DECIZIE Nr. 42 din 3 martie 1998
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 si 28
din Decretul nr. 410/1985 privind alocatia de stat si indemnizatia pentru
copii, ajutoarele ce se acorda mamelor cu mai multi copii si sotiilor de
militari in termen, precum si indemnizatia de nastere
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 197 din 27 mai 1998

Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Mihai Constantinescu - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Victor Dan Zlatescu - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol, pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 5 si 28 din Decretul nr. 410/1985 privind alocatia de stat
si indemnizatia pentru copii, ajutoarele ce se acorda mamelor cu mai multi
copii si sotiilor de militari in termen, precum si indemnizatia de nastere,
invocata de Cooperativa Mestesugareasca "Comati" Dorohoi in Dosarul
nr. 1.704/1997 al Curtii de Apel Suceava.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 24 februarie 1998,
in prezenta reprezentantului Ministerului Public si in lipsa celorlalte parti
legal citate, fiind consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand
nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 3 martie
1998.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 2 decembrie 1997, pronuntata de Curtea de Apel Suceava
in Dosarul nr. 1.704/1997, Curtea Constitutionala a fost sesizata cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 si 28 din Decretul nr. 410/1985
privind alocatia de stat si indemnizatia pentru copii, ajutoarele ce se acorda
mamelor cu mai multi copii si sotiilor de militari in termen, precum si
indemnizatia de nastere, invocata de Cooperativa Mestesugareasca
"Comati" Dorohoi.
In motivarea exceptiei se sustine ca prevederile art. 5 si 28 din Decretul
nr. 410/1985 legalizeaza o nedreptate fata de membrii cooperatori mestesugari,
in sensul ca plata alocatiei de stat pentru copii se face din fondurile proprii
ale cooperativelor si nu din bugetul de stat, contravenind astfel dispozitiilor
art. 45 alin. (2) din Constitutie.
Opinia instantei de judecata este ca dispozitiile art. 5 si 28 din Decretul
nr. 410/1985 sunt neconstitutionale, deoarece din Constitutie rezulta
principiul ca alocatia de stat pentru copii se acorda de catre stat, problema
alocatiei fiind reglementata prin Legea nr. 61/1993.
In temeiul art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, s-au
solicitat puncte de vedere presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si
Guvernului asupra exceptiei invocate.
In punctul de vedere al Guvernului se arata ca prevederile art. 5 si 28 din
Decretul nr. 410/1985 au fost abrogate prin Legea nr. 61/1993 privind alocatia
de stat pentru copii, astfel incat nu se mai pune problema
neconstitutionalitatii acestora. Prin aceasta abrogare, Legea nr. 61/1993 a
stabilit un regim unitar pentru plata alocatiilor de stat pentru copii,
indiferent de locul de munca al parintilor. In acest fel sunt respectate
prevederile art. 45 alin. (2) din Constitutie, exceptia fiind nefondata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
judecatorului-raportor, concluziile procurorului si dispozitiile legale
atacate, raportate la prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992,
republicata, retine:
Curtea este competenta sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate,
fiind legal sesizata.
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al prevederilor art. 23
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, Curtea Constitutionala poate decide numai
asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti privind
neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o
lege sau dintr-o ordonanta in vigoare, deoarece numai acestea, fiind
aplicabile, ar putea veni in conflict cu ordinea normativa instituita de
Constitutie.
In speta, prevederile art. 5 si 28 din Decretul nr. 410/1985 au fost
abrogate expres prin dispozitiile art. 11 alin. (2) din Legea nr. 61 din 22
septembrie 1993, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 233
din 28 septembrie 1993.
In consecinta, prevederea legala care face obiectul exceptiei fiind
abrogata, potrivit art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 exceptia invocata
este inadmisibila.
Este de mentionat ca, prin abrogarea prevederilor art. 5 si 28 din Decretul
nr. 410/1985, Legea nr. 61/1993 a stabilit un regim unitar pentru plata
alocatiei de stat pentru copii, indiferent de locul de munca al parintilor ori
al sustinatorilor legali. Totodata, prin prevederile art. 10 alin. (3) din
lege, a fost pus de acord regimul alocatiei de stat pentru copii cu
dispozitiile art. 45 alin. (2) din Constitutie.
Asa fiind, urmeaza ca exceptia de neconstitutionalitate sa fie respinsa.
Fata de considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A. c) si al art.
23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 si 28 din
Decretul nr. 410/1985 privind alocatia de stat si indemnizatia pentru copii,
ajutoarele ce se acorda mamelor cu mai multi copii si sotiilor de militari in
termen, precum si indemnizatia de nastere, invocata de Cooperativa Mestesugareasca
"Comati" Dorohoi in Dosarul nr. 1.704/1997 al Curtii de Apel Suceava.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din 3 martie 1998.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta