DECIZIE   Nr. 393 din  5 octombrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 117 alin.
(2) din Legea nr. 67/2004 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice
locale
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 1071 din 18 noiembrie 2004

    Ioan Vida              - presedinte
    Nicolae Cochinescu     - judecator
    Aspazia Cojocaru       - judecator
    Constantin Doldur      - judecator
    Acsinte Gaspar         - judecator
    Kozsokar Gabor         - judecator
    Petre Ninosu           - judecator
    Ion Predescu           - judecator
    Serban Viorel Stanoiu  - judecator
    Aurelia Popa           - procuror
    Claudia Margareta Nita - magistrat-asistent
    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 117 alin. (2) din Legea nr. 67/2004 pentru alegerea
autoritatilor administratiei publice locale, exceptie ridicata de Vasile Hij in
Dosarul nr. 3.780/2004 al Tribunalului Suceava - Sectia civila.
    La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita. Curtea dispune a se face apelul si in dosarele
nr. 340D/2004 si nr. 351D/2004, avand ca obiect aceeasi exceptie, ridicata de
autorul Ilie Nita in dosarele nr. 3.777/2004 si nr. 3.778/2004 ale Tribunalului
Suceava - Sectia civila. La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de
care procedura de citare este legal indeplinita.
    Curtea, din oficiu, pune in discutie conexarea dosarelor. Reprezentantul
Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor. Curtea, in temeiul
art. 14 din Legea nr. 47/1992, republicata, raportat la art. 164 din Codul de
procedura civila, dispune conexarea dosarelor nr. 340D/2004 si nr. 351D/2004 la
Dosarul nr. 333D/2004, primul inregistrat.
    Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public pune
concluzii de respingere a exceptiei ca neintemeiata. In acest sens, arata ca
textul de lege criticat nu contravine prevederilor art. 129 din Constitutie,
invocat de autorii exceptiei in motivarea lor, intrucat caile de atac impotriva
hotararilor judecatoresti se exercita in conditiile legii, iar, conform art.
126 alin. (2) din Legea fundamentala, legiuitorul are competenta exclusiva de a
stabili procedura de judecata.
    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, constata urmatoarele:
    Prin incheierile din 28 mai 2004, din 4 iunie 2004 si din 9 iunie 2004,
pronuntate in dosarele nr. 3.780/2004, respectiv nr. 3.777/2004 si nr.
3.778/2004, Tribunalul Suceava - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala
cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 117 alin. (2) din
Legea nr. 67/2004 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale.
Exceptia a fost ridicata de Vasile Hij si Ilie Nita in cauze avand ca obiect
judecarea contestatiilor in anulare formulate impotriva deciziilor de admitere
a unor recursuri, prin care acestora le-au fost respinse candidaturile pentru functiile
de primar si pentru cea de consilier local.
    In motivarile exceptiei de neconstitutionalitate, avand un continut
similar, autorii acesteia sustin, in esenta, ca textul de lege criticat incalca
principiul liberului acces la justitie, consacrat de art. 21 alin. (1) si (2)
din Legea fundamentala, precum si dreptul la folosirea cailor de atac, stipulat
in art. 129 din Constitutie, republicata, prin aceea ca nu permite exercitarea
caii de atac a contestatiei in anulare.
    Tribunalul Suceava - Sectia civila apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, intrucat prevederile art. 117 alin.
(2) din Legea nr. 67/2004 nu contravin normelor constitutionale invocate de
autorii acesteia. In acest sens, arata ca, in temeiul art. 129 din Legea
fundamentala, partile interesate pot exercita caile de atac impotriva
hotararilor judecatoresti, insa in conditiile legii. Or, legea electorala
atacata, prin domeniul pe care il reglementeaza, are un caracter special,
astfel incat partile nu mai pot folosi alte cai de atac in afara recursului,
aceasta procedura derogatorie de la dreptul comun fiind necesara pentru
evitarea tergiversarii solutionarii urgente a unor asemenea cauze.
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si institutiei Avocatul Poporului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
Apreciaza ca textul de lege atacat reprezinta tocmai consacrarea principiului
continut de art. 129 din Constitutie, in sensul ca eliminarea caii de atac
ordinare a apelului si a celor extraordinare, din procedura solutionarii
contestatiilor in materie electorala - procedura derogatorie de la dreptul
comun -, este absolut justificata, avand in vedere perioada scurta a campaniei
electorale, precum si succesiunea operatiunilor ce se realizeaza in acest timp,
iar exercitarea unei cai de atac impotriva unei hotarari definitive si
irevocabile ar avea ca efect tergiversarea solutionarii urgente a unor astfel
de cereri.
    Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata. Arata ca solutia excluderii cailor de atac in materie electorala
este impusa de specificul acestui domeniu, atat sub aspectul asigurarii
operativitatii in rezolvarea problemelor legate de desfasurarea alegerilor, cat
si in privinta interesului stabilitatii rezultatelor acestora. In acest sens,
invoca Decizia Curtii Constitutionale nr. 332 din 3 decembrie 2002. In
continuare, precizeaza ca legiuitorul este cel care, potrivit art. 126 alin.
(2) si art. 129 din Constitutie, republicata, are competenta exclusiva de a
institui regulile de desfasurare a procesului in fata instantelor judecatoresti
si de a aprecia care sunt situatiile deosebite ce impun reglementarea unor
norme procedurale speciale. Mai mult, mentioneaza ca nici dispozitiile din
instrumentele juridice internationale, cu exceptia domeniului penal, nici
Constitutia, nu prevad obligativitatea unui anumit numar al cailor de atac,
acest aspect fiind lasat la nivelul de reglementare al legii.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
    CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
institutiei Avocatul Poporului, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art.
1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
117 alin. (2) din Legea nr. 67/2004 pentru alegerea autoritatilor
administratiei publice locale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 271 din 29 martie 2004. Aceste prevederi au urmatorul continut:
    - Art. 117 alin. (2): "Impotriva hotararilor definitive si
irevocabile, pronuntate de instantele judecatoresti potrivit prezentei legi, nu
exista cale de atac."
    In opinia autorilor exceptiei de neconstitutionalitate, aceste prevederi de
lege incalca dispozitiile art. 21 alin. (1) si (2) si ale art. 129 din
Constitutie, al caror continut este urmatorul:
    - Art. 21 Accesul liber la justitie:
    "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea
drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
    (2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept."
    - Art. 129 Folosirea cailor de atac:
    "Impotriva hotararilor judecatoresti, partile interesate si Ministerul
Public pot exercita caile de atac, in conditiile legii."
    Din examinarea exceptiei de neconstitutionalitate ridicate, Curtea
Constitutionala retine ca autorii acesteia critica excluderea caii de atac a
contestatiei in anulare in cadrul procedurii de solutionare a contestatiilor in
materie electorala, asa cum este reglementata prin art. 117 alin. (2) din Legea
nr. 67/2004 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale.
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, textul de lege
criticat, raportat la normele constitutionale ale art. 21 alin. (1) si (2) si
ale art. 129, Curtea constata ca aceasta este neintemeiata si urmeaza sa o
respinga pentru urmatoarele considerente:
    Principiul liberului acces la justitie presupune atat posibilitatea
efectiva a persoanei de a se adresa instantei de judecata pentru apararea
drepturilor, a libertatilor sale sau a unui interes legitim, cat si dreptul de
a putea exercita caile legale de atac impotriva hotararilor judecatoresti. In
jurisprudenta sa, de exemplu in Decizia Plenului nr. 1 din 8 februarie 1994,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 69 din 16 martie 1994,
Curtea Constitutionala a statuat ca liberul acces la justitie nu este
incompatibil cu instituirea unor proceduri speciale pentru situatii deosebite.
Prin aceeasi decizie, Curtea a mai retinut ca accesul liber la justitie nu
presupune ca, in toate cauzele, sa fie asigurat accesul la toate structurile
judecatoresti si la toate caile de atac prevazute de lege, "deoarece
competenta si procedura de judecata sunt stabilite de legiuitor, iar acesta,
asigurand posibilitatea de a ajunge in fata instantelor judecatoresti in
conditii de egalitate, poate stabili reguli deosebite".
    De asemenea, cu privire la caracterul atipic al procedurii de solutionare a
cererilor in materie electorala, prin decizia anterior mentionata, Curtea
Constitutionala a mai retinut ca "excluderea cailor extraordinare de atac
in materie electorala a fost impusa de necesitatea asigurarii operativitatii in
rezolvarea tuturor problemelor legate de desfasurarea alegerilor, precum si de
interesul stabilitatii rezultatelor acestora, deoarece aplicarea in aceasta
materie a regulilor de drept comun ar insemna, practic, sa se impiedice
desfasurarea alegerilor sau sa se puna sub semnul incertitudinii un timp
indelungat rezultatele alegerilor".
    Prin urmare, excluderea cailor de atac extraordinare in materie electorala
nu contravine, pe de o parte, exigentelor impuse de principiul fundamental al
liberului acces la justitie, iar, pe de alta parte, nici dreptului
constitutional al partilor la folosirea cailor de atac.
    Intrucat argumentele expuse in jurisprudenta Curtii in materie se refera
exclusiv la domeniul electoral, iar in prezenta cauza nu au intervenit elemente
noi, care sa justifice schimbarea acestei jurisprudente, cele statuate anterior
isi mentin valabilitatea.
    Mai mult, critica de neconstitutionalitate a autorilor exceptiei de
neconstitutionalitate fata de prevederile art. 21 alin. (1) si (2) si ale art.
129 din Constitutie, republicata, este cu atat mai putin solida cu cat acestia,
la momentul invocarii prezentei exceptii, se aflau intr-un litigiu dedus spre
solutionare instantei de recurs competente, exercitandu-si, in consecinta, atat
dreptul de acces liber la justitie, pentru apararea drepturilor, a libertatilor
sau a unui interes legitim lezat, cat si dreptul la folosirea cailor de atac
prevazute de lege.
    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 1, 2, 3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992, republicata,
    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:
    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 117 alin.
(2) din Legea nr. 67/2004 pentru alegerea autoritatilor administratiei publice
locale, exceptie ridicata de Vasile Hij si Ilie Nita in dosarele nr.
3.780/2004, nr. 3.777/2004 si nr. 3.778/2004 ale Tribunalului Suceava - Sectia
civila.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 5 octombrie 2004.
          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA
                              Magistrat asistent,
                              Claudia Margareta Nita