DECIZIE Nr.
386 din 17 aprilie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 30 din Ordonanta Guvernului nr.
10/2007 privind cresterile salariale ce se vor acorda in anul 2007 personalului
bugetar salarizat potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 24/2000
privind sistemul de stabilire a salariilor de baza pentru personalul
contractual din sectorul bugetar si personalului salarizat potrivit anexelor
nr. II si III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor
de baza in sectorul bugetar si a indemnizatiilor pentru persoane care ocupa
functii de demnitate publica
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 353 din 24 mai 2007
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru -
judecător
Kozsokar Gabor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu - judecător
Şerban Viorel Stănoiu - judecător
Tudorel Toader - judecător
Ion Tiucă - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 30 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 92/2004 privind reglementarea drepturilor salariale şi a altor
drepturi ale funcţionarilor publici pentru anul 2005 şi ale art. 31 din
Ordonanţa Guvernului nr. 2/2006 privind reglementarea drepturilor salariale şi
a altor drepturi ale funcţionarilor publici pentru anul 2006, excepţie ridicată
de Lavinia Tamara Todor în Dosarul nr. 4.067/30/2006 al Tribunalului Timiş - Secţia comercială şi de
contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului
Public pune concluzii de respingere a excepţiei ca neîntemeiată, sens în care
arată că textele de lege criticate nu contravin dispoziţiilor constituţionale
invocate de autorul excepţiei.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 13 februarie 2007, pronunţată în
Dosarul nr. 4.067/30/2006, Tribunalul Timiş - Secţia comercială şi de
contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 30 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 92/2004 privind reglementarea drepturilor salariate şi a altor
drepturi ale funcţionarilor publici pentru anul 2005 şi ale art. 31 din
Ordonanţa Guvernului nr. 2/2006 privind reglementarea drepturilor salariate şi
a altor drepturi ale funcţionarilor publici pentru anul 2006. Excepţia a
fost ridicată de Lavinia Tamara Todor cu prilejul soluţionării unui conflict de
muncă.
In motivarea
excepţiei autorul acesteia susţine, în esenţă, că
art. 30 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 92/2004 şi art. 31 din
Ordonanţa Guvernului nr. 2/2006 împiedică liberul acces la justiţie şi dreptul
la un proces echitabil. In acest sens, arată că drepturile salariale au
caracter civil, însă textele de lege criticate pun la dispoziţia salariatului
nemulţumit de modul de stabilire a salariului de bază o cale administrativă de
contestare, iar nu posibilitatea adresării unei instanţe judecătoreşti
competente să soluţioneze pretenţiile cu caracter civil, conform prevederilor
art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor
fundamentale. De asemenea, consideră că termenul stabilit pentru introducerea
contestaţiei pe cale administrativă este de natură a împiedica accesul la
justiţie, întrucât legea dă posibilitatea de a ataca doar decizia iniţială
privind stabilirea drepturilor salariale, însă angajatul îşi poate da seama şi
ulterior că drepturile sale nu au fost corect acordate.
Tribunalul Timiş - Secţia comercială şi de
contencios administrativ apreciază că excepţia ridicată nu este întemeiată, iar dispoziţiile legale
criticate nu contravin prevederilor constituţionale invocate.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului arată
că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 92/2004 şi Ordonanţa Guvernului nr.
2/2006 au avut o aplicabilitate limitată în timp, respectiv pentru anul 2005 şi
anul 2006, astfel că în prezent nu mai sunt în vigoare. Dispoziţiile criticate
din aceste acte normative au fost preluate însă în art. 30 din Ordonanţa
Guvernului nr. 10/2007, text legal
ce poate constitui obiect al controlului de constituţionalitate. Referitor la
aceste dispoziţii de lege, arată că sunt constituţionale întrucât nu îngrădesc,
ci prevăd expres accesul liber la justiţie.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au transmis punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile de lege criticate, prevederile Constituţiei, precum
şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Potrivit încheierii de sesizare, obiectul excepţiei de
neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 30 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 92/2004 privind reglementarea drepturilor salariale şi
a altor drepturi ale funcţionarilor publici pentru anul 2005, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.091 din 23 noiembrie 2004, şi ale art. 31 din Ordonanţa
Guvernului nr. 2/2006 privind reglementarea drepturilor salariale şi a altor
drepturi ale funcţionarilor publici pentru anul 2006, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 57 din 20 ianuarie
2006.
Curtea constată că aceste acte normative au avut o
aplicabilitate limitată în timp, stabilind salariile de bază ale personalului
bugetar pentru anul 2005, respectiv pentru anul 2006, astfel că, la data
sesizării Curţii, nu mai erau în vigoare şi nu puteau constitui, potrivit art.
29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, obiectul unei excepţii de
neconstituţionalitate.
In acelaşi timp Curtea observă că soluţia legislativă
criticată a fost preluată într-o redactare identică în art. 30 din Ordonanţa
Guvernului nr. 10/2007 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul
2007 personalului bugetar salarizat potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază pentru
personalul contractual din sectorul bugetar şi personalului salarizat potrivit
anexelor nr. II şi III la
Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază în
sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupă funcţii de
demnitate publică, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 80 din 1 februarie 2007, text de
lege potrivit căruia „(1) Soluţionarea contestaţiilor în legătură cu
stabilirea salariilor de bază, sporurilor, premiilor şi a altor drepturi care
se acordă potrivit prevederilor prezentei ordonanţe este de competenţa
ordonatorilor de credite.
(2) Contestaţia poate fi depusă în termen de 5 zile
de la data luării la cunoştinţă a actului administrativ de stabilire a
drepturilor salariale.
(3) Ordonatorii de credite vor soluţiona
contestaţiile în termen de 10 zile, cu avizul organizaţiilor sindicale
reprezentative la nivel de unitate sau, după caz, al reprezentanţilor
salariaţilor, acolo unde nu sunt astfel de organizaţii sindicale.
(4) Impotriva măsurilor dispuse potrivit
prevederilor alin. (1) persoana nemulţumită se poate adresa instanţei de
contencios administrativ sau, după caz, instanţei judecătoreşti competente,
potrivit legii, în termen de 30 de zile de la data comunicării soluţionării
contestaţiei."
In opinia autorului excepţiei, dispoziţiile legale
criticate contravin prevederilor constituţionale cuprinse în art. 21 alin. (1),
(2) şi (3) din Constituţie, privind accesul liber la justiţie şi dreptul la un
proces echitabil, şi în art. 20 referitoare la tratatele internaţionale privind
drepturile omului, cu raportare la prevederile art. 6 paragraful 1 din
Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
observă că art. 30 din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2007 prevede o procedură
administrativă pentru soluţionarea contestaţiilor în legătură cu stabilirea
salariilor de bază, sporurilor, premiilor şi a altor drepturi. Contestaţia
trebuie depusă în termen de 5 zile de la data luării la cunoştinţă a actului
administrativ de stabilire a drepturilor salariale la ordonatorul de credite,
care este obligat să o soluţioneze în termen de 10 zile. Salariatul nemulţumit
de soluţia ce i se comunică se poate adresa în termen de 30 de zile instanţei
de contencios administrativ sau, după caz, instanţei judecătoreşti competente.
Curtea constată că această
reglementare nu numai că nu îngrădeşte, dar prevede expres exercitarea
dreptului de acces liber la justiţie. Instanţele de contencios administrativ
fac parte din categoria instanţelor instituite prin lege, independente şi
imparţiale, corespunzătoare cerinţelor prevăzute de art. 6 din Convenţia pentru
apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale. Această normă juridică internaţională are în
vedere cauzele civile şi cele penale, în sfera materiei civile intrând toate
cauzele care nu au caracter penal.
Curtea Constituţională a statuat în mod constant în
jurisprudenţa sa că instituirea prin lege a unei proceduri administrative
prealabile, de natură să faciliteze soluţionarea mai operativă a nemulţumirilor
determinate de anumite acte sau măsuri administrative, nu îngrădeşte exerciţiul
dreptului de acces liber la justiţie, atât timp cât persoana nemulţumită cu
soluţia dată pe această cale se poate adresa instanţei judecătoreşti, în faţa
căreia beneficiază de toate garanţiile şi mijloacele procedurale care condiţionează
desfăşurarea unui proces echitabil.
De asemenea, Curtea constată că alin. (1) al art. 31
din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2007 se referă la „soluţionarea
contestaţiilor în legătură cu stabilirea salariilor de bază, sporurilor,
premiilor şi a altor drepturi care se acordă potrivit prevederilor prezentei
ordonanţe", fără a limita posibilitatea de a ataca aceste acte „doar
la decizia iniţială privind stabilirea drepturilor salariale", aşa cum
pretinde autorul excepţiei. Faptul că este prevăzut un termen în care cel
interesat se poate adresa justiţiei nu poate fi interpretat ca o limitare a
accesului liber la justiţie. Astfel, prin Decizia nr. 123 din 16 februarie
2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 257 din 22
martie 2006, Curtea a arătat că „stabilirea unor condiţionări pentru
introducerea acţiunilor în justiţie nu constituie o încălcare a dreptului la
liberul acces la justiţie şi la un proces echitabil". Aceasta, deoarece
„legiuitorul poate institui, în considerarea unor situaţii deosebite, reguli
speciale de procedură, ca şi modalităţile de exercitare a drepturilor
procedurale, principiul liberului acces la justiţie presupunând posibilitatea
neîngrădită a celor interesaţi de a utiliza aceste proceduri, în formele şi în
modalităţile instituite de lege".
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)
lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 30 din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2007 privind creşterile
salariale ce se vor acorda în anul 2007 personalului bugetar salarizat potrivit
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a
salariilor de bază pentru personalul contractual din sectorul bugetar şi
personalului salarizat potrivit anexelor nr. II şi III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a
salariilor de bază în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane
care ocupă funcţii de demnitate publică, excepţie ridicată de Lavinia Tamara
Todor în Dosarul nr. 4.067/30/2006 al Tribunalului Timiş - Secţia comercială şi
de contencios administrativ.
Definitivă şi general
obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 17 aprilie
2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea