DECIZIE Nr. 407 din 14 iulie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin.
(1) si (2) din Legea nr. 190/2004 privind stimularea privatizarii si
dezvoltarii societatilor comerciale din domeniul agriculturii
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 772 din 25 august 2005

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Dana Titian - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1 alin. (1) si (2) din Legea nr. 190/2004 privind stimularea
privatizarii si dezvoltarii societatilor comerciale din domeniul agriculturii,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Vitivinicola Basarabi" -
S.A. in Dosarul nr. 617/CA/2004 al Curtii de Apel Constanta - Sectia
comerciala, maritima si fluviala, precum si pentru cauze de contencios
administrativ si fiscal.
La apelul nominal raspunde autorul exceptiei, prin avocat, lipsind
celelalte parti, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul autorului exceptiei de neconstitutionalitate solicita
admiterea acesteia. Se considera ca abrogarea dispozitiilor legale criticate,
intervenita ulterior sesizarii Curtii Constitutionale, nu poate duce la
respingerea ca inadmisibila a exceptiei, deoarece actul normativ abrogat si-a
produs efectele, iar Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 26/2005 este chiar
in spiritul acestei sustineri.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, ca devenita inadmisibila, aratand ca dispozitiile
legale criticate au fost abrogate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 3 martie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 617/CA/2004,
Curtea de Apel Constanta - Sectia comerciala, maritima si fluviala, precum si
pentru cauze de contencios-administrativ si fiscal a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1
alin. (1) si (2) din Legea nr. 190/2004, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Vitivinicola Basarabi" - S.A. intr-o cauza avand ca obiect
judecarea actiunii de anulare a deciziei prin care a fost solutionata
contestatia formulata de autorul exceptiei impotriva unor titluri de creanta
fiscala.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
prevederile art. 1 alin. (1) si (2) din Legea nr. 190/2004 incalca dispozitiile
art. 16 alin. (1) si ale art. 135 din Constitutie. Se arata ca prevederile
legale criticate favorizeaza societatile comerciale care s-au privatizat recent
sau care urmeaza sa se privatizeze. "Avand in vedere ca scutirile se
acorda numai pentru debitele inregistrate pana la data de 30 a lunii in care
s-a semnat contractul de privatizare, acest lucru echivaleaza cu o discriminare
a societatilor privatizate cu cativa ani in urma. Aceste societati au preluat
datoriile acumulate inainte de privatizare, cand proprietar era statul, datorii
de care nu au fost scutite, astfel incat aceste societati s-au vazut nevoite sa
plateasca nenumarate datorii restante. Cum organele statului nu acceptau plata
taxelor si impozitelor recente, scadente dupa momentul privatizarii, virand
banii in mod automat in contul datoriilor anterioare privatizarii, societatile
respective s-au vazut puse in situatia in care plateau debite anterioare
privatizarii si acumulau debite noi, produse dupa privatizare". In felul
acesta, sustine autorul exceptiei, prevederile criticate nu isi mai gasesc
aplicarea "in situatia societatilor privatizate acum cativa ani, deoarece
o mare parte din debitele care sunt vizate de aceste prevederi au fost deja stinse,
iar debitele acumulate ulterior nu sunt supuse prevederilor acestei legi."
Curtea de Apel Constanta - Sectia comerciala, maritima si fluviala, precum
si pentru cauze de contencios-administrativ si fiscal considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata. Se arata ca "interventia unui act
normativ cu aplicabilitate pentru viitor, care acorda anumite facilitati
societatilor privatizate recent sau ce urmeaza a fi privatizate, nu incalca
principiile constitutionale."
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu dispozitiile
art. 19 din Legea nr. 35/1997, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei
Avocatul Poporului.
Guvernul considera ca exceptia este inadmisibila. Se arata ca prevederile
legale criticate au fost abrogate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
26/2005, situatie in care devin aplicabile dispozitiile art. 29 alin. (1) si
(6) din Legea nr. 47/1992.
Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
inadmisibila. In motivarea acestui punct de vedere se arata ca prevederile art.
1 alin. (1) si (2) din Legea nr. 190/2004 "au fost abrogate in mod expres
prin dispozitiile art. I pct. 9 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
26/2005 privind abrogarea dispozitiilor legale referitoare la acordarea inlesnirilor
la plata obligatiilor bugetare restante".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, republicata, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutie, republicata, precum si celor ale art. 1 alin. (2), ale
art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia
de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulat, il
constituie dispozitiile art. 1 alin. (1) si (2) din Legea nr. 190/2004 privind
stimularea privatizarii si dezvoltarii societatilor comerciale din domeniul
agriculturii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 470 din
26 mai 2004, cu modificarile ulterioare.
Examinand exceptia, Curtea constata ca ulterior sesizarii sale a fost
adoptata Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 26/2005 privind abrogarea dispozitiilor
legale referitoare la acordarea inlesnirilor la plata obligatiilor bugetare
restante, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 296 din 8
aprilie 2005. Potrivit art. I pct. 9 din ordonanta de urgenta citata anterior,
la data intrarii sale in vigoare se abroga art. 1 din Legea nr. 190/2004.
Avand in vedere dispozitiile art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
potrivit carora Curtea Constitutionala decide asupra exceptiilor ridicate in
fata instantelor judecatoresti privind neconstitutionalitatea unei legi sau
ordonante in vigoare, in temeiul dispozitiilor alin. (6) al art. 29 din Legea
nr. 47/1992, Curtea constata ca exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1 alin. (1) si (2) din Legea nr. 190/2004, care formeaza obiectul
prezentului dosar, a devenit inadmisibila, ulterior sesizarii legale a Curtii
Constitutionale.
Potrivit considerentelor expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1 alin. (1) si (2) din Legea nr. 190/2004 privind stimularea
privatizarii si dezvoltarii societatilor comerciale din domeniul agriculturii,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Vitivinicola Basarabi" -
S.A. in Dosarul nr. 617/CA/2004 al Curtii de Apel Constanta - Sectia comerciala,
maritima si fluviala, precum si pentru cauze de contencios administrativ si
fiscal.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 14 iulie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta