Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 411 din  4 noiembrie 2003

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001 privind solutionarea contestatiilor impotriva masurilor dispuse prin actele de control sau de impunere intocmite de organele Ministerului Finantelor Publice, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 506/2001

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 925 din 23 decembrie 2003


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Aurelia Popa          - procuror
    Mihai Paul Cotta      - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 506/2001, exceptie ridicata de Sorin Hertea in Dosarul nr. 905/CA/2003 al Curtii de Apel Constanta - Sectia contencios administrativ.
    La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate. Se arata ca dispozitiile Constitutiei revizuite nu privesc actele normative adoptate anterior intrarii sale in vigoare. Totodata, se apreciaza ca, in ceea ce priveste aplicarea art. 21 alin. (4) din Constitutia revizuita si republicata, partea poate opta asupra modalitatii de a se adresa justitiei. In momentul in care a ales insa calea administrativ-jurisdictionala, aceasta este obligata sa o urmeze.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 3 iulie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 905/CA/2003, Curtea de Apel Constanta - Sectia contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001, exceptie ridicata de Sorin Hertea.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine ca textul criticat incalca dreptul la liberul acces in justitie, prevazut de art. 21 alin. (2) din Constitutie, si obligatia respectarii Constitutiei si a legilor, prevazuta de art. 51 din Constitutie, "in masura in care este interpretat in sensul ca nu pot fi atacate la instanta de contencios administrativ decat deciziile emise de directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat judetene sau a municipiului Bucuresti, nu si actele de constatare sau celelalte acte care pot fi atacate doar prin procedura prevazuta de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13 din 26 ianuarie 2001, modificata prin Legea nr. 506 din 4 octombrie 2001". Se arata de catre autorul exceptiei ca problema care se pune "vizeaza interpretarea normei juridice, deoarece, daca prevederile respective sunt interpretate in sensul ca nu pot fi atacate actele administrative pentru contestarea carora legiuitorul a instituit procedura speciala, prin adoptarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 13/2001, rezulta ca dreptul persoanei vizate de acte de acest gen de a le contesta direct, nemijlocit, in instanta este anulat. Or, art. 21 din Constitutie instituie principiul liberului acces la justitie, principiu ce ar fi nesocotit printr-o astfel de interpretare a prevederilor art. 12 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001, modificata".
    In conceptia autorului exceptiei, "trebuie avut in vedere insa ca scopul urmarit de persoana care apeleaza la aceasta procedura speciala si scopul vizat de legiuitorul insusi il reprezinta anularea actelor administrative prin care se stabilesc impozite sau alte taxe ce sunt datorate in intregime sau partial, nu anularea actelor jurisdictionale emise de directiile generale ale finantelor publice si controlului de stat judetene in solutionarea contestatiilor formulate impotriva actelor administrative".
    De asemenea, autorul exceptiei arata ca "procedura instituita de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001, modificata, se completeaza cu prevederile Legii nr. 29/1990, care reprezinta dreptul comun in materia contenciosului administrativ", lege care "stabileste ca obiectul actiunii in justitie il reprezinta anularea actului administrativ si nu anularea solutiei date de autoritatea emitenta".
    Curtea de Apel Constanta - Sectia contencios administrativ considera ca exceptia este nefondata, intrucat introducerea caii administrative de atac, prealabil investirii instantei, "nu este de natura a conduce la concluzia ca, prin aceasta, s-ar incalca dispozitiile art. 21 din Constitutia Romaniei".
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
    Guvernul apreciaza ca exceptia este neintemeiata. Se argumenteaza, in acest sens, ca, potrivit art. 1 din ordonanta criticata "toate categoriile de acte de natura fiscala [...] enumerate [...] au asigurate, potrivit ordonantei de urgenta, atat caile jurisdictionale administrative de atac, cat si caile de atac in contencios administrativ".
    Avocatul Poporului considera ca dispozitiile art. 12 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001 sunt constitutionale.
    In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate prin care se sustine incalcarea dispozitiilor art. 21 din Constitutie, Avocatul Poporului arata ca aceasta este neintemeiata, deoarece prevederile criticate asigura tocmai accesul la justitie dupa parcurgerea procedurilor administrativ-jurisdictionale. Referitor la legitimitatea constitutionala a unor astfel de proceduri prealabile, in punctul de vedere al Avocatului Poporului se mentioneaza jurisprudenta Curtii Constitutionale, potrivit careia existenta unei proceduri prealabile administrativ-jurisdictionale este acceptata si in jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului.
    In legatura cu invocarea incalcarii dispozitiilor art. 51 din Constitutie, Avocatul Poporului arata ca sustinerile autorului exceptiei "sunt nerelevante pentru solutionarea exceptiei de fata, neavand incidenta in cauza".
    Potrivit acestui punct de vedere, "in realitate, ceea ce a determinat ridicarea exceptiei este modul de aplicare, de catre instanta de judecata a dispozitiilor legale criticate".
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si celor ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 12 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13 din 26 ianuarie 2001 privind solutionarea contestatiilor impotriva masurilor dispuse prin actele de control sau de impunere intocmite de organele Ministerului Finantelor Publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 62 din 6 februarie 2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 506 din 4 octombrie 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 648 din 16 octombrie 2001. Textul criticat pentru neconstitutionalitate are urmatorul cuprins: "Deciziile directiilor generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat judetene sau a municipiului Bucuresti, precum si deciziile Ministerului Finantelor Publice pot fi atacate la instanta de contencios administrativ competenta. Judecata se face in regim de urgenta, cu participarea reprezentantului Ministerului Public".
    Critica de neconstitutionalitate consta in sustinerea ca textul mentionat incalca principiul liberului acces in justitie, prevazut de art. 21 din Constitutie, si obligatia respectarii Constitutiei si a legilor, prevazuta de art. 51 din Constitutie, devenit, dupa revizuirea si republicarea Constitutiei, art. 1 alin. (5), in masura in care este interpretat in sensul "ca pot fi atacate la instanta de contencios administrativ numai deciziile emise de directiile generale de finante publice si controlului de stat judetene sau a municipiului Bucuresti, nu si actele administrative care stabilesc impozite si alte taxe ale caror cuantum sau existenta se contesta".
    Cele doua texte constitutionale invocate in sustinerea exceptiei sunt prevazute in Constitutia Romaniei, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 767 din 31 octombrie 2003, si au urmatorul cuprins:
    - Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
    (2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.
    (3) Partile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor intr-un termen rezonabil.
    (4) Jurisdictiile speciale administrative sunt facultative si gratuite.";
    - Art. 1 alin. (5): "In Romania, respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este obligatorie."
    Autorul exceptiei a invocat exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor alin. (1) al art. 12 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001, determinat de faptul ca in prima instanta actiunea sa a fost respinsa ca inadmisibila, intrucat nu a facut dovada ca s-a adresat anterior organelor administrative prevazute de lege.
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta este neintemeiata.
    Referitor la dispozitiile legale privind instituirea unei proceduri administrativ-jurisdictionale, Curtea Constitutionala s-a pronuntat, de principiu, prin Decizia Plenului Curtii Constitutionale nr. 1/1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 69/1994, stabilind ca "este de competenta exclusiva a legiuitorului de a institui asemenea proceduri, destinate, in general, sa asigure solutionarea mai rapida a unor categorii de litigii, descongestionarea instantelor judecatoresti de cauzele ce pot fi rezolvate pe aceasta cale, evitarea cheltuielilor de judecata". In aceste conditii, Curtea a retinut ca "procedura administrativ-jurisdictionala constituie o masura de protectie care, deci, nu poate avea ca scop, in nici un mod, limitarea accesului la justitie". Concluzia instantei de contencios constitutional a fost in mod constant in sensul ca "Instituirea unei proceduri administrativ-jurisdictionale nu este contrara principiului prevazut de art. 21 din Constitutie privind liberul acces la justitie, cat timp decizia organului administrativ de jurisdictie poate fi atacata in fata unei instante judecatoresti".
    Jurisprudenta Curtii Constitutionale este conforma cu cea a Curtii Europene a Drepturilor Omului, care, de exemplu, in cauza "Le Compte, Van Leuwen si De Meyere contra Belgiei, 1981", a stabilit: "Ratiuni de flexibilitate si eficienta, care sunt pe deplin compatibile cu protectia drepturilor omului, pot justifica interventia anterioara a unor organe administrative sau profesionale [...]; un asemenea sistem poate fi reclamat de traditia juridica a mai multor state membre ale Consiliului Europei."
    Pe de alta parte, Curtea retine ca, in masura in care o astfel de procedura prealabila este prevazuta de lege ca obligatorie, aceasta trebuie urmata, in temeiul obligatiei prevazute de art. 1 alin. (5) din Constitutie. Caracterul facultativ al jurisdictiei speciale administrative prevazut de art. 21 alin. (4) din Constitutie, nou-introdus, dupa revizuirea Constitutiei, nu poate constitui temei pentru sustinerea neconstitutionalitatii textului de lege criticat, pentru ca dispozitiile constitutionale nou-introduse nu sunt aplicabile situatiilor anterioare intrarii in vigoare a Constitutiei revizuite, in baza principiului constitutional al neretroactivitatii legilor. De altfel, caracterul facultativ, prevazut in prezent de Constitutie, permite celui indreptatit sa se adreseze fie organului administrativ-jurisdictional, fie direct instantei de judecata. O data aleasa insa calea administrativ-jurisdictionala, aceasta trebuie urmata pana la capat, dupa care, in conditiile legii, partea se poate adresa instantei de judecata in temeiul dreptului de acces la justitie prevazut de art. 21 din Constitutie. In speta insa Curtea retine ca, anterior revizuirii Constitutiei, procedura jurisdictional-administrativa era obligatorie, conform legii. Este evident, in acelasi timp, ca instanta de judecata avand competenta sa se pronunte asupra deciziilor pronuntate de organul administrativ cu atributii jurisdictionale, in final se pronunta asupra actului pe care persoana nemultumita l-a contestat in fata acestor organe administrativ-jurisdictionale.
    Textul criticat a mai format obiectul controlului de constitutionalitate. Prin Decizia nr. 119 din 11 aprilie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 488 din 8 iulie 2002, Decizia nr. 266 din 16 octombrie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 870 din 3 decembrie 2002, si Decizia nr. 7 din 14 ianuarie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 191 din 26 martie 2003, Curtea Constitutionala a respins exceptiile de neconstitutionalitate ca nefondate.

    Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001 privind solutionarea contestatiilor impotriva masurilor dispuse prin actele de control sau de impunere intocmite de organele Ministerului Finantelor Publice, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 506/2001, exceptie ridicata de Sorin Hertea in Dosarul nr. 905/CA/2003 al Curtii de Apel Constanta - Sectia contencios administrativ.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 4 noiembrie 2003.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Mihai Paul Cotta



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 411/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 411 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 411/2003
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu