DECIZIE Nr. 4 din 14 ianuarie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 din
Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile si
completarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 110 din 20 februarie 2003

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 17 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de
timbru, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Sahin Impex" - S.R.L. din Bucuresti in Dosarul
nr. 2.164/2001 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a IV-a comerciala.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public, apreciind ca dispozitiile legale
criticate nu contravin prevederilor constitutionale invocate, solicita
respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 18 ianuarie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 2.164/2001,
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a IV-a comerciala a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17
din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru. Exceptia a fost
ridicata de Societatea Comerciala "Sahin Impex" - S.R.L. cu ocazia
solutionarii recursului declarat de Primaria Municipiului Bucuresti impotriva
Sentintei civile nr. 4.659 din 4 iunie 2001, pronuntata de Tribunalul Bucuresti
- Sectia comerciala in Dosarul nr. 2.798/2000.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul exceptiei sustine
ca dispozitiile legale criticate contravin prevederilor constitutionale ale
art. 41 alin. (2), referitoare la protectia proprietatii private. In acest sens
se arata ca articolul de lege criticat "este de natura a crea un regim
privilegiat pentru institutiile publice in calitate de titular al unor drepturi
de proprietate privata, in conditiile in care notiunea de venituri publice nu
este restransa la veniturile din taxe, impozite, amenzi sau la cele din
exploatarea domeniului public". Se apreciaza ca legiuitorul nu poate
"sa stabileasca un regim juridic de protectie discriminator pentru
institutiile publice ca titulare ale unui drept de proprietate privata,
deoarece acest lucru ar insemna o ocrotire discriminatorie a dreptului de
proprietate privata, prin care institutiile publice ca titulare ale unor
asemenea drepturi ar fi favorizate fata de ceilalti titulari persoane private fizice
sau juridice". In final, autorul exceptiei solicita "sa se constate
neconstitutionalitatea textului atacat, in ce priveste veniturile publice
realizate de institutiile publice din raporturi de drept privat incheiate in
baza calitatii de titular al unui drept asupra unui bun aflat in domeniul
privat".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca exceptia este neintemeiata,
deoarece "scutirea de la plata taxei de timbru a autoritatilor publice
prevazute la art. 17 din Legea nr. 146/1997 [...] se refera numai la actiunile
prin care se urmareste intregirea veniturilor statului [...]".
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
deoarece "legiuitorul are prerogativa de a stabili reguli proprii pentru
recuperarea veniturilor publice, inclusiv pe cale judiciara, iar scutirea de
plata taxei de timbru se inscrie intre dispozitiile legale care, fara a incalca
in vreun fel legea fundamentala, dau expresie principiului inscris in art. 136
din Constitutie".
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate invocate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit in cauza de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
17 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997. Acest text
de lege a fost modificat si completat prin articolul unic din Legea nr.
26/1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 31 din 27
ianuarie 1999, si are urmatorul cuprins: "Sunt scutite de taxa judiciara
de timbru cererile si actiunile, inclusiv caile de atac formulate, potrivit
legii, de Senat, Camera Deputatilor, Presedintia Romaniei, Guvernul Romaniei,
Curtea Constitutionala, Curtea de Conturi, Consiliul Legislativ, Avocatul
Poporului, de Ministerul Public si de Ministerul Finantelor, indiferent de
obiectul acestora, precum si cele formulate de alte institutii publice,
indiferent de calitatea procesuala a acestora, cand au ca obiect venituri
publice."
Autorul exceptiei sustine ca acest text de lege incalca art. 41 alin. (2)
din Constitutie, potrivit caruia: "Proprietatea privata este ocrotita in mod
egal de lege, indiferent de titular. Cetatenii straini si apatrizii nu pot
dobandi dreptul de proprietate asupra terenurilor."
Examinand exceptia, Curtea retine ca aceste prevederi constitutionale
reprezinta garantii ce privesc orice fel de proprietate privata, care este
ocrotita in mod egal, indiferent de proprietar, si nicidecum proprietatea
publica, al carei regim este stabilit la art. 135 din Constitutie. In acest
sens s-a pronuntat Curtea Constitutionala prin Decizia nr. 185 din 10 octombrie
2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 60 din 5
februarie 2001.
Curtea constata ca ratiunea pentru care anumite autoritati publice sunt
scutite de plata taxei de timbru este aceea ca actiunile si cererile introduse
de ele prezinta o stransa legatura cu veniturile bugetului de stat, fiind vorba
de realizarea unui interes public. In acest sens Curtea retine ca sunt venituri
publice atat veniturile realizate de institutiile publice din raporturi
juridice de drept public, cat si cele rezultate din raporturi juridice de drept
privat, astfel ca sustinerea exceptiei, sub acest aspect, este nefondata. De
asemenea, este neintemeiata sustinerea autorului exceptiei privind incalcarea
garantarii dreptului de proprietate privata, intrucat stabilirea unor exceptii
de la plata taxelor de timbru, plata ce constituie o obligatie, iar nu un
drept, reprezinta un atribut exclusiv al legiuitorului, pe care acesta il
exercita in considerarea anumitor situatii determinate, cum este si cazul
scutirii reglementate de dispozitiile legale criticate.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (1) si (6) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 din
Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile si
completarile ulterioare, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Sahin
Impex" - S.R.L. din Bucuresti in Dosarul nr. 2.164/2001 al Curtii de Apel
Bucuresti - Sectia a IV-a comerciala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 14 ianuarie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Doina Suliman