DECIZIE Nr.
433 din 15 aprilie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 din Legea nr. 12/1990 privind
protejarea populatiei împotriva unor activitati comerciale ilicite
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 344 din 25 mai 2010
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Carmen-Cătălina Gliga - procuror
Marieta Safta -
magistrat-asistent-şef
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 6 din Legea nr. 12/1990
privind protejarea populaţiei împotriva unor activităţi
comerciale ilicite, excepţie invocată de Societatea Comercială
„Malu-Comprest" - S.R.L. Botoşani în Dosarul nr. 6.228/193/2007 al
Tribunalului Botoşani - Secţia comercială, contencios administrativ
şi fiscal.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă
de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată,
referindu-se la jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, reţine următoarele:
Prin Incheierea din 19 octombrie 2009,
pronunţată în Dosarul nr. 6.228/193/2007, Tribunalul Botoşani
- Secţia comercială, contencios administrativ şi fiscal a
sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 6 din Legea nr. 12/1990
privind protejarea populaţiei împotriva unor activităţi
comerciale ilicite. Excepţia a fost invocată de Societatea
Comercială „Malu-Comprest" - S.R.L. Botoşani într-o plângere
împotriva unui proces-verbal de contravenţie.
In motivarea excepţiei de
neconstituţionalitate se susţine, în
esenţă, că textul de lege criticat intră în
contradicţie cu prevederile constituţionale invocate, deoarece
sintagma „sumele de bani şi bunurile dobândite", cuprinsă
în acest text, nu are aceeaşi semnificaţie cu cea a sintagmei „sumele
de bani şi lucrurile dobândite prin săvârşirea
contravenţiei", pe de o parte, iar, pe de altă parte,
sintagma „sumele de bani" prevăzute a fi confiscate în textul
legii nu se încadrează în sintagma „bunurile destinate, folosite sau
rezultate din contravenţii".
Tribunalul Botoşani - Secţia
comercială, contencios administrativ şi
fiscal apreciază că excepţia este neîntemeiată.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1)
din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului
şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Preşedinţii celor două Camere ale
Parlamentului, Guvernul şi Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la
excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale
criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr.
47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art.
146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2,3, 10
şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstituţionalitate.
In ceea ce priveşte obiectul excepţiei de
neconstituţionalitate, acesta îl constituie, potrivit încheierii de
sesizare a Curţii Constituţionale, dispoziţiile art. 6 din Legea
nr. 12/1990 privind protejarea populaţiei împotriva unor
activităţi comerciale ilicite. Din examinarea considerentelor
încheierii de sesizare, precum şi a concluziilor scrise depuse de autorul
excepţiei în dosarul instanţei de judecată, în care este redat
conţinutul textului de lege criticat, se constată că
soluţia legislativă consacrată de acesta se regăseşte,
ca urmare a republicării Legii nr. 12/1990, cu renumerotarea textelor, în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 291 din 5 mai 2009, în art. 4 din
acelaşi act normativ.
Astfel fiind, obiect al excepţiei îl constituie
art. 4 din Legea nr. 12/1990 privind protejarea populaţiei împotriva unor
activităţi comerciale ilicite, republicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 291 din 5 mai 2009, având următorul cuprins: „(1)
Mărfurile sau produsele care au servit sau au fost destinate să
servească la săvârşirea vreuneia dintre faptele prevăzute
la art. 1 lit. a), b), d), e), g) şi j), dacă sunt ale contravenientului
sau ale operatorului economic, precum şi sumele de bani şi lucrurile
dobândite prin săvârşirea contravenţiei se confiscă şi
se valorifică în condiţiile legii, contravaloarea lor făcându-se
venit la bugetul administraţiei publice centrale.
(2) Veniturile obţinute ilicit de persoanele
fizice sau juridice din activităţile prevăzute la art. 1, precum
şi încasările în întregime din vânzarea mărfurilor a căror
provenienţă nu este dovedită se confiscă şi se fac
venit la bugetul administraţiei publice centrale."
Dispoziţiile constituţionale invocate în
susţinerea excepţiei sunt cele ale art. 44 alin. (8) şi (9)
privind prezumţia de dobândire licită a averii, respectiv potrivit
cărora bunurile destinate, folosite sau rezultate din contravenţii
sau infracţiuni pot fi confiscate numai în condiţiile legii.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate
astfel cum a fost formulată, Curtea constată că asupra
aceleiaşi soluţii legislative, consacrată anterior ultimei
republicări a Legii nr. 12/1990 de art. 6 al actului normativ
menţionat, s-a mai pronunţat prin numeroase decizii, de exemplu prin
Decizia nr. 135 din 5 februarie 2009, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 151 din 11 martie 2009, Decizia nr. 429 din 18
noiembrie 2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
868 din 5 decembrie 2003, Decizia nr. 76 din 26 februarie 2004, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 206 din 9 martie 2004, şi
Decizia nr. 191 din 27 aprilie 2004, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 503 din 4 iunie 2004. Cu acele prilejuri, instanţa
de contencios constituţional a constatat că măsura
confiscării, dispusă prin textul de lege criticat, nu contravine
dispoziţiilor art. 44 alin. (8) din Constituţie, întrucât se
întemeiază tocmai pe prevederile textului constituţional invocat,
care, la alin. (9), prevede că bunurile destinate, folosite sau
rezultate din contravenţii pot fi confiscate în condiţiile legii.
Intrucât nu au intervenit elemente noi, considerentele
care au fundamentat soluţia de respingere a excepţiei de
neconstituţionalitate pronunţată de Curte sunt valabile şi
în prezenta cauză.
Pentru motivele mai sus arătate, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi
al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 alin. (1)şi
(6) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 4 din Legea nr. 12/1990 privind protejarea populaţiei
împotriva unor activităţi comerciale ilicite, excepţie
invocată de Societatea Comercială „Malu-Comprest" - S.R.L.
Botoşani în Dosarul nr. 6.228/193/2007 al Tribunalului Botoşani -
Secţia comercială, contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică
din data de 15 aprilie 2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent-şef,
Marieta Safta