Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 431 din 21 octombrie 2004

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 222 alin. (1) lit. b) si e) din Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 1140 din  2 decembrie 2004


SmartCity3


    Ioan Vida              - presedinte
    Nicolae Cochinescu     - judecator
    Aspazia Cojocaru       - judecator
    Constantin Doldur      - judecator
    Acsinte Gaspar         - judecator
    Kozsokar Gabor         - judecator
    Petre Ninosu           - judecator
    Ion Predescu           - judecator
    Serban Viorel Stanoiu  - judecator
    Aurelia Popa           - procuror
    Claudia Margareta Nita - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 222 alin. (1) lit. b) si e) din Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Ecaterina Paun si Societatea Comerciala "FLOR PREST SERVICE" - S.R.L. din Constanta in Dosarul nr. 914/com/2004 al Tribunalului Constanta - Sectia comerciala.
    La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei ca neintemeiata. In acest sens, arata ca prin Decizia nr. 164 din 1 aprilie 2004 Curtea Constitutionala a statuat ca dispozitiile art. 222 alin. (1) lit. e) reglementeaza o modalitate de dizolvare a unei societati comerciale, fara ca prin aceasta sa fie incalcate prevederile art. 44 alin. (2) teza intai din Constitutie, republicata. In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 222 alin. (1) lit. b), se arata ca si acestea reglementeaza o alta modalitate de dizolvare a unei societati comerciale si, prin continutul lor, reprezinta tocmai expresia obligatiei statului de a asigura libertatea comertului, protectia concurentei loiale si crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie, astfel ca nu se poate sustine incalcarea art. 45 si a art. 135 alin. (1) si alin. (2) lit. a) din Legea fundamentala.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 14 mai 2004, pronuntata in Dosarul nr. 914/com/2004, Tribunalul Constanta - Sectia comerciala a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 222 alin. (1) lit. b) si e) din Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata. Exceptia a fost ridicata de Ecaterina Paun si Societatea Comerciala "FLOR PREST SERVICE" - S.R.L. din Constanta intr-o cauza avand ca obiect solutionarea unei cereri de dizolvare a unei societati comerciale.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia arata ca dispozitiile art. 222 alin. (1) lit. b) si e) din legea criticata contravin prevederilor art. 41 alin. (2) teza intai, ale art. 41^1 si ale art. 134 alin. (1) si alin. (2) lit. a) din Constitutie. Astfel, se apreciaza ca prin textele de lege atacate, care prevad doua modalitati de dizolvare a societatii comerciale, se creeaza "o diferentiere intre proprietatea asociatului care efectiv desfasoara o activitate comerciala si cea a altor asociati care nu desfasoara activitati comerciale", dar care au posibilitatea sa solicite, in orice moment, retragerea lor din societate sau dizolvarea acesteia. Consecinta unor asemenea masuri luate asupra societatii comerciale consta in "incalcarea grava si ireparabila a proprietatii" asociatilor, nesocotindu-se astfel art. 41 alin. (2) teza intai din Constitutie, referitor la ocrotirea proprietatii private, indiferent de titular.
    De asemenea, se arata ca dispozitiile de lege criticate "restrang libertatea comertului si creeaza un cadru nefavorabil pentru valorificarea potentialului comercial", contravenind normelor constitutionale prevazute de art. 134 alin. (1) si alin. (2) lit. a). Se apreciaza ca "scopul legii trebuie sa fie acela de a asigura desfasurarea activitatii societatii comerciale, nu acela de a asigura nefunctionalitatea acesteia" si ca "lichidarea unei societati (...) constituie un mijloc de limitare grava a libertatii comertului si a cadrului institutionalizat de exercitare a actelor de comert".
    Autorii exceptiei mai sustin ca textele de lege atacate infrang si prevederile art. 41^1 din Constitutie, revizuita prin Legea nr. 429/2003, prin aceea ca "se incalca liberul acces la o activitate economica, la libera initiativa si la exercitarea acestor libertati in structura societatii existente".
    Tribunalul Constanta - Sectia comerciala apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. In acest sens se arata ca affectio societatis, "caracter special al consimtamantului cerut la incheierea unui contract de societate", este "premisa conlucrarii pentru indeplinirea obiectivelor sociale", presupune increderea reciproca intre partile contractante si trebuie perpetuata pe intreaga perioada de existenta a respectivei societati, reducerea sau lipsa acestui element reprezentand o reala piedica in realizarea obiectivelor societare. Pe de alta parte, se apreciaza ca "atat timp cat Legea fundamentala garanteaza libertatea asocierii, reciproca (retragerea, dizolvarea) este valabila si, in functie de caracterele impiedicarii, apare uneori eficace sau justificabila, ceea ce nu inseamna ca infrange libertatea comertului economiei de piata sau libera initiativa". Mai mult, se afirma ca, "sub un alt aspect, dizolvarea reprezinta si o masura de protectie a intereselor creditorilor societatii, care ar putea fi lezati in drepturile lor din cauza neintelegerilor grave dintre asociati".
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si institutiei Avocatul Poporului, pentru a-si exprima punctul de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul a comunicat punctul sau de vedere cu Adresa nr. 5/7.141/A.N. din data de 2 august 2004, prin care considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. In acest sens se arata ca textele de lege criticate "nu conduc la o dizolvare automata a societatii", deoarece instanta de judecata analizeaza situatia de fapt in functie de prevederile legale, dar si de cele statutare, si dispune dizolvarea doar in cazul in care exista o vadita si justificata imposibilitate a societatii de a-si realiza obiectul de activitate. In ceea ce priveste dizolvarea din cauza unor neintelegeri grave intre asociati, se arata ca o societate isi poate continua existenta si fara asociatii din a caror culpa au intervenit neintelegerile, astfel ca cererea de dizolvare pe cale judiciara poate fi respinsa, iar asociatii nemultumiti pot alege fie solutia retragerii din societate, fie pe cea a excluderii asociatului culpabil, cu respectarea drepturilor fiecaruia dintre acestia. O alta solutie pentru salvgardarea societatii comerciale este modificarea obiectului societatii, prin acordul asociatilor. Se mai mentioneaza ca, "prin dizolvare, societatea nu se desfiinteaza, ci continua sa existe, dar numai pentru operatiunile specifice procesului de lichidare si fiecare dintre asociati beneficiaza de posibilitatea si mijloacele legale de a-si apara drepturile si interesele, inclusiv dreptul de proprietate". In concluzie, se arata ca textele de lege criticate nu numai ca nu incalca dispozitiile art. 44, 45 si ale art. 135 alin. (1) si (2) din Constitutie, ci "sunt menite sa asigure conservarea drepturilor pe care le consacra si sa permita exercitarea lor in limitele stabilite de lege".
    Avocatul Poporului a transmis punctul sau de vedere cu Adresa nr. 5.644 din data de 21 iulie 2004, prin care apreciaza ca dispozitiile art. 222 alin. (1) lit. b) si e) din Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, sunt constitutionale. Astfel, in ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate fata de dispozitiile art. 44 alin. (2) teza intai din Constitutie, considera ca aceasta nu poate fi retinuta, intrucat continutul si limitele dreptului de proprietate sunt stabilite de lege, care, in cazul de fata, este Legea nr. 31/1990, iar textele de lege criticate sunt tocmai expresia acestor prevederi constitutionale. In acest sens invoca jurisprudenta Curtii Constitutionale in materie, respectiv Decizia nr. 164 din 1 aprilie 2004. Referitor la critica de neconstitutionalitate fata de dispozitiile art. 45 din Legea fundamentala, se mentioneaza ca nici aceasta nu poate fi retinuta, deoarece "prin efectul dizolvarii societatii comerciale nu se aduce atingere, sub nici un aspect, accesului liber la o activitate economica, liberei initiative sau exercitarii acestor drepturi de catre asociati". In sfarsit, se apreciaza ca nu sunt incalcate nici normele constitutionale cuprinse in art. 135 alin. (1) si alin. (2) lit. a), intrucat "prin dispozitiile de lege atacate se realizeaza tocmai respectarea obligatiei statului de a asigura libertatea comertului, protectia concurentei loiale, precum si crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie".
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si institutiei Avocatul Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 222 alin. (1) lit. b) si e) din Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 33 din 29 ianuarie 1998, cu modificarile si completarile ulterioare. Textele de lege au urmatorul continut:
    - Art. 222 alin. (1) lit. b) si e):
    "(1) Societatea se dizolva prin:
    (...)
    b) imposibilitatea realizarii obiectului de activitate al societatii sau realizarea acestuia;
    (...)
    e) hotararea tribunalului, la cererea oricarui asociat, pentru motive temeinice, precum neintelegerile grave dintre asociati, care impiedica functionarea societatii."
    In motivarea exceptiei ridicate autorii acesteia invoca incalcarea art. 41 alin. (2) teza intai, art. 41^1 si a art. 134 alin. (1) si alin. (2) lit. a) din Constitutie, revizuita prin Legea nr. 429/2003. Ca urmare a republicarii Legii fundamentale cu actualizarea denumirilor si renumerotarea articolelor, normele invocate de autorii exceptiei au devenit art. 44 alin. (2) teza intai, art. 45, respectiv art. 135 alin. (1) si alin. (2) lit. a), si prevad urmatoarele:
    - Art. 44 alin. (2) teza intai: "Proprietatea privata este garantata si ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular.";
    - Art. 45: "Accesul liber al persoanei la o activitate economica, libera initiativa si exercitarea acestora in conditiile legii sunt garantate.";
    - Art. 135 alin. (1) si alin. (2) lit. a): "(1) Economia Romaniei este economie de piata, bazata pe libera initiativa si concurenta.
    (2) Statul trebuie sa asigure:
    a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;".
    Din analiza exceptiei de neconstitutionalitate ridicate se constata ca autorii acesteia considera ca prin reglementarea celor doua modalitati de dizolvare prevazute de lit. b) si e) ale alin. (1) al art. 222 din Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale se infrang dreptul de proprietate, prevazut de art. 44 alin. (2) teza intai din Constitutie, accesul liber al persoanei la o activitate economica, libera initiativa si garantarea exercitarii acestora, statuate de prevederile constitutionale ale art. 45, si nu se respecta obligatia statului de a asigura, potrivit art. 135 alin. (1) si alin. (2) lit. a) din Legea fundamentala, libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie intr-o economie de piata bazata pe libera initiativa si concurenta.
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, raportata la normele constitutionale ale art. 44 alin. (2) teza intai, art. 45 si ale art. 135 alin. (1) si alin. (2) lit. a), Curtea constata ca aceasta este neintemeiata si urmeaza sa o respinga pentru urmatoarele considerente:
    In ceea ce priveste pretinsa neconstitutionalitate fata de prevederile art. 44 alin. (2) teza intai din Legea fundamentala, este de retinut ca aceste dispozitii se incadreaza in titlul III, intitulat "Drepturile, libertatile si indatoririle fundamentale ale cetateanului". In cazul de fata insa se invoca dreptul de proprietate al carui titular este o persoana juridica, astfel ca normele constitutionale amintite trebuie examinate prin coroborare cu cele ale art. 135 din Constitutie, referitoare la obligatiile statului in ceea ce priveste economia nationala. Intr-o economie de piata, guvernata de regulile concurentei loiale, ale liberului acces la activitatea economica si ale liberei initiative, statul, urmand mecanismul propriu unui stat de drept, social si democratic, nu poate sa sustina si sa protejeze o societate comerciala neviabila, ca in speta, al carei obiect de activitate este perturbat in realizarea sa prin lipsa de diligenta, rea-credinta sau neintelegeri grave intre asociati. Este in interesul general al societatii, dar si o consecinta fireasca a mecanismelor economiei de piata, ca astfel de participanti la activitatea economica sa nu constituie subiecti fata de care statul trebuie sa-si asume indeplinirea obligatiilor prevazute de art. 135 alin. (1) si alin. (2) lit. a) din Constitutie, iar asupra lor sa-si produca efectul normele juridice referitoare la incetarea activitatii in una dintre modalitatile prevazute in acestea. Prin urmare, dispozitiile de lege criticate reprezinta tocmai expresia prevederilor art. 44 alin. (2) teza intai si ale art. 135 alin. (1) si alin. (2) lit. a) din Legea fundamentala, intrucat prin reglementarea celor doua modalitati de dizolvare a unei societati comerciale sunt respectate exigentele principiului economiei de piata, bazata pe libera initiativa si concurenta, precum si obligatia statului de a asigura libertatea comertului, protectia concurentei loiale si crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie.
    Textele de lege criticate sunt in deplin acord si cu prevederile art. 45 din Constitutie, care garanteaza accesul liber al persoanei la o activitate economica, libera initiativa, precum si exercitarea acestora in conditiile legii. Nu se poate sustine ca unei persoane juridice de drept privat, aflate in stare de dizolvare, ii este obstaculat accesul la activitatea economica, deoarece statul are obligatia sa respecte acest drept, iar nu obligatia de a mentine in viata economica o societate comerciala, prin eforturi publice. De altfel, dreptul oricarei persoane de a desfasura o activitate economica este liber, statul garantand doar accesul neingradit la libera initiativa, precum si exercitarea acesteia.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 1, 2, 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 222 alin. (1) lit. a) si e) din Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale, exceptie ridicata de Ecaterina Paun si Societatea Comerciala "FLOR PREST SERVICE" - S.R.L. din Constanta in Dosarul nr. 914/com/2004 al Tribunalului Constanta - Sectia comerciala.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din 21 octombrie 2004.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat asistent,
                              Claudia Margareta Nita



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 431/2004

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 431 din 2004
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 431/2004
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu