DECIZIE Nr. 447 din 25 noiembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 174/2001 privind unele masuri pentru imbunatatirea
finantarii invatamantului superior, in ansamblul sau, precum si a art. 1 din
aceasta
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 906 din 18 decembrie 2003

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 174/2001 privind unele
masuri pentru imbunatatirea finantarii invatamantului superior, in ansamblul
sau, precum si ale art. 1 din aceasta. Exceptia a fost ridicata de
Universitatea de Vest "Vasile Goldis" din Arad in Dosarul nr.
2.989/COM/2003 al Curtii de Apel Timisoara - Sectia comerciala si de contencios
administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca exceptia de
neconstitutionalitate a art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
174/2001 a devenit inadmisibila, deoarece Curtea Constitutionala a constatat
neconstitutionalitatea acestor dispozitii prin Decizia nr. 176/2003. Cu privire
la neconstitutionalitatea celorlalte dispozitii ale ordonantei de urgenta, pune
concluzii de respingere a exceptiei ca fiind neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 20 mai 2003, pronuntata in Dosarul nr. 2.989/COM/2003,
Curtea de Apel Timisoara - Sectia comerciala si de contencios administrativ a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 174/2001 privind unele
masuri pentru imbunatatirea finantarii invatamantului superior, in ansamblul sau,
precum si a art. 1 din aceasta. Exceptia a fost ridicata de Universitatea de
Vest "Vasile Goldis" din Arad intr-o cauza de contencios
administrativ.
In motivarea exceptiei se sustine:
I. Cu privire la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 174/2001, in
ansamblul sau, se arata ca: ordonanta contravine art. 114 alin. (4) din
Constitutie, "deoarece aceasta reglementare nu este rezultatul aparitiei
unor cazuri exceptionale ca sa poata fi justificata constitutional";
organizarea invatamantului se reglementeaza prin lege organica, astfel ca
adoptarea ordonantei criticate incalca prevederile constitutionale ale art. 32
alin. (5) si (6), art. 72 alin. (3) lit. k) si m); incalca art. 138 alin. (1)
din Constitutie, referitor la impozite si taxe, fara sa arate insa in ce consta
aceasta incalcare.
II. Cu privire la neconstitutionalitatea art. 1 din ordonanta, se sustine
ca acesta incalca prevederile art. 16, art. 32 alin. (5) si (6) si art. 41
alin. (2) si (3) din Constitutie, deoarece: creeaza discriminare intre
institutiile de invatamant superior particulare si institutiile de invatamant
superior de stat, prin aceea ca numai cele din prima categorie au obligatia de
a varsa la bugetul de stat o taxa in cuantum de 10% din veniturile realizate de
la studenti in procesul de invatamant; de taxa beneficiaza, potrivit art. 4 din
aceeasi ordonanta, institutiile de invatamant superior de stat pentru
finantarea investitiilor, activitatilor de intretinere si de reparare a
caminelor studentesti; institutiile de invatamant superior de stat sunt mai
presus de lege, intrucat nu li se aplica prevederile textului criticat; art. 1
din ordonanta anihileaza autonomia universitara garantata prin art. 32 alin.
(6) din Constitutie si incalca principiul constitutional al autonomiei de
vointa consacrat de art. 1 alin. (3), prin aceea ca dispune in legatura cu
destinatia cotei de 10% "peste Senatul universitatilor"; institutiile
de invatamant superior particular sunt supuse "exproprierii prin
diminuarea veniturilor cu 10%, mai ales ca nu se creeaza o dreapta si
prealabila despagubire".
Curtea de Apel Timisoara - Sectia comerciala si de contencios administrativ
arata ca exceptia ridicata este nefondata "pentru faptul ca cererea
reclamantei nu este determinata sub aspectul dispozitiilor legale considerate
neconstitutionale", precum si pentru ca "reglementarea diferita a
obligatiilor fiscale ale unor categorii de persoane juridice nu constituie
discriminare potrivit art. 16 alin. (1) si (2), art. 32 alin. (5) si (6), art.
41 alin. (2) si (3) din Constitutie" si nici "sub aspectul art. 138
alin. (1) din Constitutie pentru ca Guvernul este abilitat la adoptarea
ordonantelor de urgenta, in cazuri exceptionale".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
neintemeiata. Astfel, in legatura cu raportarea neconstitutionalitatii intregii
ordonante la prevederile art. 138 alin. (1) din Constitutie, arata ca, potrivit
jurisprudentei Curtii Constitutionale, termenul "numai" din cuprinsul
acestui text "are semnificatia de a interzice posibilitatea stabilirii de
impozite si taxe pentru bugetul de stat prin acte normative inferioare, ca
forta juridica, legii. In aceasta categorie nu intra ordonantele emise de
Guvern, ci hotararile Guvernului, care se emit pentru organizarea executarii
legilor [art. 107 alin. (2) din Constitutie], ordinele ministrilor etc.".
Criticile de neconstitutionalitate a prevederilor art. 1 din ordonanta nu pot
fi primite, deoarece acest text a fost declarat neconstitutional prin Decizia
Curtii nr. 176/2003 si, in consecinta, exceptia privitoare la acest text este
inadmisibila.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctelor
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art.
1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 174/2001 privind unele masuri pentru
imbunatatirea finantarii invatamantului superior, in ansamblul sau, precum si a
art. 1 din aceasta, prevederi care au urmatorul cuprins:
- Art. 1: "Institutiile de invatamant superior particulare au
obligatia sa verse la bugetul de stat o taxa in cuantum de 10% din veniturile
realizate din incasarea taxelor de scolarizare, admiteri, inmatriculari,
repetarea examenelor si a altor forme de verificare, precum si a celorlalte
taxe percepute in procesul de invatamant de la studenti."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, ordonanta
criticata, in ansamblu, si art. 1 din aceasta, in special, contravin art. 1
alin. (3), art. 16, art. 32 alin. (5) si (6), art. 41 alin. (2) si (3), art. 72
alin. (3) lit. k) si m), art. 114 alin. (4) si art. 138 alin. (1) din
Constitutie, modificate si completate prin Legea de revizuire a Constitutiei
Romaniei, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 767 din 31
octombrie 2003. Potrivit Constitutiei republicate, cu reactualizarea
denumirilor si renumerotarea taxelor, art. 41 alin. (2) a devenit art. 44 alin.
(2), art. 72 alin. (3) lit. k) a devenit art. 73 alin. (3) lit. m), art. 72
alin. (3) lit. m) a devenit art. 73 alin. (3) lit. n), art. 114 alin. (4) a
devenit art. 115 alin. (4). Aceste dispozitii constitutionale au urmatorul
continut:
- Art. 1 alin. (3): "Romania este stat de drept, democratic si social,
in care demnitatea omului, drepturile si libertatile cetatenilor, libera
dezvoltare a personalitatii umane, dreptatea si pluralismul politic reprezinta
valori supreme, in spiritul traditiilor democratice ale poporului roman si
idealurilor Revolutiei din decembrie 1989, si sunt garantate.";
- Art. 16: "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor
publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.
(3) Functiile si demnitatile publice, civile sau militare, pot fi ocupate,
in conditiile legii, de persoanele care au cetatenia romana si domiciliul in
tara. Statul roman garanteaza egalitatea de sanse intre femei si barbati pentru
ocuparea acestor functii si demnitati.
(4) In conditiile aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, cetatenii Uniunii
care indeplinesc cerintele legii organice au dreptul de a alege si de a fi
alesi in autoritatile administratiei publice locale.";
- Art. 32 alin. (5) si (6): "(5) Invatamantul de toate gradele se desfasoara
in unitati de stat, particulare si confesionale, in conditiile legii.
(6) Autonomia universitara este garantata.";
- Art. 44 alin. (2) si (3): "(2) Proprietatea privata este garantata
si ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular. Cetatenii straini si
apatrizii pot dobandi dreptul de proprietate privata asupra terenurilor numai
in conditiile rezultate din aderarea Romaniei la Uniunea Europeana si din alte
tratate internationale la care Romania este parte, pe baza de reciprocitate, in
conditiile prevazute prin lege organica, precum si prin mostenire legala.
