Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 413 din 14 iulie 2005

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 78 alin. (5) lit. b) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale

ACT EMIS DE:                CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 704 din  4 august 2005


SmartCity3


    Ioan Vida              - presedinte
    Nicolae Cochinescu     - judecator
    Aspazia Cojocaru       - judecator
    Constantin Doldur      - judecator
    Kozsokar Gabor         - judecator
    Acsinte Gaspar         - judecator
    Petre Ninosu           - judecator
    Ion Predescu           - judecator
    Serban Viorel Stanoiu  - judecator
    Dana Titian            - procuror
    Daniela Ramona Maritiu - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 78 alin. (5) lit. b) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, exceptie ridicata de Dumitru Sime in Dosarul nr. 1.264/2005 al Tribunalului Cluj - Sectia litigii de munca, asigurari sociale si contencios administrativ.
    La apelul nominal raspunde avocatul Dan Stegaroiu pentru autorul exceptiei, lipsa fiind cealalta parte, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Cauza fiind in stare de judecata, avocatul autorului exceptiei solicita admiterea acesteia, aratand ca solutia prevazuta de dispozitiile art. 78 din Legea nr. 19/2000, care leaga determinarea punctajului anual al asiguratului, pentru perioadele asimilate, cu salariul mediu brut lunar pe economie din perioadele respective, creeaza o diferenta intre cetatenii care au urmat aceeasi facultate, dar in perioade diferite. Astfel, pastrarea in forma actuala a acestor dispozitii contravine prevederilor art. 16 din Constitutie, singura solutie rezonabila fiind prevederea unei sume fixe pe an universitar, actualizata cu rata inflatiei.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, aratand ca tratamentul juridic diferentiat este determinat de situatii obiectiv diferite, fara a putea fi considerat ca avand caracter discriminatoriu. De altfel, autorul exceptiei propune adoptarea unei noi solutii legislative prin modificarea textului de lege criticat, ceea ce excedeaza atributiilor Curtii Constitutionale.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 13 mai 2005, pronuntata in Dosarul nr. 1.264/2005, Tribunalul Cluj - Sectia litigii de munca, asigurari sociale si contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 38 alin. (1) lit. b) si art. 78 alin. (5) lit. b) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca, desi art. 38 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 19/2000 prevede asimilarea stagiului de cotizare a perioadelor necontributive in care titularii dreptului la pensie au urmat cursurile universitare de zi, art. 78 alin. (5) lit. b) din aceeasi lege limiteaza baza de calcul a punctajului anual la 25% din salariul mediu lunar brut pe economie existent in perioada studiilor. Astfel, datorita schimbarii salariului mediu brut pe economie de la o perioada la alta, persoanele care au urmat aceleasi studii universitare, de aceeasi durata, vor beneficia de punctaje diferite si de cuantum diferit al pensiei, in raport cu perioada in care au urmat studiile, in acest mod instituindu-se o discriminare intre persoanele aflate in situatii identice. In continuare autorul exceptiei arata ca singura solutie rezonabila este modificarea textului de lege criticat, in sensul instituirii, in locul unui procent din salariul mediu brut lunar pe economie din perioadele respective, astfel cum este prevazut in articolul criticat, a unei sume fixe pe an universitar, actualizata cu rata inflatiei.
    Tribunalul Cluj - Sectia litigii de munca, asigurari sociale si contencios administrativ apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este intemeiata, solicitand admiterea acesteia.
    In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia ridicata.
    Guvernul apreciaza ca dispozitiile legale criticate nu contin in sine nici o reglementare care sa instituie vreo inegalitate in raport cu criteriile prevazute de art. 4 alin. (2) din Constitutie, respectiv de rasa, de nationalitate, de origine etnica, de limba, de religie, de sex, de opinie, de apartenenta politica, de avere sau de origine sociala, reglementarile din cuprinsul dispozitiilor legale criticate fiind aplicabile, fara nici o discriminare, pentru toate persoanele care se pensioneaza, aflate in situatiile prevazute de aceste dispozitii legale. In ceea ce priveste modalitatea de determinare a punctajului, pe perioada asimilata stagiului de cotizare, utilizat in calculul cuantumului pensiei, arata ca reglementarea acestei proceduri este dreptul exclusiv al legiuitorului, fara ca prin aceasta sa se aduca atingere vreunei prevederi sau vreunui principiu constitutional.
    In continuare se arata ca autorul exceptiei nu sustine, in realitate, neconstitutionalitatea dispozitiilor legale criticate prin ceea ce acestea dispun, ci pentru lipsa unor prevederi in sensul dorit de acesta, ceea ce, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, nu poate face obiectul unui control de constitutionalitate.
    Avocatul Poporului apreciaza ca nu poate fi retinuta critica potrivit careia dispozitiile art. 78 alin. (5) lit. b) din Legea nr. 19/2000 incalca prevederile art. 16 din Constitutie. Faptul ca anumite categorii de cetateni se afla in situatii distincte ce sunt determinate de natura profesiei si a functiilor lor nu determina un caracter discriminatoriu al prevederilor Legii nr. 19/2000. De asemenea, plafonarea punctajului de pensie, precum si a cuantumului pensiei se aplica tuturor categoriilor de cetateni inscrisi in sistemul public de pensii, fiind impusa de limitele fondurilor financiare existente pentru plata pensiilor si a altor drepturi de asigurari sociale. Dispozitiile de lege criticate nu contin in sine nici o reglementare care sa creeze o inegalitate pe criterii de rasa, de nationalitate, de origine etnica, de limba, de religie, de sex, de opinie, de apartenenta politica, de avere sau de origine sociala, aplicandu-se fara nici o discriminare tuturor persoanelor aflate in situatie identica.
    In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 78 alin. (5) lit. b) din Legea nr. 19/2000 fata de prevederile art. 1 alin. (5) din Constitutie, se arata ca textul din Legea fundamentala invocat nu are incidenta in cauza de fata.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
    Desi Tribunalul Cluj - Sectia litigii de munca, asigurari sociale si contencios administrativ a sesizat instanta de contencios constitutional cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 38 alin. (1) lit. b) si art. 78 alin. (5) lit. b) din Legea nr. 19/2000, din motivarea acesteia rezulta ca autorul critica in realitate doar dispozitiile art. 78 alin. (5) lit. b), Curtea Constitutionala urmand a se pronunta doar asupra acestora. Astfel, obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 78 alin. (5) lit. b) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, cu modificarile si completarile ulterioare.
    Textul de lege criticat are urmatorul continut:
    - Art. 78 alin. (5) lit. b): "(5) Pentru perioadele asimilate, la determinarea punctajului anual al asiguratului se utilizeaza: [...]
    b) 25% din salariul mediu brut lunar pe economie din perioadele respective, pentru cazurile prevazute la art. 38 alin. (1) lit. b) si c) si la art. 53 alin. (3)."
    In sustinerea neconstitutionalitatii acestor dispozitii de lege autorul exceptiei invoca incalcarea prevederilor constitutionale ale art. 16 alin. (1), care au urmatorul continut: "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 78 alin. (5) lit. b) din Legea nr. 19/2000, Curtea constata ca autorul exceptiei solicita, in realitate, adoptarea unei noi solutii legislative. Astfel, autorul exceptiei solicita modificarea textului de lege criticat, in sensul inlocuirii cuantumului de 25% din salariul mediu brut lunar pe economie prevazut de dispozitia de lege criticata cu o suma fixa pe an universitar, actualizata cu rata inflatiei.
    Or, asa dupa cum Curtea Constitutionala a retinut in mod constant, acceptarea acestei critici ar echivala cu transformarea instantei de contencios constitutional intr-un legislator pozitiv, lucru care ar contraveni art. 61 alin. (1) din Constitutie, potrivit caruia: "Parlamentul este [...] unica autoritate legiuitoare a tarii". De asemenea, este de observat ca, potrivit dispozitiilor art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, "Curtea Constitutionala se pronunta numai asupra constitutionalitatii actelor cu privire la care a fost sesizata, fara a putea modifica sau completa prevederile supuse controlului".
    In consecinta, Curtea Constitutionala constata ca nu se poate exercita controlul de constitutionalitate si ca se impune respingerea exceptiei ca fiind inadmisibila.

    Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 78 alin. (5) lit. b) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, exceptie ridicata de Dumitru Sime in Dosarul nr. 1.264/2005 al Tribunalului Cluj - Sectia litigii de munca, asigurari sociale si contencios administrativ.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 14 iulie 2005.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat asistent,
                              Daniela Ramona Maritiu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 413/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 413 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 413/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu