DECIZIE Nr. 43 din 8 iulie 1993
cu privire la constitutionalitatea unor prevederi din Legea privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonante si autorizarea contractarii si garantarii unor
credite externe, precum si a contractarii unor imprumuturi de stat
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 175 din 23 iulie 1993
Curtea Constitutionala a fost sesizata, la data de 1 iulie 1993, de catre
55 de deputati, respectiv de domnii Mircea Ciumara, Gabriel Tepelea, Florian
Ion- Angelo, Vasile Lupu, Mircea Ioan Popa, Mihail Bucur, Cornel Sturza
Popovici, Gavril Dejeu, George Stanescu, Alexandru Simionovici, Ion Cornita,
Ioan Victor Pica, Teodor Vintilescu, Otto-Ernest Weber, Ion Hristu, Niculae
Cerveni, Tudor Gavril Dunca, Gheorghe Comanescu, Costel Paunescu, Emil-Teodor
Popescu, Valentin Argesanu, Viorel Pavel, Vasile Gheorghe Victor Pop, Emil
Cojocaru, George Iulian Stancov, Gheorghe Cristea, Victor Bostinaru,
Corneliu-Constantin Ruse, Mihai Chiriac, Dragos Enache, Ioan Timis, Nicolae
Alexandru, Viorel Lixandroiu, Bogdan Marinescu, Vasile Nistor, Doru Viorel
Ursu, Florian Bercea, Teodor Luputiu, Emil Boros, Alexandru Brezniceanu, Ion
Gurau, Dumitru Moinescu, Lazar Madaras, Stefan Sinko, Francisc Baranyi, Ion
Dobrescu, Emilian Bratu, Mihail Nica, Constantin-serban Radulescu Zonner, Sorin
Victor Lepsa, Vasile Bran, Sergiu George Rizescu, Ion Diaconescu, Constantin
Ionescu si Ion Ratiu, asupra neconstitutionalitatii prevederilor art. 1 lit.
a), g), e) si f) si ale art. 4 din Legea privind abilitarea Guvernului de a
emite ordonante si autorizarea contractarii si garantarii unor credite externe,
precum si a contractarii unor imprumuturi de stat.
In sesizare, grupul de deputati arata, in esenta, ca prevederile art. 1
prin care se abiliteaza Guvernul sa rectifice bugetul de stat pe anul 1993 si
sa acorde contributii de la buget pentru salarizarea personalului de cult din
tara si a personalului deservent al cultului ortodox care isi desfasoara
activitatea in strainatate sunt neconstitutionale intrucat, pe de o parte,
contravin prevederilor art. 62 alin. (2) lit. b) din Constitutie, referitoare
la aprobarea si modificarea bugetului de stat, iar pe de alta parte, reprezinta
o delegare legislativa intr-un domeniu ce tine de legea organica, respectiv
Legea nr. 14/ 1991, ceea ce este contrar art. 114 alin. (1) din Constitutie.
Se mai arata in sesizare ca abilitarea Guvernului de a emite ordonante
pentru elaborarea de norme speciale privind calatoria cu metroul echivaleaza cu
scoaterea acestui mijloc de transport local din competenta autoritatii
administratiei publice locale a municipiului Bucuresti, ceea ce incalca
prevederile Legii organice nr. 69/1991 - Legea administratiei publice locale.
Se apreciaza ca si abilitarea Guvernului pentru ratificarea unor acorduri
financiar-bancare care prezinta urgente, precum si pentru plata cotizatiilor
statului roman la organisme si organizatii internationale este
neconstitutionala, intrucat aceasta activitate face parte din atributiile cu
caracter organic de control si aprobare a actiunii Guvernului pe plan
international si care, deci, nu poate fi delegata.
De asemenea, in sesizarea grupului de deputati se mai sustine ca art. 4 al
legii sus-mentionate, prin care Guvernul este autorizat sa contracteze
imprumuturi de stat in contul datoriei publice in limita sumei de 500 miliarde
lei, este neconstitutional, intrucat mareste deficitul bugetar aprobat si deci
constituie o modificare a bugetului facuta altfel decat potrivit art. 62 alin.
(2) lit. b) din Constitutie.
Curtea Constitutionala, in temeiul art. 3 alin. (2) din Legea nr. 47/1992,
constata ca este competenta sa solutioneze sesizarea care s-a facut cu
respectarea prevederilor art. 144 lit a) din Constitutie si ale art. 17 alin.
(1) din Legea nr. 47/1992.
Potrivit art. 19 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 s-a solicitat celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, punctul lor de vedere in
legatura cu sesizarea primita.
In punctul de vedere al Camerei Deputatilor, in legatura cu abilitarea
Guvernului de a emite ordonante pentru rectificarea bugetului de stat si de a
acorda contributii de la bugetul de stat pentru salarizarea personalului
unitatilor de cult se arata, in esenta, ca, potrivit art. 62 alin. (2) lit. b)
din Constitutie, numai aprobarea bugetului de stat si a legilor rectificative
intra in competenta sedintei comune a Camerelor, pe cand legea de delegare
legislativa in materie bugetara se adopta cu procedura obisnuita, prin
dezbaterea si votarea ei separata in fiecare Camera. Abilitarea acordata
priveste exclusiv actualizarea bugetului in raport cu modificarile intervenite
in structura veniturilor si a cheltuielilor, urmand ca ordonantele ce vor fi
emise sa fie supuse aprobarii Camerelor dupa procedura instituita de art. 1
pct. 2 si art. 44-52 din Regulamentul sedintelor comune ale Camerei Deputatilor
si Senatului. In ce priveste abilitarea Guvernului de a actualiza nivelul
contraventiilor la normele privind disciplina bugetara, financiara, fiscala,
gestionara si calatoria cu metroul, in punctul de vedere al Camerei Deputatilor
se arata ca delegarea legislativa acordata este constitutionala, contraventiile
respective fiind instituite la nivel de lege, iar metroul constituind o
institutie de utilitate publica fata de care nu se poate nega si competenta
Guvernului. De asemenea, se arata ca nici abilitarea Guvernului de a ratifica
sau a aproba acorduri financiar-bancare urgente si pentru plata cotizatiilor
statului la organisme si organizatii internationale nu este contrara
prevederilor Constitutiei, intrucat ratificarea acestor acorduri nu face parte,
potrivit art. 72 alin. (3) din Constitutie, din domeniul legilor organice.
In ce priveste prevederile art. 4 din legea sus-mentionata, in punctul de
vedere al Camerei Deputatilor se arata ca ele sunt constitutionale, deoarece nu
reprezinta o modificare a cuantumului datoriei publice, ci o limita a
imprumuturilor ce pot fi contractate in contul acestei datorii.
In punctul de vedere al Guvernului se arata, de asemenea, ca prevederile
considerate ca neconstitutionale nu contravin Constitutiei, intrucat abilitarea
de a rectifica bugetul poate fi acordata numai printr-o lege adoptata dupa
procedura legislativa obisnuita, nu in cadrul sedintei comune a Camerelor care,
potrivit art. 62 alin. (2) din Constitutie, priveste exclusiv adoptarea si
rectificarea bugetului. De asemenea, abilitarea pentru acordarea de contributii
personalului de cult este constitutionala, intrucat, ca urmare a acestor
contributii, personalul respectiv nu se include in sfera salariatilor
unitatilor bugetare si deci nu constituie un aspect de domeniul legii
salarizarii, care reprezinta o lege organica, asa cum se sustine in sesizare.
De asemenea, Guvernul arata ca abilitarea referitoare la actualizarea nivelului
amenzilor contraventionale legate de activitatea metroului este
constitutionala, tinand seama de faptul ca ele au fost instituite prin Decretul
nr. 314/1980, iar Regia de Exploatare a Metroului Bucuresti este de interes
national, nu local. In ce priveste ratificarea unor acorduri financiar-bancare,
se arata ca abilitarea acordata nu este contrara Constitutiei, fiind o problema
de domeniul legii ordinare.
In legatura cu art. 4 se arata, in punctul de vedere al Guvernului, ca
prevederea este constitutionala, intrucat nu constituie o delegare legislativa,
ci o reglementare distincta.
Senatul nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
examinind sesizarea grupului de deputati, punctele de vedere ale Camerei
Deputatilor si Guvernului, precum si concordanta dintre textele legale a caror
constitutionalitate a fost contestata si dispozitiile Constitutiei, retine
urmatoarele:
Verificind continutul sesizarii cu legea a carei constitutionalitate a fost
contestata se constata ca, in ce priveste art. 1, obiectia de
neconstitutionalitate se refera la prevederile de la lit. a), f), g) si h).
Art. 1 lit. a) din legea adoptata abiliteaza Guvernul ca prin ordonanta sa
rectifice bugetul de stat in functie de modificarile intervenite in structura
veniturilor si a cheltuielilor, iar prevederea de la lit. h) permite acordarea
prin ordonanta de contributii de la bugetul de stat pentru salarizarea
personalului unitatilor de cult din tara si a personalului deservent al
cultului ortodox care isi desfasoara activitatea in strainatate.
In sesizare se sustine ca, intrucat bugetul de stat se adopta in sedinta
comuna a Camerelor reunite, potrivit art. 62 alin. (2) lit. b) din Constitutie,
abilitarea Guvernului de a rectifica bugetul ar fi neconstitutionala, legea
prin care s-a acordat aceasta abilitare fiind adoptata in sedinta separata a
fiecarei Camere, potrivit procedurii legislative obisnuite.
Aceasta obiectie este neintemeiata, deoarece legea de abilitare pentru
rectificarea bugetului nu face parte din situatiile limitativ prevazute de art.
62 din Constitutie si de regulamentul sedintelor comune, cand adoptarea legii
se face in cadrul unei sedinte comune a Camerelor. Adoptarea unui proiect de
lege sau a unei propuneri legislative de catre fiecare Camera in parte
constituie, potrivit principiului bicameralismului, procedura legislativa
obisnuita, astfel incat dezbaterea si adoptarea lor in sedinta comuna au un
caracter de exceptie, constituind o procedura parlamentara de legiferare numai
in cazurile expres prevazute de Constitutie si de regulament. Desigur, insa, ca
supunerea spre aprobare a ordonantelor se poate face numai cu respectarea
prevederilor art. 62 din Constitutie, referitoare la adoptarea bugetului de
stat si a legilor rectificative in sedinta comuna a Camerelor Parlamentului.
In ce priveste acordarea de contributii de la bugetul de stat pentru
salarizarea personalului unitatilor de cult, in sesizare se sustine ca astfel
s-ar crea o noua categorie de personal bugetar, ceea ce are drept consecinta
modificarea Legii salarizarii nr. 14/1991, care, constituind o lege organica,
nu poate fi modificata pe calea unei ordonante.
Acordarea unei contributii financiare de la bugetul de stat pentru
salarizarea personalului unitatilor de cult nu are insa semnificatia includerii
acestui personal in categoria salariatilor unitatilor bugetare, intrucat
unitatile de cult nu devin astfel unitati bugetare, iar personalul lor nu
capata calitatea de functionar de stat. Contributia reprezinta doar un ajutor
la care cultele sunt indreptatite, in temeiul art. 29 alin. (5) din
Constitutie, potrivit caruia cultele religioase sunt autonome fata de stat si
se bucura de sprijinul acestuia, astfel incat obiectiunea formulata este
neintemeiata.
Cu referire la actualizarea nivelului contraventiilor la normele legale
privind disciplina bugetara, financiara, fiscala, gestionara, precum si la
normele privind calatoria cu metroul, in sesizare se sustine ca abilitarea
acordata ar fi neconstitutionala intrucat incalca domeniul autonomiei locale si
prevederile Legii administratiei publice locale nr. 69/1991, care este o lege
organica, intrucat metroul face parte din categoria transporturilor locale, existand
numai in municipiul Bucuresti.
Amenzile contraventionale in acest domeniu sunt stabilite insa prin
Decretul nr. 314/1980, astfel incat nu pot fi modificate decat tot printr-un
act de nivelul legii. In plus, nu se poate nega competenta legiuitorului de a
stabili contraventii pentru intarirea ordinii publice si asigurarea securitatii
cetatenilor in prestarea unui serviciu public cum este metroul.
In legatura cu abilitarea legislativa acordata prin art. 1 lit. g) pentru
ratificarea sau aprobarea unor acorduri financiar-bancare la care este parte,
dupa caz, Romania, Guvernul sau Banca Nationala a Romaniei si pentru plata
cotizatiilor statului roman la organisme si organizatii internationale, in
sesizare se arata ca textul este neconstitutional intrucat ar face parte din
atributiile cu caracter organic, de control si aprobare a activitatii
Guvernului pe plan international.
Asa cum s-a precizat in punctul de vedere al Guvernului, abilitarea
acordata priveste exclusiv acorduri financiar-bancare urgente, nu ratificarea
de tratate internationale incheiate, in numele Romaniei, de Presedintele tarii.
Cu referire la aceste acorduri, potrivit art. 72 din Constitutie, ele nu fac
parte din categoria legilor organice, astfel incat aprobarea lor facandu-se printr-o
lege ordinara, implicit delegarea legislativa este constitutionala, fiind
conforma art. 114 alin. (1) din Constitutie.
In sesizarea grupului de deputati se mai arata ca art. 4 este
neconstitutional intrucat, in esenta, incalca principiul neretroactivitatii
legilor si modifica prevederile bugetului de stat pe calea unei legi ce nu a
fost adoptata potrivit art. 62 alin. (2) lit. b) din Constitutie.
Se observa insa ca prevederile art. 4 nu au efecte retroactive, intrucat
autorizarea pe care o instituie este numai pentru viitor. De asemenea,
actualizarea nivelului datoriei publice urmeaza a se realiza pe calea
ordonantei rectificative emise potrivit art. 1 lit. a), art. 4 constituind
numai o limita maxima de contractare a imprumuturilor in contul datoriei
publice, ceea ce este de nivelul legii ordinare, adoptate potrivit procedurii
legislative obisnuite.
Tinand seama de considerentele prezentei decizii referitoare la sensul
abilitarii Guvernului de a emite ordonante, precum si de unele aspecte legate
de ordonantele emise pe baza unei asemenea abilitari, este necesar ca in
exercitarea delegarii legislative acordate sa se respecte cu strictete limitele
legii de abilitare si interdictie constitutionala, a art. 114 alin. (1) din
Constitutie, de a se reglementa, pe acest temei, materii ce tin de domeniul
legii organice.
Avand in vedere considerentele expuse,
vazand si dispozitiile art. 114 alin. (1) si ale art. 145 alin. (2) din
Constitutie, precum si prevederile art. 20 alin. (2) si (3) din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
1. Constata ca dispozitiile art. 1 lit a), f), g) si h) si ale art. 4 din
Legea privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante si autorizarea
contractarii si garantarii unor credite externe, precum si a contractarii unor
imprumuturi de stat sunt constitutionale.
2. Decizia se comunica Presedintelui Romaniei si se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
Deliberarea a avut loc la data de 8 iulie 1993 si la ea au participat
Vasile Gionea, presedinte, Viorel Mihai Ciobanu, Mihai Constantinescu, Miklos
Fazakas, Ion Filipescu, Antonie Iorgovan, Ioan Muraru, Florin Bucur Vasilescu
si Victor-Dan Zlatescu, judecatori.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. dr. VASILE GIONEA
Magistrat asistent,
Constantin Burada