DECIZIE Nr. 379 din 30 septembrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 65 si
art. 269 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificarile si
completarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 979 din 25 octombrie 2004
Ion Predescu - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Ingrid Alina Tudora - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 65 si art. 269 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - Codul
muncii, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Ileana
Nagy in Dosarul nr. 1.936/2004 al Tribunalului Mures - Sectia civila.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Cauza se afla in stare de judecata.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca neintemeiata. In acest sens, apreciaza ca
dispozitiile legale criticate nu contravin prevederilor constitutionale si
reglementarilor internationale invocate de autorul exceptiei.
Astfel, arata ca dreptul la munca si dreptul la protectia sociala a muncii
nu sunt drepturi absolute, in sensul ca persoana s-ar putea incadra la orice
loc de munca, ci drepturi relative putand fi exercitate doar cu privire la
profesia, meseria sau ocupatia pentru care aceasta are calificarea necesara. De
asemenea, arata ca Legea nr. 53/2003 - Codul muncii contine reglementari
stricte in ceea ce priveste conditiile de incetare a contractului individual de
munca.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 4 mai 2004, pronuntata in Dosarul nr. 1.936/2004,
Tribunalul Mures - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 65 si art. 269 alin. (1) din
Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, exceptie ridicata de Ileana Nagy in cadrul
judecarii unui litigiu de munca.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca dispozitiile art. 65 din Codul muncii incalca dreptul fundamental la munca,
garantat de Constitutie si de pactele si tratatele internationale la care
Romania este parte, deoarece salariatul poate fi indepartat din exercitiul
dreptului la munca si datorita unor actiuni culpabile ale angajatorului. In
ceea ce priveste dispozitiile art. 269 din acelasi act normativ, autorul
exceptiei sustine ca acestea sunt neconstitutionale, intrucat nu se prevede
obligatia angajatorului de a repara si daunele morale cauzate angajatului prin
nerespectarea dreptului la demnitate in munca.
Tribunalul Mures - Sectia civila opineaza in sensul ca "dispozitiile
art. 65 din Codul muncii sunt constitutionale, intrucat instituie un raport de
proportionalitate intre restrangerea exercitiului dreptului la munca al
salariatilor si situatiile care au determinat aceasta restrangere, situatii care
sunt reglementate expres ca reprezentand o gravitate deosebita la adresa
exercitarii drepturilor angajatorilor". In ceea ce priveste dispozitiile
art. 269 alin. (1) din acelasi cod, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este intemeiata. Arata, in acest sens, ca prevederile
Cartei sociale europene, ale Pactului international cu privire la drepturile
economice, sociale si culturale, ca de altfel si Codul muncii, in art. 6 alin.
(1), art. 39 alin. (1) lit. e) si f) si art. 40 alin. (2) lit. c), instituie dreptul
salariatilor la demnitatea in munca. Ca atare, nerespectand acest drept,
angajatorul cauzeaza salariatului un prejudiciu moral, iar salariatul, neavand
dreptul la despagubiri pentru daune morale, este grav discriminat fata de alte
persoane prejudiciate moral.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate, iar in conformitate cu art. 18^1
din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, a fost solicitat punctul de
vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul considera ca dispozitiile art. 65 din Codul muncii nu ingradesc
dreptul la munca, deoarece "angajatorul nu poate fi obligat sa mentina
salariatii in dauna patrimoniului sau si a bunei functionari a afacerii, in
cazul in care se loveste de anumite dificultati dintre cele enumerate de lege
(...), angajatorul poate dispune incetarea contractului de munca al
salariatilor sai, cu conditia ca motivul concedierii sa fie serios si
real". Exceptia este neintemeiata si in ceea ce priveste dispozitiile art.
269 alin. (1) din acelasi act normativ, intrucat raspunderea angajatorului
pentru prejudiciul material suferit de angajat in timpul indeplinirii
obligatiilor de serviciu sau in legatura cu serviciul se intemeiaza pe normele
si principiile raspunderii civile contractuale. Codul muncii nu reglementeaza
raspunderea civila delictuala pentru prejudicii morale, raspunderea in dreptul
muncii fiind o raspundere prin esenta contractuala, care nu poate viza
acoperirea unor prejudicii morale.
Astfel, angajatul are posibilitatea de a solicita despagubiri pentru
eventualele prejudicii morale suferite din cauza angajatorului, in temeiul
normelor dreptului civil, care intregesc, in masura compatibilitatii,
prevederile Codului muncii, potrivit art. 295 din acest cod.
Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitiile art. 65 din Codul muncii sunt
constitutionale, intrucat prin ele se "da posibilitatea agentilor
economici sa isi organizeze activitatea in conformitate cu cerintele unei
functionari eficiente, iar in raport cu aceasta sa dimensioneze numarul de
personal angajat pe diferite posturi potrivit nevoilor lor reale, ceea ce nu
aduce atingere prevederilor constitutionale sau celor din instrumentele
juridice internationale invocate, referitoare la dreptul la munca si la
protectia sociala a muncii". Dispozitiile art. 269 alin. (1) din Codul
muncii nu incalca prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie, deoarece
constituie un tratament juridic nediscriminatoriu pentru toti salariatii. De
altfel, Guvernul retine ca autorul exceptiei critica o omisiune a legii, in
sensul ca aceasta nu prevede despagubiri si pentru daune morale, ceea ce nu
intra insa in sfera de competenta a Curtii Constitutionale.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit in cauza de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992,
republicata, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, ale art. 1 alin.
(2), art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
65 si art. 269 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 72 din 5 februarie 2003, cu
modificarile si completarile ulterioare, dispozitii care au urmatorul continut:
- Art. 65: "(1) Concedierea pentru motive care nu tin de persoana
salariatului reprezinta incetarea contractului individual de munca, determinata
de desfiintarea locului de munca ocupat de salariat ca urmare a dificultatilor
economice, a transformarilor tehnologice sau a reorganizarii activitatii.
(2) Desfiintarea locului de munca trebuie sa fie efectiva si sa aiba o
cauza reala si serioasa, dintre cele prevazute la alin. (1).";
- Art. 269 alin. (1): "Angajatorul este obligat, in temeiul normelor
si principiilor raspunderii civile contractuale, sa il despagubeasca pe
salariat in situatia in care acesta a suferit un prejudiciu material din culpa
angajatorului in timpul indeplinirii obligatiilor de serviciu sau in legatura
cu serviciul."
In sustinerea neconstitutionalitatii acestor texte de lege, autorul
exceptiei invoca incalcarea prevederilor constitutionale ale art. 11 alin. (1)
si (2), art. 16 alin. (1), art. 20 si ale art. 41 alin. (1) si (2), care au
urmatorul continut:
- Art. 11 alin. (1) si (2): "(1) Statul roman se obliga sa indeplineasca
intocmai si cu buna-credinta obligatiile ce-i revin din tratatele la care este
parte.
(2) Tratatele ratificate de Parlament, potrivit legii, fac parte din
dreptul intern.";
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor
publice, fara privilegii si fara discriminari.";
- Art. 20: "(1) Dispozitiile constitutionale privind drepturile si
libertatile cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu
Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate
la care Romania este parte.
(2) Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la
drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile
interne, au prioritate reglementarile internationale, cu exceptia cazului in
care Constitutia sau legile interne contin dispozitii mai favorabile.";
- Art. 41 alin. (1) si (2): "(1) Dreptul la munca nu poate fi
ingradit. Alegerea profesiei, a meseriei sau a ocupatiei, precum si a locului
de munca este libera.
(2) Salariatii au dreptul la masuri de protectie sociala. Acestea privesc
securitatea si sanatatea salariatilor, regimul de munca al femeilor si al
tinerilor, instituirea unui salariu minim brut pe tara, repausul saptamanal,
concediul de odihna platit, prestarea muncii in conditii deosebite sau
speciale, formarea profesionala, precum si alte situatii specifice, stabilite
prin lege."
Autorul exceptiei considera ca textele legale criticate contravin si
reglementarilor internationale prevazute de art. 22 si art. 23 pct. 1 din
Declaratia Universala a Drepturilor Omului, precum si pct. 26 - Partea I, art.
1 pct. 1 - Partea a II-a si art. 24 lit. a) din Carta sociala europeana
revizuita, al caror continut este urmatorul:
- Declaratia Universala a Drepturilor Omului:
- Art. 22: "Orice persoana, in calitatea sa de membru al societatii,
are dreptul la securitate sociala, ea este indreptatita sa obtina realizarea
drepturilor economice, sociale si culturale indispensabile pentru demnitatea sa
si libera dezvoltare a personalitatii sale, prin efort national si cooperare
internationala, tinandu-se seama de organizarea si de resursele fiecarei
tari.";
- Art. 23 pct. 1: "Orice persoana are dreptul la munca, la libera
alegere a muncii sale, la conditii echitabile si satisfacatoare de munca,
precum si la ocrotire impotriva somajului."
- Carta sociala europeana revizuita:
Partea I - pct. 26: "Partile contractante recunosc ca obiectiv al
politicii lor, a carui realizare o vor urmari prin toate mijloacele utile pe
plan national si international, atingerea conditiilor specifice pentru
asigurarea exercitarii efective a urmatoarelor drepturi si principii: [...]
26. toti lucratorii au dreptul la demnitate in munca [...].";
Partea a II-a - Art. 1 pct. 1: "In vederea exercitarii efective a
dreptului la munca, partile se angajeaza:
1. sa recunoasca drept unul dintre principalele obiective si
responsabilitati realizarea si mentinerea celui mai ridicat si stabil nivel
posibil de ocupare a fortei de munca, in vederea realizarii unei ocupari
depline; [...]";
- Art. 24 lit. a): "In vederea asigurarii exercitarii efective a
dreptului la protectie in caz de concediere, partile se angajeaza sa
recunoasca:
a) dreptul lucratorilor de a nu fi concediati fara un motiv intemeiat,
legat de aptitudinea sau de conduita acestora ori de cerintele de functionare a
intreprinderii, a institutiei sau a serviciului."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca dreptul la
munca, dreptul la libera alegere a profesiei, a meseriei sau a ocupatiei,
precum si a locului de munca si dreptul la protectia sociala, consacrate de
art. 41 din Constitutie, republicata, in concordanta cu reglementarile din
instrumentele juridice internationale, sunt drepturi fundamentale si generale.
In exercitarea acestor drepturi orice persoana are posibilitatea sa se
incadreze in munca fara sa fie fortata in acest sens, sa opteze pentru o
anumita profesie, meserie sau ocupatie, pentru care se pregateste si se
califica in mod corespunzator, precum si pentru un loc de munca dorit. Curtea
retine ca acestea nu sunt insa drepturi absolute, in sensul ca persoana s-ar
putea incadra la orice loc de munca, de aceste drepturi beneficiind numai
persoanele cu calificarea si aptitudinile necesare unei profesii, meserii sau
ocupatii pentru care are calificarea si aptitudinea necesare. Astfel, Codul
muncii, in scopul eliminarii oricaror discriminari la angajare si in scopul
asigurarii stabilitatii raporturilor de munca, prevede numeroase garantii,
menite sa impiedice comportamentul abuziv al angajatorilor, printre care foarte
importanta este stricta reglementare a conditiilor de incetare a contractului
individual de munca. Acesta poate inceta si din initiativa angajatorului pentru
motive ce tin de persoana salariatului, dar si pentru motive legate de
functionarea in bune conditii a unitatii. Aceste motive sunt concret
determinate de lege, iar salariatul concediat poate contesta in justitie
legalitatea si temeinicia motivelor concedierii. De altfel, Curtea observa ca
in art. 24 lit. a) din Carta sociala europeana revizuita, invocat de autorul
exceptiei, se prevede posibilitatea concedierii salariatilor pentru "un
motiv intemeiat, legat de aptitudinea sau conduita acestora ori de cerintele de
functionare a intreprinderii, a institutiei sau a serviciului".
Cat priveste verificarea valabilitatii motivului invocat de angajator,
aceasta intra in competenta instantelor judecatoresti sesizate prin contestatia
salariatului concediat.
Art. 65 din Codul muncii prevede dreptul angajatorului de a dispune
concedierea salariatului in cazul in care este nevoit sa desfiinteze postul
ocupat de acesta datorita dificultatilor economice, transformarilor tehnologice
sau reorganizarii activitatii. Alin. (2) al aceluiasi articol impune conditia
ca desfiintarea locului de munca "sa fie efectiva si sa aiba o cauza reala
si serioasa."
In ceea ce priveste art. 269 alin. (1) din Codul muncii, Curtea observa ca
acesta este criticat de autorul exceptiei pentru faptul ca prevede obligatia
angajatorului de a plati despagubiri numai pentru pagubele materiale cauzate
din culpa sa salariatului, nu si pentru eventualele prejudicii morale. Prin
aceasta se urmareste completarea textului legal cu prevederea dreptului la despagubire
si pentru prejudicii morale, ceea ce, potrivit dispozitiilor art. 2 alin. (3)
din Legea nr. 47/1992, republicata, nu intra in competenta Curtii
Constitutionale, motiv pentru care exceptia de neconstitutionalitate a art. 269
alin. (1) din Codul muncii este inadmisibila.
De altfel, Curtea observa ca in textul art. 269 se precizeaza faptul ca
angajatorul este obligat sa-l despagubeasca pe salariat in temeiul normelor si
principiilor raspunderii civile contractuale. Aceasta nu exclude insa posibilitatea
salariatului, care a suferit si prejudicii morale din culpa angajatorului, sa
solicite despagubiri in temeiul normelor de drept comun, referitoare la
raspunderea civila delictuala.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, republicata, al art. 1, 2, 3, art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si alin. (3), precum si al art. 29 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge, ca fiind neintemeiata, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 65 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificarile si
completarile ulterioare, exceptie ridicata de Ileana Nagy in Dosarul nr.
1.936/2004 al Tribunalului Mures - Sectia civila.
2. Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 269 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, cu
modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de acelasi autor in
acelasi dosar.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 30 septembrie 2004.
PRESEDINTE,
ION PREDESCU
Magistrat asistent,
Ingrid Alina Tudora