DECIZIE Nr
DECIZIE Nr. 407 din 4 noiembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 14 alin.
(3), art. 16 alin. (1), (5), (6) si (7), art. 17, 18, art. 19 alin. (1), art.
21 alin. (3), art. 24 alin. (2) si (3), art. 25 alin. (1) si (3), art. 26 alin.
(1) si (3), art. 27, 28, 29, art. 31 alin. (2), art. 33 alin. (1), art. 34
alin. (1), art. 38 alin. (1), art. 39 alin. (2) si art. 44 alin. (2) din
Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile
ulterioare, precum si a prevederilor art. 10 lit. b) si art. 11 alin. (1) lit.
b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia
agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale,
republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 839 din 25 noiembrie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 14 alin. (3), art. 16 alin. (1), (5), (6) si (7), art. 17,
18, art. 19 alin. (1), art. 21 alin. (3), art. 24 alin. (2) si (3), art. 25
alin. (1) si (3), art. 26 alin. (1) si (3), art. 27, 28, 29, art. 31 alin. (2),
art. 33 alin. (1), art. 34 alin. (1), art. 38 alin. (1), art. 39 alin. (2) si
art. 44 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic
al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
180/2002, cu modificarile ulterioare, precum si a prevederilor art. 9 lit. b)
si art. 10 alin. (1) lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999
privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat
electronice fiscale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
64/2002, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Bodaproste & Co"
- S.N.C. din Tulcea in Dosarul nr. 373/2003 al Tribunalului Tulcea.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita. Curtea dispune a se face apelul si in Dosarul
nr. 391C/2003, avand ca obiect aceeasi exceptie, ridicata de Societatea
Comerciala "Ghizila & Co Expres" - S.N.C. Tulcea in Dosarul nr.
1.044/2003 al Tribunalului Tulcea. La apelul nominal se constata lipsa
partilor, fata de care procedura de citare este legal indeplinita. Curtea, din
oficiu, pune in discutie conexarea dosarelor. Reprezentantul Ministerului
Public este de acord cu conexarea dosarelor. Curtea, in temeiul art. 16 din
Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
republicata, raportat la art. 164 din Codul de procedura civila, dispune
conexarea Dosarului nr. 391C/2003 la Dosarul nr. 267C/2003.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca neintemeiata, aratand ca, in legatura cu constitutionalitatea prevederilor
de lege criticate, Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat prin numeroase
decizii care isi mentin valabilitatea si in prezenta cauza.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, constata urmatoarele:
Prin incheierile din 7 martie 2003 si din 6 iunie 2003, pronuntate in
dosarele nr. 373/2003 si nr. 1.044/2003, Tribunalul Tulcea a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 14
alin. (3), art. 16 alin. (1), (5), (6) si (7), art. 17, 18, art. 19 alin. (1),
art. 21 alin. (3), art. 24 alin. (2) si (3), art. 25 alin. (1) si (3), art. 26
alin. (1) si (3), art. 27, 28, 29, art. 31 alin. (2), art. 33, alin. (1), art.
34 alin. (1), art. 38 alin. (1), art. 39 alin. (2) si art. 44 alin. (2) din
Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile
ulterioare, precum si a prevederilor art. 9 lit. b) si art. 10 alin. (1) lit.
b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia
agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 64/2002. Exceptiile au fost
ridicate de Societatea Comerciala "Bodaproste & Co" - S.N.C. din
Tulcea si de Societatea Comerciala "Ghizila & Co Expres" - S.N.C.
Tulcea in cauze avand ca obiect contestatii impotriva proceselor-verbale de
constatare si sanctionare a unor contraventii.
In motivarile exceptiei, avand un continut asemanator, se sustine ca
dispozitiile din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 180/2002, potrivit carora persoana cercetata si
acuzata de savarsirea unei contraventii este calificata drept
"contravenient" inainte de stabilirea vinovatiei sale, precum si cele
privind procedura contraventionala de drept comun, care lasa sarcina probei pe
seama presupusului contravenient, incalca prevederile art. 23 alin. (8) si ale
art. 20 alin. (1) din Constitutie, raportat la art. 6 paragraful 2 din Conventia
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, in
interpretarea data de jurisprudenta Curtii Constitutionale si a Curtii Europene
a Drepturilor Omului. De asemenea, autorii exceptiei sustin ca nivelul amenzii
stabilit prin art. 10 alin. (1) lit. b), coroborat cu art. 9 lit. b) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia agentilor
economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 64/2002, contravin prevederilor
constitutionale ale art. 134 alin. (2) lit. a).
Tribunalul Tulcea apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate
referitoare la unele dispozitii din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contraventiilor este neintemeiata. Astfel, in legatura cu
invocarea de catre autorii exceptiei a nerespectarii principiului prezumtiei de
nevinovatie, arata ca "se face o confuzie intre cele doua domenii cu
reglementari diferite penal si extrapenal", deosebirea constand tocmai in
aceea ca, "prin insasi natura sa, contraventia are un caracter
instantaneu, deci se savarseste la momentul constatarii acesteia de catre
agentul constatator". Se mai arata ca legea ofera "posibilitatea
exercitarii caii de atac in situatia in care partea este nemultumita de solutia
instantei", respectandu-se astfel dreptul constitutional la un proces
echitabil si accesul liber la justitie. Pe de alta parte, instanta apreciaza ca
dispozitiile criticate referitoare la sarcina probei, care, in opinia autorilor
exceptiei, incumba contestatorului, precum si sustinerile ce privesc nivelul
amenzii contraventionale reprezinta chestiuni de fond, "de netemeinicie
sau de apreciere, si nicidecum de nelegalitate, care sa contravina normelor
constitutionale".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor, exprimandu-si punctul de vedere in
legatura cu exceptia de neconstitutionalitate invocata in Dosarul nr.
391C/2003, considera ca dispozitiile de lege criticate nu contravin normelor
constitutionale si internationale invocate. Se arata ca prevederile art. 23
alin. (8) din Constitutie, precum si cele ale art. 6 paragrafele 1 si 2 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale
opereaza numai in cazul procesului penal, pe cand procedura de judecata a
plangerii formulate impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei
si de aplicare a sanctiunii contraventionale, prevazuta de Ordonanta Guvernului
nr. 2/2001, este de natura civila, astfel ca dispozitiile constitutionale
invocate in motivarea exceptiei nu sunt incidente in cauza. In ceea ce priveste
critica referitoare la dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
28/1999, republicata, arata ca acestea stabilesc cuantumul minim si maxim al
amenzii contraventionale, ceea ce nu aduce atingere libertatii comertului si
concurentei loiale consacrate de art. 134 alin. (2) lit. a) din Constitutie.
Amenda se aplica, intr-un caz concret, intre limitele prevazute de actul
normativ si reflecta gravitatea faptei savarsite.
Guvernul apreciaza ca dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 180/2002, cu modificarile ulterioare, respecta intocmai prevederile
art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, intrucat contravenientul are la dispozitie caile de atac pentru a
contesta sanctiunea aplicata. In legatura cu pretinsa incalcare a art. 23 alin.
(8) din Constitutie, arata ca prezumtia de nevinovatie opereaza in cursul
procesului penal in favoarea invinuitului sau inculpatului, or procedura de
judecata reglementata prin dispozitiile art. 31 - 36 din ordonanta criticata
are ca obiect "un proces civil, in care instanta urmeaza sa verifice
temeinicia si legalitatea procesului-verbal de constatare a contraventiei,
sarcina probei revenind celui care emite o pretentie in fata instantei,
respectiv petentului".
In ceea ce priveste critica privind neconstitutionalitatea dispozitiilor
art. 9 si art. 10 alin. (1) lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
28/1999, arata ca, pe de o parte, dispozitiile acestei ordonante se completeaza
cu cele ale Ordonantei Guvernului nr. 2/2001, referitoare la principiul
proportionalitatii procesului penal, pe cand procedura de judecata a plangerii
formulate impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei si de
aplicare a sanctiunii contraventionale, prevazuta de Ordonanta Guvernului nr.
2/2001, este de natura civila, astfel ca dispozitiile constitutionale invocate
in motivarea exceptiei nu sunt incidente in cauza. In ceea ce priveste critica
referitoare la dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999,
republicata, arata ca acestea stabilesc cuantumul minim si maxim al amenzii
contraventionale, ceea ce nu aduce atingere libertatii comertului si
concurentei loiale consacrate de art. 134 alin. (2) lit. a) din Constitutie.
Amenda se aplica, intr-un caz concret, intre limitele prevazute de actul
normativ si reflecta gravitatea faptei savarsite.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
presedintelui Camerei Deputatilor, rapoartele intocmite de
judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulat de
autorii acesteia, il constituie prevederile art. 14 alin. (3), art. 16 alin.
(1), (5), (6) si (7), art. 17, 18, art. 19 alin. (1), art. 21 alin. (3), art.
24 alin. (2) si (3), art. 25 alin. (1) si (3), art. 26 alin. (1) si (3), art.
27, 28, 29, art. 31 alin. (2), art. 33 alin. (1), art. 34 alin. (1), art. 38
alin. (1), art. 39 alin. (2) si art. 44 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile ulterioare, precum si prevederile
art. 9 lit. b) si art. 10 alin. (1) lit. b) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza
aparate de marcat electronice fiscale, republicata.
Prevederile din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 criticate ca fiind
neconstitutionale au urmatorul cuprins:
- Art. 14 alin. (3): "Executarea sanctiunii inchisorii
contraventionale se prescrie in termen de un an de la data ramanerii
irevocabile a hotararii judecatoresti, daca contravenientul nu a optat pentru
prestarea unei activitati in folosul comunitatii.";
- Art. 16 alin. (1), (5), (6) si (7): "(1) Procesul-verbal de
constatare a contraventiei va cuprinde in mod obligatoriu: data si locul unde
este incheiat; numele, prenumele, calitatea si institutia din care face parte
agentul constatator; datele personale din actul de identitate, inclusiv codul
numeric personal, ocupatia si locul de munca ale contravenientului; descrierea
faptei contraventionale cu indicarea datei, orei si locului in care a fost
savarsita, precum si aratarea tuturor imprejurarilor ce pot servi la aprecierea
gravitatii faptei si la evaluarea eventualelor pagube pricinuite; indicarea
actului normativ prin care se stabileste si se sanctioneaza contraventia;
indicarea societatii de asigurari, in situatia in care fapta a avut ca urmare
producerea unui accident de circulatie; posibilitatea achitarii in termen de 48
de ore a jumatate din minimul amenzii prevazute de actul normativ, daca acesta
prevede o asemenea posibilitate; termenul de exercitare a caii de atac la
organul la care se depune plangerea. [...]
(5) In cazul in care contravenientul este minor procesul-verbal va cuprinde
si numele, prenumele si domiciliul parintilor sau ale altor reprezentanti ori
ocrotitori legali ai acestuia.
(6) In situatia in care contravenientul este persoana juridica in
procesul-verbal se vor face mentiuni cu privire la denumirea, sediul, numarul
de inmatriculare in registrul comertului si codul fiscal ale acesteia, precum
si datele de identificare a persoanei care o reprezinta.
(7) In momentul incheierii procesului-verbal agentul constatator este
obligat sa aduca la cunostinta contravenientului dreptul de a face obiectiuni
cu privire la continutul actului de constatare. Obiectiunile sunt consemnate
distinct in procesul-verbal la rubrica <<Alte mentiuni>>, sub
sanctiunea nulitatii procesului-verbal.";
- Art. 17: "Lipsa mentiunilor privind numele, prenumele si calitatea
agentului constatator, numele si prenumele contravenientului, iar in cazul
persoanei juridice lipsa denumirii si a sediului acesteia, a faptei savarsite
si a datei comiterii acesteia sau a semnaturii agentului constatator atrage
nulitatea procesului-verbal. Nulitatea se constata si din oficiu.";
- Art. 18: "Contravenientul este obligat sa prezinte agentului
constatator, la cerere, actul de identitate ori documentele in baza carora se
fac mentiunile prevazute la art. 16 alin. (3). In caz de refuz, pentru
legitimarea contravenientului agentul constatator poate apela la ofiteri si
subofiteri de politie, jandarmi sau gardieni publici.";
- Art. 19. alin. (1): "Procesul-verbal se semneaza pe fiecare pagina
de agentul constatator si de contravenient. In cazul in care contravenientul nu
se afla de fata, refuza sau nu poate sa semneze, agentul constatator va face
mentiunea despre aceste imprejurari, care trebuie sa fie confirmate de cel
putin un martor. In acest caz procesul-verbal va cuprinde si datele personale
din actul de identitate al martorului si semnatura acestuia.";
- Art. 21 alin. (3): "Sanctiunea se aplica in limitele prevazute de
actul normativ si trebuie sa fie proportionala cu gradul de pericol social al
faptei savarsite, tinandu-se seama de imprejurarile in care a fost savarsita
fapta, de modul si mijloacele de savarsire a acesteia, de scopul urmarit, de
urmarea produsa, precum si de circumstantele personale ale contravenientului si
de celelalte date inscrise in procesul-verbal.";
- Art. 24 alin. (2) si (3): "(2) In cazul in care bunurile nu se
gasesc contravenientul este obligat la plata contravalorii lor in lei.
(3) Agentul constatator are obligatia sa stabileasca cine este proprietarul
bunurilor confiscate si, daca acestea apartin unei alte persoane decat
contravenientul, in procesul-verbal se vor mentiona, daca este posibil, datele
de identificare a proprietarului sau se vor preciza motivele pentru care
identificarea nu a fost posibila.";
- Art. 25 alin. (1) si (3): "(1) Procesul-verbal se va inmana sau,
dupa caz, se va comunica, in copie, contravenientului si, daca este cazul,
partii vatamate si proprietarului bunurilor confiscate. [...]
(3) In situatia in care contravenientul a fost sanctionat cu amenda, precum
si daca a fost obligat la despagubiri, o data cu procesul-verbal acestuia i se
va comunica si instiintarea de plata. In instiintarea de plata se va face
mentiunea cu privire la obligativitatea achitarii amenzii si, dupa caz, a
despagubirii, in termen de 15 zile de la comunicare, in caz contrar urmand sa
se procedeze la executarea silita.";
- Art. 26 alin. (1) si (3): "(1) Daca agentul constatator aplica si
sanctiunea, iar contravenientul este prezent la incheierea procesului-verbal,
copia de pe acesta si instiintarea de plata se inmaneaza contravenientului,
facandu-se mentiune in acest sens in procesul-verbal. Contravenientul va semna
de primire. [...]
(3) In cazul in care contravenientul nu este prezent sau, desi prezent,
refuza sa semneze procesul-verbal, comunicarea acestuia, precum si a
instiintarii de plata se face de catre agentul constatator in termen de cel
mult o luna de la data incheierii.";
- Art. 27: "Comunicarea procesului-verbal si a instiintarii de plata
se face prin posta, cu aviz de primire, sau prin afisare la domiciliul sau la
sediul contravenientului. Operatiunea de afisare se consemneaza intr-un
proces-verbal semnat de cel putin un martor.";
- Art. 28: "(1) Contravenientul poate achita, pe loc sau in termen de
cel mult 48 de ore de la data incheierii procesului-verbal ori, dupa caz, de la
data comunicarii acestuia, jumatate din minimul amenzii prevazute in actul
normativ, agentul constatator facand mentiune despre aceasta posibilitate in
procesul-verbal. In actul normativ de stabilire a contraventiilor aceasta
posibilitate trebuie mentionata in mod expres.
(2) Plata amenzii se face la Casa de Economii si Consemnatiuni sau la
trezoreria finantelor publice, iar o copie de pe chitanta se preda de catre
contravenient agentului constatator sau se trimite prin posta organului din
care acesta face parte, in termenul prevazut la alin. (1).
(3) In cazul in care contravenientul a achitat jumatate din minimul amenzii
prevazute in actul normativ pentru fapta savarsita orice urmarire
inceteaza.";
- Art. 29: "Dispozitiile art. 28 se aplica si in cazurile prevazute la
art. 10 alin. (2), daca contravenientul achita jumatate din minimul amenzii
prevazute de actul normativ pentru fiecare dintre contraventiile constatate,
fara ca prin totalizare sa se depaseasca maximul prevazut pentru contraventia
cea mai grava.";
- Art. 31 alin. (2): "Partea vatamata poate face plangere numai in
ceea ce priveste despagubirea, iar cel caruia ii apartin bunurile confiscate,
altul decat contravenientul, numai in ceea ce priveste masura
confiscarii.";
- Art. 33 alin. (1): "Judecatoria va fixa termen de judecata, care nu
va depasi 30 de zile, si va dispune citarea contravenientului sau, dupa caz, a
persoanei care a facut plangerea, a organului care a aplicat sanctiunea, a
martorilor indicati in procesul-verbal sau in plangere, precum si a oricaror
alte persoane in masura sa contribuie la rezolvarea temeinica a cauzei.";
- Art. 34 alin. (1): "Instanta competenta sa solutioneze plangerea,
dupa ce verifica daca aceasta a fost introdusa in termen, asculta pe cel care a
facut-o si pe celelalte persoane citate, daca acestia s-au prezentat,
administreaza orice alte probe prevazute de lege, necesare in vederea
verificarii legalitatii si temeiniciei procesului-verbal, si hotaraste asupra
sanctiunii, despagubirii stabilite, precum si asupra masurii
confiscarii.";
- Art. 38 alin. (1): "Avertismentul se adreseaza oral atunci cand
contravenientul este prezent la constatarea contraventiei si sanctiunea este
aplicata de agentul constatator.";
- Art. 39 alin. (2): "In vederea executarii amenzii organele prevazute
la alin. (1) vor comunica din oficiu organelor de specialitate, conform
prevederilor legale privind executarea creantelor bugetare, in a caror raza
teritoriala domiciliaza sau isi are sediul contravenientul, procesul-verbal de
constatare a contraventiei si de aplicare a sanctiunii, neatacat in termen de
15 zile de la data inmanarii sau comunicarii acestuia, ori, dupa caz,
dispozitivul hotararii judecatoresti irevocabile prin care s-a solutionat
plangerea.";
- Art. 44 alin. (2): "Daca prin contraventia savarsita de un militar
in termen s-a produs o paguba sau daca sunt bunuri supuse confiscarii, organul
competent potrivit legii va stabili despagubirea pe baza de tarif si va dispune
asupra confiscarii. Cate o copie de pe procesul-verbal se comunica
contravenientului, partii vatamate si celui caruia ii apartin bunurile
confiscate."
Autorii exceptiei mai invoca si neconstitutionalitatea prevederilor art. 9
lit. b) si art. 10 alin. (1) lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat
electronice fiscale. In realitate, Curtea constata ca dispozitiile art. 9 lit.
b) si ale art. 10 alin. (1) lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
28/1999, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 64/2002, au
devenit, ca urmare a republicarii ordonantei de urgenta in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 381 din 5 iunie 2002, art. 10 lit. b) si art. 11 alin.
(1) lit. b). In consecinta, prin prezenta decizie Curtea se va pronunta asupra
constitutionalitatii acestor din urma dispozitii, al caror continut este
urmatorul:
- Art. 10 lit. b): "Constituie contraventii urmatoarele fapte daca,
potrivit legii penale, nu sunt considerate infractiuni: (...)
b) neindeplinirea obligatiei agentilor economici de a utiliza aparate de
marcat electronice fiscale avizate conform art. 5 alin. (2), la termenele
stabilite la art. 6, cu exceptia prevazuta la art. 1 alin. (5), neemiterea
bonului fiscal pentru toate bunurile livrate sau serviciile prestate ori
emiterea de bonuri cu o valoare inferioara celei reale, precum si
nereintroducerea datelor inscrise pe rola jurnal privind tranzactiile efectuate
de la ultima inchidere zilnica pana in momentul stergerii memoriei
operative.";
- Art. 11 alin. (1) lit. b): "(1) Amenzile pentru contraventiile
prevazute la art. 10 se aplica agentilor economici, cu exceptia celor prevazute
la lit. d), astfel: (...)
b) faptele prevazute la art. 10 lit. a), b), h), j) si k) se sanctioneaza
cu amenda de la 20 milioane lei la 100 milioane lei;".
In sustinerea neconstitutionalitatii acestor dispozitii legale, autorul
exceptiei invoca incalcarea art. 20 alin. (1), art. 23 alin. (8) si art. 134
alin. (2) lit. a) din Constitutie. Potrivit Constitutiei republicate in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 767 din 31 octombrie 2003, cu
reactualizarea denumirilor si renumerotarea textelor, art. 23 alin. (8) a
devenit art. 23 alin. (11), iar art. 134 alin. (2) lit. a) a devenit art. 135
alin. (2) lit. a). Prevederile constitutionale mentionate au urmatorul
continut:
- Art. 20 alin. (1): "Dispozitiile constitutionale privind drepturile
si libertatile cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu
Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate
la care Romania este parte.";
- Art. 23 alin. (11): "Pana la ramanerea definitiva a hotararii
judecatoresti de condamnare, persoana este considerata nevinovata.";
- Art. 135 alin. (2) lit. a): "Statul trebuie sa asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;".
De asemenea, se invoca si incalcarea art. 6 paragrafele 1 si 2 din Conventia
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, care
prevede: "1. Orice persoana are dreptul la judecarea in mod echitabil, in
mod public si intr-un termen rezonabil a cauzei sale, de catre o instanta
independenta si impartiala, instituita de lege, care va hotari fie asupra
incalcarii drepturilor si obligatiilor sale cu caracter civil, fie asupra
temeiniciei oricarei acuzatii in materie penala indreptate impotriva sa.
Hotararea trebuie sa fie pronuntata in mod public, dar accesul in sala de
sedinta poate fi interzis presei si publicului pe intreaga durata a procesului
sau a unei parti a acestuia in interesul moralitatii, al ordinii publice ori al
securitatii nationale intr-o societate democratica, atunci cand interesele
minorilor sau protectia vietii private a partilor la proces o impun, sau in
masura considerata absolut necesara de catre instanta atunci cand, in
imprejurari speciale, publicitatea ar fi de natura sa aduca atingere
intereselor justitiei.
2. Orice persoana acuzata de o infractiune este prezumata nevinovata pana
ce vinovatia sa va fi legal stabilita."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine
urmatoarele:
I. Prima critica de neconstitutionalitate vizeaza unele dispozitii din
Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile
ulterioare. In legatura cu exceptia referitoare la art. 14 alin. (3) din
aceasta, Curtea constata ca, ulterior sesizarii sale prin incheierile din 7
martie 2003 si din 6 iunie 2003, textul a fost abrogat in mod expres prin art.
I pct. 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 108/2003 pentru desfiintarea
inchisorii contraventionale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 747 din 26 octombrie 2003. Potrivit art. IV din aceasta ordonanta de
urgenta, art. 14 alin. (3) isi inceteaza aplicarea de la data intrarii in
vigoare a Legii de revizuire a Constitutiei Romaniei nr. 429/2003, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 758 din 29 octombrie 2003. Asa
fiind, in conformitate cu prevederile art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr.
47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
republicata, exceptia de neconstitutionalitate privind aceste dispozitii
urmeaza a fi respinsa ca devenita inadmisibila.
In ceea ce priveste exceptia de neconstitutionalitate referitoare la
celelalte dispozitii de lege criticate, Curtea constata ca ele au mai facut
obiectul controlului de constitutionalitate, prin raportare la aceleasi texte
din Constitutie si din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, in esenta cu aceeasi motivare ca si in prezenta
cauza. Cu privire la acestea Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat, de
exemplu prin Decizia nr. 183 din 8 mai 2003, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 425 din 17 iunie 2003, precum si prin Decizia nr. 319
din 9 septembrie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 701 din 7 octombrie 2003, constatand constitutionalitatea lor.
Astfel, in legatura cu criticile prin care se sustine ca, potrivit textelor
din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, insusi contravenientul trebuie sa isi
probeze in fata instantei nevinovatia, desi constitutional este ca agentul
constatator sa dovedeasca vinovatia lui, prin Decizia Curtii Constitutionale
nr. 183 din 8 mai 2003 s-a retinut: "desi legiuitorul a dezincriminat
contraventiile, potrivit art. 34 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, [...],
instanta competenta sa solutioneze plangerea indreptata impotriva
procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei este obligata sa
urmeze anumite reguli procedurale distincte de cele ale dreptului procesual
civil, in virtutea carora, asa cum sustine autorul exceptiei, sarcina probei
apartine celui care afirma ceva in instanta. Astfel, alin. (1) al textului de
lege mentionat stabileste, fara distinctii, ca instanta competenta sa
solutioneze plangerea verifica daca aceasta a fost introdusa in termen, asculta
pe cel care a facut-o si pe celelalte persoane citate, intre care, potrivit
art. 33 din ordonanta, si organul care a aplicat sanctiunea, administreaza
orice alte probe prevazute de lege, necesare in vederea verificarii legalitatii
si temeiniciei procesului-verbal, si hotaraste asupra sanctiunii, despagubirii
stabilite, precum si asupra masurii confiscarii. Dispozitiile alin. (2) al art.
34 din ordonanta prevad ca hotararea judecatoreasca prin care s-a solutionat
plangerea poate fi atacata cu recurs, fara ca motivarea acestuia sa fie
obligatorie. Asa fiind, si sub acest aspect, prevederile de lege criticate sunt
in deplin acord cu exigentele art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale, iar din procedura de solutionare a
plangerii impotriva procesului-verbal de stabilire si sanctionare a
contraventiei nu rezulta rasturnarea sarcinii probei, ceea ce ar fi contrar
intereselor contravenientului, ci, mai degraba, exercitarea dreptului la
aparare".
In ceea ce priveste invocarea incalcarii dispozitiilor art. 6 paragrafele 1
si 2 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, precum si ale art. 23 alin. (11) din Constitutia Romaniei, prin
aceeasi decizie Curtea a retinut ca in dreptul romanesc contraventiile au fost
scoase de sub influenta legii penale si au fost supuse unui regim
administrativ, astfel ca simpla desemnare a unei persoane ca fiind
contravenient nu inseamna si stabilirea vinovatiei sale. Utilizarea de catre
legiuitor a notiunii de contravenient in dreptul administrativ sau de infractor
in dreptul penal nu are semnificatia unei infrangeri a prezumtiei de
nevinovatie.
Intrucat nu au intervenit elemente noi care sa justifice schimbarea acestei
jurisprudente a Curtii, cele statuate prin deciziile mentionate isi pastreaza
valabilitatea si in prezenta cauza.
II. Cea de-a doua critica de neconstitutionalitate priveste dispozitiile
art. 11 alin. (1) lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, coroborate
cu art. 10 lit. b) din acelasi act normativ. In legatura cu sustinerile privind
neconstitutionalitatea prevederilor art. 10 lit. b) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 28/1999, republicata, prin raportare la art. 135 alin. (2) lit.
a) din Constitutie, Curtea s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 319 din 9
septembrie 2003, anterior mentionata. Prin aceasta, respingand exceptia, Curtea
a retinut ca "stabilirea unei contraventii si sanctionarea acesteia cu
amenda reprezinta o optiune legitima a legiuitorului, care, cu referire la
prevederile din ordonanta criticata, da expresie preocuparii statului pentru a
asigura libertatea comertului, protectia concurentei loiale si crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie".
Solutia si considerentele deciziei invocate isi mentin valabilitatea si in
prezenta cauza.
In sfarsit, Curtea nu poate retine existenta unei contrarietati intre
prevederile art. 10 lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999,
republicata, si texte din Constitutie, astfel ca si exceptia de
neconstitutionalitate privind acest articol urmeaza a fi respinsa.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art.
23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
I. Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 14 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 180/2002, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Bodaproste & Co" - S.N.C. din Tulcea in Dosarul nr.
373/2003 al Tribunalului Tulcea si de Societatea Comerciala "Ghizila &
Co Expres" - S.N.C. Tulcea in Dosarul nr. 1.044/2003 al aceleiasi
instante.
II. Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 16 alin.
(1), (5), (6) si (7), art. 17, 18, art. 19 alin. (1), art. 21 alin. (3), art.
24 alin. (2) si (3), art. 25 alin. (1) si (3), art. 26 alin. (1) si (3), art.
27, 28, 29, art. 31 alin. (2), art. 33 alin. (1), art. 34 alin. (1), art. 38
alin. (1), art. 39 alin. (2) si art. 44 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile ulterioare, precum si a
prevederilor art. 10 lit. b) si art. 11 alin. (1) lit. b) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia agentilor economici de a
utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, exceptie ridicata
de aceleasi parti in dosarele aceleiasi instante de judecata.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 4 noiembrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Gabriela Dragomirescu
|