DECIZIE Nr. 4 din 2 februarie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 din
Legea nr. 112/1995 pentru reglementarea situatiei juridice a unor imobile cu
destinatia de locuinte, trecute in proprietatea statului, precum si ale art. 1
alin. (5) din Normele metodologice privind aplicarea Legii nr. 112/1995,
stabilite prin Hotararea Guvernului nr. 20/1996, modificate si completate prin
Hotararea Guvernului nr. 11/1997
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 103 din 11 martie 1999

Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Gheorghe Batranu - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol, solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 1 din Legea nr. 112/1995 pentru reglementarea situatiei juridice a unor
imobile cu destinatia de locuinte, trecute in proprietatea statului, precum si
ale art. 1 alin. (5) din Normele metodologice privind aplicarea Legii nr.
112/1995, stabilite prin Hotararea Guvernului nr. 20/1996, modificate si
completate prin Hotararea Guvernului nr. 11/1997, exceptie ridicata de Radu
Maria Lenuta in Dosarul nr. 1.794/1998 al Judecatoriei Fagaras.
La apelul nominal a raspuns personal Tintirescu Doina Mirela, lipsa fiind
celelalte parti legal citate: Radu Maria Lenuta, Consiliul Local al
Municipiului Fagaras, primarul municipiului Fagaras si Regia Autonoma
"Servicii Comunale" Fagaras.
Cauza fiind in stare de judecata, se da cuvantul pe fond partii prezente,
Tintirescu Doina Mirela, care solicita respingerea exceptiei si depune la dosar
concluzii scrise.
Luand cuvantul, reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere Decizia
Curtii Constitutionale nr. 73 din 19 iulie 1995, solicita respingerea exceptiei
de neconstitutionalitate a art. 1 din Legea nr. 112/1995. In ceea ce priveste
neconstitutionalitatea art. 1 alin. (5) din Normele metodologice de aplicare a
Legii nr. 112/1995, stabilite prin Hotararea Guvernului nr. 20/1996, modificate
si completate prin Hotararea Guvernului nr. 11/1997, procurorul solicita
respingerea exceptiei ca inadmisibila, deoarece, conform art. 23 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, republicata, hotararile Guvernului nu pot forma obiect al
contenciosului constitutional.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 21 septembrie 1998, pronuntata in Dosarul nr.
1.794/1998, Judecatoria Fagaras a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 din Legea nr. 112/1995 si ale art.
1 alin. (5) din Normele metodologice privind aplicarea Legii nr. 112/1995,
stabilite prin Hotararea Guvernului nr. 20/1996, modificate si completate prin
Hotararea Guvernului nr. 11/1997, exceptie ridicata de reclamanta Radu Maria
Lenuta intr-o actiune civila intentata impotriva paratilor Tintirescu Doina
Mirela, Consiliul Local al Municipiului Fagaras, primarul municipiului Fagaras,
pentru statul roman, si Regia Autonoma "Servicii Comunale" Fagaras,
pentru desfiintarea unei hotarari judecatoresti de restabilire a dreptului de
proprietate asupra unui imobil cu destinatia de locuinta, radierea inscrierii
dreptului de proprietate din cartea funciara si anularea certificatului de
mostenitor.
In motivarea exceptiei se sustine ca textele normative atacate
"incalca prevederile art. 107 alin. (2) din Constitutia Romaniei, potrivit
carora hotararile Guvernului se emit numai pentru organizarea executarii
legilor, nu si pentru modificarea textului legii".
Exprimandu-si opinia, instanta de judecata considera ca art. 1 din Legea
nr. 112/1995, care reglementeaza masuri reparatorii in favoarea fostilor
proprietari ori a mostenitorilor acestora, este constitutional si "in
deplina concordanta cu principiul dreptului de proprietate consacrat de
dispozitiile art. 480 din Codul civil", precum si "cu recomandarile
de principiu ale organismelor internationale" referitoare la
"aplicarea principiului restitutio in integrum". In ceea ce priveste
art. 1 alin. (5) din Normele metodologice privind aplicarea Legii nr. 112/1995,
instanta de judecata arata ca, potrivit art. 144 lit. c) din Constitutie,
verificarea constitutionalitatii hotararilor Guvernului nu apartine competentei
Curtii Constitutionale, ci instantelor judecatoresti de contencios
administrativ, "insa, cu toate acestea, potrivit dispozitiilor art. 3
alin. (2) din Legea nr. 47/1992, Curtea Constitutionala este singura in drept
sa hotarasca asupra competentei sale".
In temeiul art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, au fost
solicitate punctele de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului. Comisia juridica, de numiri, disciplina, imunitati
si validari a Senatului, in punctul de vedere exprimat apreciaza, "cu privire
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (5) din
Normele metodologice privind aplicarea Legii nr. 112/1995, aprobate prin
Hotararea Guvernului nr. 11/1997", ca "hotararile Guvernului pot fi
atacate doar in fata instantelor judecatoresti, pe calea contenciosului
administrativ".
In punctul sau de vedere Guvernul arata ca, prin Decizia nr. 73 din 19
iulie 1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 177 din 8
august 1995, Curtea Constitutionala a statuat ca prevederile art. 1 din Legea
nr. 112/1995 sunt constitutionale. Deoarece "prin exceptia de fata nu au
fost invocate motive noi, de natura sa justifice o alta solutie", si
intrucat, "potrivit art. 145 alin. (2) din Constitutie, deciziile Curtii
Constitutionale sunt obligatorii", Guvernul apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate a art. 1 din Legea nr. 112/1995 urmeaza sa fie respinsa.
Cu privire la exceptia de neconstitutionalitate care vizeaza art. 1 alin. (5)
din Normele metodologice privind aplicarea Legii nr. 112/1995, Guvernul arata
ca aceste dispozitii "nu pot forma obiect al contenciosului
constitutional" si ca, "potrivit art. 23 alin. (6) din Legea nr.
47/1992, republicata, instanta putea sa respinga o asemenea exceptie printr-o
incheiere motivata, fara a mai sesiza Curtea Constitutionala".
Presedintele Camerei Deputatilor nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, notele scrise depuse de autoarea exceptiei,
punctul de vedere al Comisiei juridice, de numiri, disciplina, imunitati si
validari a Senatului, punctul de vedere comunicat de Guvern, raportul intocmit
de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente si concluziile scrise
depuse de aceasta la dosar, concluziile procurorului, dispozitiile atacate, raportate
la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
In legatura cu exceptia de neconstitutionalitate a art. 1 alin. (5) din
Normele metodologice privind aplicarea Legii nr. 112/1995, stabilite prin
Hotararea Guvernului nr. 20/1996, modificate si completate prin Hotararea
Guvernului nr. 11/1997, potrivit prevederilor constitutionale ale art. 144 lit.
c), care se refera doar la controlul constitutionalitatii legilor si al
ordonantelor in vigoare, preluate si de art. 23 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, Curtea nu este competenta sa solutioneze aceasta exceptie, pe care, in
baza art. 23 alin. (6) din legea sus-citata, urmeaza sa o respinga ca
inadmisibila.
Pe de alta parte, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23
din Legea nr. 47/1992, Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 din Legea nr.
112/1995, cu care este legal sesizata.
Art. 1 din Legea nr. 112/1995 are urmatoarea redactare: "Fostii
proprietari - persoane fizice - ai imobilelor cu destinatia de locuinte,
trecute ca atare in proprietatea statului sau a altor persoane juridice, dupa 6
martie 1945, cu titlu, si care se aflau in posesia statului sau a altor persoane
juridice la data de 22 decembrie 1989, beneficiaza de masurile reparatorii
prevazute de prezenta lege.
De prevederile alin. 1 beneficiaza si mostenitorii fostilor proprietari,
potrivit legii."
Din analiza acestui text de lege rezulta ca persoanele vatamate in
drepturile lor prin trecerea in proprietatea statului a locuintelor lor
beneficiaza de masuri reparatorii.
Legea nr. 112/1995 are ca obiect reglementarea masurilor reparatorii doar
in anumite situatii de trecere in proprietatea statului a bunurilor persoanelor
fizice, urmand ca alte situatii sa fie reglementate, eventual, prin alte legi
speciale, astfel ca determinarea ariei sale de aplicabilitate este rezultatul
optiunii legiuitorului, fara ca aceasta sa contravina vreunei norme constitutionale.
De altfel, mai multe dispozitii ale Legii nr. 112/1995, printre care si
cele ale art. 1, au fost examinate in cadrul controlului de
constitutionalitate, Curtea statuand, prin Decizia nr. 73 din 19 iulie 1995,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 177 din 8 august
1995, ca aceste dispozitii sunt constitutionale, cu exceptia alin. 1 referitor
la locuintele trecute, fara titlu, in proprietatea statului. Deoarece aceasta
obiectie de neconstitutionalitate nu a fost inlaturata prin votul
Parlamentului, conform art. 145 alin. (1) din Constitutie, rezulta ca
precizarea "fara titlu", prevazuta in textul initial, a fost
eliminata, asa cum reiese din textul publicat in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 279 din 29 noiembrie 1995.
Autoarea exceptiei nu a invederat insa nici o prevedere constitutionala
care sa fi fost infranta de dispozitiile art. 1 din Legea nr. 112/1995, ci
sustine doar ca acestea "au fost modificate de Guvern, incalcandu-se
astfel art. 107 alin. (2) din Constitutie, conform caruia "Hotararile se
emit pentru organizarea executarii legilor". Dar, intrucat dispozitiile
legale atacate nu contin reglementari care, eventual, ar putea aduce atingere
prevederilor constitutionale sus-mentionate, Curtea nu poate retine ca motiv de
neconstitutionalitate aceasta sustinere.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 1, 2, 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din
Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 din
Legea nr. 112/1995 pentru reglementarea situatiilor juridice a unor imobile cu
destinatia de locuinte, trecute in proprietatea statului, exceptie ridicata de
Radu Maria Lenuta in Dosarul nr. 1.794/1998 al Judecatoriei Fagaras.
2. Respinge ca inadmisibila exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1 alin. (5) din Normele metodologice privind aplicarea Legii
nr. 112/1995, stabilite prin Hotararea Guvernului nr. 20/1996, modificate si
completate prin Hotararea Guvernului nr. 11/1997, exceptie ridicata de Radu
Maria Lenuta in Dosarul nr. 1.794/1998 al Judecatoriei Fagaras.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 2 februarie 1999.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Doina Suliman