DECIZIE Nr. 413 din 14 iulie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 78 alin.
(5) lit. b) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurari sociale
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 704 din 4 august 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Dana Titian - procuror
Daniela Ramona Maritiu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 78 alin. (5) lit. b) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, exceptie ridicata de
Dumitru Sime in Dosarul nr. 1.264/2005 al Tribunalului Cluj - Sectia litigii de
munca, asigurari sociale si contencios administrativ.
La apelul nominal raspunde avocatul Dan Stegaroiu pentru autorul exceptiei,
lipsa fiind cealalta parte, fata de care procedura de citare este legal
indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, avocatul autorului exceptiei solicita
admiterea acesteia, aratand ca solutia prevazuta de dispozitiile art. 78 din
Legea nr. 19/2000, care leaga determinarea punctajului anual al asiguratului,
pentru perioadele asimilate, cu salariul mediu brut lunar pe economie din
perioadele respective, creeaza o diferenta intre cetatenii care au urmat
aceeasi facultate, dar in perioade diferite. Astfel, pastrarea in forma actuala
a acestor dispozitii contravine prevederilor art. 16 din Constitutie, singura
solutie rezonabila fiind prevederea unei sume fixe pe an universitar,
actualizata cu rata inflatiei.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, aratand ca tratamentul juridic diferentiat este
determinat de situatii obiectiv diferite, fara a putea fi considerat ca avand
caracter discriminatoriu. De altfel, autorul exceptiei propune adoptarea unei
noi solutii legislative prin modificarea textului de lege criticat, ceea ce
excedeaza atributiilor Curtii Constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 13 mai 2005, pronuntata in Dosarul nr. 1.264/2005,
Tribunalul Cluj - Sectia litigii de munca, asigurari sociale si contencios
administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 38 alin. (1) lit. b) si art. 78
alin. (5) lit. b) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si
alte drepturi de asigurari sociale.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine
ca, desi art. 38 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 19/2000 prevede asimilarea
stagiului de cotizare a perioadelor necontributive in care titularii dreptului
la pensie au urmat cursurile universitare de zi, art. 78 alin. (5) lit. b) din
aceeasi lege limiteaza baza de calcul a punctajului anual la 25% din salariul
mediu lunar brut pe economie existent in perioada studiilor. Astfel, datorita
schimbarii salariului mediu brut pe economie de la o perioada la alta,
persoanele care au urmat aceleasi studii universitare, de aceeasi durata, vor
beneficia de punctaje diferite si de cuantum diferit al pensiei, in raport cu
perioada in care au urmat studiile, in acest mod instituindu-se o discriminare
intre persoanele aflate in situatii identice. In continuare autorul exceptiei
arata ca singura solutie rezonabila este modificarea textului de lege criticat,
in sensul instituirii, in locul unui procent din salariul mediu brut lunar pe
economie din perioadele respective, astfel cum este prevazut in articolul
criticat, a unei sume fixe pe an universitar, actualizata cu rata inflatiei.
Tribunalul Cluj - Sectia litigii de munca, asigurari sociale si contencios
administrativ apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este intemeiata,
solicitand admiterea acesteia.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele
de vedere cu privire la exceptia ridicata.
Guvernul apreciaza ca dispozitiile legale criticate nu contin in sine nici
o reglementare care sa instituie vreo inegalitate in raport cu criteriile
prevazute de art. 4 alin. (2) din Constitutie, respectiv de rasa, de
nationalitate, de origine etnica, de limba, de religie, de sex, de opinie, de
apartenenta politica, de avere sau de origine sociala, reglementarile din
cuprinsul dispozitiilor legale criticate fiind aplicabile, fara nici o
discriminare, pentru toate persoanele care se pensioneaza, aflate in situatiile
prevazute de aceste dispozitii legale. In ceea ce priveste modalitatea de
determinare a punctajului, pe perioada asimilata stagiului de cotizare,
utilizat in calculul cuantumului pensiei, arata ca reglementarea acestei
proceduri este dreptul exclusiv al legiuitorului, fara ca prin aceasta sa se
aduca atingere vreunei prevederi sau vreunui principiu constitutional.
In continuare se arata ca autorul exceptiei nu sustine, in realitate,
neconstitutionalitatea dispozitiilor legale criticate prin ceea ce acestea
dispun, ci pentru lipsa unor prevederi in sensul dorit de acesta, ceea ce,
potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, nu poate face obiectul unui
control de constitutionalitate.
Avocatul Poporului apreciaza ca nu poate fi retinuta critica potrivit
careia dispozitiile art. 78 alin. (5) lit. b) din Legea nr. 19/2000 incalca
prevederile art. 16 din Constitutie. Faptul ca anumite categorii de cetateni se
afla in situatii distincte ce sunt determinate de natura profesiei si a
functiilor lor nu determina un caracter discriminatoriu al prevederilor Legii
nr. 19/2000. De asemenea, plafonarea punctajului de pensie, precum si a
cuantumului pensiei se aplica tuturor categoriilor de cetateni inscrisi in
sistemul public de pensii, fiind impusa de limitele fondurilor financiare
existente pentru plata pensiilor si a altor drepturi de asigurari sociale.
Dispozitiile de lege criticate nu contin in sine nici o reglementare care sa
creeze o inegalitate pe criterii de rasa, de nationalitate, de origine etnica,
de limba, de religie, de sex, de opinie, de apartenenta politica, de avere sau
de origine sociala, aplicandu-se fara nici o discriminare tuturor persoanelor
aflate in situatie identica.
In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
78 alin. (5) lit. b) din Legea nr. 19/2000 fata de prevederile art. 1 alin. (5)
din Constitutie, se arata ca textul din Legea fundamentala invocat nu are
incidenta in cauza de fata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutie, republicata, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10
si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
cu care a fost sesizata.
Desi Tribunalul Cluj - Sectia litigii de munca, asigurari sociale si
contencios administrativ a sesizat instanta de contencios constitutional cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 38 alin. (1) lit. b) si
art. 78 alin. (5) lit. b) din Legea nr. 19/2000, din motivarea acesteia rezulta
ca autorul critica in realitate doar dispozitiile art. 78 alin. (5) lit. b),
Curtea Constitutionala urmand a se pronunta doar asupra acestora. Astfel,
obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 78
alin. (5) lit. b) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si
alte drepturi de asigurari sociale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, cu modificarile si completarile
ulterioare.
Textul de lege criticat are urmatorul continut:
- Art. 78 alin. (5) lit. b): "(5) Pentru perioadele asimilate, la
determinarea punctajului anual al asiguratului se utilizeaza: [...]
b) 25% din salariul mediu brut lunar pe economie din perioadele respective,
pentru cazurile prevazute la art. 38 alin. (1) lit. b) si c) si la art. 53
alin. (3)."
In sustinerea neconstitutionalitatii acestor dispozitii de lege autorul
exceptiei invoca incalcarea prevederilor constitutionale ale art. 16 alin. (1),
care au urmatorul continut: "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 78 alin.
(5) lit. b) din Legea nr. 19/2000, Curtea constata ca autorul exceptiei
solicita, in realitate, adoptarea unei noi solutii legislative. Astfel, autorul
exceptiei solicita modificarea textului de lege criticat, in sensul inlocuirii cuantumului
de 25% din salariul mediu brut lunar pe economie prevazut de dispozitia de lege
criticata cu o suma fixa pe an universitar, actualizata cu rata inflatiei.
Or, asa dupa cum Curtea Constitutionala a retinut in mod constant,
acceptarea acestei critici ar echivala cu transformarea instantei de contencios
constitutional intr-un legislator pozitiv, lucru care ar contraveni art. 61
alin. (1) din Constitutie, potrivit caruia: "Parlamentul este [...] unica
autoritate legiuitoare a tarii". De asemenea, este de observat ca,
potrivit dispozitiilor art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, "Curtea
Constitutionala se pronunta numai asupra constitutionalitatii actelor cu
privire la care a fost sesizata, fara a putea modifica sau completa prevederile
supuse controlului".
In consecinta, Curtea Constitutionala constata ca nu se poate exercita
controlul de constitutionalitate si ca se impune respingerea exceptiei ca fiind
inadmisibila.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin.
(1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 78 alin. (5) lit. b) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, exceptie ridicata de
Dumitru Sime in Dosarul nr. 1.264/2005 al Tribunalului Cluj - Sectia litigii de
munca, asigurari sociale si contencios administrativ.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 14 iulie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Daniela Ramona Maritiu