DECIZIE Nr.
443 din 15 aprilie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 97 alin. (5) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor în Romania
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 321 din 17 mai 2010
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu
-judecător
Aspazia Cojocaru
-judecător
Acsinte Gaspar
-judecător
Petre
Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu
-judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader
-judecător
Augustin Zegrean
-judecător
Carmen-Cătălina Gliga -
procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 97 alin. (5) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul
străinilor în România, excepţie ridicată de Amjad Islam Amjad în
Dosarul nr. 9.898/2/2009 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a
VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa
părţilor, faţă de care procedura de citare este legal
îndeplinită. Se prezintă interpretul autorizat de limba engleză,
doamna Elena Andrei.
Cauza fiind în stare de judecată,
preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului
Ministerului Public, care, având în vedere jurisprudenţa constată în
materie a Curţii Constituţionale, pune concluzii de respingere a excepţiei.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, reţine următoarele:
Prin Incheierea din 28 octombrie 2009,
pronunţată în Dosarul nr. 9.898/2/2009, Curtea de Apel
Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a
sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 97 alin. (5) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul
străinilor în România. Excepţia de neconstituţionalitate a
fost ridicată de Amjad Islam Amjad într-o cauză de contencios administrativ
privind prelungirea duratei de luare în custodie publică.
In motivarea excepţiei de
neconstituţionalitate autorul acesteia
susţine că prevederile art. 97 alin. (5) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 sunt neconstituţionale, în
măsura în care nu reglementează o procedură clară de
prelungire a perioadei de luare în custodie publică, prin limitarea
duratei procedurii, precum şi datorită faptului că soluţia
prelungirii custodiei publice este impusă instanţei de judecată
prin lege. Totodată, părţile nu pot beneficia de un proces
echitabil, deoarece procedura exceptează reclamanta de la obligaţia
plăţii taxei de timbru pentru acţiunea introdusă, iar
pârâtului - cetăţean străin - nu îi sunt respectate
garanţiile procesuale specifice procesului echitabil, constând în
asigurarea unui translator în limba maternă, admiterea de probe, angajarea
unui apărător şi aducerea la cunoştinţă a
măsurilor adoptate împotriva sa, alături de drepturile şi obligaţiile
ce îi revin în timpul şederii în centrele de cazare pentru străini.
In plus, arată că măsura luării în custodie publică pe
o perioadă de 5 luni este excesivă, având în vedere că în
procesele penale măsura arestării se ia din 30 în 30 de zile. Or, pe
parcursul celor 5 luni, instanţa nu are posibilitatea efectuării
vreunui control pentru a verifica dacă autoritatea competentă face
demersurile necesare pentru ca străinul să părăsească
ţara, acesta din urmă fiind împiedicat, prin lipsirea de libertate şi
a libertăţii de circulaţie, să facă el însuşi
demersuri în acest sens. De asemenea, autorul excepţiei critică
dispoziţiile art. 97 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 194/2002 şi sub aspectul lipsei de claritate şi
precizie a acestora pentru a asigura suficiente garanţii ca măsurile
privative de libertate sunt legale.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea
nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului
şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu
privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.
Guvernul, în punctul
său de vedere, apreciază că excepţia de
neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece în cadrul
procedurii de prelungire a duratei de luare în custodie publică a
străinilor există toate garanţiile procesuale necesare
desfăşurării unui proces echitabil, conform dreptului comun. Totodată,
menţionează că această măsură are natură
administrativă, de restrângere temporară a libertăţii de
circulaţie a străinului care nu poate fi îndepărtat de pe
teritoriul României în cadrul procedurilor legale, iar nu o măsură
privativă de libertate.
Preşedinţii celor două Camere ale
Parlamentului şi Avocatul Poporului nu
au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146
lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2,
3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia
de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate
îl constituie dispoziţiile art. 97 alin. (5) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în
România, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 421
din 5 iunie 2008, având următorul conţinut:
- Art. 97. - Luarea în custodie publică a
străinilor: „(5) Prelungirea duratei de luare în custodie publică
a străinilor prevăzuţi la alin. (2) care nu au putut fi
îndepărtaţi de pe teritoriul României în termen de 30 de zile se
dispune de către curtea de apel în a cărei rază de
competenţă teritorială se află locul de cazare, la
solicitarea motivată a Oficiului Român pentru Imigrări. Instanţa
trebuie să se pronunţe înainte de expirarea termenului luării în
custodie publică dispuse anterior, iar hotărârea instanţei este
irevocabilă."
Autorul excepţiei invocă încălcarea
prevederilor art. 1 alin. (4) privind principiul separaţiei puterilor,
art. 21 care garantează accesul liber la justiţie şi dreptul la
un proces echitabil, art. 23 alin. (1) referitoare la principiul
inviolabilităţii libertăţii individuale şi a
siguranţei persoanei, art. 24 consacrat dreptului la apărare, art. 53
privind restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor
libertăţi şi ale art. 124 din Constituţie, referitoare la
principiile în conformitate cu care se înfăptuieşte justiţia. De
asemenea, prin raportare la art. 20 alin. (1) din Constituţie, sunt
invocate dispoziţiile art. 5 din Convenţia pentru apărarea
drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, privind
dreptul la libertate şi la siguranţă.
Analizând excepţia, Curtea
Constituţională constată că asupra dispoziţiilor art.
97 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002
privind regimul străinilor în România a mai fost exercitat controlul de
constituţionalitate, concretizat, de pildă, prin Decizia nr. 1.435
din 5 noiembrie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 879 din 16 decembrie 2009. Pentru argumentele acolo reţinute, care,
în lipsa unor elemente noi, relevate în prezenta cauză, îşi
menţin valabilitatea, Curtea a respins excepţia de
neconstituţionalitate, soluţie ce se impune şi în acest dosar.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi
al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 97 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România,
excepţie ridicată de Amjad Islam Amjad în Dosarul nr. 9.898/2/2009 al
Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios
administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică
din data de 15 aprilie 2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi