DECIZIE Nr. 374 din 28 septembrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 26 alin.
(1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 190/2000 privind regimul
metalelor pretioase, aliajelor acestora si pietrelor pretioase in Romania,
republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 986 din 27 octombrie 2004
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Claudia Margareta Nita - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 26 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
190/2000 privind regimul metalelor pretioase, aliajelor acestora si pietrelor
pretioase in Romania, republicata. Exceptia a fost ridicata de Mihai M. Enuica
in Dosarul nr. 14.259/2003 al Judecatoriei Sectorului 3 Bucuresti.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, aratand, in acest sens, ca textul de lege criticat a
mai facut obiectul controlului de constitutionalitate, iar prin Decizia nr. 157
din 30 martie 2004, Curtea a statuat ca acesta nu contravine principiului
egalitatii si nediscriminarii in ceea ce priveste ocrotirea si garantarea
proprietatii private.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 29 aprilie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 14.259/2003,
Judecatoria Sectorului 3 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a prevederilor art. 31 din Legea nr. 261/2002 prin
care s-a introdus art. 34^1 alin. (1) in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
190/2000. Exceptia a fost ridicata de Mihai M. Enuica intr-un proces civil
avand drept obiect o revendicare mobiliara.
In motivarea exceptiei, autorul acesteia arata ca dispozitiile art. 34^1
alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 190/2000, introduse prin
Legea nr. 261/2002 de aprobare a acestei ordonante, contravin principiului
egalitatii cetatenilor in fata legii, consacrat prin art. 16 alin. (1) din Constitutie,
republicata. Autorul exceptiei considera ca prin sintagma "... abuziv, cu
incalcarea reglementarilor in vigoare ...", cuprinsa in textul de lege
criticat, dreptul de restituire a unor obiecte din metale pretioase, confiscate
in perioada 1946 - 1990, "se circumstantiaza legislativ in functie de
conditiile in care acestea au fost preluate", intrucat caracterul de
"preluare abuziva" este apreciat in functie de respectarea
legislatiei in vigoare la momentul deposedarii. Arata, in acest sens, ca in
perioada 1946 - 1990, au existat "cel putin patru acte normative
diferite" care au reglementat regimul juridic al metalelor pretioase, dupa
cum, de asemenea, si regimul constitutional al proprietatii particulare a
variat. In concluzie, apreciaza ca "recunoasterea dreptului la restituirea
obiectelor din metale pretioase in functie de criteriul caracterului abuziv al
preluarii, echivalat cu respectarea la acel moment a reglementarilor in
vigoare, conduce la discriminari intre persoane, facand sa depinda dreptul la
restituire de momentul confiscarii, deoarece la momente diferite erau in
vigoare dispozitii legale diferite."
Judecatoria Sectorului 3 Bucuresti considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, textul de lege criticat respectand
principiul constitutional al egalitatii cetatenilor in fata legii. Se arata ca,
prin aplicarea dispozitiilor art. 34^1 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 190/2000 privind regimul metalelor pretioase in Romania, nu se
creeaza situatii discriminatorii intre cetateni, intrucat "regimul juridic
al restituirii obiectelor din metale pretioase se intemeiaza pe conditiile in
care au fost preluate si nu pe calitatea cetatenilor care solicita
restituirea". Mai mentioneaza ca principiul egalitatii nu inseamna
uniformitate, iar "violarea principiului egalitatii si nediscriminarii
exista atunci cand se aplica tratament diferentiat unor cazuri egale, fara sa
existe o motivare obiectiva si rezonabila".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
modificata si completata prin Legea nr. 232/2004, incheierea de sesizare a fost
comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si
institutiei Avocatul Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei
de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, prin punctul sau de vedere comunicat cu Adresa nr. 5/6.841/A.N.
din data de 2 august 2004, considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata. In acest sens, sustine ca, prin masura dispusa de art. 34^1 alin.
(1), astfel cum a fost modificat prin Legea nr. 362/2003 privind aprobarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 24/2003 pentru perfectionarea cadrului
legislativ privind regimul metalelor pretioase in Romania, "nu se aduce
vreo atingere principiului egalitatii in drepturi a cetatenilor si care se
refera la egalitatea in drepturi a acestora in raport cu prevederile legii, iar
nu la faptul ca toti ar beneficia de aceleasi drepturi". In sprijinul
argumentelor sale mentioneaza jurisprudenta Curtii Constitutionale, respectiv
Decizia nr. 31 din 6 februarie 2001 si Decizia nr. 43 din 7 februarie 2001.
Avocatul Poporului a comunicat punctul sau de vedere cu Adresa nr. 5.430
din data de 5 iulie 2004, prin care apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate
este neintemeiata. Arata ca dispozitiile legale criticate se aplica, in mod
egal, tuturor persoanelor aflate in situatia prevazuta in ipoteza normei,
astfel ca nu se poate sustine incalcarea principiului egalitatii cetatenilor in
fata legii.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat, pana la
data intocmirii raportului, punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si ale
institutiei Avocatul Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992,
republicata, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art.
1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, asa cum reiese din incheierea
de sesizare a Curtii Constitutionale, il constituie dispozitiile art. 31 din
Legea nr. 261/2002, prin care s-a introdus art. 34^1 alin. (1) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 190/2000 privind regimul metalelor pretioase in
Romania. Prin pct. 17 al articolului unic din Legea nr. 362/2003 privind
aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 24/2003 pentru perfectionarea cadrului
legislativ privind regimul metalelor pretioase in Romania, art. 34^1 alin. (1)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 190/2000 a fost modificat, fara a se
schimba insa esenta reglementarii juridice. Totodata, in temeiul art. III din
Ordonanta Guvernului nr. 24/2003, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 362/2003, ordonanta criticata a fost republicata sub un alt titlu,
dandu-se textelor o noua numerotare, art. 34^1 alin. (1) devenind, in acest
fel, art. 26 alin. (1). Ca atare, obiectul exceptiei de neconstitutionalitate
il constituie, in realitate, dispozitiile art. 26 alin. (1) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 190/2000 privind regimul metalelor pretioase,
aliajelor acestora si pietrelor pretioase in Romania, republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 77 din 29 ianuarie 2004. Aceste prevederi au
urmatorul continut:
- Art. 26 alin. (1): "Persoanele fizice si juridice ale caror obiecte
din metale pretioase, aliaje ale acestora si pietre pretioase de natura celor
prevazute la art. 4 au fost preluate abuziv, cu incalcarea reglementarilor in
vigoare, dupa anul 1946 si pana in anul 1990, pot solicita restituirea acestora
instantelor de judecata de la domiciliul reclamantului, pana la data de 31
decembrie 2003."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, dispozitiile de
lege criticate incalca principiul egalitatii in drepturi a cetatenilor,
consacrat de art. 16 alin. (1) din Constitutie, republicata, conform caruia
"Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara
privilegii si fara discriminari".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine ca autorul
acesteia critica uzitarea sintagmei "cu incalcarea reglementarilor in
vigoare", cu motivarea ca astfel se instituie o apreciere discriminatorie
si "pur aleatorie" a caracterului de "preluare abuziva" a
unor obiecte din metale pretioase, confiscate in perioada 1946 - 1990.
Posibilitatea exercitarii dreptului la restituire depinde, in opinia acestuia,
de respectarea legislatiei in vigoare in momentul preluarii obiectelor de catre
stat - legislatie care a variat in timp - si duce astfel la "diferentierea
solutiilor juridice ocurente in urma aplicarii concrete a ipotezei juridice
pentru cazuri particulare".
Curtea Constitutionala constata ca exceptia de neconstitutionalitate
referitoare la dispozitiile art. 26 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 190/2000 privind regimul metalelor pretioase, aliajelor acestora
si pietrelor pretioase in Romania, republicata, este neintemeiata, deoarece
textele normative criticate nu aduc atingere principiului fundamental al
egalitatii cetatenilor in drepturi, consacrat in art. 16 alin. (1) din
Constitutie, republicata.
Astfel cum s-a statuat constant in jurisprudenta Curtii Constitutionale si
in acord cu practica Curtii Europene a Drepturilor Omului, principiul
egalitatii intre cetateni este infrant atunci cand unor situatii de fapt
identice le corespund tratamente juridice diferite, fara sa existe o motivare
obiectiva si rezonabila. Or, textul de lege criticat nu instituie nici o conditie
sau element care sa determine aplicarea unui tratament juridic diferit
persoanelor aflate in aceeasi situatie juridica, respectiv in ipoteza normei
atacate. Dispozitia cuprinsa in art. 26 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 190/2000 prevede posibilitatea exercitarii dreptului la
restituire al "persoanelor fizice si juridice ale caror obiecte din metale
pretioase, aliaje ale acestora si pietre pretioase (...) au fost preluate
abuziv, cu incalcarea reglementarilor in vigoare", in perioada anilor 1946
- 1990, fixand ca termen de exercitare a acestui drept data de 31 decembrie
2003 si stabilind ca este competenta in solutionarea unor astfel de cereri
instanta de la domiciliul reclamantului.
In ceea ce priveste sustinerea autorului exceptiei, conform careia au
existat o succesiune de acte normative aplicabile in materie, precum si
schimbari ale regimului constitutional, creandu-se astfel o diferentiere de
tratament juridic, Curtea Constitutionala precizeaza ca aceste aspecte nu sunt
de competenta instantei de contencios constitutional, ci revin instantei de
judecata competente sa solutioneze litigiul in cursul caruia s-a ridicat
exceptia de neconstitutionalitate.
De altfel, dispozitiile normative criticate au mai fost supuse controlului de
constitutionalitate, concretizat in Decizia nr. 157 din 30 martie 2004,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 412 din 10 mai 2004.
Chiar daca, in solutionarea acestei exceptii, Curtea a examinat
constitutionalitatea art. 26 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 190/2000, republicata, in raport cu alte prevederi din Legea fundamentala
decat cele invocate de autorul exceptiei de fata, instanta de contencios
constitutional a analizat textul criticat si din perspectiva incalcarii
principiilor egalitatii si nediscriminarii, stabilind ca acestea nu sunt
nesocotite.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 1 - 3, art. 11 alin.
(1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 26 alin. (1)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 190/2000 privind regimul metalelor
pretioase, aliajelor acestora si pietrelor pretioase in Romania, republicata,
exceptie ridicata de Mihai M. Enuica in Dosarul nr. 14.259/2003 al Judecatoriei
Sectorului 3 Bucuresti.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 28 septembrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Claudia Margareta Nita