DECIZIE Nr. 37 din 6 februarie 2002
privind constitutionalitatea votului exprimat la adoptarea Hotararii nr. 33 din
12 decembrie 2001 a Parlamentului Romaniei pentru respingerea Raportului anual
al Consiliului de administratie al Societatii Romane de Radiodifuziune pentru
anul 2000
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 178 din 14 martie 2002
Prin Adresa nr. 51/1.083 din 17 decembrie 2001 - inregistrata la data de 18
decembrie 2001 - secretarul general al Camerei Deputatilor a trimis Curtii
Constitutionale sesizarea grupurilor parlamentare ale Partidului Romania Mare,
Partidului National Liberal si Partidului Democrat din Camera Deputatilor cu
privire la neconstitutionalitatea votului exprimat in sedinta celor doua Camere
ale Parlamentului Romaniei din 12 decembrie 2001, prin care s-a hotarat
incetarea mandatului Consiliului de administratie al Societatii Romane de
Radiodifuziune si demiterea presedintelui acestui consiliu.
La sesizare s-au anexat o lista cu semnaturile unui numar de 49 de deputati
din Grupul parlamentar al Partidului Romania Mare, o lista semnata de 29 de
deputati din Grupul parlamentar al Partidului National Liberal si o alta lista
semnata de 29 de deputati ai Grupului parlamentar al Partidului Democrat.
Prin Adresa nr. XXXII/98 din 17 decembrie 2001 - inregistrata la aceeasi
data, 18 decembrie 2001 -, semnata de presedintele Grupului parlamentar din
Senat al Partidului Romania Mare, Corneliu Vadim Tudor, s-a trimis direct
Curtii Constitutionale o sesizare cu continut identic. La sesizare s-au anexat
o lista de sustinere cu semnaturile unui numar de 36 de senatori din Grupul
parlamentar al Partidului Romania Mare si o lista de sustinere semnata de 13
senatori din Grupul parlamentar al Partidului National Liberal.
In motivarea sesizarilor, formulate in temeiul art. 144 lit. a) si al art.
145 din Constitutie, se arata ca votul exprimat in sedinta comuna a Camerei
Deputatilor si a Senatului din 12 decembrie 2001 pentru respingerea Raportului
anual al Consiliului de administratie al Societatii Romane de Radiodifuziune
este contrar dispozitiilor art. 64 din Constitutie, "deoarece nu a fost
intrunit cvorumul de sedinta". Se arata in acest sens ca fata de 243 de
deputati si senatori, cat ar fi reprezentat majoritatea parlamentarilor din
cele doua Camere, in timpul votului au fost prezenti la sedinta doar 241 de
deputati si senatori.
In concluzie, autorii sesizarilor solicita sa se constate neconstitutionalitatea
Hotararii plenului celor doua Camere ale Parlamentului din 12 decembrie 2001.
In conformitate cu dispozitiile art. 21 alin. (2) din Legea nr. 47/1992,
republicata, sesizarea a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, pentru a putea transmite pana la data dezbaterii punctele de
vedere ale birourilor permanente.
In punctul de vedere transmis de presedintele Senatului se apreciaza ca
sesizarea "cu privire la neconstitutionalitatea votului exprimat in
sedinta celor doua Camere ale Parlamentului Romaniei din data de 12 decembrie
2001, prin care s-a hotarat incetarea mandatului Consiliului de administratie
al Societatii Romane de Radio si demiterea presedintelui acestui consiliu, este
total neintemeiata si excede competentei legale a Curtii Constitutionale".
De altfel, se arata in continuare, "presedintele care a condus sedinta
celor doua Camere ale Parlamentului Romaniei, din data de 12 decembrie 2001, a
respectat dispozitiile Regulamentului sedintelor comune in litera si spiritul
lor cu privire la intrunirea cvorumului legal de sedinta, in stricta
conformitate cu prevederile art. 64 din Constitutie". Se mai arata ca
hotararea contestata a fost adoptata cu respectarea prevederilor art. 74 alin.
(2) din Constitutie, precum si ale art. 39 alin. (4) si ale art. 46 alin. (7)
din Legea nr. 41/1994 privind organizarea si functionarea Societatii Romane de
Radiodifuziune si Societatii Romane de Televiziune, republicata.
CURTEA,
examinand sesizarile de neconstitutionalitate, punctul de vedere transmis de
presedintele Senatului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, stenograma
sedintei comune a Camerei Deputatilor si Senatului din 12 decembrie 2001,
Hotararea Parlamentului Romaniei nr. 33 din 12 decembrie 2001 pentru respingerea
Raportului anual al Consiliului de administratie al Societatii Romane de
Radiodifuziune pentru anul 2000, raportate la prevederile Constitutiei, precum
si dispozitiile Legii nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, retine urmatoarele:
Obiectul sesizarilor il constituie constitutionalitatea votului exprimat in
sedinta comuna a Camerei Deputatilor si a Senatului din 12 decembrie 2001, pe
baza caruia s-a adoptat Hotararea nr. 33 pentru respingerea Raportului anual al
Consiliului de administratie al Societatii Romane de Radiodifuziune pentru anul
2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 809 din 17
decembrie 2001, care prevede:
"Art. 1. - Se respinge Raportul anual al Consiliului de administratie
al Societatii Romane de Radiodifuziune pentru anul 2000.
Art. 2. - Potrivit dispozitiilor art. 46 alin. (7) din Legea nr. 41/1994
privind organizarea si functionarea Societatii Romane de Radiodifuziune si
Societatii Romane de Televiziune, republicata, la data intrarii in vigoare a
prezentei hotarari Consiliul de administratie al Societatii Romane de
Radiodifuziune este demis de drept."
Examinand temeiul juridic al sesizarilor, Curtea retine ca, desi autorii
acestora si-au fondat sesizarile pe dispozitiile art. 144 lit. a) din
Constitutie, potrivit carora Curtea Constitutionala decide "asupra
constitutionalitatii legilor, inainte de promulgarea acestora, la sesizarea
Presedintelui Romaniei, a unuia dintre presedintii celor doua Camere, a Guvernului,
a Curtii Supreme de Justitie, a unui numar de cel putin 50 de deputati sau de
cel putin 25 de senatori, precum si, din oficiu, asupra initiativelor de
revizuire a Constitutiei;", aceasta s-ar putea intemeia numai pe
dispozitiile art. 144 lit. b) din Legea fundamentala, care prevad ca ea
"se pronunta asupra constitutionalitatii regulamentelor Parlamentului, la
sesizarea unuia dintre presedintii celor doua Camere, a unui grup parlamentar
sau a unui numar de cel putin 50 de deputati sau de cel putin 25 de
senatori".
Autorii sesizarilor de neconstitutionalitate considera ca prin votul
exprimat pentru adoptarea mentionatei hotarari au fost incalcate dispozitiile
art. 64 din Constitutie, potrivit carora "Camera Deputatilor si Senatul
adopta legi, hotarari si motiuni, in prezenta majoritatii membrilor".
Aceste dispozitii sunt preluate si in Regulamentul sedintelor comune ale
Camerei Deputatilor si Senatului, care, la art. 39 alin. 1, prevede: "In
toate cazurile in care Camera Deputatilor si Senatul, in sedinte comune, adopta
legi, hotarari sau motiuni, trebuie sa fie prezenti cel putin jumatate plus unu
din membrii care compun cele doua Camere ale Parlamentului."
Se constata, asadar, ca prevederile mentionate ale Regulamentului
sedintelor comune ale Camerei Deputatilor si Senatului sunt in deplina
concordanta cu dispozitiile constitutionale.
Curtea observa ca din categoria "regulamentelor Parlamentului",
la care se refera art. 144 lit. b) din Constitutie, face parte si Regulamentul
sedintelor comune ale Camerei Deputatilor si Senatului, care, prin continutul
sau si prin procedura de adoptare, ca act juridic, se incadreaza in categoria
"hotararilor" Camerelor Parlamentului, in sensul art. 64 din
Constitutie, potrivit caruia "Camera Deputatilor si Senatul adopta legi,
hotarari si motiuni [...]". Acest regulament este un act juridic normativ
continand reguli juridice cu caracter de generalitate referitoare la
organizarea interna si la functionarea sedintelor comune ale Camerelor reunite
ale Parlamentului.
Este de retinut insa ca sesizarile examinate vizeaza constitutionalitatea
votului exprimat la adoptarea Hotararii nr. 33 din 12 decembrie 2001, care se
refera exclusiv la respingerea Raportului anual al Consiliului de administratie
al Societatii Romane de Radiodifuziune pentru anul 2000 si la demiterea de
drept a acestuia. De aceea, aceasta hotarare nu este un act juridic normativ,
ci constituie un act juridic individual de aplicare a dispozitiilor art. 1 pct.
21 din Regulamentul sedintelor comune ale Camerei Deputatilor si Senatului,
potrivit carora aceste Camere se intrunesc in sedinte comune pentru
"efectuarea altor numiri in functii, care, potrivit legii, intra in
competenta Parlamentului" si in consecinta nu intra in continutul ipotezei
avute in vedere de prevederile art. 144 lit. b) din Constitutie.
Mai mult, potrivit art. 2 alin. (3) si art. 21 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicata, dispozitii legale care se intemeiaza pe prevederile art.
144 lit. b) din Constitutie, Curtea Constitutionala nu are competenta sa
exercite controlul de constitutionalitate asupra modului de interpretare sau
asupra modului de aplicare a regulamentelor Parlamentului. Acesta, prin
Camerele sale reunite, este unica autoritate publica ce detine competenta ca,
in virtutea principiului autonomiei regulamentare, prevazut in art. 62 alin.
(1) din Constitutie, conform caruia "[...] In sedintele comune, lucrarile
se desfasoara potrivit unui regulament adoptat cu votul majoritatii deputatilor
si senatorilor", sa interpreteze el insusi continutul normativ al
regulamentului propriu si sa decida asupra modului de aplicare a acestuia,
respectandu-se de fiecare data, desigur, normele constitutionale aplicabile.
Curtea Constitutionala, in jurisprudenta sa, a statuat in mod constant in
acest sens, precizand ca nerespectarea unor prevederi regulamentare se poate
constata pe cai exclusiv parlamentare, cu toate consecintele ce pot surveni in
cazul unor incalcari ale dispozitiilor regulamentare (spre exemplu: Decizia nr.
44 din 8 iulie 1993, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
190 din 10 august 1993; Decizia nr. 17 din 27 ianuarie 2000, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 40 din 31 ianuarie 2000, si
Decizia nr. 47 din 15 martie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 153 din 13 aprilie 2000). De asemenea, prin Decizia nr. 98 din 25
octombrie 1995 privind constitutionalitatea refuzului Biroului permanent al
Camerei Deputatilor de a aproba infiintarea unui grup parlamentar, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 248 din 31 octombrie 1995, Curtea
a retinut ca "Pentru rezolvarea contestatiilor senatorilor, deputatilor
sau ale grupurilor parlamentare in legatura cu masurile concrete de aplicare a regulamentelor
Parlamentului urmeaza sa se recurga la folosirea cailor si procedurilor
exclusiv parlamentare".
In consecinta, solutionarea sesizarii ce face obiectul prezentei decizii nu
este de competenta Curtii Constitutionale.
Avand in vedere considerentele expuse in prezenta decizie, dispozitiile
art. 62 alin. (1), art. 64 si ale art. 144 lit. b) din Constitutie, precum si
prevederile art. 2 alin. (3), art. 13 alin. (1) lit. A.b) si ale art. 21 din
Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Constata ca solutionarea sesizarii grupurilor parlamentare din Senat ale
Partidului Romania Mare si Partidului National Liberal, precum si a grupurilor
parlamentare din Camera Deputatilor ale Partidului Romania Mare, Partidului National
Liberal si Partidului Democrat, privind constitutionalitatea votului exprimat
la adoptarea Hotararii nr. 33 din 12 decembrie 2001 a Parlamentului Romaniei
pentru respingerea Raportului anual al Consiliului de administratie al
Societatii Romane de Radiodifuziune pentru anul 2000, nu este de competenta
Curtii Constitutionale.
Prezenta decizie se comunica grupurilor parlamentare din Senat ale
Partidului Romania Mare si Partidului National Liberal, grupurilor parlamentare
din Camera Deputatilor ale Partidului Romania Mare, Partidului National Liberal
si Partidului Democrat, precum si Camerei Deputatilor si Senatului si se
publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata astazi, 6 februarie 2002.
Dezbaterea a avut loc la data de 6 februarie 2002 si la ea au participat:
Nicolae Popa, presedinte, Costica Bulai, Nicolae Cochinescu, Constantin Doldur,
Kozsokar Gabor, Petre Ninosu, Serban Viorel Stanoiu, Lucian Stangu si Ioan
Vida, judecatori.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Claudia Miu