Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 37 din  7 martie 2000

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6, art. 8 alin. (1) si (2), art. 10 alin. (1) lit. a) pct. 1, 2 si 3 si alin. (2), precum si ale art. 50 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor si serviciile in porturi

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 242 din  1 iunie 2000


SmartCity3


    Lucian Mihai           - presedinte
    Costica Bulai          - judecator
    Constantin Doldur      - judecator
    Kozsokar Gabor         - judecator
    Ioan Muraru            - judecator
    Lucian Stangu          - judecator
    Florin Bucur Vasilescu - judecator
    Romul Petru Vonica     - judecator
    Paula C. Pantea        - procuror
    Laurentiu Cristescu    - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6, art. 8 alin. (1) si (2), art. 10 alin. (1) lit. a) pct. 1, 2 si 3 si alin. (2), precum si ale art. 50 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor si serviciile in porturi, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Pilot Service" - S.A. Constanta in Dosarul nr. 462/1999 al Tribunalului Constanta - Sectia comerciala.
    Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 8 februarie 2000, in prezenta autorului exceptiei si a reprezentantului Ministerului Public, si au fost consemnate in incheierea din acea data, cand, avand nevoie de timp pentru a delibera, Curtea a amanat pronuntarea pentru 15 februarie si apoi pentru 22 februarie si pentru 7 martie 2000.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 12 martie 1999 Tribunalul Constanta - Sectia comerciala a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 6, art. 8 alin. (1) si (2), art. 10 alin. (1) lit. a) pct. 1, 2 si 3 si alin. (2), precum si ale art. 50 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor si serviciile in porturi, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 42 din 29 ianuarie 1999, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Pilot Service" - S.A. Constanta, in contradictoriu cu Compania Nationala "Administratia Porturilor Maritime Constanta" - S.A., in Dosarul nr. 462/1999, aflat pe rolul acelei instante.
    Autorul exceptiei sustine, in esenta, ca Societatea Comerciala "Pilot Service" - S.A. este prejudiciata prin acordarea pentru administratia portuara a unui monopol asupra serviciilor publice specializate, ce fac obiectul de activitate al reclamantei. Sustine, de asemenea, ca organizarea concesionarii serviciului de pilotaj nu este legala si ca aceasta ordonanta, prin textele enuntate, atinge interesele si activitatea Societatii Comerciale "Pilot Service" - S.A., putand duce la falimentarea sa.
    Instanta judecatoreasca socoteste ca exceptia de neconstitutionalitate, "raportata la textul art. 41 si 135 din Constitutie, nu poate fi retinuta".
    Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    In punctul sau de vedere Guvernul apreciaza ca exceptia este neintemeiata, intrucat, in realitate, dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 22/1999 urmaresc inlaturarea posibilitatii instituirii monopolului din partea statului sau a unui singur agent economic, indiferent de natura capitalului - de stat sau privat. "Sustinerile Societatii Comerciale <<Pilot Service>> - S.A. Constanta cu privire la cumpararea de la Fondul Proprietatii de Stat a obiectului de activitate, o data cu privatizarea societatii comerciale, sunt neintemeiate si nesocotesc prevederile Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata". Cu ocazia privatizarii Societatea Comerciala "Pilot Service" - S.A. Constanta - se arata in continuare in punctul de vedere al Guvernului - au fost cumparate actiunile societatii comerciale, reprezentand capitalul social al acesteia, iar nu obiectul de activitate, care, potrivit legii, il constituie actele si faptele de comert pe care urmeaza sa le efectueze societatea comerciala, cu respectarea prevederilor legale.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, sustinerile autorului exceptiei si ale partilor prezente, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Potrivit art. 144 lit. c) din Constitutie si art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta sa solutioneze exceptia ridicata.
    Exceptia priveste dispozitiile art. 6, art. 8 alin. (1) si (2), art. 10 alin. (1) lit. a) pct. 1, 2 si 3 si alin. (2), precum si ale art. 50 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor si serviciile in porturi.
    Motivele invocate de autorul exceptiei in sustinerea acesteia sunt urmatoarele:
    1. Prin efectul alin. (1) al art. 8 din ordonanta "serviciile publice portuare se asigura numai de administratiile portuare, instituindu-se astfel un monopol al statului asupra serviciilor ce se presteaza navelor de agenti economici specializati, privatizati integral, anterior". De asemenea, prevederile alin. (2) al aceluiasi articol, care statueaza ca administratiile portuare asigura serviciile publice portuare, sunt neconstitutionale, intrucat concesionarea prin administratia portuara a unui serviciu privatizat de un alt agent economic specializat incalca dreptul de proprietate privata.
    2. Referitor la dispozitiile art. 10 alin. (1) lit. a) pct. 1, 2 si 3 si alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 22/1999, autorul exceptiei le considera neconstitutionale intrucat, pe baza acestor prevederi legale, rezulta ca sunt servicii publice portuare ce apartin exclusiv administratiei portuare, servicii care au fost privatizate anterior, cum sunt pilotajul navelor, manevrarea de la o dana la alta, remorcajul de manevra, legarea-dezlegarea navelor. Intr-o atare situatie Societatea Comerciala "Pilot Service" - S.A. Constanta este pusa in imposibilitatea realizarii acestor servicii, intrucat, considera autorul exceptiei, serviciile sunt monopol de stat, potrivit noii reglementari.
    3. In ceea ce priveste dispozitiile art. 50 alin. (3) din ordonanta, acestea sunt considerate de autor, de asemenea, ca fiind neconstitutionale, intrucat, prin efectul lor, Societatea Comerciala "Pilot Service" - S.A. Constanta este inlaturata de la autorizarea de catre Ministerul Transporturilor pentru a efectua pilotajul navelor, operatiune care, devenind monopol al statului, se asigura exclusiv de administratia portuara. In fapt, acest lucru - retine, intr-o prima apreciere, autorul exceptiei - este o expropriere, incalcandu-se art. 41 alin. (3) din Constitutie. In asertiunea imediat urmatoare, insa, autorul exceptiei precizeaza ca "evident, in speta, nu este cazul de o expropriere a Societatii Comerciale <<Pilot Service>> - S.A. Constanta".
    In concluziile notelor scrise autorul exceptiei sustine ca "se impune admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a unor prevederi din Ordonanta Guvernului nr. 22/1999, iar serviciile de pilotaj si cele de remorcaj nave sa fie considerate, in mod corect si legal, cum sunt de fapt, servicii portuare prestate navelor, ce se asigura concurential de agenti economici, cu capital de stat ori privat, in conditiile economiei de piata".
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca Ordonanta Guvernului nr. 22/1999 reglementeaza administrarea, exploatarea si dezvoltarea porturilor, precum si munca in porturi si serviciile portuare. Scopul acestei reglementari este clar definit de dispozitiile art. 1 alin. (1) din ordonanta, constand in promovarea porturilor romanesti "ca centre de operare a marfurilor, de activitati industriale si de distributie". In acceptiunea legii portul este o parte delimitata a teritoriului national, ale carei limite se stabilesc de Ministerul Transporturilor si care include, pe langa acvatoriul portuar si teritoriul, constructiile hidrotehnice, canalele de acces, senalele, zonele de navigatie, radele interioare, cladirile, magaziile, platformele, caile ferate, drumurile, instalatiile si echipamentele aflate in limitele acestuia. Totalitatea porturilor situate pe teritoriul Romaniei formeaza sistemul portuar national, care, din punctul de vedere al formei de proprietate asupra infrastructurii portuare, cuprinde porturile publice (a caror infrastructura apartine proprietatii publice) si porturile private (a caror infrastructura este proprietate privata). Intrucat cele mai importante porturi din tara sunt amplasate pe domeniul public al statului si in vederea bunei gestionari, legiuitorul a stabilit existenta unui administrator, cu obligatia de a asigura serviciile publice portuare, pe care Ministerul Transporturilor, care este autoritatea de stat in domeniul portuar, le stabileste ca necesare pentru autorizarea de functionare a portului. Din economia intregului act normativ rezulta intentia de a realiza o reglementare unitara, in vederea asigurarii conditiilor de desfasurare a activitatilor portuare in scopul protejarii bunurilor si intereselor clientilor, dar si a bunurilor publice ale statului, din care este constituita infrastructura portuara, precum si protejarea mediului.
    Dispozitiile din Ordonanta Guvernului nr. 22/1999, considerate de catre autorul exceptiei ca fiind neconstitutionale, au urmatorul continut: art. 6: "Asigurarea functionalitatii porturilor si a serviciilor publice portuare se realizeaza de administratia portului."; art. 8 alin. (1): "Administratiile portuare au obligatia de a intretine, repara si asigura functionalitatea infrastructurii portuare si de a asigura serviciile publice portuare, conform conditiilor prevazute in autorizatia de functionare a portului."; art. 8 alin. (2): "Activitatile prevazute la alin. (1) pot fi efectuate direct de administratia portuara sau prin intermediul unor agenti economici, prin concesionare, asociere, cesiune sau altele asemenea."; art. 10 alin. (1) lit. a) pct. 1, 2 si 3: "Serviciile prestate in porturi se clasifica astfel: a) servicii publice portuare: 1. pilotajul navelor la intrarea si iesirea din porturi, la manevrare de la o dana la alta; 2. remorcajul de manevra al navelor; 3. legarea-dezlegarea navelor."; art. 10 alin. (2): "Serviciile publice portuare vor fi prestate tuturor utilizatorilor care apeleaza la ele, pe o baza permanenta, uniforma si continua, in conditii egale privind calitatea, timpul si pretul."; art. 50 alin. (3): "Pe data intrarii in vigoare a Normelor metodologice de autorizare a agentilor economici care presteaza servicii in porturi se abroga punctele 3.1 - 3.21 si punctele 3.24 - 3.29 din cap. III al Normelor metodologice de acordare a licentelor si a autorizatiilor privind efectuarea transporturilor navale de marfuri si calatori si de autorizare a functionarii agentilor economici in perimetrul infrastructurilor portuare si de cai navigabile, anexa la Hotararea Guvernului nr. 112/1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 47 din 6 martie 1996."
    Autorul exceptiei de neconstitutionalitate considera ca prin efectul aplicarii ordonantei se instituie un monopol de stat in realizarea activitatilor portuare, lucru nepermis de Constitutia Romaniei, care, in art. 134, consacra principiul ca economia Romaniei este economie de piata, iar statul trebuie sa asigure protectia concurentei loiale.
    Examinand continutul art. 6 din Ordonanta Guvernului nr. 22/1999, Curtea nu poate retine nici un aspect de neconstitutionalitate. Legiuitorul a stabilit faptul ca asigurarea functionalitatii porturilor si a serviciilor publice portuare se realizeaza de administratia portului. Prin sine insusi acest articol de lege nu instituie un monopol. De altfel, dispozitiile cuprinse in art. 7 din ordonanta sunt de natura sa risipeasca orice indoiala in acest sens: "Pot fi abilitate in calitate de administratii portuare: a) in porturile publice: 1. institutii publice, regii autonome si autoritati ale administratiei publice locale, care au in administrare infrastructura portuara care apartine domeniului public; 2. companii sau societati nationale carora li se concesioneaza infrastructura portuara apartinand domeniului public, desemnate in acest sens prin hotarari ale Guvernului; 3. societati comerciale carora li se concesioneaza infrastructura portuara apartinand domeniului public, abilitate prin contractul de concesiune sa indeplineasca rolul de administratie portuara." Activitatile portuare pot fi, in conditiile prezentei reglementari, efectuate de administratia portuara sau de agenti economici prin variate instrumente juridice - contract de concesiune, de asociere, cesiune etc.
    Aceasta reglementare este in concordanta cu prevederile art. 135 alin. (5) din Constitutie, conform carora "Bunurile proprietate publica sunt inalienabile. In conditiile legii, ele pot fi date in administrare regiilor autonome ori institutiilor publice sau pot fi concesionate ori inchiriate".
    De altfel, prin Hotararea nr. 167 din 13 martie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 112 din 14 martie 2000, Guvernul a hotarat concesionarea de catre Ministerul Transporturilor, in calitate de concedent, a serviciului public portuar de pilotaj in porturile maritime romanesti, pe o durata de 10 ani. Potrivit acestei hotarari, in termen de 90 de zile de la data intrarii sale in vigoare Ministerul Transporturilor va organiza, in conditiile legii, licitatia publica deschisa pentru concesionarea serviciului public portuar de pilotaj in porturile maritime romanesti.
    In exceptia ridicata se arata, de asemenea, ca, prin efectul privatizarii Societatii Comerciale "Pilot Service" - S.A. Constanta, ca urmare a achizitionarii de la Fondul Proprietatii de Stat a pachetului de actiuni, trebuie inlaturate orice alte subiecte ale exercitiului operatiunilor portuare, intrucat acest agent a devenit proprietarul acestora. Curtea constata insa ca, in realitate, cu ocazia privatizarii, au fost achizitionate actiunile societatii comerciale, reprezentand capitalul social al acesteia, iar nu obiectul sau de activitate.
    In ceea ce priveste presupusa expropriere a Societatii Comerciale "Pilot Service" - S.A. Constanta, aceasta este o simpla ipoteza, respinsa, de altfel, chiar de catre autorul exceptiei.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu majoritate de voturi,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6, art. 8 alin. (1) si (2), art. 10 alin. (1) lit. a) pct. 1, 2 si 3 si alin. (2), precum si ale art. 50 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor si serviciile in porturi, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Pilot Service" - S.A. Constanta in Dosarul nr. 462/1999 al Tribunalului Constanta - Sectia comerciala.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 7 martie 2000.

           PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
                       LUCIAN MIHAI

                              Magistrat asistent,
                              Laurentiu Cristescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 37/2000

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 37 din 2000
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 37/2000
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu