Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 404 din 28 octombrie 2003

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 si 15 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 896 din 15 decembrie 2003


SmartCity3


    Nicolae Popa              - presedinte
    Costica Bulai             - judecator
    Nicolae Cochinescu        - judecator
    Constantin Doldur         - judecator
    Kozsokar Gabor            - judecator
    Petre Ninosu              - judecator
    Serban Viorel Stanoiu     - judecator
    Lucian Stangu             - judecator
    Ioan Vida                 - judecator
    Florentina Balta          - procuror
    Madalina Stefania Diaconu - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 si 15 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, exceptie ridicata de Vasile C. Tustiu in Dosarul nr. 1.800/2003 al Tribunalului Botosani - Sectia civila.
    La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata. Arata ca regimul juridic al pensiei militare anticipate, instituit prin art. 13 si 15 din Legea nr. 164/2001, este diferentiat, deoarece intre cadrele in activitate care se pensioneaza pentru cauzele speciale enumerate de aceste texte de lege si cele trecute deja in rezerva exista o deosebire obiectiva, care justifica aplicarea unui tratament juridic diferit.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 3 iulie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 1.800/2003, Tribunalul Botosani - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 si 15 din Legea nr. 164/2001, exceptie ridicata de Vasile C. Tustiu intr-o cauza avand ca obiect contestatie la decizia de stabilire a pensiei.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine ca dispozitiile art. 13 si 15 din Legea nr. 164/2001 sunt neconstitutionale, deoarece restrang beneficiul pensiei militare de stat la militarii activi. Excluderea de la beneficiul acestor dispozitii legale a militarilor in rezerva si a celor in retragere este contrara, in opinia autorului exceptiei, principiului egalitatii in drepturi a cetatenilor, consacrat de art. 16 alin. (1) din Constitutie.
    Tribunalul Botosani - Sectia civila considera ca exceptia de neconstitutionalitate este intemeiata, deoarece "art. 13 instituie intre cadrele in activitate care se pensioneaza pentru cauzele speciale enumerate de acest text de lege si cele trecute deja in rezerva, ca urmare a acelorasi motive, un regim juridic al pensiei militare anticipate diferentiat in functie de data trecerii in rezerva. Or, acest moment nu constituie un aspect obiectiv care sa determine tratamente, situatii juridice distincte". Apreciaza ca exceptia ridicata este intemeiata si in ceea ce priveste dispozitiile art. 15 din aceeasi lege, intrucat instituie acelasi tratament juridic diferentiat pentru cele doua categorii de cadre militare, desi indeplinesc aceeasi conditie in privinta vechimii ca militar.
    In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, potrivit dispozitiilor art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat si punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
    Guvernul considera ca dispozitiile art. 13 si 15 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat vizeaza deopotriva toate persoanele care se afla intr-o situatie identica, respectiv au calitatea de cadre militare in activitate la data solicitarii dreptului la pensie de serviciu in sistemul pensiilor militare de stat, si, ca atare, ele nu sunt de natura sa creeze nici privilegii si nici discriminari. Citeaza partial si considerentele Deciziei nr. 18/2003 a Curtii Constitutionale.
    Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia ridicata este neintemeiata. In acest sens, arata ca lipsa precizarilor in textul de lege criticat, referitoare la cadrele militare trecute in rezerva anterior intrarii in vigoare a Legii nr. 164/2001, nu creeaza o situatie discriminatorie, contrara principiului egalitatii in drepturi, ci constituie o omisiune a legii, ce nu poate fi suplinita de Curtea Constitutionala. Daca dispozitiile art. 13 nu s-ar aplica numai cadrelor militare trecute in rezerva dupa data intrarii in vigoare a legii s-ar incalca principiul neretroactivitatii legii, consacrat de art. 15 alin. (2) din Constitutie. Nici dispozitiile art. 15 nu sunt contrare prevederilor art. 16 din Constitutie, intrucat "nu exista egalitate intre cele doua situatii juridice, respectiv, cea in care se afla contestatorul, trecut in rezerva inainte de intrarea in vigoare a Legii nr. 164/2001 si cea a celorlalte cadre militare aflate sub imperiul acestei legi".
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului si cel al Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 13 si 15 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 748 din 14 octombrie 2002, dispozitii care au urmatorul continut:
    - Art. 13: "Au dreptul la pensie de serviciu anticipata cadrele militare in activitate care indeplinesc conditiile de vechime prevazute la art. 12 lit. b) si se afla in una dintre urmatoarele situatii:
    a) au implinit varsta de 50 de ani si sunt trecute in rezerva ca urmare a implinirii limitei de varsta in grad prevazuta de Legea nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare sau ca urmare a reorganizarii unor unitati si a reducerii unor functii din statele de organizare, precum si pentru alte motive sau nevoi ale institutiilor din domeniul apararii nationale, ordinii publice si sigurantei nationale;
    b) sunt trecute in rezerva sau direct in retragere ca urmare a clasarii ca inapt sau apt limitat pentru serviciul militar de catre comisiile de expertiza medico-militara.";
    - Art. 15: "Cadrele militare care la data trecerii in rezerva nu indeplinesc conditiile de acordare a unei pensii, dar au o vechime in serviciul militar de cel putin 15 ani pentru barbati si 10 ani pentru femei, beneficiaza de pensie militara de stat la implinirea varstelor standard prevazute in Legea nr. 19/2000, proportional cu numarul anilor de serviciu militar."
    In opinia autorului exceptiei, dispozitiile legale criticate sunt contrare prevederilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, conform carora: "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, continutul textelor de lege criticate, coroborat si cu alte reglementari ale aceleiasi legi si cu raportare la dispozitiile constitutionale invocate, Curtea retine urmatoarele:
    Dispozitiile art. 13 din Legea nr. 164/2001 pot fi aplicate numai cadrelor militare trecute in rezerva sau direct in retragere dupa data intrarii in vigoare a legii, in conformitate cu principiul neretroactivitatii legii, consacrat de art. 15 alin. (2) din Constitutie.
    Prevederile Legii nr. 164/2001 nu instituie privilegii sau discriminari intre cetatenii aflati in situatii identice. Astfel, potrivit art. 3, "De prevederile prezentei legi beneficiaza cadrele militare in activitate, in rezerva sau in retragere, denumite in continuare cadre militare, precum si urmasii acestora".
    Conform art. 10 din aceeasi lege, sistemul pensiilor militare de stat cuprinde pensia de serviciu, pensia de invaliditate si pensia de urmas, iar art. 11 prevede ca pensia de serviciu poate fi pentru limita de varsta, anticipata si anticipata partiala.
    Este evident ca persoanele care urmeaza sa beneficieze de una dintre cele trei categorii de pensie de serviciu se afla in situatii obiectiv diferite, in raport cu care este justificat si tratamentul juridic diferentiat.
    Pensiile militare de serviciu, fiind mai avantajoase decat alte categorii de pensii, conform optiunii legiuitorului, se acorda persoanelor care raman in activitate militara pana la pensionare, dar nu sunt excluse de la acest beneficiu nici fostele cadre militare, avand in vedere dispozitiile art. 15 din Legea nr. 164/2001, conform carora "Cadrele militare care la data trecerii in rezerva nu indeplinesc conditiile de acordare a unei pensii, dar au o vechime in serviciul militar de cel putin 15 ani pentru barbati si 10 ani pentru femei, beneficiaza de pensie militara de stat la implinirea varstelor standard prevazute in Legea nr. 19/2000, proportional cu numarul anilor de serviciu militar".
    Pensia de serviciu anticipata, prevazuta de art. 13 din Legea nr. 164/2001, se poate acorda numai in cazul indeplinirii anumitor conditii speciale, in afara de cele referitoare la varsta si la vechime, legate de motivele trecerii in rezerva sau direct in retragere, cum sunt: implinirea limitei de varsta in grad; reorganizarea unitatii militare si reducerea unor functii; alte motive sau nevoi ale institutiei militare; inaptitudinea sau aptitudinea limitata pentru serviciul militar. Aceste conditii speciale demonstreaza si situatia diferita a cadrelor militare care solicita acordarea acestui tip de pensie.
    De altfel, asupra exceptiei de neconstitutionalitate a art. 13 din Legea nr. 164/2001, Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat, prin Decizia nr. 18 din 21 ianuarie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 156 din 11 martie 2003, constatand ca textul legal criticat este constitutional. Solutia anterioara a Curtii ramane valabila si in prezenta cauza, intrucat nu s-au invederat elemente noi care sa justifice reconsiderarea jurisprudentei sale.

    Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) si (3) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 13 si 15 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, exceptie ridicata de Vasile C. Tustiu in Dosarul nr. 1.800/2003 al Tribunalului Botosani - Sectia civila.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 28 octombrie 2003.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Madalina Stefania Diaconu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 404/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 404 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 404/2003
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu