Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 392 din  5 octombrie 2004

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 22^2 alin. (1) din Legea nr. 191/1998 privind organizarea si functionarea Serviciului de Protectie si Paza

ACT EMIS DE:                CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 1042 din 11 noiembrie 2004


SmartCity3


    Ioan Vida             - presedinte
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Aspazia Cojocaru      - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Acsinte Gaspar        - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Ion Predescu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Aurelia Popa          - procuror
    Valentina Barbateanu  - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 22^2 alin. (1) din Legea nr. 191/1998 privind organizarea si functionarea Serviciului de Protectie si Paza, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Victor Gheorghe Zamfir in Dosarul nr. 634/2004 al Judecatoriei Sectorului 5 Bucuresti.
    La apelul nominal se prezinta autorul exceptiei, personal, precum si partea Serviciul de Protectie si Paza, prin consilier juridic cu delegatie la dosar. Procedura de citare este legal indeplinita.
    Autorul exceptiei solicita admiterea acesteia, sustinand ca dispozitiile textului criticat impun, pentru cumpararea locuintei de serviciu, conditii mai aspre angajatilor Serviciului de Protectie si Paza in raport cu personalul din alte institutii publice din sistemul de aparare, ordine publica si securitate nationala, instituindu-se astfel un regim discriminatoriu.
    Reprezentantul Serviciului de Protectie si Paza solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate, intrucat reglementarea supusa controlului nu face nici o discriminare pe considerente arbitrare intre subiectii carora li se aplica, ci reprezinta o concretizare a dreptului unitatilor economice si bugetare de stat care detin locuinte de serviciu destinate inchirierii propriilor salariati de a stabili modul de instrainare a acestor locuinte, drept prevazut de art. 7 din Legea nr. 85/1992 si a carui exercitare nu poate fi considerata neconstitutionala. In continuare, arata ca legiuitorul a considerat oportun si pertinent sa dea libertate fiecarei institutii bugetare, in sensul stabilirii anumitor conditii pentru atribuirea prin vanzare a locuintelor de serviciu pe care le detin, care sa evidentieze specificul si realitatile obiective din cadrul fiecareia.
    Reprezentantul Ministerului Public apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata si solicita respingerea acesteia, intrucat situatia angajatilor Serviciului de Protectie si Paza nu este identica cu cea a celorlalti angajati din alte institutii publice din sistemul de aparare, ordine publica si securitate nationala. Aceasta diferentiere este dedusa chiar din faptul ca legiuitorul a inteles sa reglementeze statutul fiecarei astfel de categorii prin legi distincte.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 10 mai 2004, pronuntata in Dosarul nr. 634/2004, Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 22^2 alin. (1) din Legea nr. 191/1998 privind organizarea si functionarea Serviciului de Protectie si Paza. Exceptia a fost ridicata de Victor Gheorghe Zamfir, intr-o cauza civila avand ca obiect obligatia de a incheia un contract de vanzare-cumparare.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, se sustine ca art. 22^2 alin. (1) din Legea nr. 191/1998 incalca prevederile art. 4 alin. (2) si ale art. 16 alin. (1) din Constitutie, prin instituirea unei diferente de tratament juridic intre personalul Serviciului de Protectie si Paza si personalul din alte institutii publice din sistemul de aparare, ordine publica si securitate nationala, in ceea ce priveste conditiile ce trebuie indeplinite pentru cumpararea unei locuinte de serviciu. Astfel, prin textul de lege criticat, angajatilor Serviciului de Protectie si Paza li se cere sa indeplineasca, in afara conditiei de a avea o vechime de cel putin 10 ani in functii militare, comuna pentru tot personalul care face parte din institutiile publice din sistemul de aparare, ordine publica si securitate nationala, o conditie suplimentara, si anume aceea de a avea o vechime de minimum 5 ani in Serviciul de Protectie si Paza. Autorul exceptiei afirma ca "un tratament diferit nu poate fi doar expresia aprecierii exclusive a legiuitorului, ci trebuie sa se justifice rational, in respectul principiului egalitatii cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice". In motivarea exceptiei, invoca si prevederile art. 11 si 20 din Constitutie, care permit corelarea dispozitiilor constitutionale cu tratatele si pactele la care Romania este parte, precizand ca principiul nediscriminarii este statuat si in art. 7 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, art. 26 din Pactul international cu privire la drepturile civile si politice, art. 2 alin. 2 din Pactul international cu privire la drepturile economice, sociale si culturale si in art. 12 al partii a II-a din Carta sociala europeana revizuita.
    Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, intrucat principiul egalitatii nu inseamna uniformitate, egalitatea de tratament presupunand ca subiectii la care se refera sa se afle in situatii similare. In continuare, arata ca Legea nr. 85/1992, care este legea-cadru in materia vanzarii de locuinte si spatii cu alte destinatii construite din fondurile statului si din fondurile unitatilor economice sau bugetare de stat, "permite expres ca modul de instrainare a locuintelor de serviciu detinute de unitatile bugetare sa fie stabilit de conducerea unitatii bugetare in cauza, fara a limita in vreun fel acest drept. Prin urmare, Serviciul de Protectie si Paza este indrituit de lege sa stabileasca, prin propria lege de organizare si functionare, conditiile de instrainare a locuintelor de serviciu construite din fondurile proprii".
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, modificata si completata prin Legea nr. 232/2004, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si institutiei Avocatul Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul, prin punctul sau de vedere comunicat cu Adresa nr. 5/6.679/A.N. purtand data de 19 iulie 2004, apreciaza ca dispozitiile art. 22^2 alin. (1) din Legea nr. 191/1998 privind organizarea si functionarea Serviciului de Protectie si Paza sunt constitutionale, intrucat reglementarea diferita, prin acte normative distincte, a conditiilor de cumparare a locuintei de serviciu impuse unor categorii diferite de persoane "reprezinta o optiune a legiuitorului, neputand fi vorba de o incalcare a dispozitiilor constitutionale care consacra egalitatea in drepturi a cetatenilor". Exemplificand cu Decizia Curtii Constitutionale nr. 179 din 22 aprilie 2004, precizeaza ca egalitatea de tratament se refera la situatii identice si nicidecum la situatii diferite, astfel ca, daca la situatii egale tratamentul juridic trebuie sa fie egal, la situatii diferite tratamentul nu poate sa fie decat diferit.
    Avocatul Poporului a transmis punctul sau de vedere in data de 25 iunie 2004, cu Adresa nr. 5.280, in care apreciaza ca nu poate fi retinuta critica de neconstitutionalitate, intrucat prin art. 22^2 alin. (1) din Legea nr. 191/1998 nu se aduce atingere principiului egalitatii in drepturi a cetatenilor in fata legii. Arata ca textul de lege ce formeaza obiectul exceptiei "se aplica in mod egal oricarei persoane aflate in situatiile mentionate in ipoteza normei". In continuare, face mentiunea ca, in jurisprudenta sa, Curtea Constitutionala a statuat ca "incalcarea principiului egalitatii in drepturi exista atunci cand se aplica un tratament diferentiat unor cazuri egale, fara a exista o motivare obiectiva si rezonabila, sau daca exista o disproportie intre scopul urmarit prin tratament inegal si mijloacele folosite", mentionand in acest sens Decizia nr. 107 din 13 iunie 2000.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului si cel al Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, republicata, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art. 22^2 alin. (1) din Legea nr. 191/1998 privind organizarea si functionarea Serviciului de Protectie si Paza, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 402 din 22 octombrie 1998, articol introdus prin Legea nr. 67/2003 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 103/2002 pentru modificarea si completarea Legii nr. 191/1998 privind organizarea si functionarea Serviciului de Protectie si Paza. Continutul prevederilor mentionate este urmatorul:
    - Art. 22^2 alin. (1): "Personalul Serviciului de Protectie si Paza, titular al unui contract de inchiriere a unei locuinte de serviciu, cu o vechime in fortele armate de 10 ani, din care minimum 5 ani in Serviciul de Protectie si Paza, poate cumpara locuinta de serviciu. Sumele incasate din vanzarea locuintelor de serviciu se retin integral de Serviciul de Protectie si Paza si se utilizeaza pentru achizitia altor spatii locative cu aceeasi destinatie."
    In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, aceste prevederi de lege sunt contrare art. 4 alin. (2), art. 11, art. 16 alin. (1) si art. 20 din Constitutie, potrivit carora:
    - Art. 4 alin. (2): "Romania este patria comuna si indivizibila a tuturor cetatenilor sai, fara deosebire de rasa, de nationalitate, de origine etnica, de limba, de religie, de sex, de opinie, de apartenenta politica, de avere sau de origine sociala.";
    - Art. 11: "(1) Statul roman se obliga sa indeplineasca intocmai si cu buna-credinta obligatiile ce-i revin din tratatele la care este parte.
    (2) Tratatele ratificate de Parlament, potrivit legii, fac parte din dreptul intern.
    (3) In cazul in care un tratat la care Romania urmeaza sa devina parte cuprinde dispozitii contrare Constitutiei, ratificarea lui poate avea loc numai dupa revizuirea Constitutiei.";
    - Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
    - Art. 20: "(1) Dispozitiile constitutionale privind drepturile si libertatile cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate la care Romania este parte.
    (2) Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile interne, au prioritate reglementarile internationale, cu exceptia cazului in care Constitutia sau legile interne contin dispozitii mai favorabile."
    Autorul exceptiei invoca, de asemenea, incalcarea art. 7 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, art. 26 din Pactul international cu privire la drepturile civile si politice, art. 2 alin. 2 din Pactul international cu privire la drepturile economice, sociale si culturale, toate referitoare, in esenta, la principiul nediscriminarii in fata legii, precum si incalcarea art. 12 al partii a II-a din Carta sociala europeana revizuita - "Dreptul la securitate sociala".
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine ca autorul acesteia sustine ca art. 22^2 alin. (1) din Legea nr. 191/1998 incalca principiul constitutional al egalitatii in drepturi a cetatenilor, intrucat creeaza personalului Serviciului de Protectie si Paza o situatie dezavantajoasa in raport cu personalul din alte institutii publice din sistemul de aparare, ordine publica si securitate nationala, prin suplimentarea conditiilor pe care angajatii Serviciului de Protectie si Paza trebuie sa le intruneasca pentru cumpararea locuintei de serviciu. Autorul exceptiei de neconstitutionalitate se prevaleaza si de faptul ca, in conformitate cu art. 109 din Legea nr. 80/1995 privind Statutul cadrelor militare, toti ofiterii, maistrii militari si subofiterii, indiferent de apartenenta lor la o anumita institutie care face parte din sistemul de aparare, ordine publica si securitate nationala, deci inclusiv angajatii Serviciului de Protectie si Paza, se bucura de aceleasi drepturi si obligatii, prevazute de regulamentele militare.
    In deplin acord cu prevederile internationale invocate in sustinerea criticii de neconstitutionalitate, precum si cu jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului, Curtea Constitutionala a statuat ca egalitatea in drepturi nu exclude un tratament juridic diferit in cazul unor situatii juridice diferite, cand acesta are o justificare obiectiva si rationala.
    Critica de neconstitutionalitate formulata de autorul exceptiei nu este intemeiata, intrucat inegalitatea de tratament nu poate fi dedusa prin raportarea situatiei personalului Serviciului de Protectie si Paza la cea a unor alte categorii de angajati. Discriminarea intervine atunci cand la situatii egale solutia legislativa este diferita. Or, in cazul de fata nu exista diferentieri de tratament juridic intre cetatenii apartinand aceleiasi clase de angajati, respectiv personalului Serviciului de Protectie si Paza.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 22^2 alin. (1) din Legea nr. 191/1998 privind organizarea si functionarea Serviciului de Protectie si Paza, exceptie ridicata de Victor Gheorghe Zamfir in Dosarul nr. 634/2004 al Judecatoriei Sectorului 5 Bucuresti.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 5 octombrie 2004.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat asistent,
                              Valentina Barbateanu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 392/2004

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 392 din 2004
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decizia 220 2018
    Buongiorno E-mail: giovannidinatale1954@­gmail.­com Offerte individuali in denaro da 2.000 a 5.200.000, con un tasso di interesse è rimborsabile del 3% in un periodo compreso tra 2 e 30 anni. Condizioni ragionevoli se la mia offerta ti interessa contattami di più rapidamente per discutere le modalità e documenti da fornire. giovannidinatale1954@­gmail.­com
ANONIM a comentat Decizia 220 2018
    Buongiorno E-mail: giovannidinatale1954@­gmail.­com Offerte individuali in denaro da 2.000 a 5.200.000, con un tasso di interesse è rimborsabile del 3% in un periodo compreso tra 2 e 30 anni. Condizioni ragionevoli se la mia offerta ti interessa contattami di più rapidamente per discutere le modalità e documenti da fornire. giovannidinatale1954@­gmail.­com
ANONIM a comentat Decretul 358 1948
    What type of loan do you need? Personal loan Car loan Refinancing Mortgage Business capital (start or expand your business) Have you lost hope and think that there is no way out, but your financial problems are still not gone? Do not hesitate to contact us for possible business cooperation. Contact us (WhatsApp) number +918131851434 contact email id : sumitihomelend@gmail.com Mr. Damian Sumiti
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 392/2004
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu