DECIZIE Nr. 375 din 2 octombrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 23 alin.
(1) si (6) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 879 din 10 decembrie 2003

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Iuliana Nedelcu - procuror
Madalina Stefania Diaconu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, exceptie
ridicata de Erdinci Asan, Claudiu Oase si Catalin Simota in Dosarul nr.
2.146/2001 al Judecatoriei Constanta.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind inadmisibila, in temeiul art. 23 alin. (1)
teza finala din Legea nr. 47/1992, republicata, deoarece solutionarea exceptiei
de neconstitutionalitate ridicate nu este determinanta in dezlegarea pricinii
pe fond.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 2 aprilie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 2.146/2001,
Judecatoria Constanta a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata,
exceptie ridicata, prin avocat, de Erdinci Asan, Claudiu Oase si Catalin Simota
in cadrul unui proces penal avand ca obiect infractiunea de furt calificat.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorii acesteia sustin ca
dispozitiile art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata, sunt
contrare prevederilor art. 21 din Constitutie, precum si reglementarilor
cuprinse in art. 13 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale si in art. 8 din Declaratia Universala a Drepturilor
Omului, deoarece permit instantelor judecatoresti sa respinga exceptiile de
neconstitutionalitate considerate ca fiind inadmisibile, ingradind astfel
accesul liber al persoanelor la Curtea Constitutionala pentru a cere
constatarea neconstitutionalitatii unor dispozitii legale care lezeaza
drepturile, libertatile ori interesele lor legitime. Autorii acestei exceptii
anterior au ridicat exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 148
lit. f) din Codul de procedura penala, exceptie ce a fost respinsa de instanta
in temeiul art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata, ca
fiind inadmisibila, considerandu-se ca de aceste dispozitii legale nu depinde
solutionarea cauzei cu care a fost sesizata.
Judecatoria Constanta apreciaza ca exceptia ridicata, privind
neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr.
47/1992, republicata, este admisibila, intrucat "sesizarea sau nu a Curtii
Constitutionale se intemeiaza pe norma juridica atacata, de ea depinde
solutionarea cauzei". In ceea ce priveste fondul exceptiei, instanta
considera ca aceasta este neintemeiata, deoarece dispozitiile legale criticate
"nu aduc atingere accesului liber la justitie in conditiile in care Curtea
Constitutionala a Romaniei nu face parte din autoritatea judecatoreasca
prevazuta in capitolul VI din Constitutia Romaniei".
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia ridicata. De asemenea, potrivit dispozitiilor
art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat si
punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciaza ca exceptia ridicata este inadmisibila. Arata, in acest
sens, ca din art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, adoptat in
aplicarea art. 144 lit. c) din Constitutie, rezulta ca "sesizarea
instantei de contencios constitutional in vederea declansarii controlului poate
fi facuta numai pe calea ridicarii exceptiei de neconstitutionalitate in fata
instantei judecatoresti, cu conditia ca solutionarea cauzei sa depinda de legea
sau ordonanta ori dispozitia dintr-o lege sau dintr-o ordonanta considerata ca
neconstitutionala". Or, dispozitiile legale criticate nu sunt determinante
in solutionarea cauzei aflate pe rolul instantei judecatoresti. Instanta
judecatoreasca nu a respins exceptia ca fiind inadmisibila, "astfel ca, in
nici un mod, accesul la justitie nu a fost obstructionat". Invoca si
jurisprudenta Curtii Constitutionale, concretizata in Decizia nr. 316/2002 sau
in Decizia nr. 293/2003. Dispozitiile legale criticate nu sunt contrare nici
prevederilor art. 13 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale sau ale art. 8 din Declaratia Universala a
Drepturilor Omului, deoarece "accesul la instanta judecatoreasca se face
potrivit unei proceduri si competente stabilite de lege, astfel cum dispune
art. 125 alin. (3) din Constitutia Romaniei".
Avocatul Poporului considera ca dispozitiile legale criticate prin exceptia
de neconstitutionalitate sunt constitutionale, deoarece acestea nu restrang
exercitiul dreptului de acces liber la justitie. Art. 21 coroborat cu art. 125
din Constitutie "defineste sensul termenului de <<justitie>>
precizand ca aceasta se infaptuieste de o categorie distincta de autoritati
publice, si anume de instantele judecatoresti", categorie din care Curtea
Constitutionala nu face parte. Respingerea de catre instanta a exceptiei de
neconstitutionalitate ca inadmisibila, fara a mai sesiza Curtea Constitutionala,
"nu ingradeste accesul liber la justitie, cu atat mai mult cu cat
impotriva incheierii instantei partea interesata poate exercita caile de atac
prevazute de lege". Invoca, in sensul punctului sau de vedere, si
considerentele Deciziei Plenului Curtii Constitutionale nr. II/1995 si ale
Deciziei Curtii Constitutionale nr. 316/2002.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului si cel al
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia
de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei il constituie dispozitiile art. 23 alin. (1) si (6) din
Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 187 din 7 august
1997, dispozitii care au urmatorul continut:
Art. 23: "(1) Curtea Constitutionala decide asupra exceptiilor
ridicate in fata instantelor judecatoresti privind neconstitutionalitatea unei
legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in
vigoare, de care depinde solutionarea cauzei. [...]
(6) Daca exceptia este inadmisibila, fiind contrara prevederilor alin. (1),
(2) sau (3), instanta o respinge printr-o incheiere motivata, fara a mai sesiza
Curtea Constitutionala."
Autorii exceptiei critica din textul alin. (1) al art. 23 sintagma "de
care depinde solutionarea cauzei", sustinand ca "Exceptia de
neconstitutionalitate nu se intemeiaza exclusiv pe un <<interes
procesual>> sau <<judiciar>>, pentru ca, pe de o parte, ea nu
este o simpla exceptie procesuala, iar pe de alta parte, pentru ca rezolvarea
unui conflict de constitutionalitate, indiferent de pertinenta acestuia fata de
un anumit proces, contribuie la asigurarea coerentei si stabilitatii sistemului
de drept si a suprematiei Constitutiei, prin mijloacele tehnice pe care legea
le-a creat". Dispozitiile alin. (6) sunt criticate pentru faptul ca
dreptul instantei judecatoresti de a respinge o exceptie de
neconstitutionalitate ingradeste dreptul persoanei de acces liber la Curtea
Constitutionala, considerand ca "Numai Curtea Constitutionala, for cu
atributii exclusive in solutionarea litigiilor constitutionale, poate decide
daca o anumita dispozitie legala poate face obiectul unei exceptii de
neconstitutionalitate si a se pronunta asupra acesteia; orice alta dispozitie
contrara reprezinta o ingradire a posibilitatii de a te adresa justitiei (chiar
si celei constitutionale) pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a
intereselor legitime".
In opinia autorilor exceptiei, dispozitiile legale criticate sunt contrare
urmatoarelor prevederi constitutionale si reglementari internationale:
- Art. 21 din Constitutie: "(1) Orice persoana se poate adresa
justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale
legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.";
- Art. 13 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, ratificata de Romania prin Legea nr. 30/1994,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 135 din 31 mai 1994,
care prevede ca "Orice persoana, ale carei drepturi si libertati
recunoscute de prezenta conventie au fost incalcate, are dreptul sa se adreseze
efectiv unei instante nationale, chiar si atunci cand incalcarea s-ar datora
unor persoane care au actionat in exercitarea atributiilor lor oficiale.";
- Art. 8 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, adoptata si
proclamata de Adunarea generala a O.N.U. la 10 decembrie 1948, semnata de
Romania la 14 decembrie 1955, potrivit caruia: "Orice persoana are dreptul
sa se adreseze in mod efectiv instantelor judiciare competente impotriva
actelor care violeaza drepturile fundamentale ce ii sunt recunoscute prin
constitutie sau lege."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate si textele de lege criticate,
cu raportare la prevederile constitutionale si reglementarile internationale
invocate, Curtea constata ca dispozitiile art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, nu sunt determinante in solutionarea cauzei cu care a fost
sesizata initial instanta, respectiv judecarea autorilor exceptiei pentru
savarsirea infractiunii de furt calificat. Nici solutionarea exceptiei privind
neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 148 lit. f) din Codul de procedura
penala nu mai depinde de art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992,
republicata, deoarece judecatoria s-a pronuntat deja in aceasta privinta.
Aceste dispozitii legale ar putea deveni incidente intr-o eventuala cale de
atac, daca s-ar ataca si incheierea judecatoriei prin care s-a respins, ca
fiind inadmisibila, prima exceptie de neconstitutionalitate. In mod similar a
decis Curtea si in Decizia nr. 293 din 8 iulie 2003, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 562 din 5 august 2003.
Respingerea, ca fiind inadmisibila, a unei exceptii de
neconstitutionalitate, chiar de catre instanta judecatoreasca in fata careia
s-a ridicat aceasta, este justificata in situatiile in care dispozitiile legale
vizate nu sunt incidente in cauza sau cand exista vreunul dintre celelalte
motive de inadmisibilitate prevazute la alin. (1), (2) si (3) ale art. 23 din
Legea nr. 47/1992, republicata.
Instituirea prin alin. (1) al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, a
inadmisibilitatii unei exceptii de neconstitutionalitate pe motivul ca
dispozitiile legale criticate nu mai sunt in vigoare nu contravine nici unei
dispozitii constitutionale si nu este de natura sa conduca la ideea ca prin
aceasta instanta care judeca fondul se substituie, sub acoperirea unei
dispozitii legale, Curtii Constitutionale. Dispozitiile alin. (1), (2) si (3)
ale art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sunt norme de procedura pe care
instanta care a fost sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate este obligata
sa le aplice in vederea selectarii doar a acelor exceptii care, potrivit legii,
pot face obiectul controlului de constitutionalitate exercitat de Curtea
Constitutionala, unica autoritate de jurisdictie constitutionala.
Aceasta procedura nu face posibila respingerea sau admiterea exceptiei de
neconstitutionalitate de catre instanta judecatoreasca, ci doar pronuntarea, in
situatiile date, asupra oportunitatii sesizarii Curtii Constitutionale.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin.
(1) si (3) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, exceptie
ridicata de Erdinci Asan, Claudiu Oase si Catalin Simota in Dosarul nr.
2.146/2001 al Judecatoriei Constanta.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 2 octombrie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Madalina Stefania Diaconu