DECIZIE Nr. 373 din 5 iulie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 33 din
Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra
terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor
Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr. 169/1997
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 760 din 22 august 2005

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Irina Loredana Lapadat - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 33 din Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de
proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere, solicitate
potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr.
169/1997, exceptie ridicata de Elena Apetroaie in Dosarul nr. 247/C/2005 al
Curtii de Apel Suceava - Sectia civila.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca neintemeiata, aratand ca textul de lege criticat nu
contravine dispozitiilor art. 44 alin. (2) teza a doua din Constitutie,
deoarece protectia constitutionala a dreptului de proprietate poate fi invocata
numai dupa dobandirea acestui drept.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 7 aprilie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 247/C/2005,
Curtea de Apel Suceava - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 33 din Legea nr. 1/2000
pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si
celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr.
18/1991 si ale Legii nr. 169/1997. Exceptia a fost ridicata de Elena Apetroaie.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, se arata in esenta ca
prevederile art. 33 din Legea nr. 1/2000, in temeiul carora persoanele fizice
si persoanele juridice, care nu au depus in termenul prevazut de Legea nr.
169/1997 cereri pentru reconstituirea dreptului de proprietate, pot formula
astfel de cereri in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a Legii
nr. 1/2000, contravin principiului constitutional al garantarii si ocrotirii
proprietatii private, cuprins in art. 44 alin. (2) teza intai din Constitutie.
Se mai sustine ca textul de lege criticat limiteaza in timp posibilitatea
persoanelor interesate de a depune cereri pentru reconstituirea dreptului de
proprietate.
Curtea de Apel Suceava - Sectia civila apreciaza ca prevederile legale
criticate sunt constitutionale, deoarece "in lipsa unui termen imperativ
de decadere privitor la depunerea cererilor de restituire a terenurilor, s-ar
incalca principiul securitatii raporturilor juridice (...)". Se mai arata
ca "limitarea in timp a dreptului de a solicita restituirea terenurilor
este in deplina concordanta cu prevederile art. 1 alin. (2) din Primul Protocol
aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, care confera statului dreptul de a adopta legile pe care le
considera necesare pentru a reglementa folosinta bunurilor conform interesului
general".
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a
fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului
si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca dispozitiile art. 44 alin. (2) din Constitutie nu
sunt incidente in cauza, deoarece "principiul constitutional al garantarii
dreptului de proprietate privata protejeaza dreptul de proprietate existent in
patrimoniul titularului sau, nu vocatia la dobandirea acestui drept". Se
invoca in acest sens si jurisprudenta Curtii Constitutionale. Pentru aceste
considerente, in opinia Guvernului, exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata.
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata. In acest sens, arata ca "exercitarea unui drept de catre
titularul sau nu poate avea loc decat cu respectarea cadrului legal stabilit de
legiuitor, care, potrivit art. 126 alin. (2) din Constitutie, are legitimarea
constitutionala de a stabili competenta instantelor judecatoresti si procedura
de judecata", ceea ce implica si "reglementarea unor termene, dupa a
caror expirare valorificarea dreptului nu mai e posibila". Se mai arata,
invocandu-se jurisprudenta Curtii Constitutionale in materie, ca "dreptul
de proprietate nu poate fi exercitat decat cu respectarea tuturor
reglementarilor legale care ii determina continutul si limitele".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il reprezinta art. 33 din Legea
nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor
agricole si celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului
funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr. 169/1997, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 8 din 12 ianuarie 2000.
Prevederile legale criticate au urmatorul continut:
- Art. 33: "Persoanele fizice si persoanele juridice, care nu au depus
in termenul prevazut de Legea nr. 169/1997 cereri pentru reconstituirea
dreptului de proprietate sau, dupa caz, actele doveditoare, pot formula astfel
de cereri si pot depune actele doveditoare in termen de 60 de zile de la data
intrarii in vigoare a prezentei legi."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, aceste prevederi
legale contravin dispozitiilor art. 44 alin. (2) teza intai, al caror continut
este urmatorul:
- Art. 44 alin. (2) teza intai: "(2) Proprietatea privata este
garantata si ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular. (...)"
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta
este neintemeiata si urmeaza a fi respinsa pentru urmatoarele considerente:
Autorul exceptiei sustine ca prevederile art. 33 din Legea nr. 1/2000, in
temeiul carora persoanele interesate pot formula cereri pentru reconstituirea
dreptului de proprietate potrivit Legii nr. 169/1997, inclusiv in decursul unui
termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a Legii nr. 1/2000,
contravin principiului constitutional al garantarii si ocrotirii proprietatii
private, cuprins in art. 44 alin. (2) teza intai din Constitutie, prin
limitarea in timp a posibilitatii persoanelor interesate de a depune cereri
pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si
forestiere.
Curtea constata ca aceste sustineri nu sunt intemeiate. In sensul
jurisprudentei sale, de exemplu Decizia nr. 41 din 4 februarie 2003, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 210 din 31 martie 2003,
dispozitiile constitutionale privind garantarea si ocrotirea proprietatii se
aplica numai dupa dobandirea dreptului de proprietate. Or, in cauza, persoanele
indreptatite la reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor
agricole si a celor forestiere nu au calitatea de proprietar.
De altfel, in legatura cu termenul de 30 de zile de la intrarea in vigoare
a Legii nr. 1/2000, in decursul caruia pot fi depuse cererile de reconstituire
a dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole sau forestiere, Curtea
constata ca acesta a fost instituit de legiuitor ca masura reparatorie pentru
cei care nu au depus astfel de cereri in decursul termenului initial, de 90 de
zile, instituit prin art. IV din Legea nr. 169/1997.
Astfel, potrivit art. IV alin. (1) din Legea nr. 169/1997: "Persoanele
care nu au depus cereri in termenul prevazut de Legea fondului funciar nr.
18/1991, pentru reconstituirea dreptului de proprietate, ori aceste cereri s-au
pierdut sau cu privire la care nu au primit nici un raspuns, se pot adresa cu o
noua cerere comisiilor comunale, orasenesti sau municipale, in termen de 90 de
zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi."
Astfel, nici din acest punct de vedere nu sunt intemeiate sustinerile
autorului exceptiei de neconstitutionalitate referitoare la limitarea in timp a
posibilitatii persoanelor interesate de a depune cereri pentru reconstituirea
dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si forestiere.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 33 din Legea
nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor
agricole si celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului
funciar nr. 18/1991 si ale Legii nr. 169/1997, exceptie ridicata de Elena
Apetroaie in Dosarul nr. 247/C/2005 al Curtii de Apel Suceava - Sectia civila.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 5 iulie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Irina Loredana Lapadat