunt discriminaţi în raport cu ceilalţi
contribuabili la sistemul public de pensii.
Curtea de Apel Timişoara - Secţia de litigii de
muncă şi asigurări sociale apreciază că excepţia
de neconstituţionalitate nu este întemeiată. In acest sens, arată că asiguraţii
care nu au stagiu complet de cotizare în sistemul public, dar au realizat
stagii de cotizare, respectiv vechime în serviciu, în alte sisteme de pensii şi
asigurări sociale, aşa cum este şi sistemul pensiilor militare de stat, sunt
într-o situaţie diferită şi, în consecinţă, şi tratamentul juridic este
diferit, fără ca prin aceasta să se instituie o
discriminare.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului,
pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că textele de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au transmis punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia
de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 41, art. 1671 şi art. 194 din Legea nr. 19/2000,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 140 din 1 aprilie 2000, cu modificările şi
completările ulterioare.
Textele de lege criticate au următoarea redactare: -
Art. 41: „(1) Pensia pentru limită de vârstă se acordă asiguraţilor care îndeplinesc,
cumulativ, la data pensionării, condiţiile privind vârsta standard de
pensionare şi stagiul minim de cotizare realizat în sistemul public.
(2) Vârsta standard de pensionare este de 60 de ani
pentru femei şi 65 de ani pentru bărbaţi.
Atingerea vârstei standard de pensionare se va realiza în termen de 13 ani de
la data intrării în vigoare a prezentei legi, prin creşterea vârstelor de
pensionare, pornindu-se de la 57 de ani pentru femei şi de la 62 de ani pentru
bărbaţi, conform eşalonării prevăzute în anexa nr. 3.
(3) Stagiul minim de cotizare atât pentru femei, cât
şi pentru bărbaţi este de 15 ani. Creşterea stagiului minim de cotizare de la
10 ani la 15 ani se va realiza în termen de 13 ani de la data intrării în
vigoare a prezentei legi, conform eşalonării prevăzute în anexa nr. 3.
(4) Stagiul complet de cotizare este de 30 de ani
pentru femei şi de 35 de ani pentru bărbaţi. Atingerea stagiului complet de
cotizare se va realiza în termen de 13 ani de la data intrării în vigoare a
prezentei legi, prin creşterea acestuia, pornindu-se de la 25 de ani pentru
femei şi de la 30 de ani pentru bărbaţi, conform eşalonării prevăzute în anexa
nr. 3.
(5) Asiguraţii care îndeplinesc condiţiile
prevăzute de prezenta lege pentru obţinerea unei pensii pentru limită de
vârstă, cu excepţia pensiei anticipate şi a pensiei anticipate parţiale, îşi
pot continua activitatea numai cu acordul angajatorului.
(6) In situaţia asiguraţilor care au depus cerere
de pensionare, angajatorii acestora nu pot dispune încetarea raporturilor de
muncă, de serviciu sau a calităţii de membru cooperator, după caz, în vederea pensionării, decât după primirea
deciziei de admitere a cererii de pensionare.";
- Art. 1671: „(1) Intr-un interval de 10 ani de la data intrării în vigoare a prezentei legi,
persoanele care au desfăşurat activităţi încadrate în grupa I de muncă, conform legislaţiei
anterioare, pot solicita pensie pentru limită de vârstă cu reducerea vârstelor
standard de pensionare, conform tabelului nr. 4.
TABELUL Nr. 4
Stagiul de cotizare realizat efectiv,
conform legislaţiei anterioare, în grupa I de muncă (ani împliniţi)
|
Reducerea vârstelor standard de
pensionare prevăzute în anexa nr. 3
|
(ani)
|
(luni)
|
2
|
1
|
2
|
4
|
2
|
5
|
6
|
3
|
7
|
8
|
4
|
10
|
10
|
6
|
0
|
12
|
7
|
2
|
14
|
8
|
5
|
16
|
9
|
7
|
18
|
10
|
10
|
20
|
12
|
0
|
22
|
13
|
0
|
24
|
14
|
0
|
26 şi peste
|
15
|
0
|
(2) Vârstele de pensionare reduse conform
prevederilor alin. (1) nu pot fi mai mici de 50 de ani.
(3) Prevederile alin. (1) se aplică şi în cazul
asiguraţilor prevăzuţi la art. 20, dacă acestea sunt mai avantajoase decât cele
stipulate în anexele nr. 4 şi 5.
(4) Vârstele standard de pensionare din care se face reducerea prevăzută în tabelul nr. 4
sunt cele corespunzătoare anului, respectiv lunii în care se deschide dreptul
de pensie, prevăzute în anexa nr. 3, în condiţiile realizării stagiului complet
de cotizare corespunzător anului, respectiv
lunii în care se deschide dreptul de pensie.
