DECIZIE Nr. 43 din 14 martie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a "procedurii de atacare
in justitie a solutiei de neincepere a urmaririi penale si a temeiului legal
invocat pentru sustinerea acestei proceduri"
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 278 din 20 iunie 2000

Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
"procedurii de atacare in justitie a solutiei de neincepere a urmaririi
penale si a temeiului legal invocat pentru sustinerea acestei proceduri",
exceptie ridicata de Parchetul de pe langa Judecatoria Alba Iulia in Dosarul
nr. 6.610/1999 al acelei instante.
La apelul nominal se prezinta Ioan Popa, in calitate de mandatar al partii
Daliana Popa, lipsind Alexandru Cristea, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public
solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate, ca fiind inadmisibila,
aratand ca, potrivit art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
Curtea Constitutionala decide asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor
judecatoresti privind neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei
dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare, de care depinde
solutionarea cauzei, iar in speta se critica a fi neconstitutionala nu o
dispozitie de lege, ci procedura de neincepere a urmaririi penale.
Mandatarul Ioan Popa lasa la aprecierea Curtii Constitutionale modul de
solutionare a exceptiei.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 6 decembrie 1999, pronuntata in Dosarul nr. 6.610/1999,
Judecatoria Alba Iulia a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a procedurii de atacare in justitie a solutiei de
neincepere a urmaririi penale si a temeiului legal invocat pentru sustinerea
acestei proceduri, respectiv a art. 111 din Codul de procedura civila, exceptie
ridicata de Parchetul de pe langa Judecatoria Alba Iulia.
In speta, persoana vatamata Daliana Popa, prin plangerea prealabila depusa
la Parchetul de pe langa Judecatoria Alba Iulia, a solicitat cercetarea si
tragerea la raspundere penala a lui Alexandru Petru Cristea pentru savarsirea
infractiunii de viol, prevazuta la art. 197 alin. 1 din Codul penal. Prin
rezolutia procurorului Parchetului de pe langa Judecatoria Alba Iulia s-a
dispus neinceperea urmaririi penale. Impotriva acestei solutii persoana
vatamata a formulat plangeri succesive, pe cale ierarhica, la toate organele Ministerului
Public, plangerile sale fiind respinse. In final, persoana vatamata, printr-o
noua plangere adresata Parchetului de pe langa Curtea de Apel Alba Iulia, a
precizat ca doreste sa se adreseze justitiei impotriva solutiei de neincepere a
urmaririi penale. La data de 15 noiembrie 1999 Parchetul de pe langa Curtea de
Apel Alba Iulia a trimis plangerea, spre competenta solutionare, Judecatoriei
Alba Iulia, aratand ca art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor omului
si a libertatilor fundamentale prevede dreptul oricarei persoane la judecarea
in mod echitabil, public si intr-un termen rezonabil a cauzei sale de catre o
instanta independenta.
In fata instantei de judecata reprezentantul Parchetului de pe langa
Judecatoria Alba Iulia a ridicat exceptia de neconstitutionalitate a procedurii
initiate de Parchetul de pe langa Curtea de Apel Alba Iulia si de persoana
vatamata, precum si a temeiului legal invocat pentru sustinerea acestei
proceduri.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia deduce ca,
prin referirea la dreptul comun, ca temei al actiunii, s-a avut in vedere art.
111 din Codul de procedura civila si sustine ca o "asemenea procedura este
in contradictie cu dispozitiile art. 123 din Constitutie, care arata ca justitia
se face in numele legii, intemeiata pe lege. Orice actiune penala se deruleaza
numai conform normelor de procedura penala, aceasta fiind de stricta
interpretare. In speta, procedeul practicat de partile adverse este in afara
legii, deoarece nu exista norma procedurala care sa sustina o astfel de
actiune". Se sustine, in continuare, ca procedura respectiva este in
contradictie si cu prevederile art. 4 paragraful 1 din Protocolul nr. 7 la
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. In
sfarsit, se mai mentioneaza ca "Decizia Curtii Constitutionale nr.
486/1999 care declara neconstitutional textul art. 278 din Codul de procedura
penala a aparut ulterior solutiei de neinculpare a faptuitorului".
Judecatoria Alba Iulia, exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este intemeiata.
In conformitate cu prevederile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata
presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca, "fiind vorba de acte
si de masuri luate in cursul procesului penal, este firesc ca acestea sa fie
supuse nu numai controlului ierarhic (in cadrul Ministerului Public), dar si
unui control din partea instantelor judecatoresti. Acest din urma control este
impus, in mod evident, de dispozitiile art. 21 din Constitutie". Se invoca
in acest sens Decizia nr. 486/1997 a Curtii Constitutionale. De asemenea, se
arata ca deciziile Curtii Constitutionale fiind obligatorii, cu putere numai
pentru viitor, "din data de 6 martie 1998 (data publicarii in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, a Deciziei nr. 486/1997) interpretarea data de
art. 278 din Codul de procedura penala se face in sensul nelimitarii accesului
la justitie. Cum deocamdata nu exista dispozitii procedurale care sa limiteze
in timp atacarea la instanta a solutiilor de neurmarire, rezulta ca in orice
moment, conform legislatiei actuale, persoanele pot ataca aceste solutii in
fata instantelor". In opinia Guvernului "calea de atac la instante
acordata impotriva solutiilor de neurmarire date de procuror este legitima si
absolut necesara". In ceea ce priveste art. 111 din Codul de procedura
civila, Guvernul considera ca acesta nu este neconstitutional, retinand ca
"ceea ce invoca, de fapt, prin exceptie, nu este neconstitutionalitatea
acestui articol, ci procedura adoptata de parti in dosarul respectiv". In
concluzie, se apreciaza ca exceptia ridicata este neintemeiata, deoarece
"procedurile in sine, fara a face referire la o anumita dispozitie
dintr-un act normativ, modalitatile de abordare a unei probleme, nu pot face obiectul
unei exceptii de neconstitutionalitate. Aceasta este o problema de aplicare a
legii si de interpretare de catre instante a temeiului legal al unei
cereri".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile autorului exceptiei si
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Art. 144 din Constitutie, enumerand atributiile Curtii Constitutionale,
prevede, la lit. c), ca aceasta "hotaraste asupra exceptiilor ridicate in
fata instantelor judecatoresti privind neconstitutionalitatea legilor si a
ordonantelor", dispozitie preluata si de art. 23 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicata, care mai precizeaza ca exceptia de neconstitutionalitate
poate viza dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta, care sunt in vigoare
si de care depinde solutionarea cauzei. Aceste dispozitii constitutionale si
legale sunt de stricta interpretare.
I. In cauza de fata exceptia de neconstitutionalitate vizeaza, astfel cum
rezulta din Incheierea din 6 decembrie 1999 a Judecatoriei Alba Iulia,
procedura utilizata pentru atacarea in justitie a unei solutii de neincepere a
urmaririi penale date de procuror. Dispozitia legala care reglementeaza o
procedura poate fi declarata neconstitutionala in masura in care este contrara
prevederilor sau principiilor Constitutiei. Autorul exceptiei considera ca
temeiul de drept al actiunii in justitie impotriva solutiei de neincepere a
urmaririi penale, solutie data de procuror, ar fi art. 111 din Codul de
procedura civila, dar nu sustine ca acest text legal ar fi contrar vreunei
norme constitutionale. Asa fiind, Curtea observa ca indicarea gresita a
temeiului de drept al unei cereri introduse in justitie nu constituie o
problema de constitutionalitate, ci una de aplicare a legii.
Fata de cele aratate, Curtea constata ca exceptia a fost ridicata cu
incalcarea dispozitiilor art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
iar potrivit alin. (6) al aceluiasi articol, instanta de judecata trebuia sa o
respinga ca fiind inadmisibila, printr-o incheiere motivata, fara a mai sesiza
Curtea Constitutionala. Intrucat instanta de judecata nu a aplicat aceste
dispozitii legale, Curtea urmeaza sa respinga aceasta exceptie ca fiind
inadmisibila.
II. De altfel, autorul exceptiei de neconstitutionalitate critica o
procedura jurisdictionala urmata in sensul constitutional al dispozitiilor art.
278 din Codul de procedura penala, astfel cum acest sens rezulta din Decizia
Curtii Constitutionale nr. 486 din 2 decembrie 1997, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 105 din 6 martie 1998, prin care s-a
stabilit ca "art. 278 din Codul de procedura penala este constitutional
numai in masura in care nu opreste persoana nemultumita de solutionarea
plangerii impotriva masurilor sau actelor efectuate de procuror ori efectuate
pe baza dispozitiilor date de acesta si care nu ajung in fata instantelor
judecatoresti sa se adreseze justitiei in temeiul art. 21 din Constitutie, ce
urmeaza a se aplica in mod direct". Prin aceasta decizie, care, conform prevederilor
art. 145 alin. (2) din Constitutie, este obligatorie erga omnes, Curtea a
statuat ca accesul liber in justitie, pe baza prevederilor art. 21 din
Constitutie, al persoanelor interesate, nemultumite de modul de solutionare pe
cale ierarhica in cadrul Ministerului Public a plangerilor lor impotriva
masurilor luate ori actelor efectuate de procuror, nu poate fi ingradit de nici
o lege.
In cauza, Curtea constata ca, in mod implicit, atat autorul exceptiei, cat
si instanta de judecata critica tocmai aceasta decizie, neprocedand la
aplicarea acesteia, contrar dispozitiilor imperative ale art. 145 alin. (2)
teza intai din Constitutie, conform carora "Deciziile Curtii
Constitutionale sunt obligatorii [...]".
III. In legatura cu sustinerea referitoare la incalcarea prevederilor pct.
1 al art. 4 din Protocolul nr. 7 la Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale, text potrivit caruia "Nimeni nu
poate fi urmarit sau pedepsit penal de catre jurisdictiile aceluiasi stat pentru
savarsirea infractiunii pentru care a fost deja achitat sau condamnat printr-o
hotarare definitiva conform legii si procedurii penale ale acestui stat",
Curtea constata ca aceste critici sunt nerelevante pentru solutionarea
exceptiei de fata, deoarece solutia data de procuror intr-o cauza de urmarire
penala nu echivaleaza nici cu o condamnare si nici cu o achitare.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
"procedurii de atacare in justitie a solutiei de neincepere a urmaririi
penale si a temeiului legal invocat pentru sustinerea acestei proceduri",
exceptie ridicata de Parchetul de pe langa Judecatoria Alba Iulia in Dosarul
nr. 6.610/1999 al acelei instante.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 14 martie 2000.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Florentina Geangu