DECIZIE Nr. 369 din 5 iulie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 9 alin.
(4) din Regulamentul-cadru de organizare si functionare a consiliilor locale,
aprobat prin Ordonanta Guvernului nr. 35/2002
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 794 din 1 septembrie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Benke Karoly - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 9 alin. (4) din Regulamentul-cadru de organizare si
functionare a consiliilor locale, aprobat prin Ordonanta Guvernului nr.
35/2002, exceptie ridicata de Filiala Teritoriala Arges a Partidului National
Liberal in Dosarul nr. 1.592/CAF/2005 al Tribunalului Arges - Sectia civila,
Complet specializat de contencios administrativ si fiscal.
La apelul nominal raspunde autorul exceptiei, Filiala Teritoriala Arges a
Partidului National Liberal, prin avocati, precum si partea Consiliul Judetean
Arges, prin avocat, lipsa fiind prefectul judetului Arges, fata de care
procedura de citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantii autorului exceptiei solicita admiterea acesteia, aratand ca
orice act administrativ efectuat cu nerespectarea legii trebuie sa fie supus
cenzurii instantelor judecatoresti, iar lipsa unei cai de atac impotriva unui
asemenea act administrativ este de natura a incalca prevederile art. 21 si ale art.
52 din Constitutie. In acest sens, este invocata hotararea pronuntata de Curtea
Europeana a Drepturilor Omului in cauza Golder impotriva Regatului Unit, 1975,
prin care s-a stabilit ca este necesara o protectie ridicata a accesului la
justitie pentru a elimina riscul arbitrariului. De asemenea, se sustine ca
prevederile legale criticate incalca dispozitiile art. 11 si ale art. 20 din
Constitutie, raportate la prevederile art. 10 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, precum si ale art. 30 si 31
din Constitutie. In acest sens, reprezentantii autorului exceptiei arata ca
prevederile art. 9 alin. (4) din Regulamentul-cadru de organizare si
functionare a consiliilor locale, aprobat prin Ordonanta Guvernului nr. 35/2002,
restrang in mod nejustificat accesul la informatii al publicului cu privire la
finantarea campaniei electorale.
Totodata se solicita schimbarea liniei jurisprudentiale a Curtii, impusa
prin Decizia nr. 18 din 20 ianuarie 2005.
Reprezentantul Consiliului Judetean Arges solicita respingerea exceptiei si
mentinerea jurisprudentei Curtii in materie. Se sustine ca accesul liber la
justitie nu este incalcat, avand in vedere ca hotararea de validare sau
invalidare a mandatelor poate fi atacata de cei interesati la instanta de
contencios administrativ, iar hotararea de declarare ca legal constituit a
consiliului local nu are decat un caracter constatator al parcurgerii unei
proceduri, astfel incat nu produce efecte juridice si, in consecinta, nu poate
fi atacata in justitie.
De asemenea, se mai arata ca in fata instantei de fond autorul exceptiei a
sustinut neconstitutionalitatea textului criticat invocand doar dispozitiile
constitutionale ale art. 21.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, aratand ca prevederile legale criticate nu incalca
textul art. 21 din Constitutie, avand in vedere caracterul constatator al
hotararii de declarare ca legal constituit a consiliului local. In consecinta,
se apreciaza ca nu exista motive de natura a schimba jurisprudenta Curtii in
materie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 28 martie 2005, pronuntata in Dosarul nr.
1.592/CAF/2005, Tribunalul Arges - Sectia civila, Complet specializat de
contencios administrativ si fiscal a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 9 alin. (4) din
Regulamentul-cadru de organizare si functionare a consiliilor locale, aprobat
prin Ordonanta Guvernului nr. 35/2002, exceptie ridicata de Filiala Teritoriala
Arges a Partidului National Liberal intr-o cauza avand ca obiect solutionarea
unei actiuni pentru anularea actelor administrative referitoare la constituirea
consiliului judetean si la alegerea presedintelui de sedinta a acestuia.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum rezulta din
incheierile de sedinta ale instantei din 21 martie 2005 si 28 martie 2005,
autorul acesteia sustine ca dispozitiile art. 9 alin. (4) din
Regulamentul-cadru de organizare si functionare a consiliilor locale, aprobat
prin Ordonanta Guvernului nr. 35/2002, contravin prevederilor constitutionale
ale art. 21, 53 si ale art. 154 alin. (1). Se apreciaza ca, urmare a revizuirii
Constitutiei, prevederile criticate au iesit din vigoare, avand in vedere
contrarietatea acestora cu dispozitiile art. 21 si 53 din Constitutie.
