DECIZIE Nr. 401 din 28 octombrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 127 din
Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea creantelor bugetare,
republicata, cu modificarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 104 din 4 februarie 2004

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 127 din Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea
creantelor bugetare, republicata, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata
de Societatea Comerciala "SANCOMI" - S.R.L. din Tecuci in Dosarul nr.
832/2003 al Judecatoriei Tecuci.
Curtea dispune a se face apelul si in dosarele nr. 237C/2003, nr.
240C/2003, nr. 260C/2003 si nr. 262C/2003.
La apelul nominal este prezenta Societatea Comerciala "MEFITEX" -
S.A. din Suceava, prin avocat Ionel-Nicolaie Nechita, lipsind celelalte parti,
fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Din oficiu Curtea ridica problema conexarii dosarelor, avand in vedere obiectul
identic al cauzelor.
Reprezentantul partii prezente nu se opune conexarii cauzelor.
Avand cuvantul asupra acestui incident procedural, reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de conexare a dosarelor, in temeiul art. 16
din Legea nr. 47/1992, republicata, raportat la art. 164 din Codul de procedura
civila, intrucat au ca obiect aceeasi exceptie de neconstitutionalitate.
Curtea, deliberand, decide conexarea dosarelor nr. 237C/2003, nr.
240C/2003, nr. 260C/2003 si nr. 262C/2003 la Dosarul nr. 236C/2003, in temeiul
art. 16 din Legea nr. 47/1992, republicata, conform caruia "Procedura
jurisdictionala [...] se completeaza cu regulile procedurii civile [...]",
raportat la art. 164 alin. 1 si 2 din Codul de procedura civila, potrivit caruia
"[...] intrunirea mai multor pricini [...] in care sunt aceleasi parti sau
chiar impreuna cu alte parti si al caror obiect si cauza au intre dansele o
stransa legatura [...] poate fi facuta de judecator chiar daca partile nu au
cerut-o".
Avocatul partii prezente solicita admiterea exceptiei, aratand ca
dispozitiile art. 127, prin instituirea obligativitatii depunerii unei cautiuni
numai de catre persoanele juridice, sub sanctiunea neinregistrarii la
instantele judecatoresti a contestatiei la executare, contravine prevederilor
constitutionale ale art. 16 si 21, precum si ale art. 6 pct. 1 teza intai din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. In
opinia sa cheltuielile ocazionate de infaptuirea actului de justitie sunt
acoperite prin taxa de timbru instituita prin lege, iar descurajarea
tergiversarii executarii obligatiilor, prin exercitarea abuziva a
contestatiilor la executare, poate fi realizata prin cautiunea stabilita pentru
suspendarea executarii silite. In sustinerea celor de mai sus depune note
scrise.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei, ca neintemeiata, aratand ca textul legal criticat a mai format
anterior obiectul controlului de constitutionalitate, Curtea statuand ca acest
text este constitutional.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierile din 7 mai 2003, 12 mai 2003, 5 mai 2003, 26 mai 2003 si 8
mai 2003, pronuntate in dosarele nr. 832/2003, nr. 5.324/2003, nr. 2.692/2003,
nr. 2.479/2003 si nr. 700/2003, Judecatoria Tecuci, Judecatoria Iasi,
Judecatoria Suceava si Judecatoria Gherla au sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 127 din Ordonanta
Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea creantelor bugetare, republicata, cu
modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"SANCOMI" - S.R.L. din Tecuci, Societatea Comerciala "R.A.B.
Romanian Agricultural Business" - S.R.L. din Iasi, Societatea Comerciala
"Prestari Servicii de Interes Public" - S.A. din Suceava, Societatea
Comerciala "MEFITEX" - S.A. din Suceava si Societatea Comerciala
"Service Auto Boros Tour" din Gherla.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca textul legal
criticat incalca principiul liberului acces la justitie, deoarece "se
conditioneaza exercitarea unei actiuni civile de achitarea unei cautiuni
stabilite in mod arbitrar de lege, indiferent daca se solicita si suspendarea
executarii". In opinia autorilor exceptiei cautiunea constituie in acest
caz o conditie de exercitare a actiunii, achitarea ei fiind necesara chiar daca
nu se solicita suspendarea executarii si executarea isi continua cursul pe
timpul judecarii contestatiei la executare. Se sustine, de asemenea, ca textul
criticat ar contraveni si prevederilor art. 41 alin. (2) din Constitutie,
intrucat impunerea cautiunii ca o conditie a exercitarii contestatiei la
executare, doar in ipoteza in care contestatorul este o persoana juridica,
creeaza o diferenta de tratament juridic ce duce la concluzia ca proprietatea
privata este ocrotita in mod diferit in functie de calitatea titularului. In
acest fel se incalca si prevederile art. 14 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
Instanta de judecata considera ca dispozitiile legale criticate aduc
atingere exercitarii accesului liber la justitie, deoarece prevad
obligativitatea depunerii unei cautiuni pentru exercitarea contestatiei la
executare. In acest fel se incalca si art. 6 din Conventia europeana a
drepturilor omului, intrucat contestatia nu va fi inregistrata daca nu se face
dovada privind plata cautiunii.
De asemenea se apreciaza ca textul de lege criticat contravine si art. 41
alin. (2) din Constitutie, intrucat prevede obligativitatea depunerii cautiunii
numai pentru persoanele juridice, iar nu si pentru persoanele fizice.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, apreciaza ca
textul criticat nu incalca art. 21 din Constitutie, deoarece cei interesati pot
face contestatie la executarea silita, la judecatoria in a carei raza
teritoriala se afla sediul organului de executare. Acest text nu impiedica
debitorul de a se adresa justitiei, ci doar se stabileste cuantumul cautiunii
fara de care nu se poate proceda la solutionarea cererii.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza, de asemenea, ca textul de
lege criticat nu incalca art. 21 din Constitutie, deoarece cautiunea instituita
de acest text de lege constituie o garantie, in vederea evitarii abuzurilor de
drept si a exercitarii cu rea-credinta a contestatiei la executare, care ar
putea determina tergiversarea solutionarii cauzelor, precum si amanarea
realizarii creantelor bugetare, afectand astfel economia nationala.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie, precum si celor ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3,
12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
127 din Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea creantelor
bugetare, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 582 din
14 august 2003, cu modificarile ulterioare, care au urmatorul continut:
- Art. 127: "(1) Contestatia la executare se face cu conditia
depunerii numai de catre persoanele juridice a unei cautiuni egale cu 20% din
cuantumul sumei datorate, la unitatea teritoriala a trezoreriei statului.
(2) Dovada privind plata cautiunii prevazute la alin. (1) va insoti in mod
obligatoriu contestatia debitorului, fara de care aceasta nu va putea fi
inregistrata.
(3) Verificarea cuantumului cautiunii se va efectua de judecatorul de
serviciu la data inregistrarii cererii."
Autorii exceptiei de neconstitutionalitate sustin ca prin dispozitiile
legale criticate sunt incalcate prevederile art. 16, 21 si ale art. 41 alin.
(2) din Constitutie.
Asupra constitutionalitatii dispozitiilor art. 127 din Ordonanta Guvernului
nr. 61/2002 Curtea s-a pronuntat prin mai multe decizii, ca de exemplu, Decizia
nr. 229 din 3 iunie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 454 din 26 iunie 2003 si Decizia nr. 313 din 10 iulie 2003, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 571 din 8 august 2003.
In considerentele acestor decizii Curtea a retinut ca prevederile art. 16
din Constitutie, care consacra "Egalitatea in drepturi", se refera la
cetateni, instituind egalitatea acestora in fata legii si a autoritatilor
publice, fara privilegii si fara discriminari. In jurisprudenta constanta a
Curtii Constitutionale, de exemplu, prin Decizia nr. 102 din 31 octombrie 1995,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 287 din 11 decembrie
1995, s-a statuat ca textul constitutional al art. 16 alin. (1) ar fi
aplicabil, in cazul persoanelor colective fata de care s-a promovat un
tratament juridic diferentiat, numai daca prin aceasta regimul juridic diferit
s-ar rasfrange asupra cetatenilor, implicand inegalitatea lor in fata legii si
a autoritatilor publice. Asa fiind, dispozitiile art. 16 din Constitutie nu
sunt incidente in cauza.
In ceea ce priveste critica potrivit careia dispozitiile de lege ce fac
obiectul exceptiei de neconstitutionalitate ingradesc accesul liber la
justitie, prin aceleasi decizii Curtea a statuat ca depunerea cautiunii
stabilite prin art. 127 din Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 are rolul de a
frana actiunile dilatorii ale persoanelor juridice in cadrul procedurii de
executare silita, fara ca prin aceasta sa fie incalcate prevederile art. 21 din
Constitutie. Cu privire la constitutionalitatea instituirii unei cautiuni, ca o
conditie a sesizarii instantelor judecatoresti, Curtea Constitutionala s-a mai
pronuntat, de exemplu, prin Decizia nr. 236 din 5 iulie 2001, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 739 din 20 noiembrie 2001,
respingandu-se sustinerile privind incalcarea dreptului de acces la justitie.
Prin aceasta decizie s-a statuat ca accesul liber la justitie semnifica faptul
ca orice persoana poate sesiza instantele judecatoresti in cazul in care
considera ca drepturile, libertatile sau interesele sale legitime au fost
incalcate, iar nu faptul ca acest acces nu poate fi supus nici unei
conditionari, precum si ca "aceasta modalitate de reglementare, care
reprezinta o optiune a legiuitorului, este in conformitate cu dispozitiile
constitutionale privind competenta si procedura in fata instantelor
judecatoresti si exercitarea cu buna-credinta a drepturilor subiective".
Atat considerentele, cat si solutiile din aceste decizii isi pastreaza
valabilitatea si in cauza de fata, neintervenind elemente noi de natura a
determina o reconsiderare a jurisprudentei Curtii. Cele statuate prin decizia
mentionata isi mentin valabilitatea si in prezenta cauza.
Fata de cele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 127 din
Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea creantelor bugetare,
republicata, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "SANCOMI" - S.R.L. din Tecuci, Societatea Comerciala "R.A.B.
Romanian Agricultural Business" - S.R.L. din Iasi, Societatea Comerciala
"Prestari Servicii de Interes Public" - S.A. din Suceava, Societatea
Comerciala "MEFITEX" - S.A. din Suceava si Societatea Comerciala
"Service Auto Borsos Tour" din Gherla, in dosarele nr. 832/2003 al
Judecatoriei Tecuci, nr. 5.324/2003 al Judecatoriei Iasi, nr. 2.692/2003 si nr.
2.479/2003 ale Judecatoriei Suceava si nr. 700/2003 al Judecatoriei Gherla.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 28 octombrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Maria Bratu