Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 394 din 12 iulie 2005

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6, 7, 36 si art. 45 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2004 privind reglementarea drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor publici pentru anul 2005

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 787 din 30 august 2005


SmartCity3


    Ion Predescu          - presedinte
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Aspazia Cojocaru      - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Acsinte Gaspar        - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Aurelia Rusu          - procuror
    Mihai Paul Cotta      - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6, 7, 36 si art. 45 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2004, exceptie ridicata de Adrian Morar in Dosarul nr. 102/F/CA/2005 al Curtii de Apel Brasov - Sectia contencios administrativ si fiscal.
    La apelul nominal raspunde Adrian Morar, lipsind cealalta parte, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Curtea dispune a se face apelul si in Dosarul nr. 347D/2005 privind exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2004, exceptie ridicata de Lazar Manon Georgiana in Dosarul nr. 861/CA/2005 al Curtii de Apel Oradea - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
    La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Curtea dispune a se face apelul si in Dosarul nr. 414D/2005 privind exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2004, exceptie ridicata de Vasu Ovidiu Radian, Naghi Claudiu, Varga Lorant, Rauta Bogdan si Zaharie Dumitru in Dosarul nr. 380/2005 al Tribunalului Mures.
    La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Curtea, avand in vedere identitatea de obiect a exceptiilor de neconstitutionalitate ridicate in cele trei dosare, pune in discutie, din oficiu, problema conexarii lor.
    Adrian Morar si reprezentantul Ministerului Public sunt de acord cu conexarea dosarelor.
    Curtea, in temeiul dispozitiilor art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, pentru o mai buna administrare a justitiei, dispune conexarea dosarelor nr. 347D/2005 si nr. 414D/2005 la Dosarul nr. 345D/2005, care este primul inregistrat.
    Cauza se afla in stare de judecata. Adrian Morar solicita admiterea exceptiei de neconstitutionalitate, sustinand ca prevederile art. 6 si 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2004 introduc un criteriu de evaluare profesionala discriminatoriu. Referitor la prevederile art. 36 din ordonanta de urgenta, se arata ca acestea au fost modificate in mod esential prin Legea nr. 76/2005. Totodata, se sustine ca dispozitiile art. 45 lit. c) din actul normativ criticat abroga prevederi dintr-o lege organica, ceea ce contravine art. 73 alin. (3) lit. j) din Constitutie.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, aratand ca dispozitiile legale criticate au mai format obiect al controlului de constitutionalitate, Curtea pronuntandu-se in sensul respingerii exceptiei, iar in cauza nu se invoca elemente noi de natura a determina modificarea jurisprudentei Curtii in materie.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin incheierile din 29 martie 2005, 11 aprilie 2005 si 28 aprilie 2005, pronuntate in dosarele nr. 102/F/CA/2005, nr. 861/CA/2005 si, respectiv, nr. 380/2005, Curtea de Apel Brasov - Sectia contencios administrativ si fiscal, Curtea de Apel Oradea - Sectia comerciala si de contencios administrativ, precum si Tribunalul Mures au sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6, 7, 36 si art. 45 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2004, exceptie ridicata de Adrian Morar, si cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2004, exceptie ridicata de Lazar Manon Georgiana, Vasu Ovidiu Radian, Naghi Claudiu, Varga Lorant, Rauta Bogdan si Zaharie Dumitru in cauze avand ca obiect solutionarea unor litigii de munca.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine, in esenta, ca prevederile art. 6 si 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2004 incalca drepturi castigate potrivit legii si "anuleaza implicit dispozitivul unor hotarari judecatoresti definitive si irevocabile". In legatura cu aceasta se arata ca "nu este permisa ingerinta executivului in privinta puterii lucrului judecat prin revocarea unui act jurisdictional, [...] eludand normele constitutionale consacrate de art. 126 alin. (6)". Astfel se incalca, in opinia autorului exceptiei, principiul separatiei puterilor in stat, precum si dispozitiile constitutionale ale art. 1 alin. (5) privind suprematia Constitutiei si a legilor. Totodata, potrivit sustinerilor autorilor exceptiei, aceste prevederi legale contravin si dispozitiilor art. 16 si 20 din Constitutie, precum si celor ale Codului muncii.
    Referitor la prevederile art. 36 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2004, se sustine ca acestea creeaza "o situatie discriminatorie evidenta deoarece [avantajeaza] functionarii publici ale caror raporturi de serviciu au fost suspendate in conditiile legii si care isi reiau activitatea dupa data de 01.01.2005".
    In ceea ce priveste art. 45 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2004, autorii exceptiei considera ca acesta este neconstitutional, "deoarece abroga dispozitiile contrare prevazute de o lege organica, Legea nr. 188/1999, modificata si completata prin Legea nr. 161/2003, cu forta juridica superioara conform art. 73 alin. (3) lit. j) din Constitutie".
    Totodata, se considera ca, "in conformitate cu art. 115 alin. (4) din Constitutie, nu este justificat si motivat caracterul urgentei in ceea ce priveste <<reincadrarea functionarilor publici>>".
    Curtea de Apel Brasov - Sectia contencios administrativ si fiscal si Tribunalul Mures, formulandu-si opinia asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate, considera ca dispozitiile art. 6 si 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2004 contravin prevederilor art. 16, 20 si 115 din Constitutie, deoarece "se incalca atat drepturile castigate de functionarii publici, principiul separatiei puterilor in stat si principiul stabilitatii in functia publica, aspecte invocate de reclamant in sustinerea exceptiei, si, de asemenea, contravin prevederilor Legii nr. 188/1999 si Codului muncii".
    Cat priveste criticile referitoare la dispozitiile art. 36 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2004, acestea sunt apreciate de cele doua instante de judecata ca fiind neintemeiate, deoarece tin de solutionarea fondului cauzei si nu de controlul de constitutionalitate.
    Referitor la critica adusa art. 45 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2004, se considera ca acest text este constitutional deoarece "nu prevede ca se abroga dispozitiile [altor] doua legi (Legea nr. 188/1999 si nici ale Codului muncii - Legea nr. 53/2003 sau ale Legii nr. 161/2003), ci se refera la dispozitii cu aceeasi forta juridica cuprinse tot intr-o ordonanta sau intr-un act inferior invocate de reclamant, iar chestiunile ridicate de reclamant tin de fondul cauzei si nu de aspectele privind forta juridica a celor doua legi invocate". Totodata, se arata ca "Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2004 nu a fost inca abrogata printr-o lege organica, Parlamentul avand termen de un an pentru a proceda la aceasta".
    Curtea de Apel Oradea - Sectia comerciala si de contencios administrativ considera ca exceptia este neintemeiata. Se apreciaza ca, in conformitate cu art. 115 alin. (5) din Constitutie, care prevede "ca <<Ordonanta de urgenta cuprinzand norme de natura legii organice se aproba cu majoritatea prevazuta la art. 76 alin. (1)>>", nu poate fi retinuta critica in sensul ca prin ordonanta de urgenta nu pot fi reglementate domenii care fac obiectul legilor organice. Totodata, se arata ca ordonante de urgenta "nu pot fi adoptate numai in domeniul legilor constitutionale, nu pot afecta regimul institutiilor fundamentale ale statului, drepturile, libertatile si indatoririle prevazute in Constitutie, drepturile electorale si nu pot viza masuri de trecere silita a unor bunuri in proprietatea publica".
    In legatura cu critica referitoare la obligatia Guvernului de a motiva emiterea ordonantei de urgenta conform art. 115 alin. (4) din Constitutie, instanta arata ca ordonanta criticata este motivata, apreciind ca "fundamentul motivarii este o chestiune ce se va analiza de cele doua Camere pentru adoptarea sau respingerea ordonantei de urgenta", iar "eventuala insuficienta a motivarii nu duce la neconstitutionalitatea unei ordonante de urgenta".
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu dispozitiile art. 19 din Legea nr. 35/1997, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
    Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata. In argumentarea acestui punct de vedere se arata, in esenta, ca dispozitiile art. 6 si 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2004, care se refera la reincadrarea functionarilor publici de executie in functie de categoria, clasa si gradul de salarizare avute potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/2004, se aplica tuturor functionarilor publici aflati in aceeasi situatie, fara sa se incalce prevederile art. 16 si 20 din Constitutie.
    Referitor la dispozitiile art. 36 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2004, Guvernul considera ca sustinerea privind neconstitutionalitatea acestora este neintemeiata, aspectele invocate de autorul exceptiei "tinand de fondul cauzei si [nu] de controlul constitutionalitatii legii".
    De asemenea, Guvernul considera neintemeiata si critica de neconstitutionalitate a prevederilor art. 45 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2004, "intrucat in acest text nu se mentioneaza ca se abroga dispozitiile Legii nr. 188/1999 si nici cele ale Codului muncii, ci se refera la dispozitii cu aceeasi forta juridica, chestiunile ridicate de reclamant tinand de fondul cauzei si nu de aspectele privind forta juridica a celor doua legi invocate".
    Referitor la critica de neconstitutionalitate privind incalcarea prevederilor art. 73 alin. (3) lit. j) din Constitutie, Guvernul apreciaza ca aceasta este neintemeiata, fiind mentionate deciziile Curtii Constitutionale nr. 15/2000, nr. 85/2001 si nr. 101/2004, prin care "s-a statuat ca <<interdictia reglementarii de catre Guvern in domeniul legii organice priveste numai ordonantele Guvernului adoptate in baza unei legi speciale de abilitare>>, avand in vedere ca <<ordonanta de urgenta nu este o varietate a ordonantei emise in temeiul unei legi speciale de abilitare, ci reprezinta un act normativ, adoptat de Guvern, in temeiul unei prevederi constitutionale care permite Guvernului, sub controlul strict al Parlamentului, sa faca fata unui caz exceptional>>".
    In legatura cu sustinerea autorilor exceptiei ca nu a existat o situatie extraordinara care sa justifice adoptarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 92/2004 si cu aceea referitoare la lipsa motivarii caracterului urgent al prevederilor legale care aduc modificari functiilor publice, Guvernul arata ca, "din preambulul ordonantei de urgenta, rezulta ca masurile reglementate vizeaza interesul social, buna desfasurare a activitatii in administratia publica, cresterea calitatii serviciului public si constituie situatii de urgenta si extraordinare". De asemenea Guvernul arata ca masurile respective "reprezinta o etapa in reforma salariala a functionarilor publici si au fost adoptate in urma negocierilor Guvernului Romaniei cu Banca Mondiala, Fondul Monetar International, precum si cu organizatiile sindicale reprezentative ale functionarilor publici".
    Referitor la notiunea de situatie extraordinara, Guvernul arata ca aceasta, "nefiind precizata in Constitutie, a fost stabilita prin deciziile Curtii Constitutionale nr. 65/1995, nr. 15/2000, nr. 43/2002, nr. 101/2004 si nr. 67/2005".
    Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
    In argumentarea acestui punct de vedere se arata ca dispozitiile criticate "se aplica in mod egal tuturor categoriilor functionarilor publici de executie, functionarilor publici de conducere salarizati potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/2004 privind unele masuri in domeniul functiei publice, precum si functionarilor publici ale caror raporturi de serviciu au fost suspendate in conditiile legii si care isi reiau activitatea, dupa 1 ianuarie 2005, fara nici o discriminare pe criterii arbitrare".
    Referitor la invocarea, in sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate privind art. 45 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2004, a dispozitiilor art. 73 alin. (3) lit. j) din Constitutie, Avocatul Poporului apreciaza ca interdictia reglementarii de catre Guvern in domeniul legii organice priveste numai ordonantele Guvernului adoptate in baza unei legi speciale de abilitare. De asemenea, se arata ca "ordonanta de urgenta nu este o varietate a ordonantei emise in temeiul unei legi speciale de abilitare, ci reprezinta un act normativ adoptat de Guvern in temeiul unei prevederi constitutionale, care permite Guvernului, sub controlul strict al Parlamentului, sa faca fata unei situatii extraordinare".
    Referitor la critica de neconstitutionalitate constand in sustinerea ca este incalcat art. 115 alin. (4) din Constitutie, se apreciaza de catre Avocatul Poporului ca reincadrarea functionarilor publici in functie de noi criterii stabilite este "justificata in cuprinsul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 92/2004 <<de interesul social, buna desfasurare a activitatii in administratia publica, cresterea calitatii serviciului public si constituie situatii de urgenta si extraordinare>>". Totodata, Avocatul Poporului considera ca interdictia reglementarii de catre Guvern in domeniul legii organice priveste numai ordonantele Guvernului adoptate in baza unei legi speciale de abilitare, iar "ordonanta de urgenta nu este o varietate a ordonantei emise in temeiul unei legi speciale de abilitare, ci reprezinta un act normativ adoptat de Guvern in temeiul unei prevederi constitutionale, care permite Guvernului, sub controlul strict al Parlamentului, sa faca fata unei situatii extraordinare". In legatura cu invocarea incalcarii dispozitiilor constitutionale ale art. 20, Avocatul Poporului apreciaza ca acestea nu au relevanta in cauza.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor, concluziile partii prezente si ale procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 6, 7, 36 si art. 45 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2004 privind reglementarea drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor publici pentru anul 2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.091 din 23 noiembrie 2004, aprobata, cu modificari si completari, prin Legea nr. 76/2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 324 din 18 aprilie 2005.
    Dispozitiile criticate ca fiind neconstitutionale au urmatorul cuprins:
    - Art. 6: "(1) Functionarii publici de executie salarizati potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/2004 privind unele masuri in domeniul functiei publice, la categoria A, B sau C, clasa III, gradul 3 se reincadreaza in gradul profesional asistent si beneficiaza de salariul de baza prevazut de prezenta ordonanta de urgenta in anexele nr. I - IV, pentru functia publica de executie detinuta, gradul profesional asistent, treapta 3 de salarizare.
    (2) Functionarii publici de executie salarizati potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/2004, la categoria A, B sau C, clasa III, gradul 2 se reincadreaza in gradul profesional asistent si beneficiaza de salariul de baza prevazut de prezenta ordonanta de urgenta in anexele nr. I - IV, pentru functia publica de executie detinuta, gradul profesional asistent, treapta 2 de salarizare.
    (3) Functionarii publici de executie salarizati potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/2004, la categoria A, B sau C, clasa III, gradul 1 se reincadreaza in gradul profesional asistent si beneficiaza de salariul de baza prevazut de prezenta ordonanta de urgenta in anexele nr. I - IV, pentru functia publica de executie detinuta, gradul profesional asistent, treapta 1 de salarizare.
    (4) Functionarii publici de executie salarizati potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/2004, la categoria A, B sau C, clasa II, gradul 3 se reincadreaza in gradul profesional principal si beneficiaza de salariul de baza prevazut de prezenta ordonanta de urgenta in anexele nr. I - IV, pentru functia publica de executie detinuta, gradul profesional principal, treapta 3 de salarizare.
    (5) Functionarii publici de executie salarizati potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/2004, la categoria A, B sau C, clasa II, gradul 2 se reincadreaza in gradul profesional principal si beneficiaza de salariul de baza prevazut de prezenta ordonanta de urgenta in anexele nr. I - IV, pentru functia publica de executie detinuta, gradul profesional principal, treapta 2 de salarizare.
    (6) Functionarii publici de executie salarizati potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/2004 la categoria A, B sau C, clasa II, gradul 1 se reincadreaza in gradul profesional principal si beneficiaza de salariul de baza prevazut de prezenta ordonanta de urgenta in anexele nr. I - IV, pentru functia publica de executie detinuta, gradul profesional principal, treapta 1 de salarizare.
    (7) Functionarii publici de executie salarizati potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/2004, la categoria A, B sau C, clasa I, gradul 3 se reincadreaza in gradul profesional superior si beneficiaza de salariul de baza prevazut de prezenta ordonanta de urgenta in anexele nr. I - IV, pentru functia publica de executie detinuta, gradul profesional superior, treapta 3 de salarizare.
    (8) Functionarii publici de executie salarizati potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/2004, la categoria A, B sau C, clasa I, gradul 2 se reincadreaza in gradul profesional superior si beneficiaza de salariul de baza prevazut de prezenta ordonanta de urgenta in anexele nr. I - IV, pentru functia publica de executie detinuta, gradul profesional superior, treapta 2 de salarizare.
    (9) Functionarii publici de executie salarizati potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/2004, la categoria A, B sau C, clasa I, gradul 1 se reincadreaza in gradul profesional superior si beneficiaza de salariul de baza prevazut de prezenta ordonanta de urgenta in anexele nr. I - IV, pentru functia publica de executie detinuta, gradul profesional superior, treapta 1 de salarizare.";
    - Art. 7: "(1) Functionarii publici de conducere salarizati conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/2004, potrivit unei functii publice de executie din categoria A, clasa III, gradul 1 beneficiaza de salariul de baza prevazut pentru functia publica respectiva gradul profesional asistent, treapta 1 de salarizare, la care se adauga indemnizatia de conducere.
    (2) Functionarii publici de conducere salarizati conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/2004, potrivit unei functii publice de executie din categoria A, clasa III, gradul 2 beneficiaza de salariul de baza prevazut pentru functia publica respectiva gradul profesional asistent, treapta 2 de salarizare, la care se adauga indemnizatia de conducere.
    (3) Functionarii publici de conducere salarizati conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/2004, potrivit unei functii publice de executie din categoria A, clasa III, gradul 3 beneficiaza de salariul de baza prevazut pentru functia publica respectiva gradul profesional asistent, treapta 3 de salarizare, la care se adauga indemnizatia de conducere.
    (4) Functionarii publici de conducere salarizati conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/2004, potrivit unei functii publice de executie din categoria A, clasa II, gradul 1 beneficiaza de salariul de baza prevazut pentru functia publica respectiva gradul profesional principal, treapta 1 de salarizare, la care se adauga indemnizatia de conducere.
    (5) Functionarii publici de conducere salarizati conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/2004, potrivit unei functii publice de executie din categoria A, clasa II, gradul 2 beneficiaza de salariul de baza prevazut pentru functia publica respectiva gradul profesional principal, treapta 2 de salarizare, la care se adauga indemnizatia de conducere.
    (6) Functionarii publici de conducere salarizati conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/2004 potrivit unei functii publice de executie din categoria A, clasa II, gradul 3 beneficiaza de salariul de baza prevazut pentru functia publica respectiva gradul profesional principal, treapta 3 de salarizare, la care se adauga indemnizatia de conducere.
    (7) Functionarii publici de conducere salarizati conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/2004, potrivit unei functii publice de executie din categoria A, clasa I, gradul 1 beneficiaza de salariul de baza prevazut pentru functia publica respectiva gradul profesional superior, treapta 1 de salarizare, la care se adauga indemnizatia de conducere.
    (8) Functionarii publici de conducere salarizati conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/2004, potrivit unei functii publice de executie din categoria A, clasa I, gradul 2 beneficiaza de salariul de baza prevazut pentru functia publica respectiva gradul profesional superior, treapta 2 de salarizare, la care se adauga indemnizatia de conducere.
    (9) Functionarii publici de conducere salarizati conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/2004, potrivit unei functii publice de executie din categoria A, clasa I, gradul 3 beneficiaza de salariul de baza prevazut pentru functia publica respectiva gradul profesional superior, treapta 3 de salarizare, la care se adauga indemnizatia de conducere.
    (10) Pana la adoptarea sistemului unitar de salarizare pentru functionarii publici, functionarii publici din categoria inaltilor functionari publici si a functionarilor publici de conducere isi pastreaza functiile publice de executie corespunzatoare.";
    - Art. 36: "Functionarii publici ale caror raporturi de serviciu au fost suspendate in conditiile legii si care isi reiau activitatea dupa data de 1 ianuarie 2005 vor beneficia de salariile de baza stabilite potrivit prezentei ordonante de urgenta, pentru functia publica in care au fost reincadrati in conditiile art. 6 - 8.";
    - Art. 45: "La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se abroga: [...]
    c) orice alte dispozitii contrare."
    Textele constitutionale invocate in sustinerea exceptiei sunt cele ale art. 1 alin. (5), ale art. 16, 20, art. 73 alin. (3) lit. j), precum si art. 115 din Constitutie. Desi autorii exceptiei au invocat in sustinerea acesteia textele constitutionale ale art. 16 si 115, este de observat ca din motivarea exceptiei rezulta ca se refera in realitate numai la prevederile art. 16 alin. (1) si, respectiv, art. 115 alin. (1) si (4) din Constitutie.
    Aceste texte constitutionale au urmatorul cuprins:
    - Art. 1 alin. (5): "In Romania, respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este obligatorie.";
    - Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
    - Art. 20: "(1) Dispozitiile constitutionale privind drepturile si libertatile cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate la care Romania este parte.
    (2) Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile interne, au prioritate reglementarile internationale, cu exceptia cazului in care Constitutia sau legile interne contin dispozitii mai favorabile.";
    - Art. 73: "(3) Prin lege organica se reglementeaza: [...]
    j) statutul functionarilor publici;";
    - Art. 115 alin. (1) si (4): "(1) Parlamentul poate adopta o lege speciala de abilitare a Guvernului pentru a emite ordonante in domenii care nu fac obiectul legilor organice. [...]
    (4) Guvernul poate adopta ordonante de urgenta numai in situatii extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata, avand obligatia de a motiva urgenta in cuprinsul acestora."
    Autorii exceptiei sustin, in esenta, ca prevederile art. 6 si art. 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2004 incalca principiul separatiei puterilor in stat prin aceea ca sunt nesocotite acte administrative si hotarari judecatoresti definitive si irevocabile, precum si dispozitiile constitutionale ale art. 1 alin. (5), ale art. 16 si ale art. 20 din Constitutie. Totodata, considera ca art. 36 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2004 creeaza "o situatie discriminatorie evidenta, deoarece [avantajeaza] functionarii publici ale caror raporturi de serviciu au fost suspendate in conditiile legii si care isi reiau activitatea dupa data de 01.01.2005". Referirea pe care autorii exceptiei o fac la art. 73 alin. (3) lit. j) din Constitutie are semnificatia unei critici privind modificarea unei legi organice printr-o ordonanta de urgenta.
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata urmatoarele:
    Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2004 stabileste reincadrari in grade profesionale si niveluri de salarizare corespunzatoare. In aceasta privinta legiuitorul are deplina competenta in ce priveste incadrarea in categorii, clase si grade profesionale a functionarilor publici.
    Curtea nu poate retine critica de neconstitutionalitate a prevederilor art. 6 si 7 din ordonanta de urgenta criticata, prin care se sustine incalcarea principiului egalitatii, deoarece aceste prevederi se aplica tuturor functionarilor publici de executie si nu instituie privilegii sau discriminari, ci doar impun o reasezare a functiilor ocupate anterior si stabilesc in mod corespunzator nivelul adecvat al salariului pentru fiecare categorie de functii. Prin stabilirea acestui mod de salarizare s-a urmarit crearea unei "ierarhizari a sistemului de salarizare pe categorii, clase, grade profesionale", asa cum se arata in punctul de vedere al Guvernului, si nicidecum crearea unor privilegii sau discriminari.
    Cat priveste dispozitiile art. 6 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2004, acestea au mai fost supuse controlului de constitutionalitate. Curtea a constatat ca exceptiile formulate sunt neintemeiate. Prin Decizia nr. 289 din 7 iunie 2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 586 din 7 iulie 2005, Curtea, analizand critica autorilor exceptiei fundamentata pe sustinerea incalcarii dispozitiilor art. 115 alin. (4) si (6) din Constitutie, a retinut ca "interdictia reglementarii in domenii care fac obiectul legilor organice este prevazuta de alin. (1) al aceluiasi articol constitutional pentru ordonantele emise de Guvern in baza unei legi speciale de abilitare adoptate de Parlament. Aceasta interdictie nu opereaza si in cazul ordonantelor de urgenta care se adopta de catre Guvern in temeiul prevederilor art. 115 alin. (4) din Constitutie. Emiterea unor asemenea ordonante este conditionata insa de existenta unor <<situatii extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata>>, iar Guvernul este obligat sa motiveze urgenta in cuprinsul ordonantei. In ceea ce priveste Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2004, Guvernul a motivat existenta situatiei extraordinare prin aceea ca <<asigurarea unor drepturi salariale functionarilor publici care, potrivit legii, indeplinesc prerogative de putere publica si sunt supusi unui regim sever al incompatibilitatii si conflictului de interese este un obiectiv prioritar al Strategiei actualizate a Guvernului Romaniei privind accelerarea reformei in administratia publica 2004 - 2006>> si ca <<masurile cuprinse in aceasta ordonanta reprezinta o etapa in reforma salariala a functionarilor publici si au la baza negocierile Guvernului Romaniei cu Banca Mondiala, Fondul Monetar International, precum si cu organizatiile sindicale reprezentative ale functionarilor publici>>".
    Atat solutia pronuntata de Curte in cauza mentionata, precum si considerentele care au stat la baza deciziei isi pastreaza valabilitatea si in cauza de fata, intrucat nu au intervenit elemente noi de natura sa determine modificarea jurisprudentei Curtii Constitutionale.
    Nici critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 36 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2004, in raport cu prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie, nu poate fi primita, deoarece aceste prevederi se aplica in mod egal tuturor functionarilor ale caror raporturi de serviciu au fost suspendate in conditiile legii si care au reluat activitatea dupa 1 ianuarie 2005, care beneficiaza de salariile de baza stabilite, potrivit ordonantei, pentru functia publica in care au fost reincadrati in conditiile art. 6 - 8, astfel cum s-a stabilit prin Legea de aprobare a ordonantei de urgenta care a modificat art. 36 al acesteia.
    Curtea constata ca si critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 45 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2004 este neintemeiata. Asa cum Curtea Constitutionala a statuat in repetate randuri, prin ordonante de urgenta pot fi reglementate probleme de domeniul legii organice si, deci, pot fi aduse modificari unor asemenea legi. Restrictia prevazuta de art. 115 alin. (1) din Constitutie se refera numai la ordonantele emise in baza unei legi de abilitare, iar nu si la ordonantele de urgenta. De altfel, dupa revizuirea Constitutiei, problema a fost transata prin dispozitiile art. 115 alin. (5), ultima teza, care prevede ca "Ordonanta de urgenta cuprinzand norme de natura legii organice se aproba cu majoritatea prevazuta la articolul 76 alineatul (1)" [care se refera la legile organice].
    In ceea ce priveste sustinerea autorului exceptiei in sensul ca textele de lege criticate contravin dispozitiilor din Codul muncii, Statutului functionarilor publici si altor reglementari de acest fel, Curtea observa ca, in conformitate cu prevederile art. 2 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, instanta de contencios constitutional exercita un control de constitutionalitate a legilor si altor acte normative prin raportare la principiile si dispozitiile Constitutiei. Eventualele neconcordante intre diferitele legi, chiar daca ar fi reale, nu intra sub incidenta controlului de constitutionalitate exercitat de Curte, ci sunt de resortul autoritatii legiuitoare.
    In legatura cu invocarea, in sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate, a art. 20 din Constitutie, Curtea retine ca, fata de considerentele expuse mai sus, acest text nu este incident in cauza, intrucat nu se pune problema unei neconcordante intre prevederile criticate si tratatele internationale privind drepturile omului.

    Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6, 7, 36 si art. 45 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2004 privind reglementarea drepturilor salariale si a altor drepturi ale functionarilor publici pentru anul 2005, exceptie ridicata de Adrian Morar in Dosarul nr. 102/F/CA/2005 al Curtii de Apel Brasov - Sectia contencios administrativ si fiscal, precum si exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2004, ridicata de Lazar Manon Georgiana in Dosarul nr. 861/CA/2005 al Curtii de Apel Oradea - Sectia comerciala si de contencios administrativ si de Vasu Ovidiu Radian, Naghi Claudiu, Varga Lorant, Rauta Bogdan si Zaharie Dumitru in Dosarul nr. 380/2005 al Tribunalului Mures.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 12 iulie 2005.

                           PRESEDINTE,
                          ION PREDESCU

                              Magistrat asistent,
                              Mihai Paul Cotta



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 394/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 394 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 394/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu