DECIZIE Nr. 435 din 18 noiembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 28 alin.
(1) teza a doua din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 64 din 26 ianuarie 2004
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Madalina Stefania Diaconu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 28 alin. (1) teza a doua din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 180/2002, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Amigo & Intercost" - S.R.L. din Odorheiu Secuiesc in Dosarul nr.
391/2003 al Tribunalului Bacau - Sectia comerciala si contencios administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata. Arata ca textul de lege
criticat, care prevede posibilitatea contravenientului de a achita numai
jumatate din minimul amenzii aplicate, nu distinge intre diferitele categorii
de contravenienti, persoane fizice sau persoane juridice, care pot sau nu sa
beneficieze de aceasta posibilitate, nefiind incalcat, prin urmare, art. 16 din
Constitutie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 17 februarie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 391/2003,
Tribunalul Bacau - Sectia comerciala si contencios administrativ a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 28 alin. (1) teza a doua din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 180/2002, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Amigo
& Intercost" - S.R.L. din Odorheiu Secuiesc intr-o cauza avand ca
obiect plangerea impotriva procesului-verbal de constatare si sanctionare a
contraventiei.
In motivarea exceptiei, autorul acesteia sustine ca dispozitiile art. 28
alin. (1) teza a doua din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, contravin principiului
egalitatii in fata legii, consacrat de art. 16 alin. (1) si (2) din
Constitutie, instituind un tratament juridic diferentiat intre contravenienti,
prin aceea ca actele normative de stabilire a contraventiilor prevad
posibilitatea de a achita jumatate din minimul special al amenzii doar pentru
unii contravenienti, iar pentru altii nu, desi toti se afla intr-o situatie
identica, aceea de contravenient. Achitarea numai a jumatate din minimul
special al amenzii este "un adevarat drept", astfel ca, acordarea
beneficiului acestui drept numai unor categorii de contravenienti constituie un
tratament discriminatoriu.
Tribunalul Bacau - Sectia comerciala si contencios administrativ apreciaza
ca dispozitia legala criticata "nu este neconstitutionala, deoarece acest
articol vorbeste de notiunea de contravenient, fara a face distinctie intre o
persoana fizica sau juridica".
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia ridicata. De asemenea, potrivit dispozitiilor
art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat si
punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciaza ca dispozitiile art. 28 alin. (1) din Ordonanta
Guvernului nr. 2/2001 nu aduc atingere principiului egalitatii in fata legii si
a autoritatilor publice, legea facand referire la contravenient, indiferent
daca acesta este persoana fizica sau juridica. Textul de lege criticat nu ar fi
neconstitutional nici daca in actul normativ de stabilire a contraventiei s-ar
prevedea posibilitatea platii a jumatate din minimul amenzii numai pentru
contravenientii persoane fizice, deoarece o asemenea posibilitate nu reprezinta
un drept constitutional.
Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitiile art. 28 alin. (1) teza a doua
din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 sunt constitutionale, intrucat nu aduc
atingere principiului egalitatii in drepturi. Conform jurisprudentei constante
a Curtii Constitutionale, "violarea principiului egalitatii si
nediscriminarii exista atunci cand se aplica tratament diferentiat unor cazuri
egale, fara a exista o motivare obiectiva si rezonabila". Or, "in
activitatea sociala pot exista situatii distincte care, datorita unor motive
obiective si rezonabile, pot duce la reguli juridice diferite, care sa
reglementeze, intr-un caz posibilitatea platii in 48 de ore o jumatate din
minimul amenzii prevazute, iar in alt caz, imposibilitatea unei asemenea
operatiuni".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art.
1 alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei il constituie dispozitiile art. 28 alin. (1) teza a doua
din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 410 din 25 iulie
2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 268 din 22 aprilie 2002,
dispozitii care prevad urmatoarele:
"(1) Contravenientul poate achita, pe loc sau in termen de cel mult 48
de ore de la data incheierii procesului-verbal ori, dupa caz, de la data
comunicarii acestuia, jumatate din minimul amenzii prevazute in actul normativ,
agentul constatator facand mentiune despre aceasta posibilitate in
procesul-verbal. In actul normativ de stabilire a contraventiilor aceasta
posibilitate trebuie mentionata in mod expres."
Autorul exceptiei considera ca aceste dispozitii legale contravin
prevederilor art. 16 alin. (1) si (2) din Constitutie, ramase nerevizuite in
urma revizuirii si republicarii Constitutiei Romaniei in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 767 din 31 octombrie 2003, potrivit carora:
"(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice,
fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate si dispozitiile legale
criticate, cu raportare la prevederile constitutionale invocate, Curtea
constata ca aceste dispozitii legale nu instituie nici un fel de privilegii sau
discriminari. Posibilitatea achitarii a numai jumatate din minimul amenzii
prevazute pentru savarsirea unor contraventii nu este un drept constitutional
si nici un drept prevazut de vreo reglementare legala, care poate fi exercitat
in toate situatiile. Stabilirea faptelor care constituie contraventie, a
sanctiunilor aplicabile, a modalitatilor de executare a acestora, precum si a
eventualelor facilitati ce se acorda in unele situatii la plata amenzii
reprezinta optiunea libera a legiuitorului.
Art. 28 alin. (1) teza intai din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, aprobata
cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002 prevede, in mod general,
posibilitatea contravenientului de a achita numai jumatate din minimul amenzii.
Teza a doua a aceluiasi articol dispune ca aceasta posibilitate exista numai in
situatia in care actul normativ de stabilire a contraventiilor o prevede in mod
expres. Textul de lege nu distinge intre diferite categorii de contravenienti,
fie persoane fizice, fie persoane juridice, care pot sau nu sa beneficieze de
aceasta posibilitate.
Prin actele normative de stabilire a contraventiilor se poate prevedea in
mod expres posibilitatea achitarii numai a jumatate din minimul amenzii,
tinandu-se seama de natura si de gravitatea contraventiilor reglementate, iar
nu prin tratament juridic diferentiat instituit pentru diferite categorii de
persoane care se afla in situatii identice.
De altfel, asupra constitutionalitatii dispozitiilor art. 28 alin. (1) din
Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 180/2002, Curtea Constitutionala a statuat prin Decizia nr. 183 din 8
mai 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 425 din 17
iunie 2003, solutia si considerentele acelei decizii fiind valabile si in
prezenta cauza, intrucat nu au intervenit elemente noi care sa determine
reconsiderarea jurisprudentei Curtii.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al
art. 23 alin. (1) si (3) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 28 alin.
(1) teza a doua din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Amigo & Intercost" -
S.R.L. din Odorheiu Secuiesc in Dosarul nr. 391/2003 al Tribunalului Bacau -
Sectia comerciala si contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 18 noiembrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Madalina Stefania Diaconu