DECIZIE Nr.
407 din 3 mai 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 26 alin. (1) si alin. (2) pct. 2 din
Legea nr. 122/2006 privind azilul in Romania
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 342 din 21 mai 2007
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokar Gabor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu - judecător
Şerban Viorel Stănoiu - judecător
Tudorel Toader - judecător
Ion Tiucă - procuror
Valentina Bărbăţeanu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 5 pct. 2 din Ordonanţa Guvernului nr.
102/2000 privind statutul şi regimul refugiaţilor în România, excepţie ridicată
de Mohammad Mohseni Doost în Dosarul nr. 14.841/302/2005 al Tribunalului
Bucureşti -Secţia a VIII-a conflicte de muncă, asigurări sociale, contencios
administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare este legal îndeplinită.
Curtea dispune a se face apelul
şi în Dosarul nr. 150D/2007, având ca obiect aceeaşi excepţie, ridicată de
Khalid Hussen în Dosarul nr. 5.440/302/2006 al Tribunalului Bucureşti - Secţia
a VIII-a conflicte de muncă, asigurări sociale, contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare este legal îndeplinită.
Curtea, din oficiu, pune în discuţie conexarea
dosarelor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu
conexarea.
Curtea, în temeiul art. 14 şi
al art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea
Curţii Constituţionale, raportate la art. 164 din Codul de procedură civilă,
dispune conexarea Dosarului nr. 150D/2007 la Dosarul nr. 48D/2007, care a fost
primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă
cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate. In acest sens, arată că
Ordonanţa Guvernului nr. 102/2000 a fost abrogată expres prin Legea nr.
122/2006 privind azilul în România, dar că soluţia legislativă conţinută de
textul criticat a fost preluată de noua reglementare la art. 26 alin. (1) şi
alin. (2) pct. 2. Menţionează că, în domeniul reglementat de textul de lege
criticat, Curtea Constituţională are o bogată jurisprudenţă, a cărei modificare
nu se justifică în prezenta cauză.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarelor, constată
următoarele:
Prin încheierile din 5 octombrie 2006 şi 18 ianuarie
2007, pronunţate în dosarele nr. 14.841/302/2005 şi nr. 5.440/302/2006, Tribunalul
Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncă, asigurări sociale, contencios
administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 5 alin. (1) lit. b) din Ordonanţa
Guvernului nr. 102/2000 privind statutul şi regimul refugiaţilor în România. Excepţia a fost ridicată de Mohammad Mohseni Doost şi, respectiv,
Khalid Hussen în cauze civile având ca obiect obţinerea statutului de refugiat.
In motivările
excepţiei, având un conţinut similar, se susţine,
în esenţă, că textul de lege criticat contravine dispoziţiilor art. 22 alin.
(2) din Constituţie şi art. 3 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului
şi a libertăţilor fundamentale. Se arată că prevederile criticate permit, pe de
o parte, interpretări eronate cu privire la natura şi conţinutul pedepselor
inumane ori degradante, iar pe de altă parte, limitarea arbitrară a condiţiilor
de acordare a protecţiei umanitare condiţionate numai la situaţiile în care
riscul de tortură, pedepse sau tratamente inumane ori degradante ar surveni
dintr-o temere bine întemeiată de persecuţie pentru unul din cele 5 motive ale
definiţiei Convenţiei de la Geneva: rasa, religia, naţionalitatea, opiniile
politice, apartenenţa la un anumit grup social.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de
muncă, asigurări sociale, contencios administrativ şi fiscal consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată,
deoarece argumentele invocate nu relevă un real conflict între prevederile art.
5 din Ordonanţa Guvernului nr. 102/2000 şi norma înscrisă la art. 22 din
Constituţie. In acest sens, invocă Decizia Curţii Constituţionale nr. 244/2005.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului
Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
Guvernul arată că,
urmare a abrogării Ordonanţei Guvernului nr. 102/2000, obiect al excepţiei de
neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 26 din Legea nr. 122/2006
şi că aceasta nu este, în opinia sa, întemeiată.
Avocatul Poporului precizează
că Ordonanţa Guvernului nr. 102/2000 a fost abrogată prin Legea nr. 122/2006
privind azilul în România, iar soluţia legislativă conţinută în textul criticat
a fost preluată, de principiu, de art. 26 din legea amintită. Consideră că
stabilirea, prin dispoziţiile de lege criticate, a condiţiilor în care se poate
acorda protecţia subsidiară este în deplină concordanţă cu prevederile
constituţionale şi convenţionale invocate de autorul excepţiei.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie, conform încheierilor de sesizare, prevederile art. 5 alin. (1) lit.
b) din Ordonanţa Guvernului nr. 102/2000 privind statutul şi regimul
refugiaţilor în România, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.136 din 1 decembrie 2004
(devenite, ca urmare a renumerotării şi republicării, art. 5 pct. 2).
La data sesizării Curţii Constituţionale, aceste
prevederi erau abrogate prin efectul dispoziţiilor art. 152 alin. (2) din Legea
nr. 122/2006 privind azilul în România, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 428
din 18 mai 2006, intrată în vigoare la 16 august 2006.
Prevederile art. 5 pct. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 102/2000 au fost preluate, în esenţă, de art.
26 alin. (1) şi alin. (2) pct. 2 din Legea nr. 122/2006, care instituie o formă
de protecţie a străinilor şi apatrizilor, denumită protecţie subsidiară.
In consecinţă, prin prezenta decizie, Curtea se va
pronunţa cu privire la constituţionalitatea dispoziţiilor art. 26 alin. (1) şi
alin. (2) pct. 2 din Legea nr. 122/2006 privind azilul în România, care au
următorul conţinut: „(1) Protecţia subsidiară se poate acorda cetăţeanului
străin sau apatridului care nu îndeplineşte condiţiile pentru recunoaşterea
statutului de refugiat şi cu privire la care există motive temeinice să se
creadă că, în cazul returnării în ţara de origine, respectiv în ţara în care
îşi avea reşedinţa obişnuită, va fi expus unui risc serios, în sensul
prevederilor alin. (2), şi care nu poate sau, datorită acestui risc, nu doreşte
protecţia acelei ţări.
(2) Prin risc serios, în sensul alin. (1), se
înţelege:[... ]
2. tortură, tratamente sau pedepse inumane ori
degradante."
In opinia autorilor excepţiei
de neconstituţionalitate, textul de lege criticat contravine dispoziţiilor art.
22 alin. (2) din Constituţie şi celor ale art. 3 din Convenţia pentru apărarea
drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, ambele referitoare la
interzicerea torturii, a pedepselor şi a tratamentelor inumane ori degradante.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că dispoziţiile art. 26 alin. (1) şi alin. (2) pct. 2 din Legea nr.
122/2006 privind azilul în România au mai format obiect al controlului de
constituţionalitate, cu o motivare similară şi prin raportare la aceleaşi prevederi
constituţionale şi convenţionale ca şi în cauza de faţă. Astfel, prin Decizia
nr. 717 din 24 octombrie 2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 936 din 20
noiembrie 2006, Decizia nr. 799 din 9 noiembrie 2006, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 990 din 12 decembrie 2006, şi Decizia nr. 116 din 15 februarie
2007, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 182 din 16 martie 2007, Curtea a respins
excepţia ca neîntemeiată, pentru considerentele acolo reţinute.
Cele statuate prin deciziile menţionate îşi păstrează
valabilitatea, în cauza de faţă neintervenind elemente noi, de natură să
determine reconsiderarea jurisprudenţei Curţii în această materie.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 26 alin. (1) şi alin. (2) pct. 2 din Legea nr. 122/2006
privind azilul în România, excepţie ridicată de Mohammad Mohseni Doost şi
Khalid Hussen în dosarele nr. 14.841/302/2005 şi nr. 5.440/302/2006 ale
Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncă, asigurări sociale,
contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 3 mai 2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăţeanu