DECIZIE Nr. 43
din 31 ianuarie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. VI din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 88/2006 pentru modificarea si completarea unor acte normative
prin care se acorda drepturi sociale, precum si unele masuri in domeniul cheltuielilor
de personal
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 142 din 25 februarie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Ninosu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă - procuror
Valentina Bărbăţeanu
- magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. VI din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 88/2006 pentru modificarea şi completarea unor acte normative
prin care se acordă drepturi sociale, precum şi unele măsuri în domeniul
cheltuielilor de personal, excepţie ridicată de Federaţia Sindicatelor Libere
din Invăţământ şi Federaţia Sindicatelor din Invăţământ „Spiru Haret" în
Dosarul nr. 444/2/2007 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios
administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se prezintă, pentru autorii
excepţiei, doamnele Ioana Voicu şi Liliana-Elena Glinţă, consilieri juridici cu
delegaţii la dosar, lipsă fiind partea Guvernul României, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentanţilor autorilor excepţiei. Aceştia solicită admiterea
excepţiei de neconstituţionalitate pentru motivele arătate în notele scrise depuse la dosarul cauzei.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere ca inadmisibilă a excepţiei de neconstituţionalitate, întrucât
aceasta constituie, în speţă, însăşi cauza acţiunii introduse în contencios
administrativ.
CURTEA,
având în vedere actele şi
lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 24 mai 2007, pronunţată în Dosarul
nr. 444/2/2007, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios
administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. VI din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 88/2006 pentru modificarea şi completarea unor acte normative
prin care se acordă drepturi sociale, precum şi unele măsuri în domeniul
cheltuielilor de personal, excepţie ridicată de Federaţia Sindicatelor Libere
din Invăţământ şi Federaţia Sindicatelor din Invăţământ „Spiru Haret"
într-un litigiu de contencios administrativ având ca obiect anularea ordonanţei
amintite.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenţă, că, prin
adoptarea măsurii reglementate de dispoziţiile legale criticate, au fost încălcate prevederile art. 1 alin. (5)
din Legea fundamentală, în sensul că Guvernul avea obligaţia de a respecta atât
Constituţia, cât şi Legea nr. 84/1995 - lege organică -, care prevede că „în
România învăţământul constituie prioritate maximă". Totodată, se critică
faptul că Guvernul a extins delegarea legislativă dincolo de limitele
constituţionale, iar motivarea urgenţei suspendării aplicării art. 170 alin. (11) din Legea nr.
84/1995 este generică şi lipsită de substanţă. In plus, titlul actului
contestat - „pentru modificarea şi completarea unor acte normative prin care se
acordă drepturi sociale, precum şi unele măsuri în domeniul cheltuielilor de
personal" - nu are nicio legătură cu prevederea cuprinsă în art. VI,
întrucât art. 170 alin. (11) din Legea învăţământului nr. 84/1995 nu reglementează drepturi
sociale sau cheltuieli de personal, ci procentul din profitul intern brut
alocat învăţământului de stat.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal apreciază că
dispoziţiile art. VI din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 88/2006 nu încalcă prevederile din
Constituţie invocate de autorii excepţiei.
Potrivit prevederilor art. 30
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului
Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
Guvernul consideră că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. In acest sens, arată că
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 88/2006 a fost emisă în baza
dispoziţiilor art. 115 alin. (4) din Constituţie, iar nu în baza unei legi
speciale de abilitare, astfel încât criticile cu privire la depăşirea delegării
legislative de către Guvern şi la încălcarea prevederilor art. 108 alin. (3) şi
art. 115 alin. (1) din Legea fundamentală nu sunt întemeiate. Preambulul
ordonanţei de urgenţă criticate a prevăzut că măsurile propuse prin
dispoziţiile sale „vizează interesul general public şi constituie situaţii de
urgenţă şi extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată",
acestea fiind necesare în vederea respectării angajamentelor Guvernului
României asumate prin programul de guvernare cu privire la integrarea în
Uniunea Europeană.
Avocatul Poporului apreciază
că prevederile criticate, referitoare la suspendarea pe o perioadă definită a
alocării unui procent de 6% din produsul intern brut pentru finanţarea
învăţământului de stat, nu încalcă principiul constituţional potrivit căruia, „în
România, respectarea Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor este obligatorie".
Consideră că nici critica de neconstituţionalitate a prevederilor art. VI din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 88/2006 faţă de art. 115 alin. (4) din Constituţie nu poate fi primită,
prin referire la jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecatorul-raportor, susţinerile reprezentanţilor autorilor excepţiei,
concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la
prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile art. VI din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
88/2006 pentru modificarea şi completarea unor acte normative prin care se
acordă drepturi sociale, precum şi unele măsuri în domeniul cheltuielilor de
personal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 941 din 21
noiembrie 2006.
Textul criticat are următoarea redactare:
Art. VI: Aplicarea prevederilor alineatului (11) al articolului 170 din Legea învăţământului nr. 84/1995,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se suspendă până la
data de 31 decembrie 2007."
Alin. (11) al art. 170 din Legea învăţământului nr.
84/1995, la care face referire art. VI din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 88/2006, prevede că „pentru
finanţarea învăţământului de stat din fonduri publice se asigură anual o
creştere a alocaţiilor bugetare până la minimum 6% din produsul intern brut în anul 2007".
In opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate,
textul de lege criticat contravine următoarelor dispoziţii constituţionale:
art. 1 alin. (5), care instituie obligaţia respectării Constituţiei, a
supremaţiei sale şi a legilor, art. 108 alin. (3), potrivit căruia ordonanţele
se emit în temeiul unei legi speciale de abilitare, în limitele şi în
condiţiile prevăzute de aceasta, art. 115 alin. (1), care permite Parlamentului
să adopte legi speciale de abilitare a Guvernului pentru a emite ordonanţe în
domenii care nu fac obiectul legilor organice, şi art. 115 alin. (4), potrivit
căruia Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenţă numai în situaţii extraordinare a căror reglementare nu
poate fi amânată, având obligaţia de a motiva urgenţa în cuprinsul acestora.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că aceasta a fost formulată în cuprinsul cererii de anulare, pe calea
contenciosului administrativ, a aceloraşi prevederi care fac şi obiectul
excepţiei. Fiind ridicată în temeiul art. 9 alin. (1) din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004, excepţia este inadmisibilă. Aceasta este soluţia
care rezultă din considerentele Deciziei nr. 660 din 4 iulie 2007, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 525 din 2 august 2007, prin care
Curtea Constituţională a constatat că dispoziţiile art. 9 din Legea
contenciosului administrativ nr. 554/2004 sunt neconstituţionale în măsura în care
permit ca acţiunea introdusă la instanţa de contencios administrativ să aibă ca
obiect principal constatarea neconstituţionalităţii unei ordonanţe sau a unei
dispoziţii dintr-o ordonanţă. Cu acel prilej, Curtea a reţinut, printre altele,
că, „atunci când obiectul acţiunii principale introduse la instanţa de judecată
este constatarea neconstituţionalităţii unei ordonanţe simple sau ordonanţe de
urgenţă a Guvernului ori a unor dispoziţii din aceasta, excepţia de
neconstituţionalitate este transformată într-o veritabilă acţiune directă,
pierzându-şi astfel natura sa de excepţie, înţeleasă ca un mijloc de apărare
care nu pune în discuţie fondul pretenţiei deduse judecăţii".
Or, în cauza de faţă, obiectul acţiunii principale,
întemeiată pe prevederile art. 9 din Legea contenciosului administrativ nr.
554/2004, introdusă la Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios
administrativ şi fiscal, îl constituie însăşi anularea prevederilor art. VI din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 88/2006 ca urmare a caracterului pretins neconstituţional al acestora.
Pe de altă parte, prin Legea nr. 262/2007 pentru
modificarea şi completarea Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, la
art. 9 - „Acţiunile împotriva ordonanţelor Guvernului", s-a
introdus alin. (5), potrivit căruia Acţiunea prevăzută de prezentul articol
poate avea ca obiect acordarea de despăgubiri pentru prejudiciile cauzate prin
ordonanţe ale Guvernului, anularea actelor administrative emise în baza
acestora, precum şi, după caz, obligarea unei autorităţi publice la emiterea
unui act administrativ sau la realizarea unei anumite operaţiuni
administrative".
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca inadmisibilă excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. VI din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 88/2006 pentru modificarea şi completarea unor acte normative
prin care se acordă drepturi sociale, precum şi unele măsuri în domeniul
cheltuielilor de personal, excepţie ridicată de Federaţia Sindicatelor Libere
din Invăţământ şi Federaţia Sindicatelor din Invăţământ „Spiru Haret" în Dosarul
nr. 444/2/2007 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios
administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 31 ianuarie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăteanu