Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 393 din 17 aprilie 2007

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 159/1999 privind infiintarea Companiei Nationale „Loteria Romana"- S.A

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 347 din 22 mai 2007



Ioan Vida                                    - preşedinte

Nicolae Cochinescu                   - judecător

Aspazia Cojocaru                       - judecător

Acsinte Gaspar                          - judecător

Kozsokar Gabor                         - judecător

Ion Predescu                              - judecător

Şerban Viorel Stănoiu               - judecător

Ion Tiucă                                    - procuror

Maria Bratu                                 - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 4 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 159/1999 privind înfiinţarea Companiei Naţionale „Loteria Română" - S.A., excepţie ridicată de Remus Luca în Dosarul nr. 12.442/2005 al Judecătoriei Cluj-Napoca.

Dezbaterile au avut loc în şedinţa publică din 22 martie 2007 şi au fost consemnate în încheierea din aceeaşi dată, când Curtea, în conformitate cu art. 57 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, a amânat pronunţarea la data de 3 aprilie 2007 şi apoi la data de 17 aprilie 2007.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

Prin Incheierea din 15 noiembrie 2006, pronunţată în Dosarul nr. 12.442/2005, Judecătoria Cluj-Napoca a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 4 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 159/1999 privind înfiinţarea Companiei Naţionale „Loteria Română" - S.A.

Excepţia a fost ridicată de Remus Luca într-un proces civil având ca obiect rectificarea unei înscrieri în cartea funciară.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că prevederile art. 4 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 159/1999 încalcă dreptul de proprietate privată garantat de Constituţie, precum şi de art. 1 din primul Protocol adiţional la Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, deoarece imobilul trecut în patrimoniul Companiei Naţionale „Loteria Română", ca urmare a reglementării cuprinse în acest text de lege, nu a făcut obiectul Decretului nr. 92/1950, acesta fiind proprietatea moştenitorilor tabulari.

Judecătoria Cluj-Napoca consideră excepţia întemeiată, In acest sens arată că asupra imobilul care face obiectul litigiului aflat pe rolul instanţei au existat mai multe procese care vizau tocmai dreptul de proprietate. In aceste condiţii, susţine instanţa, „apare ca neconstituţională sau cel puţin inoportună intervenţia statului, care prin emiterea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 159/1999, act normativ emis după notarea în cartea funciară a procesului ce se purta asupra acestui imobil, tranşează problema proprietăţii în favoarea Companiei Naţionale „Loteria Română".

Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

Guvernul consideră excepţia ca inadmisibilă, întrucât aspectele criticate de autorul excepţiei privesc aplicarea legii.

Avocatul Poporului apreciază prevederile de lege criticate ca fiind constituţionale.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului, prevederile legale criticate, raportate la dispoziţiile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, astfel cum rezultă din încheierea de sesizare, precum şi din notele scrise formulate de autorul excepţiei, îl constituie prevederile art. 4 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 159/1999 privind înfiinţarea Companiei Naţionale „Loteria Română" - S.A., publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 515 din 25 octombrie 1999, aprobată prin Legea nr. 288/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 303 din 8 iunie 2001.

Textul de lege criticat are următoarea redactare:

- Art. 4: „(1) Patrimoniul Loteriei Române se constituie prin preluarea integrală a patrimoniului fostei Regii Autonome «Loteria Naţională», conform bilanţului contabil la data de 30 iunie 1999. La data reorganizării Regia Autonomă «Loteria Naţională» nu are în administrare bunuri proprietate publică a statului de natura celor prevăzute la art. 135 alin. (4) din Constituţie.

(2)  Loteria Română este proprietara bunurilor aflate în patrimoniul Regiei Autonome «Loteria Naţională», cu excepţia bunurilor deţinute cu alt titlu.

(3) Celelalte bunuri aflate în administrarea Regiei Autonome «Loteria Naţională» trec în proprietatea Loteriei Române la data înmatriculării acesteia la oficiul registrului comerţului.

(4) La data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă Loteria Română preia toate drepturile şi obligaţiile Regiei Autonome «Loteria Naţională».

(5)  Creditele contractate, cu garanţie guvernamentală, de către Regia Autonomă «Loteria Naţională» de la parteneri externi îşi menţin statutul juridic şi vor fi rambursate de către Loteria Română, Guvernul României garantând în continuare aceste credite în condiţiile iniţiale."

Textul constituţional considerat ca fiind încălcat este cel al art. 44 alin. (1) privind garantarea proprietăţii private. Este invocată şi încălcarea art. 1 din primul Protocol adiţional la Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, referitor la protecţia proprietăţii private.

Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine următoarele:

Textul de lege criticat reglementează modul de constituire a patrimoniului Companiei „Loteria Română", şi anume prin preluarea integrală a patrimoniului fostei Regii Autonome „Loteria Naţională", stabilind totodată că este proprietara acestor bunuri, cu excepţia bunurilor deţinute cu alt titlu.

Curtea observă că excepţia a fost ridicată într-un proces ce are ca obiect rectificarea înscrierii în cartea funciară a dreptului de proprietate asupra unui imobil, autorul excepţiei fiind moştenitorul tabular al imobilului trecut în patrimoniul Regiei Autonome „Loteria Naţională" ca urmare a reglementării cuprinse în textul de lege criticat.

Analizând criticile formulate, Curtea reţine că, de fapt, ele vizează aplicarea legii, aspecte asupra cărora Curtea nu are competenţa de a se pronunţa, întrucât aceasta exercită numai un control de constituţionalitate, potrivit art. 2 din Legea nr. 47/1992. De aceea, este de competenţa instanţei de judecată de a stabili concret care dintre titlurile de proprietate înregistrate în cartea funciară este valabil.

Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu majoritate de voturi,

CURTEA   CONSTITUŢIONALĂ In numele legii

DECIDE:

Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 4 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 159/1999 privind înfiinţarea Companiei Naţionale „Loteria Română" - S.A., excepţie ridicată de Remus Luca în Dosarul nr. 12.442/2005 al Judecătoriei Cluj-Napoca.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 17 aprilie 2007.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Maria Bratu

OPINIE   SEPARATĂ

Chiar dacă excepţia de neconstituţionalitate a fost respinsă ca inadmisibilă şi nu ca netemeinică, socotim că trebuia admisă pentru următoarele argumente. Din prevederile art. 4 alin. (1) al Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 159/1999 privind înfiinţarea Companiei Naţionale „Loteria Română" rezultă că patrimoniul acesteia se constituie din preluarea integrală a patrimoniului fostei Regii Autonome „Loteria Naţională", conform bilanţului contabil de la data de 30 mai 1999. Se arată, în continuare, că odată cu reorganizarea Regiei Autonome „Loteria Naţională", aceasta nu are în administrare bunuri proprietate publică a statului de genul celor prevăzute de art. 135 alin. (4) devenit art. 136 alin. (3), după revizuirea Constituţiei.

Potrivit ordonanţei, Loteria Română, fiind succesoarea Regiei Autonome „Loteria Naţională" [(art. 4 alin. (4)], este proprietara bunurilor aflate în patrimoniul acesteia, cu excepţia bunurilor deţinute cu alt titlu [(art. 4 alin. (2)].

Este de neadmis faptul că, aşa cum se prevede în art. 4 alin. (3), celelalte bunuri aflate în administrarea Regiei Autonome „Loteria Naţională" trec în proprietatea Loteriei Române la data înmatriculării acesteia la oficiul registrului comerţului, indiferent în proprietatea cui se aflau la acea dată. Din patrimoniul acestei regii au făcut parte şi bunuri care aparţineau în proprietate unor persoane fizice sau persoane juridice, bunuri intabulate în cartea funciară şi aflate în administrarea Regiei Autonome. Or, nicio lege nu poate interveni cu privire la dreptul de proprietate privată prin transformarea „în temeiul legii" a dreptului de administrare a Loteriei Naţionale în drept de proprietate a Loteriei Române, fără o justă şi dreaptă despăgubire, aşa cum rezultă din art. 44 alin. (3) din Constituţie.

Mai mult, bunul imobil care face obiectul excepţiei nu a făcut obiectul Decretului nr. 92/1950, el fiind proprietatea moştenitorilor tabulari.

Are loc astfel un transfer silit de proprietate care operează din patrimoniul persoanelor fizice sau persoanelor juridice către Loteria Naţională, ceea ce reprezintă o încălcare a dispoziţiilor art. 44 alin. (1) din Constituţie şi ale art. 1 din Primul Protocol la Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.

Privarea de proprietate a unui titular al acestui drept poate avea loc, aşa cum am arătat, dacă se realizează prin procedeele prevăzute de art. 44 alin. (3) din Legea fundamentală. Aşadar, singura modalitate de trecere silită în proprietatea statului, în cazul nostru persoană juridică - societate comercială pe acţiuni cu capital integral de stat, a unor bunuri imobile ce se află în proprietatea altor titulari, se poate realiza prin expropriere, pentru cauză de utilitate publică, stabilită potrivit legii, cu dreaptă şi prealabilă despăgubire.

Toate aceste reglementări constituie garanţii ale dreptului de proprietate privată, care nu pot fi eludate prin adoptarea unui act normativ.

Judecător, prof. univ. dr.

Aspazia Cojocaru


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 393/2007

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 393 din 2007
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    Îmi apare că site-ul http://www.legex.ro/VizualizareLege.aspx?var=153691#comentariu, sau cum se numește, este not secure. Adică putem comenta dar ne asumăm riscul informatic. E corect?
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    nu cumva ar trebui să fie bizară absența oricărui comentariu la această lege? Totuși este o lege adoptată conform procedurilor regulamentare în vigoare, deci este ea însăși în vigoare. Avem dreptul cel puțin legal de a o comenta.
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 393/2007
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu