DECIZIE Nr. 432 din 18 noiembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 42 din
Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, cu
modificarile ulterioare, si ale art. 136 alin. 2 si art. 148 alin. 1 lit. b),
f) si h) din Codul de procedura penala
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 929 din 23 decembrie 2003

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Iuliana Nedelcu - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 42 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca,
republicata, cu modificarile ulterioare, si ale art. 136 alin. 2 si art. 148
alin. 1 lit. h) din Codul de procedura penala, exceptie ridicata din oficiu in
Dosarul nr. 1.125/2003 al Judecatoriei Constanta. La apelul nominal se constata
lipsa partilor, fata de care procedura de citare este legal indeplinita. Curtea
dispune a se face apelul si in Dosarul nr. 356 C/2003 avand ca obiect, in
esenta, aceeasi exceptie, si anume a dispozitiilor art. 42 din Legea nr.
92/1992 si ale art. 136 alin. 2 si art. 148 alin. 1 lit. b), f) si h) din Codul
de procedura penala, exceptie ridicata din oficiu de aceeasi instanta de
judecata in Dosarul nr. 1.136/2003. La apelul nominal se constata lipsa
partilor, fata de care procedura de citare este legal indeplinita. Curtea, din
oficiu, pune in discutie conexarea dosarelor. Reprezentantul Ministerului
Public este de acord cu conexarea dosarelor. Curtea, in temeiul art. 16 din
Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
republicata, raportat la art. 164 din Codul de procedura civila, dispune
conexarea Dosarului nr. 356 C/2003 la Dosarul nr. 355 C/2003, care este primul
inregistrat.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere, ca
neintemeiata, a exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 42 din
Legea nr. 92/1992, deoarece aceste prevederi nu contravin dispozitiilor
constitutionale si nici celor din reglementarile internationale invocate in
motivarea exceptiei. Cat priveste exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 136 alin. 2 si art. 148 alin. 1 lit. b), f) si h) din Codul de procedura
penala, pune concluzii de respingere a exceptiei, ca devenita inadmisibila, ca
urmare a modificarii si completarii acestor dispozitii prin Legea nr. 281/2003.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, constata urmatoarele:
Prin incheierile din 26 iunie 2003 si din 23 iunie 2003, pronuntate in
Dosarele nr. 1.125/2003 si nr. 1.136/2003, Judecatoria Constanta a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 42 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata,
cu modificarile ulterioare, si ale art. 136 alin. 2 si art. 148 alin. 1 lit.
b), f) si h) din Codul de procedura penala, exceptie ridicata din oficiu de
instanta de judecata.
In motivarile exceptiei, avand un continut asemanator, instanta de judecata
sustine ca dispozitiile art. 42 din Legea nr. 92/1992 sunt neconstitutionale in
ce priveste prevederea ca procurorii au calitatea de magistrat. In opinia
instantei, prevederile art. 23 alin. (4) din Constitutie, in redactarea
initiala, potrivit carora arestarea se face in temeiul unui mandat emis de
magistrat, trebuie sa fie interpretate in raport cu prevederile art. 5 pct. 3
din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale
si tinand seama de hotararea Curtii Europene a Drepturilor Omului in cauza
Pantea contra Romaniei, care a constatat ca procurorii, subordonati ministrului
justitiei, nu pot fi considerati magistrati, in sensul art. 5 pct. 3 din
Conventie si nu pot dispune arestarea preventiva.
Pe cale de consecinta, instanta apreciaza ca si dispozitiile art. 136 alin.
2 din Codul de procedura penala sunt neconstitutionale, fiind contrare
prevederilor art. 23 alin. (4) din Constitutie in interpretarea aratata.
In ceea ce priveste dispozitiile art. 148 alin. 1 lit. h) din Codul de
procedura penala, in redactarea anterioara modificarii aduse prin Legea nr.
281/2003, instanta considera ca acestea sunt contrare prevederilor art. 23
alin. (1) si (2) din Constitutie referitoare la libertatea persoanei si la
restrangerea acesteia numai in cazurile si cu procedura prevazute de lege. In
opinia instantei de judecata, aceste prevederi constitutionale urmeaza a fi interpretate
in raport cu prevederile art. 5 pct. 1 din Conventia europeana a drepturilor
omului care, la lit. c) enumera cazurile in care o persoana poate fi privata de
libertate. Instanta apreciaza ca existenta unui pericol public care ar rezulta
din lasarea in libertate a inculpatului, fara ca acest pericol sa se
concretizeze in temerea savarsirii unei noi infractiuni, nu constituie unul din
cazurile prevazute in Conventie, care sa permita atingerea dreptului
fundamental la libertate si siguranta al persoanei.
Referitor la dispozitiile art. 148 alin. 1 lit. b) si f) din Codul de
procedura penala, autoarea exceptiei considera ca si acestea sunt contrare
prevederilor art. 23 alin. (1) si (2) din Constitutie.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor
doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate
cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare,
s-a solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul, care si-a formulat punctul de vedere inainte de revizuirea
Constitutiei, arata ca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
42 din Legea nr. 92/1992 este nefondata, deoarece calitatea de magistrat a
procurorului rezulta din ansamblul reglementarilor cuprinse in Constitutie
privind autoritatea judecatoreasca. Referitor la neconstitutionalitatea
dispozitiilor din Codul de procedura penala, Guvernul arata ca, intrucat aceste
dispozitii au fost modificate si completate ulterior sesizarii Curtii
Constitutionale, prin Legea nr. 281/2003, exceptia a ramas fara obiect.
Avocatul Poporului, care, de asemenea, si-a formulat punctul de vedere
inainte de revizuirea Constitutiei, considera ca prevederile art. 42 din Legea
nr. 92/1992 sunt constitutionale. In ceea ce priveste neconstitutionalitatea
dispozitiilor art. 136 alin. 2 si ale art. 148 alin. 1 lit. b), f) si h) din
Codul de procedura penala, arata ca, in urma modificarii acestor dispozitii
prin Legea nr. 281/2003, exceptia a devenit inadmisibila prin disparitia
motivelor de neconstitutionalitate.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (1), art. 2,
3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, ridicate din oficiu de
Judecatoria Constanta, il constituie dispozitiile art. 42 din Legea nr. 92/1992
pentru organizarea judecatoreasca, in partea privitoare la calitatea de
magistrat a procurorului, ale art. 136 alin. 2 din Codul de procedura penala,
in redactarea anterioara Legii nr. 281/2003, care prevad dreptul procurorului
de a lua masura arestarii preventive, ale art. 148 alin. 1 lit. h) din Codul de
procedura penala, de asemenea in redactarea anterioara Legii nr. 281/2003, care
prevad ca masura arestarii preventive poate fi luata atunci cand exista pericolul
lasarii in libertate a inculpatului, fara sa existe temerea savarsirii de noi
infractiuni, precum si ale art. 148 alin. 1 lit. b) si h) din Codul de
procedura penala, referitoare la conditiile si cazurile in care se dispune
arestarea inculpatului.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine
urmatoarele:
I. Potrivit dispozitiilor art. 42 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea
judecatoreasca, "Au calitatea de magistrat si fac parte din corpul
magistratilor judecatorii de la toate instantele judecatoresti, procurorii din
cadrul parchetelor de pe langa acestea, precum si magistratii-asistenti ai
Curtii Supreme de Justitie". Curtea constata ca, in realitate, acest text
de lege nu este criticat in sine ci prin raportare la atributiile procurorului
in procesul penal.
De altfel, in ceea ce priveste neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 42
din Legea nr. 92/1992, Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin mai multe
decizii, statuand ca procurorii au calitatea de magistrat (de exemplu, Decizia
nr. 240/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 537 din
25 iulie 2003; Decizia nr. 315/2003, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 566 din 6 august 2003; Decizia nr. 344/2002, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 86 din 11 februarie 2003).
Curtea constata ca prevederile art. 42 din Legea nr. 92/1992 sunt in
concordanta cu dispozitiile constitutionale ale art. 131 alin. (1) privind
rolul Ministerului Public in activitatea judiciara.
II. In ceea ce priveste dispozitiile din Codul de procedura penala,
criticate ca fiind de neconstitutionalitate in raport cu prevederile art. 23
alin. (4) din Legea fundamentala, Curtea constata urmatoarele:
Ulterior sesizarii sale, dispozitiile art. 23 alin. (4) din Constitutie, la
care autoarea exceptiei face trimitere, au fost modificate si completate prin
Legea de revizuire a Constitutiei Romaniei, nr. 429/2003, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 758 din 29 octombrie 2003. Acest
text prevede in prezent ca "Arestarea preventiva se dispune de judecator
si numai in cursul procesului penal". Corelativ, prin Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 109/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 748 din 26 octombrie 2003, in acord cu noile prevederi constitutionale,
au fost modificate si unele dispozitii ale Codului de procedura penala. Astfel,
conform prevederilor art. 136 alin. 5 din Codul de procedura penala, masura
arestarii preventive poate fi luata de judecator.
Fata de cele aratate, rezulta ca dispozitiile art. 136 alin. 2 din Codul de
procedura penala au fost implicit abrogate si, pe cale de consecinta, exceptia
de neconstitutionalitate a ramas fara obiect, devenind astfel inadmisibila.
In ceea ce priveste dispozitiile art. 148 alin. 1 lit. b) si h) din Codul
de procedura penala, referitoare la conditiile si cazurile in care se dispune
arestarea inculpatului, acestea au, in urma modificarilor aduse prin Legea nr.
281/2003, urmatorul continut: [...] "b) infractiunea este flagranta, iar
pedeapsa inchisorii prevazute de lege este mai mare de un an; [...] h)
inculpatul a savarsit o infractiune pentru care legea prevede pedeapsa
detentiunii pe viata alternativ cu pedeapsa inchisorii sau pedeapsa inchisorii
mai mare de 4 ani si exista probe certe ca lasarea in libertate prezinta un
pericol concret pentru ordinea publica". Din comparatia cu textele
anterioare, rezulta ca a disparut si sub acest aspect obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate, care a devenit astfel inadmisibila.
In sfarsit, Curtea nu poate retine existenta unei contrarietati intre
prevederile art. 148 alin. 1 lit. f) din Codul de procedura penala, care prevad
ca masura arestarii preventive poate fi luata atunci cand inculpatul este
recidivist, si dispozitiile constitutionale privind arestarea preventiva,
masura care, astfel cum s-a aratat, in urma revizuirii Constitutiei, se decide
numai de judecator.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si art. 145 alin.
(2) din Constitutie, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), art. 23 alin. (3) si (6)
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge, ca neintemeiata, exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 42 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca,
republicata, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata din oficiu in
Dosarul nr. 1.125/2003 al Judecatoriei Constanta.
2. Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 136 alin. 2 si art. 148 alin. 1 lit. b), f) si h) din Codul
de procedura penala, exceptie ridicata, din oficiu, de aceeasi instanta de
judecata in acelasi dosar.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 18 noiembrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Florentina Geangu