(5) Reducerea vârstelor standard de pensionare în
baza tabelului nr. 4 nu poate fi cumulată cu celelalte reduceri prevăzute de
prezenta lege sau de legile cu caracter special.";
- Art. 194: „(1) Intre
sistemul public şi celelalte sisteme proprii de asigurări sociale, neintegrate
până la data intrării în vigoare a prezentei legi, inclusiv sistemul pensiilor
militare, se recunosc reciproc stagiile de cotizare, respectiv vechimea în
muncă sau vechimea în serviciu, în vederea deschiderii drepturilor la pensie
pentru limită de vârstă, de invaliditate şi de urmaş, precum şi a altor
drepturi de asigurări sociale prevăzute de prezenta lege.
(2) In situaţia prevăzută la alin. (1) prestaţiile
de asigurări sociale în sistemul public se
stabilesc numai pentru stagiul de cotizare realizat în acest sistem.
(21) La
acordarea indemnizaţiilor de asigurări sociale prevăzute la art. 98 alin. (1)
lit. a)-e), baza de calcul se constituie conform
art. 99 alin. (1), (2) sau (3), după caz, numai
din veniturile realizate în lunile în care persoana a fost asigurată în
sistemul public de pensii.
(3) Perioadele asimilate stagiului de cotizare,
prevăzute la art. 38 alin. (1) lit. b) şi c), care constituie şi vechime în
muncă sau în serviciu în sistemul pensiilor militare şi în celelalte sisteme
proprii de asigurări sociale neintegrate, se iau în calcul, opţional, în unul
dintre sisteme.
(4) Decontarea între sistemul public şi celelalte
sisteme de asigurări sociale neintegrate încetează începând cu data intrării în
vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(5) In situaţiile prevăzute la alin. (4) prevederile
art. 180 se vor aplica doar pentru cuantumul pensiilor stabilit pe baza
vechimii în muncă realizate în sectorul asigurărilor sociale de stat."
Autorul excepţiei consideră că textele de lege
criticate sunt contrare următoarelor prevederi constituţionale: art. 16 alin.
(1) privind egalitatea în drepturi a cetăţenilor, art. 41 alin. (2) privind
dreptul salariaţilor la măsuri de protecţie socială şi art. 53 privind
restrângerea exerciţiului unor drepturi sau libertăţi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că textele de lege criticate au mai constituit obiect al controlului
de constituţionalitate în raport cu aceleaşi texte din Constituţie şi aceleaşi
argumente ca şi cele invocate în prezenta cauză. Astfel, prin Decizia nr. 355
din 10 decembrie 2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 118 din 25 februarie 2003, Curtea,
respingând ca neîntemeiată excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 41, art. 1671
şi art. 194 din Legea nr. 19/2000, a reţinut că „asiguraţii în sistemul public
de pensii, care îndeplinesc cumulativ condiţiile prevăzute de textele
criticate, beneficiază de tratament juridic egal în ceea ce priveşte dreptul la
pensie pentru limită de vârstă. Asiguraţii care nu au stagiul complet de
cotizare în sistemul public, dar au realizat stagii de cotizare, respectiv
vechime în serviciu, în alte sisteme de pensii şi asigurări sociale, cum este
sistemul pensiilor militare de stat reglementat de Legea nr. 164/2001, sunt
într-o situaţie diferită şi, în consecinţă, şi tratamentul juridic este diferit, fără ca prin aceasta să se
instituie vreo discriminare. Astfel, deşi cele două sisteme de pensii îşi
recunosc reciproc stagiile de cotizare, respectiv vechimea în muncă sau
vechimea în serviciu, pensia pentru limită de vârstă, inclusiv alte drepturi de
asigurări sociale în sistemul public, se acordă numai pentru stagiul de
cotizare realizat în acest sistem, pe când dispoziţiile Legii nr. 164/2001
privind pensiile militare de stat, cu modificările şi completările ulterioare,
se aplică în mod egal tuturor asiguraţilor care se află în situaţiile prevăzute
de acestea".
Cu acelaşi prilej, Curtea a arătat şi că prevederile
art. 194 alin. (2) din Legea nr. 19/2000, cu modificările şi completările
ulterioare, potrivit cărora prestaţiile de asigurări sociale în sistemul public
se stabilesc numai pentru stagiul de cotizare realizat în acest sistem,
„reprezintă voinţa legiuitorului, care a înţeles ca persoanele care nu se află
în asemenea situaţii să beneficieze de alte reglementări legale, în speţă, de
cele cuprinse în Legea nr. 164/2001". Această reglementare a fost
considerată ca fiind în perfect acord cu principiul egalităţii în drepturi a
cetăţenilor, care nu exclude, ci, dimpotrivă, presupune soluţii diferite pentru
situaţii diferite.
Intrucât nu au intervenit elemente noi de natură să
justifice reconsiderarea jurisprudenţei în materie, soluţia şi considerentele
deciziei amintite îşi păstrează valabilitatea şi în prezenta cauză.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art.1-3, al art. 11 alin. (1)
lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 41, art. 1671 şi art. 194 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de
pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, excepţie ridicată de Marin
Hălmăgean în Dosarul nr. 2.008/30/2007 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia
litigii de muncă şi asigurări sociale.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 22 aprilie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea