DECIZIE Nr. 412 din 6 noiembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 109 alin.
(2) din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 842 din 26 noiembrie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 109 alin. (2) din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor
si drepturile conexe, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Panorama
Birotica" - S.R.L. din Oradea in Dosarul nr. 5.135/LC/2000 al Tribunalului
Bihor - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca fiind neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 24 aprilie 2003, pronuntata in Dosarul nr.
5.135/LC/2000, Tribunalul Bihor - Sectia comerciala si de contencios
administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 109 alin. (2) din Legea nr. 8/1996
privind dreptul de autor si drepturile conexe, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Panorama Birotica" - S.R.L. din Oradea intr-o cauza
comerciala.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca art. 109
alin. (2) din Legea nr. 8/1996 incalca prevederile art. 16 alin. (1), ale art.
41 alin. (7) si ale art. 53 alin. (1) din Constitutie. In acest sens, se arata
ca, prin obligarea fabricantilor sau importatorilor de aparate ce permit
reproducerea operelor fixate pe suport grafic sau analog la plata remuneratiei
compensatorii pentru copia privata, se creeaza o inechitate intre acestia si
utilizatorii aparaturii in cauza, care sunt absolviti de plata. Se considera ca
in felul acesta se incalca art. 16 din Constitutie. Se mai arata ca obligarea
la plata remuneratiei compensatorii echivaleaza cu o confiscare datorita unei
prezumtii absolute de culpa in sarcina fabricantilor si a importatorilor, fiind
incalcat astfel art. 41 alin. (7) din Constitutie. Nu sunt formulate motive
prin care sa se arate in ce consta incalcarea art. 53 alin. (1) din
Constitutie.
Tribunalul Bihor - Sectia comerciala si de contencios administrativ
apreciaza ca exceptia ridicata este neintemeiata. In acest sens se arata ca
textul de lege criticat nu instituie o taxa sau un impozit si nu implica nici o
diferenta de tratament intre fabricanti sau importatori, pe de o parte, si
utilizatori, pe de alta parte, nefiind incalcate deci prevederile art. 53 alin.
(1) si nici cele ale art. 16 alin. (1) din Constitutie. In ceea ce priveste
invocarea incalcarii art. 41 alin. (7), se considera ca acesta nu este incident
in cauza.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
neintemeiata. Arata ca prin dispozitiile de lege criticate nu se incalca
prevederile art. 53 alin. (1) din Constitutie, intrucat remuneratia
compensatorie pentru copia privata nu se incadreaza in categoria impozitelor,
ea reprezentand o "redeventa echitabila, (...) o compensatie cuvenita
pentru imposibilitatea autorilor de a-si exercita dreptul patrimonial exclusiv
de exploatare si utilizare a operei lor, prin punerea in circulatie a
aparatelor, destinate in mod manifest unei asemenea exploatari si
utilizari".
In ceea ce priveste incalcarea dispozitiilor art. 16 alin. (1) din
Constitutie, apreciaza ca textele de lege criticate nu instituie un tratament
diferit intre fabricantii si importatorii de aparate ce permit reproducerea
operelor fixate pe suport grafic sau analog, pe de o parte, si utilizatorii de
astfel de aparate, pe de alta parte. In legatura cu sustinerile privind
incalcarea dispozitiilor art. 41 alin. (7) din Constitutie, considera ca
acestea nu au incidenta in cauza.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit
de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
109 alin. (2) din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile
conexe, prevederi care au urmatorul cuprins:
- Art. 109 alin. (2): "Remuneratia prevazuta la alin. (1) va fi
platita de fabricantii sau importatorii de aparate ce permit reproducerea
operelor fixate pe suport grafic sau analog. Remuneratia se va plati in
momentul punerii in circulatie pe teritoriul national a acestor aparate si va
reprezenta 5% din pretul de vanzare al aparatelor fabricate in tara, respectiv
5% din valoarea inscrisa in documentele vamale pentru aparatele
importate."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, aceste dispozitii
legale contravin prevederilor constitutionale ale art. 16 alin. (1), ale art.
41 alin. (7) si ale art. 53 alin. (1). Potrivit Constitutiei republicate in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 767 din 31 octombrie 2003, cu
reactualizarea denumirilor si renumerotarea textelor, art. 41 alin. (7) a
devenit art. 44 alin. (8), iar art. 53 alin. (1) a devenit art. 56 alin. (1).
Aceste dispozitii constitutionale au urmatorul continut:
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
- Art. 44 alin. (8): "Averea dobandita licit nu poate fi confiscata.
Caracterul licit al dobandirii se prezuma.";
- Art. 56 alin. (1): "Cetatenii au obligatia sa contribuie, prin
impozite si prin taxe, la cheltuielile publice."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea constata ca
prevederile art. 109 alin. (2) din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si
drepturile conexe au mai facut obiectul controlului de constitutionalitate,
intre alte texte din Constitutie, si prin raportare la art. 16 alin. (1) din aceasta.
Astfel, prin Decizia nr. 180 din 10 octombrie 2000, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 642 din 8 decembrie 2000, Curtea a respins
exceptia de neconstitutionalitate, statuand ca textele de lege criticate sunt
constitutionale. Cu acel prilej Curtea a retinut ca remuneratia compensatorie
pentru copia privata este "un drept patrimonial rezultand din dreptul de
proprietate intelectuala al titularilor dreptului de autor sau al drepturilor
conexe", iar nu "o taxa impusa unei anumite categorii de comercianti
si care reprezinta o inasprire a obligatiilor fiscale". Mai mult, ea are
caracterul unei "remuneratii echitabile, sub forma unei taxe, aplicata
asupra pretului de vanzare al suporturilor si aparatelor fabricate in tara,
respectiv asupra valorii inscrise in documentele organelor vamale pentru
suporturile si aparatele importate. Caracterul echitabil al remuneratiei
compensatorii rezulta din faptul ca aceasta are valoarea unei contraprestatii
pentru activitatea creatoare a unor persoane fizice sau juridice de drept
privat, activitate pusa in slujba unor terti, care in acest fel pot sa apara in
calitate de debitori". Prin aceeasi decizie Curtea nu a retinut
sustinerile privind incalcarea prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie,
dat fiind ca art. 109 alin. (2) din Legea nr. 8/1996 nu instituie un tratament
diferit intre subiectii carora li se aplica textul.
Cele statuate prin decizia mentionata, precum si considerentele pe care
aceasta s-a intemeiat isi mentin valabilitatea si in prezenta cauza, deoarece
nu au fost aduse elemente noi de natura sa determine schimbarea solutiei.
In ceea ce priveste invocarea incalcarii art. 44 alin. (8) din Constitutie,
se constata ca prevederile acestui text constitutional nu sunt incidente in
cauza si, in consecinta, critica nu poate fi retinuta.
In legatura cu incalcarea prevederilor constitutionale ale art. 56 alin.
(1) din Constitutie, Curtea constata ca autorul exceptiei nu formuleaza critici
din care sa rezulte in ce consta aceasta incalcare, astfel incat aceasta nu se
poate pronunta.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 109 alin.
(2) din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Panorama Birotica" -
S.R.L. din Oradea in Dosarul nr. 5.135/LC/2000 al Tribunalului Bihor - Sectia
comerciala si de contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 6 noiembrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Gabriela Dragomirescu