Tribunalul Arges - Sectia civila, Complet specializat de contencios
administrativ si fiscal apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata
este neintemeiata. In argumentarea acestei opinii instanta apreciaza ca textul
legal criticat nu cuprinde dispozitii de natura a incalca accesul liber la
justitie, ci "dispozitii care definesc natura juridica a hotararilor
adoptate de organele locale nou alese - caracter constatator".
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In argumentarea acestui punct de vedere se sustine ca "hotararile de
alegere a comisiei de validare, a celei de validare a mandatelor de consilieri
locali, a celei de constituire a consiliului local ori a celei de alegere a
presedintelui de sedinta nu intrunesc conditiile pentru declansarea unei
actiuni in contencios administrativ, deoarece nu produc efecte juridice, ele
avand doar rolul de a constata parcurgerea unor proceduri prevazute de
lege." In acest sens este invocata si Decizia Curtii Constitutionale nr.
18 din 20 ianuarie 2005.
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata
este neintemeiata. In argumentarea acestui punct de vedere sunt citate
considerentele care au stat la baza Deciziei Curtii Constitutionale nr. 18 din
20 ianuarie 2005.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
partilor prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
9 alin. (4) din Regulamentul-cadru de organizare si functionare a consiliilor
locale, aprobat prin Ordonanta Guvernului nr. 35/2002, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 90 din 2 februarie 2002, ordonanta aprobata
cu modificari si completari prin Legea nr. 673/2002, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 953 din 24 decembrie 2002. Dispozitiile
criticate ca fiind neconstitutionale au urmatorul cuprins:
"Hotararile nr. 1 - 4 se semneaza de presedintele de varsta si de cei
2 asistenti ai acestuia si se contrasemneaza de secretar. Aceste hotarari au
caracter constatator. Ele nu produc efecte juridice, neputand forma obiectul
unor actiuni in justitie."
Hotararile la care se refera textul citat sunt cele de alegere a comisiei
de validare, cele de constatare a rezultatului validarii mandatelor de
consilieri locali, cele de constituire a consiliului local si cele de alegere a
presedintelui de sedinta.
Textele constitutionale invocate in sustinerea exceptiei, astfel cum
rezulta din incheierile de sedinta ale instantei din 21 martie 2005 si 28
martie 2005, sunt cele ale art. 21, ale art. 53 alin. (1) si ale art. 154 alin.
(1). Curtea observa ca, desi in sustinerea exceptiei este invocat intregul text
al art. 21 din Constitutie, in realitate, astfel cum rezulta din actele de la
dosar, autorul exceptiei se refera doar la primele trei alineate ale art. 21
din Constitutie. Astfel, dispozitiile constitutionale invocate in sustinerea
exceptiei au urmatorul cuprins:
- Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru
apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.
(3) Partile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor
intr-un termen rezonabil".;
- Art. 53: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate
fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea
securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a
drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale
unui sinistru deosebit de grav".
(2) Restrangerea poate fi dispusa numai daca este necesara intr-o societate
democratica. Masura trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o, sa fie aplicata in mod nediscriminatoriu si fara a aduce atingere
existentei dreptului sau a libertatii".;
- Art. 154 alin. (1): "Legile si toate celelalte acte normative raman
in vigoare, in masura in care ele nu contravin prezentei Constitutii."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine ca, in
esenta, autorul acesteia apreciaza ca imposibilitatea atacarii in justitie a
unor hotarari ale consiliului local constituie o incalcare a accesului liber la
justitie, iar cum Regulamentul-cadru de organizare si functionare a consiliilor
locale, aprobat prin Ordonanta Guvernului nr. 35/2002, este un act anterior
Legii nr. 429/2003 de revizuire a Constitutiei, acesta nu mai este in vigoare.
Curtea constata ca prin Decizia nr. 18 din 20 ianuarie 2005, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 255 din 28 martie 2005, s-a
pronuntat in sensul respingerii exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 9 alin. (4) din Regulamentul-cadru de organizare si
functionare a consiliilor locale, aprobat prin Ordonanta Guvernului nr.
35/2002, stabilind ca acestea sunt constitutionale. Cu acel prilej Curtea a
retinut ca textul legal criticat se refera la imposibilitatea atacarii in
justitie a hotararii de alegere a comisiei de validare, a celei ce constata
rezultatul validarii mandatelor de consilieri locali, a celei de declarare ca
legal constituit a consiliului local ori a celei de alegere a presedintelui de
sedinta, ceea ce insa nu este de natura a incalca principiul constitutional al
liberului acces la justitie. In acest sens, Curtea a stabilit ca, "asa cum
reiese din insusi continutul acestor prevederi legale, hotararile despre care
s-a facut mentiune nu intrunesc conditiile pentru declansarea unei actiuni in
contencios administrativ, deoarece nu produc efecte juridice, ele avand doar
rolul de a constata parcurgerea unor proceduri prevazute de lege".
De altfel, Curtea retine ca atat dispozitiile art. 21 alin. (1) - (3), cat
si cele ale art. 53 din Constitutie se refera la apararea drepturilor,
libertatilor si intereselor legitime ale persoanei si, respectiv, la
restrangerea exercitiului unor drepturi si libertati constitutionale ale
persoanei, care nu au legatura cu obiectul hotararilor in discutie.
Curtea retine in acelasi timp ca, potrivit dispozitiilor art. 33 alin. (1)
din Legea nr. 215/2001 a administratiei publice locale, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 204 din 23 aprilie 2001, "hotararea de
validare sau invalidare a mandatelor poate fi atacata de cei interesati la
instanta de contencios administrativ in termen de 5 zile de la adoptare sau, in
cazul celor absenti de la sedinta, de la comunicare". In acest caz, in
care este evident ca se poate pune problema incalcarii unui drept electoral sau
a unui interes legitim, actiunea in justitie este prevazuta de lege, conform
art. 21 din Constitutie.
Curtea constata ca textul criticat nu cuprinde nici o masura contrara
prevederilor art. 53 din Constitutie, nepunandu-se problema restrangerii
exercitiului unor drepturi sau libertati. De asemenea, Curtea retine ca textul
art. 154 alin. (1) din Constitutie nu are incidenta in cauza, intrucat
dispozitiile criticate nu contravin Constitutiei.
Neexistand elemente noi, de natura a determina schimbarea jurisprudentei
Curtii, solutia pronuntata prin Decizia nr. 18 din 20 ianuarie 2005 si
considerentele care au stat la baza acesteia isi pastreaza valabilitatea si in
prezenta cauza.
Curtea nu poate primi sustinerea autorului exceptiei, privind incalcarea
dispozitiilor art. 11 si 20 din Constitutie, a prevederilor art. 10 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale,
precum si a celor ale art. 30, 31 si 52 din Constitutie, astfel cum aceasta a
fost formulata in sedinta de judecata din fata Curtii, intrucat instanta de
contencios constitutional este sesizata numai prin incheierea instantei de
judecata si in ceea ce priveste aspectele de neconstitutionalitate ridicate de
autorul exceptiei, conform art. 146 lit. d) din Constitutie si art. 29 din
Legea nr. 47/1992.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 9 alin. (4)
din Regulamentul-cadru de organizare si functionare a consiliilor locale,
aprobat prin Ordonanta Guvernului nr. 35/2002, exceptie ridicata de Filiala
Teritoriala Arges a Partidului National Liberal in Dosarul nr. 1.592/CAF/2005
al Tribunalului Arges - Sectia civila, Complet specializat de contencios
administrativ si fiscal.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 5 iulie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent
Benke Karoly