(3) Nimeni nu poate fi expropriat decat pentru o cauza de utilitate
publica, stabilita potrivit legii, cu dreapta si prealabila despagubire.";
- Art. 73 alin. (3) lit. m) si n): "(3) Prin lege organica se
reglementeaza: [...]
m) regimul juridic general al proprietatii si al mostenirii;
n) organizarea generala a invatamantului;";
- Art. 115 alin. (4): "Guvernul poate adopta ordonante de urgenta
numai in situatii extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata, avand
obligatia de a motiva urgenta in cuprinsul acestora.";
- Art. 139 alin. (1): "Impozitele, taxele si orice alte venituri ale
bugetului de stat si ale bugetului asigurarilor sociale de stat se stabilesc
numai prin lege."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea
Constitutionala retine urmatoarele:
I. Prima critica de neconstitutionalitate vizeaza dispozitiile art. 1 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 174/2001 privind unele masuri pentru
imbunatatirea finantarii invatamantului superior. In legatura cu aceasta,
Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin Decizia nr. 176 din 6 mai 2003,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 400 din 9 iunie 2003,
prin care a constatat neconstitutionalitatea lor. Or, de vreme ce Curtea a
constatat neconstitutionalitatea dispozitiei legale printr-o decizie
anterioara, acea dispozitie legala nu mai poate face obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate, intrucat, in temeiul art. 23 alin. (3) si (6) din Legea
nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
republicata, opereaza o cauza de inadmisibilitate. Asa fiind, Curtea urmeaza sa
respinga, pe acest temei, exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art.
1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 174/2001. Este de remarcat insa ca
in cauza exceptia a devenit inadmisibila, intrucat decizia amintita anterior nu
era publicata la data de 20 mai 2003, data pronuntarii incheierii de sesizare de
catre instanta de judecata. In acest sens este jurisprudenta constanta a
Curtii, din care mentionam, spre exemplu, Decizia nr. 100 din 29 iunie 1999,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 357 din 28 iulie
1999.
II. Cea de-a doua critica de neconstitutionalitate priveste dispozitiile
ordonantei in intregul sau, in legatura cu care se sustine ca organizarea
invatamantului este de domeniul legii organice si ca nu a existat un caz
exceptional care sa justifice adoptarea ei. Curtea constata ca si sub acest
aspect exceptia de neconstitutionalitate urmeaza a fi respinsa ca inadmisibila.
Aceasta, deoarece dispozitiile ordonantei criticate au mai facut obiectul
controlului de constitutionalitate, in dosarele Curtii Constitutionale nr.
190C/2003 si nr. 257C/2003, conexate. In acele dosare autor al exceptiei este,
ca si in prezenta cauza, Universitatea de Vest "Vasile Goldis" din
Arad, care invoca aceleasi motive de neconstitutionalitate si aceleasi texte
din Constitutie pretins a fi incalcate. Cu privire la acestea Curtea s-a
pronuntat prin Decizia nr. 357 din 30 septembrie 2003, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 769 din 3 noiembrie 2003, in sensul
respingerii exceptiei. De altfel, in jurisprudenta sa, de exemplu in Decizia
nr. 27 din 25 mai 1993, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 163 din 15 iulie 1993, Curtea Constitutionala a statuat ca: "Partea
care a invocat exceptia nu o mai poate reitera, intrucat, fiind contrara
puterii lucrului judecat, ea este inadmisibila. Daca exceptia respinsa este din
nou invocata, dar de catre alta parte, nu exista putere de lucru judecat.
Decizia anterioara de respingere este, insa, obligatorie potrivit art. 145
alin. (2) din Constitutie, astfel ca atat timp cat motivele care au
justificat-o subzista in continuare, fiind aceleasi, rezolvarea exceptiilor
ulterioare de aceeasi natura nu poate fi alta."
Intrucat in prezenta cauza nu au intervenit elemente noi, de natura sa
determine schimbarea solutiei pronuntate, cele statuate prin Decizia nr. 357
din 30 septembrie 2003 isi mentin valabilitatea.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si art. 147 alin.
(4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al
art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 174/2001 privind
unele masuri pentru imbunatatirea finantarii invatamantului superior, exceptie
ridicata de Universitatea de Vest "Vasile Goldis" din Arad in Dosarul
nr. 2.989/COM/2003 al Curtii de Apel Timisoara - Sectia comerciala si de
contencios administrativ.
2. Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 174/2001, in ansamblul sau, exceptie
ridicata de acelasi autor in acelasi dosar.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 25 noiembrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Gabriela Dragomirescu